کد خبر: 1745

1391/12/04 19:56

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 657

مدیرعامل ترنج در کارگاه آموزشی «نشر یک گام به جلو» : روند توزیع در صنعت نشر نحیف و لاغر است

اسر احمدوند گفت: در حال حاضر چند شرکت و مرکز توزیع در کشور با فروش 15 تا 20 میلیارد تومان با حاشیه سود 4 درصد در پایان سال، فعالیت می کنند که نشان می دهد روند توزیع نحیف و لاغری در صنعت نشر داریم و […]

اسر احمدوند گفت: در حال حاضر چند شرکت و مرکز توزیع در کشور با فروش 15 تا 20 میلیارد تومان با حاشیه سود 4 درصد در پایان سال، فعالیت می کنند که نشان می دهد روند توزیع نحیف و لاغری در صنعت نشر داریم و سختی کار علاقه به این عرصه را کم می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر» ، دومین روز از کارگاه آموزشی «نشر، یک گام به جلو» امروز با حضور اساتیدی در حوزه صنعت نشر در حوزه هنری استان تهران برگزار شد.

محمود رسایی، مدیر لیتوگرافی فرآیند گوبا در ابتدای این کارگاه آموزشی با بیان اینکه مجموعه فنی نشر و ناشر باید یکدیگر را درک کنند تا موفقیت حاصل شود، اظهار داشت: همه لیتوگرافی ها در ایران از تکنولوژی روز دنیا استفاده می کنند و هیچ وسیله ای در لیتوگرافی ساخت ایران نیست که البته این تکنولوژی مکفی و کیفیت زاست.

وی در خصوص متریال و دانش فردی در لیتوگرافی بیان داشت: با توجه به وضعیت موجود نمی شود از متریال های اروپایی استفاده کرد، همچنین استفاده از متریال بهتر بخشی از ضمانت کیفیت را در بر می گیرد این در حالی است که سرعت، کیفیت و قیمت نیز در لیتوگرافی پایه کار است و هر کدام حذف شود به این روند ضرر می رساند.

رسایی ادامه داد: تعهد کاری به مشتری در لیتوگرافی بسیار مهم است، اشکالات بسیار زیادی در کار وجود دارد که یک لیتوگراف خوب باید آنها را ببیند و یک ناشر به عنوان یک مشتری باید خیالش از این بابت آسوده باشد.

مدیر لیتوگرافی فرآیند گویا گفت: یک لیتوگراف خوب باید بر اساس دانسته هایش به مبانی تکنیک های کار وارد بوده و ایرادها را نیز متذکر باشد تا در مجموع هزینه ها کم شود.

وی بهترین راه کاهش هزینه های زیاد را عدم استفاده از لیتوگراف ارزان دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه های تولید بالا است ولی باید استانداردی را رعایت کنیم که سرمایه از بین نرود.

هادی قاسمی، مدیرفنی چاپ ستاره سبز به عنوان دومین استاد این کارگاه آموزشی چاپ را به افست، سیلک، دیجیتال و غیره تقسیم کرد و گفت: چاپ افست چاپ غیر مستقیم است که برای چاپ کتاب در تیراژ بالا مناسب می باشد و در نوع تک رنگ، دو رنگ، چهار رنگ و بیشتر استفاده می شود.

وی ادامه داد: اولین وظیفه چاپ چی در کار کنترل رنگ هاست که دقت زیادی را می طلبد تا اشکالات کار به وجود نیاید.

قاسمی همچنین آشنایی با مکانیک ماشین های چاپ را در ارتقای کیفیت چاپ موثر دانست و افزود: انتخاب نوع کاغذ و درجه چاپ پذیری آن و هماهنگی با لیتوگراف برای ناشر در روند تولید کتاب موثر است.

ناصر احدی، مدیر صحافی علی در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان اینکه صحافی در صنعت نشر سخت ترین بخش است، گفت: مدیر خوب، مصالح خوب و کارگر خوب باعث کیفیت تولید می شود.

وی با اشاره به مراحل تولید کتاب در صحافی اظهار داشت: تاکنی و داشتن نشان سنجاق برای تنظیم، ترتیب، آستر و به کار بردن کاغذ پوک، دوخت، جلد که اسکلتی آن مقاومت ندارد، مقوا که باید پوک باشد، سلفون و گالینگر از مراحل کار در صحافی است.

یاسر احمدوند، مدیرعامل شرکت توزیع کتاب ترنج در ادامه با اشاره به شیوه قیمت گذاری کتاب گفت: در عرف ایران 5/2 تا 5/3 برابر قیمت تمام شده کتاب که به لحاظ فنی محاسبه می شود، پشت کتاب درج می گردد که در این شیوه هزینه های جاری نشر دیده نشده و بهای تمام شده کالا در نظر گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه 1500 میلیارد تومان سهم بازار کتاب در سال است که 15 تا 20 درصد آن از طریق نمایشگاه کتاب تامین می شود و سهم بقیه حدود 70 تا 80 در صد است و بخش اندکی سهم سیستم توزیع است که نشان می دهد سهم ناشر کمتر از بازار است.

احمدوند دلیل این سهم اندک را منطقی نبودن قیمت پشت کتاب دانست و افزود: ما 60 هزار عنوان کتاب در سال تولید می کنیم در حالی که هنوز یک شبکه توزیع و توزیع کننده تخصصی در کشور نداریم.

مدیرعامل شرکت توزیع کتاب ترنج در ادامه بیان داشت: در حال حاضر چند شرکت و مرکز توزیع در کشور با فروش 15 تا 20 میلیارد تومان با حاشیه سود 4 درصد در پایان سال، فعالیت می کنند که نشان می دهد روند توزیع نحیف و لاغری در صنعت نشر داریم و سختی کار علاقه به این عرصه را کم می کند.

وی با بیان اینکه توجه به بازار در اولین مراحل شکل گیری کتاب مهم است، تصریح کرد: توزیع کتاب از مباحث پیش تولید است که باید با برنامه ریزی صورت بگیرد و نکته مهم دیگر اینکه علاوه بر نیازسنجی توجه با ظاهر کتاب و نکات تخصصی دیگر باعث تسریع و سهولت کار می شود.

احمدوند با اشاره به موضوع اطلاع رسانی در حوزه فروش گفت: تولید خبر که منجر به توجه مشتری می شود، رونمایی از کتاب، نقد کتاب و معرفی توسط گروه های مرجع در امر فروش از مراحل ترویج و تبلیغ کتاب است.

مدیرعامل شرکت توزیع کتاب ترنج ادامه داد: مهمترین عامل فروش کتاب فروشنده است که اگر منفعتی داشته باشد در فروش یک کتاب موثر است، همچنین اگر یک کتاب بر اساس سلیقه مخاطب تولیدشود نباید نگرانی در مورد قیمت گذاری و توزیع داشته باشیم.

وی در پایان تحویل به شرکت های توزیع کننده، ناشر به عنوان توزیع کننده و مبادله کتاب با کتاب ناشرین که یکی از آفت های قیمت غیرواقعی پشت جلد است را از شیوه های توزیع کتاب عنوان کرد.

 

منبع:منا

با برگزاری کارگاه آموزشی «نشر یک گام به جلو»؛

گام دیگری در جهت ارتقای کیفیت در حوزه نشر برداشته شد

 

 

رییس هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی درگفتگو با منانشر عنوان کرد:

کارگاه های «نشر یک گام به جلو» راهگشایی برای علمی شدن صنعت نشر

ا برگزاری اولین دوره آموزشی، کاربردی و کارگاهی «نشر ؛ یک گام به جلو» در دو روز متوالی 26 و 27 بهمن ماه و در هفت پنل تخصصی، گام دیگری از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای ارتقای کیفیت در این حوزه برداشته شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر» ، کارگاه دو روزه آموزشی با حضور جمعی از اهالی نشر و مدیران انتشارات از جمله حوا، الهدی، سروش، عصر داستان، رسول آفتاب، بیان معنوی، ستاد اقامه نماز، معاونت علمی و فناوری بنیاد ملی نخبگان، موسسه مطالعات تاریخ معاصر و آرام دل  26 و 27 بهمن ماه در حوزه هنری استان تهران برگزار شد.

محمد حمزه زاده نخستین کارشناس و استاد کارگاه آموزشی نشر، یک گام به جلو، با طرح موضوع «صنعت نشر یک دور کامل» ضمن آغاز این کارگاه آموزشی گفت: مهمترین مساله ای که در نشر امروز وجود دارد این است که نشر با ادبیات صنعتی اداره نمی شود.

مدیر انتشارات سوره مهر ادامه داد: برنامه ریزی های راهبردی شامل مقاصد، ماموریت، چشم انداز و اهداف کلان را باید تعریف صحیح کنیم، اگر چه برنامه ریزی راهبردی قدیمی و نه چندان دقیقی در سازمان های انتشاراتی وجود دارد اما باید برنامه ای برای این صنعت بچینیم که همه زمینه ها و شرایط اعم از وجود رقبا، چشم انداز های اقتصادی، قانونی و .. در آن لحاظ شود.

محمد حمزه زاده، مدیر انتشارات سوره مهر گفت: عضویت ناشران در مجمع ناشران انقلاب اسلامی، می تواند سبب گردد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمانها با دید اطمینان بیشتری به این ناشران بنگرند، پیوستن به مجمع ناشران انقلاب از دغدغه ناشران برای توزیع کتاب می کاهد همانطور که مجمع فروشگاه های ترنجستان را به همین منظور راه اندازی کرده است.

وی ادامه داد: فرآیند تبدیل اثر به محصول یعنی نوشته ای که از نویسنده دریافت می شود، قابلیت تبدیل شدن به محصول را داشته باشد و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه چند ویژگی برجسته از جمله توجه به مخاطب، خط تولید، شبکه توزیع، وجود رقیبان، تنوع و بسته بندی در آن رعایت شود.

حمزه زاده تاکید کرد: سرمایه از دیگر مسائل مهم در حوزه نشر است که معمولا از طریق دریافت وام، مشارکت با نهادها و سازمانها، پیش فروش محصول و غیره تامین می شود.

وی با بیان اینکه صنعت نشر با ورود چند خانواده که به صورت ذوقی این فعالیت را آغاز کردند، در کشور رونق گرفت، خاطرنشان کرد: این صنعت بدنه و اسکلت ندارد و در واقع بدون شکل است.

در حاشیه اولین روز از این کارگاه میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیش از آغاز به کار این کارگاه آموزشی اظهار داشت: در کشور سالانه بیش از 67 هزار عنوان کتاب به چاپ می رسد که باید به لحاظ کیفی گام های موثرتری را در راستای بهینه سازی نشر و  کتاب برداریم.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: آنچه کیفیت را رقم می زند علاوه بر محتوا، سلیقه مخاطب، ویراستاری و آراستگی اثر، کیفیت تولید است که گاهی در این زمینه غفلت می شود.

وی افزود: نشر یک صنعت است که از جایگاه والایی در کشور برخوردار است؛ این کارگاه دوروزه به منظور ارائه ساز و کارهای نو و جدید برای ارتقاء سطح کیفی کتاب و وضعیت نشر است.

نیلی در ادامه بهاهداف ایجاد این مجمع اشاره کرد و گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامی ظرفیتی برای پیوستن پتانسیل های درونی، سخت افزاری، نرم افزاری و زیرساختی است و بهترین فضایی است که می تواند یک موتور محرکه خوب در جهت رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی باشد.

وی همچنین به بررسی مشکلات به وجود آمده در صنعت نشر پرداخت، ارتباط با ناشران را مهم تلقی کرد و یادآور شد: بدون این ارتباط ارتقایی در مجمع اتفاق نمی افتد، اگر ظرفیت ها بهم پیوند خورند، به لحاظ معنوی و اقتصادی این موضوع به نفع ناشران خواهد بود به ویژه اینکه ناشرانی داریم که با مراکز اصلی و هسته ای در ارتباط هستند.

در ادامه اعضای حاضر به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند و کارگاه با دو موضوع «آموزش گرافیک و تولید فنی کتاب» توسط مجید زارع رییس خانه فرهنگ و هنر سافیا، و «فرآیند تولید محتوای کتاب» توسط علیرضا شفاه، مدیر سابق انتشارات و دبیر سابق سرویس اندیشه روزنامه ایران ادامه یافت.

دومین روز از کارگاه آموزشی «نشر؛ یک گام به جلو» با بررسی مراحل فنی تولید کتاب حضور جمعی از اهالی نشر و مدیران انتشارات از جمله نشر شاهد، رسول آفتاب، عصر داستان، بیان معنوی، آرام دل، بشری، حوا، ستاد اقامه نماز، سروش، معاونت علمی و فناوری بنیاد ملی نخبگان و موسسه مطالعات تاریخ معاصر خواهد شد.

کارگاه های لیتوگرافی، چاپ، صحافی، توزیع، بازاریابی و تبلیغ یک کتاب با حضور محمود رسایی، مدیر لیتوگرافی فرآیندگویا، هادی قاسمی، مدیر فنی چاپ ستاره سبز، ناصر احدی، مدیر صحافی علی، یاسر احمدوند، مدیر شرکت ترنج و شاهین ترکمن، مدیر نشر سیته برگزار شد.

محمود رسایی، مدیر لیتوگرافی فرآیند گوبا در ابتدای این کارگاه آموزشی با بیان اینکه مجموعه فنی نشر و ناشر باید یکدیگر را درک کنند تا موفقیت حاصل شود، اظهار داشت: همه لیتوگرافی ها در ایران از تکنولوژی روز دنیا استفاده می کنند و هیچ وسیله ای در لیتوگرافی ساخت ایران نیست که البته این تکنولوژی مکفی و کیفیت زاست.

وی در خصوص متریال و دانش فردی در لیتوگرافی بیان داشت: با توجه به وضعیت موجود نمی شود از متریال های اروپایی استفاده کرد، همچنین استفاده از متریال بهتر بخشی از ضمانت کیفیت را در بر می گیرد این در حالی است که سرعت، کیفیت و قیمت نیز در لیتوگرافی پایه کار است و هر کدام حذف شود به این روند ضرر می رساند.

وی بهترین راه کاهش هزینه های زیاد را عدم استفاده از لیتوگراف ارزان دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه های تولید بالا است ولی باید استانداردی را رعایت کنیم که سرمایه از بین نرود.

هادی قاسمی، مدیرفنی چاپ ستاره سبز به عنوان دومین استاد این کارگاه آموزشی چاپ را به افست، سیلک، دیجیتال و غیره تقسیم کرد و گفت: چاپ افست چاپ غیر مستقیم است که برای چاپ کتاب در تیراژ بالا مناسب می باشد و در نوع تک رنگ، دو رنگ، چهار رنگ و بیشتر استفاده می شود.

وی ادامه داد: اولین وظیفه چاپ چی در کار کنترل رنگ هاست که دقت زیادی را می طلبد تا اشکالات کار به وجود نیاید.

قاسمی همچنین آشنایی با مکانیک ماشین های چاپ را در ارتقای کیفیت چاپ موثر دانست و افزود: انتخاب نوع کاغذ و درجه چاپ پذیری آن و هماهنگی با لیتوگراف برای ناشر در روند تولید کتاب موثر است.

ناصر احدی، مدیر صحافی علی در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان اینکه صحافی در صنعت نشر سخت ترین بخش است، گفت: مدیر خوب، مصالح خوب و کارگر خوب باعث کیفیت تولید می شود.

وی با اشاره به صحافی کتاب اظهار داشت: تاکنی، ترتیب، آستر، دوخت، جلد، مقوا، سلفون و گالینگر از مراحل کار در صحافی است.

یاسر احمدوند، مدیرعامل شرکت توزیع کتاب ترنج در ادامه با اشاره به شیوه قیمت گذاری کتاب گفت: در عرف ایران 5/2 تا 5/3 برابر قیمت تمام شده کتاب که به لحاظ فنی محاسبه می شود، پشت کتاب درج می گردد که در این شیوه هزینه های جاری نشر دیده نشده و بهای تمام شده کالا در نظر گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه 1500 میلیارد تومان سهم بازار کتاب در سال است که 15 تا 20 درصد آن از طریق نمایشگاه کتاب تامین می شود و سهم بقیه حدود 70 تا 80 در صد است و بخش اندکی سهم سیستم توزیع است که نشان می دهد سهم ناشر کمتر از بازار است.

احمدوند دلیل این سهم اندک را منطقی نبودن قیمت پشت کتاب دانست و افزود: ما 60 هزار عنوان کتاب در سال تولید می کنیم در حالی که هنوز یک شبکه توزیع و توزیع کننده تخصصی در کشور نداریم.

مدیرعامل شرکت توزیع کتاب ترنج در ادامه بیان داشت: در حال حاضر چند شرکت و مرکز توزیع در کشور با فروش 15 تا 20 میلیارد تومان با حاشیه سود 4 درصد در پایان سال، فعالیت می کنند که نشان می دهد روند توزیع نحیف و لاغری در صنعت نشر داریم و سختی کار علاقه به این عرصه را کم می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع کتاب ترنج ادامه داد: مهمترین عامل فروش کتاب فروشنده است که اگر منفعتی داشته باشد در فروش یک کتاب موثر است، همچنین اگر یک کتاب بر اساس سلیقه مخاطب تولیدشود نباید نگرانی در مورد قیمت گذاری و توزیع داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به شیوه های توزیع مانند «تحویل کتاب به شرکت های توزیع کننده»، «ناشر به عنوان توزیع کننده» و «مبادله کتاب با کتاب ناشرین»، گفت: مبادله کتاب با کتاب ناشرین یکی از آفت های قیمت غیرواقعی پشت جلد است.

انتهای پیام/ق

 


 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود