کد خبر: 1212

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 270

در نشست ارایه گزارش راه‌اندازی ترنجستان بهشت مطرح شد: ترنجستان بهشت؛ الگویی از خرده‌فروشی مدرن فرهنگی

ترنجستان بهشت از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی به مساحت 1400 مترمربع به زودی افتتاح می شود به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر»، […]

ترنجستان بهشت از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی به مساحت 1400 مترمربع به زودی افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر»، نشست ارایه گزارش روند پیشرفت احداث فروشگاه «ترنجستان بهشت»، روز دوشنبه 10 تیرماه، با حضور «میثم نیلی»، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در محل احداث این فروشگاه برگزار شد.

 

«محمد حمزه‌زاده»، مدیرعامل انتشارات «سوره مهر»، «مهدی فضائلی»، مدیرعامل انتشارات «سروش»، «محمدعلی فقیه»، مدیرعامل نشر «شاهد»، حجت‌الاسلام «محمدکاظم شمس»، مدیر انتشارات «کتاب ناب»، «مصطفی زمانی»، مدیر انتشارات «پیام آزادی»، به‌عنوان اعضای هیات مدیره مجمع، «یاسر احمدوند»، مدیر اجرایی مجمع و مدیرعامل شرکت «ترنج»، «محمدمهدی بیگلری»، مدیر فروشگاه‌های به‌هم‌پیوسته محصولات فرهنگی «ترنجستان»، «حمید قبادی»، مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمد الهیاری»، مدیرکل اداره کتاب و کتاب‌خوانی و «مجید صحاف»، مدیرکل روابط عمومی این وزارت‌خانه، «احمد ذوعلم»، سرپرست مرکز رسانه‌ای «شیرازه» و جمعی دیگر از دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و نشر، در این نشست حاضر بودند.

 

در ابتدای جلسه، احمدوند در مورد روند در اختیار گرفتن ساختمان، برنامه‌ریزی‌های اولیه و مطالعات انجام‌شده، مراحل دادن فراخوان و شناسایی و انتخاب پیمانکار توضیحاتی داد. پس از آن، بیگلری در مورد مراحل و سیر پیشرفت طراحی اولیه نما و داخل فروشگاه و رسیدن به طراحی مطلوب، انجام مطالعات خرده‌فروشی برای رسیدن به الگوی صحبت کرد. مهندس «وکیلی» درباره ادامه سیر طراحی نما و داخل فروشگاه و مهندس «زندی» نیز که مسوولیت اجرای پروژه، آماده‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان را برعهده داشت، درباره بخشی از مراحل اجرای کار صحبت کردند. در آخر هم گزارشی از طراحی و جانمایی پیش‌بینی‌شده برای فروشگاه ارایه شد.

 

احمدوند با تاکید بر پیگیری‌های انجام‌شده برای به سرانجام رسیدن این پروژه گفت: «اواخر سال 90، فکر راه‌اندازی یک فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی در این محل، مطرح شد. با پیگیری آقای نیلی و همکاری دوستان، زمینه اجرای این پروژه فراهم شد. روند در اختیار گرفتن و آماده‌سازی این فضا، تا تابستان سال گذشته طول کشید.»

 

مدیر اجرایی مجمع و مدیرعامل شرکت ترنج در مورد اهداف مجمع ناشران انقلاب اسلامی از اجرای چنین پروژه‌ای گفت: «ارایه مدل و بسته فرهنگی در راستای سیاست‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، تغییر ذهنیت مخاطب نسبت به نوع فعالیت‌های گذشته، تامین سلیقه مخاطب در ارایه مطلوب کالا و خدمات فرهنگی، ایفای نقش پیش‌رو در تعامل با مصرف‌کنندگان فرهنگی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی کالاهای فرهنگی در راستای توسعه کمی و کیفی تولیدات فرهنگی، ایجاد پاتوق فرهنگی، جهت‌دهی به سلیقه مخاطب با اولویت انتخاب درست، ایجاد مرکز چندمنظوره فرهنگی برای عرضه کالا و محصولات متعدد و متنوع فرهنگی و ایجاد زمینه مناسب برای تعامل ناشران و نویسندگان با مخاطبان، از اجرای این پروژه بوده است.»

 

او درباره رویکردهای این مجموعه توضیح داد: «کتاب‌فروشی یا فروشگاه چندمنظوره فرهنگی، فقط محلی برای فروش و تحویل کتاب یا نمایش یک محصول نیست. این مرکز، فضایی برای ارایه پیام، مفاهمه و تعامل فکری، مراوده فرهنگی و برقراری یک ارتباط نرم‌افزاری است و در این زمینه ارتباطی است که کالاهای فرهنگی مورد نظر به مخاطب ارایه می‌شوند. از این رو، توجه به فضاسازی و ایجاد فضای فرهنگی سالم برای انتقال پیام‌های فرهنگی، در طراحی این فروشگاه‌ها مدنظر است.»

 

احمدوند با تاکید بر این نکته که در حوزه فرهنگی، اشتراکات فکری و فرهنگی مصرف‌کنندگان است که باعث حضور آن‌ها در یک محل می‌شود، گفت: «باید فضای فرهنگی و مدل فرهنگی مطلوب مخاطب فراهم شود تا مورد استقبال قرار گیرد. بنابراین، در یک فروشگاه فرهنگی که بر اساس یک‌سری اهداف و ارزش‌ها طراحی می‌شود، باید مدل و سبک فرهنگی عرضه شود، نه فقط کالای فرهنگی.»

 

در ادامه این نشست، مدیر فروشگاه‌های به‌هم‌پیوسته محصولات فرهنگی ترنجستان درباره معماری داخلی، طبقه‌بندی و جانمایی این فروشگاه گفت: «معماری و طراحی داخلی، یکی از بخش‌های جدی فضای فروشگاهی است که ما سعی کردیم در این پروژه، به سمت استانداردسازی این بخش برویم. این فروشگاه، الگویی از خرده‌فروشی مدرن فرهنگی است و برای رسیدن به این جایگاه، از مشاوران مختلف بهره می‌برد.»

 

بیگلری درباره فضای فروشگاهی این بنا گفت: «فضای اولیه‌ای که در اختیار ما گذاشته شد، حدود 650 مترمربع بود و اکنون، با تغییراتی که در طبقات ساختمان ایجاد کردیم، حدود هزار و 400 مترمربع فضای فروشگاهی در اختیار داریم.»

 

بیگلری تاکید کرد: «طراحی قفسه‌های استاندارد و متناسب با ابعاد و حجم کالای فرهنگی که قرار است در آن‌ها گذاشته شوند، باید هدفمند و چشم‌نواز باشند تا در ترکیب با معماری داخلی، رنگ‌پردازی، نورپردازی و نشانه‌های هنری که در فضا قرار می‌گیرند، یک‌پارچه، آرامش‌بخش، دل‌نشین و البته کاربردی باشند. اولویت ما، جنبه فروشگاهی و کاربردی این فضاست.»

 

به گفته بیگلری، قرار است این فروشگاه که شعبه مرکزی فروشگاه‌های به‌هم‌پیوسته ترنجستان خواهد بود، با هدف عرضه محصولات و هدایای فرهنگی، کتاب و لوازم‌التحریر، محصولات ویژه کودکان و نوجوانان، محصولات الکترونیک و ارایه خدماتی از قبیل کتاب‌فروشی آنلاین، پاتوق کتاب، مشاوره کتاب، شبکه اجتماعی کتاب و...، در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

 

در بخش دیگری از این جلسه، میهمانان، نظرهای خود را در مورد بخش‌های مختلف این مجموعه و کارهای انجام‌شده در این پروژه مطرح کردند.

 

مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش گفت: «اگرچه این فضا، کاربری فروشگاهی برای عموم مردم دارد، اما بهتر است فضایی نیز برای میزبانی از افراد مختلف فرهنگی، به‌ویژه میهمانان خارجی باشد؛ یعنی در طراحی و ارایه خدمات، به این موضوع توجه شود که جایی برای میزبانی از چهره‌های فرهنگی، به‌خصوص هیات‌های خارجی فرهنگی باشد.»

 

«مجید صحاف»، مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از مجریان طرح خواست زمینه‌های رسانه‌ای شدن این پروژه را فراهم کنند و افزود: «بهتر است فضایی برای رسانه‌ای شدن این پروژه پیش‌بینی شود. برای مثال، با برنامه‌سازی تلویزیونی، این فضا به مخاطبان معرفی شود؛ چون بهترین راه شناساندن این فضا، برنامه‌سازی است.»

 

حجت‌الاسلام «محمدکاظم شمس»، مدیر انتشارات «کتاب ناب»، درباره نقش فروشگاه‌های به‌هم‌پیوسته در حل مشکل توزیع گفت: «در این زمینه، دو مساله وجود دارد؛ اول اینکه تعداد این فروشگاه‌ها نسبت به تولیدات سالیانه حوزه نشر، بسیار کم است و دوم اینکه باید از حالت سنتی خارج شوند.»
او تاکید کرد: «شرکت ترنج و فروشگاه‌های به‌هم‌پیوسته ترنجستان می‌توانند هم ارتباط میان ناشران و هم روند به‌روز شدن این فضاها را بهبود بخشند.»مدیر انتشارات «کتاب ناب» گفت: «مجمع باید زمینه کارهای سیاست‌گذاری و تصدی‌گری را در حوزه فعالیت خودش فراهم کند. باید به‌عنوان سیاست‌گذار و از این جایگاه عمل کند.»
شمس درباره نقش نهادهای کمک‌کننده به مجموعه فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی توضیح داد: «کتاب و حوزه نشر، جدا از وزارت‌خانه‌ای مانند وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی، با خیلی از نهادها و دستگاه‌ها ارتباط دارند؛ برای مثال نهادهای آموزشی یا حتی بسیاری از نهادهای خصوصی و صداوسیما. این‌ها همه بر حوزه فرهنگ تاثیرگزارند.»
او تاکید کرد: «قرار نیست وقتی فروشگاه‌های به‌هم‌پیوسته راه‌اندازی می‌شوند، کتاب‌فروشی‌های کوچک تعطیل شوند. منظور این است که کارها و برنامه‌ریزی‌ها باید کلان وتخصصی باشند تا مخاطب بیشتری جذب شود.»

هم‌چنین حجت‌الاسلام محمدکاظم شمس پیشنهاد کرد: «برای افتتاح این مجموعه، زمانی در نظر گرفته شود که به خودی خود موضوعیت داشته باشد؛ برای مثال، در هفته کتاب نباشد. در یک مقطع زمانی خاص باشد که مورد توجه قرار بگیرد.»

 

مدیر انتشارات کتاب ناب، هدف اصلی این فروشگاه را ارایه کتاب دانست و ادامه داد: «قفسه‌بندی کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشند که بتوان کتاب‌های زیادی را به‌خصوص در زمینه عمومی و کودک و نوجوان، در آن‌ها نمایش داد.»

 

حمید قبادی، مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اداره فروشگاه ترنجستان بهشت به‌صورت خودگران تاکید و اضافه کرد: «این مجموعه، پس از افتتاح، باید به‌صورت خودمحور و خودگردان مدیریت شود تا چراغ کار روشن بماند. مورد دیگر این‌که ما باید مخاطب‌مان را بشناسیم و برایش هدف‌گذاری کنیم.»

 

بازدید از پروژه نیمه‌ساز فروشگاه زنجیره‌ای ترنجستان بهشت، واقع در خیابان شریعتی، آخرین بخش این نشست بود.

منبع:+

 

+

بازتاب در

دین انلاین

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود