کد خبر: 1368

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 749

جریان افراطی غیر از تفکر خود حتی منسوبان رهبری را برنمی تابد

علیرغم مسئولیت های دکتر ولایتی به عنوان مشاور بین الملل رهبرانقلاب و مسئولیت همایش بیداری اسلامی؛جریان افراطی مواضع معقول و اعتدالی هیچ فردی را حتی اگر از منسوبان رهبری در مسئولیت مهم مربوط به ان […]

علیرغم مسئولیت های دکتر ولایتی به عنوان مشاور بین الملل رهبرانقلاب و مسئولیت همایش بیداری اسلامی؛جریان افراطی مواضع معقول و اعتدالی هیچ فردی را حتی اگر از منسوبان رهبری در مسئولیت مهم مربوط به ان موضوع باشد برنمی تابد و فقط باید از مواضع افراطی انان پیروی کنند تا از حملات شدید انان مصون باشند.این جریان نشان می دهد که فقط مواضع افراط گرانه خود را قبول دارد و کاری به منسوبان رهبری برای مسئولیت های مهم را قبول ندارند.فاعتبروا یا اولی الابصار

 

رجانیوز نوشت:

موضوعي كه در چالش هاي مناظره سوم كمتر ديده شد/
اشتراك و هماهنگی مواضع ولايتي و روحاني در سياست خارجي/
عيان شدن مواضع نامزدها؛ حداقل دستاورد مناظره هاي زنده تلویزيوني
 اشتراك مواضع و ديدگاه هاي كلان علي اكبر ولايتي و حسن روحاني در عرصه سياست خارجي، اين روزها بيش از هميشه آشكار شده است، بگونه اي كه در مناظره تلوزيوني آخر نيز نه تنها اين دو كانديدا هيچ چالش مهمي در اين باره با هم نداشتند بلكه دقت در محتواي سخنان ولايتي و روحاني حاكي از هماهنگي قابل توجه و حتی در برخی موارد پاسکاري آنها در اين رابطه بود.
 
به گزارش رجانيوز، علي اكبر ولايتي در بخشي از سخنانش در مناظره سوم با پيوند زدن آشكار مذاكرات هسته اي و فشار بر مردم، به انتقاد از روند مذاكرات پرداخت و با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی ریشه در تحریم‌ها دارد یادآور شد: باید افرادی متصدی کار شوند که این تجربه را دارا باشند، تجربه من در مصوبه 598 و اجرایی کردن قرارداد 1975 چنین چیزی است.
 
 
ولایتی اضافه کرد: در بحث هسته‌ای نیز باید به صورتی عمل کنیم که با کشورهای دیگر قهر نباشیم زیرا وظیفه دستگاه‌های دیپلماسی کاهش هزینه است و نه صدور بیانیه و اعلام مواضع.
 
وی افزود: بنابراین بنده فکر می‌کنم که دیپلماسی این است که در داخل کشور خودمان طوری رفتار بکنیم که باید بتوانیم یک تعامل با همه دنیا داشته باشیم و قضیه بده و بستان است و هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن نیست و حتما این روند مذاکرات هسته‌ای درست نیست و اگر درست بود وضع ما به این حالت نمی‌رسید.
 
ولايتي در بخش ديگري از سخنان خود نيز به دفاع از عملكرد لاريجاني در زمان تصدي بر پرونده هسته اي پرداخت.
 
از سوي ديگر، حسن روحاني نيز در بخشي از سخنان خويش، محتواي اصلي سخنان ولايتي را بگونه اي ديگر تكرار كرد.
 
وي در بخشهايي از مناظره مانند ولايتي به نقد جليلي مشغول شد و با پيوند زدن مستقيم مذاكرات هسته اي و معيشت مردم، در پايان با سخناني مشابه ولايتي، از روند مذاكرات هسته اي ابراز گلايه كرد.
 
روحاني همانند ولايتي گفت: به اعتقاد من شرایط امروز ما شرایط بسیار حساسی است و کسانی که تجربه لازم را دارند ، کسانی که دنیا را می شناسند و کسانی که می توانند از طریق مذاکره و منطق مسئله هسته ای را حل کنند باید بیایند.
 
روحاني در ادامه بيشترين ادبيات در بيان با ولايتي در نقد جليلي را از خود بروز داد و همانطور كه ولايتي اقدامات جليلي را به خواندن بيانيه تشبيه كرد، روحاني نيز مذاكرات جليلي را به خواندن مقاله مشابهت داد و گفت: فرصت با مذاکره واقعی ایجاد می شود و با اعلام مواضع و خواندن مقاله کار پیش نمی رود.
 
اما به نظر مي رسد اين مساله نه تنها تعحبي ندارد، بلكه با دقت در فيلم هاي تبليغاتي منتشر شده از سوي روحاني و ولايتي بهتر بتوان ريشه اين اشتراك مواضع در سياست خارجي را درك كرد.
 
فارغ از اصرار روحاني و ولايتي در مستندهاي تبليغاتي خود براي به تصوير كشيده هاشمي رفسنجاني، حسن روحاني در بخشي از مستند اول خود؛ با نشان دادن ولايتي و بخشهايي از سخنان وي در برنامه "با دوربين" شبكه اول، درباره حضور سه وزیر امور خارجه اروپایی در ایران به تاييد ديپلماسي خود در دوران اصلاحات مي پردازد.
 
نكته اي كه با توجه به گذشت تاريخ و آشكار شدن زيان هاي آشكار دوران ديپلماسي روحاني بر كشور، به شدت محل تامل است و بسياري از كارشناسان ريشه هم افزايي اين دو نفر در سياست خارجي را حضور مديران و چهره هاي مشترك نزديك به يكديگر در وزارت خارجه تحت عنوان "حلقه نيويوركي ها" مي دانند.
 
از طرف ديگر، تاكيدات اخير ولايتي بر "آشتي با دنيا" و ناديده گرفتن سياست خارجي فعال و پوياي دولت نهم و دهم كه يكي از دستاوردهاي آن ميزباني اجلاس سران عدم تعهد با حضور 120 كشور جهان بود، حاكي از مشي مشترك سياست خارجي ولايتي و روحاني در نوع نگاه به كشورهاي جهان است؛ بگونه اي كه رابطه با امريكا و چند كشور اروپايي به مثابه "رابطه با دنيا" تلقي مي شود و در مقابل ارتباط با مستضعفين جهان و ديگر كشورها در الويت دوم قرار ميگيرد.
 
به نظر مي رسد با توجه به بيانات مكرر رهبر معظم انقلاب در تاييد رويكرد كلان سياست خارجي دولت نهم و دهم؛ مواضع مشترك ولايتي و روحاني نشان مي دهد فاصله آنها با نوع نگاه رهبر انقلاب در سياست خارجي تا چه حد آشكار است و اين مي تواند حداقل ارمغان مناظره هاي زنده تلوزيوني جهت آشكار شدن مواضع نامزدهاي انتخاباتي باشد.
منبع:=
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود