تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- شورای وزارت خانه های فرهنگی، گامی درجهت تحقق حکمرانی فرهنگی
- حکمرانی فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1391/12/03 21:09
اخلالگران در مراسم، مجرم و گناهکارند/سید عباس صالحی
به گفته استاد شهید مطهری: معمولا اشخاص تربیت یافته که به حقوق دیگران تجاوز نمیکنند و از خدا میترسند، ممکن نیست ده شاهی مال کسی را بخورند و تلف کنند... ولی همین اشخاص که این قدر برای مال دیگران حرمت […]
به گفته استاد شهید مطهری: معمولا اشخاص تربیت یافته که به حقوق دیگران تجاوز نمیکنند و از خدا میترسند، ممکن نیست ده شاهی مال کسی را بخورند و تلف کنند... ولی همین اشخاص که این قدر برای مال دیگران حرمت و حقوق قائل هستند برای عمر دیگران حرمتی و حقی قائل نیستند، به خودشان حق میدهند به بهانهای وقت دیگران را تلف کنند...»
سید عباس صالحی:
حواشی مراسم 22 بهمن در قم، از اخبار برجستهای بود که توجه رسانههای داخلی و خارجی را معطوف به خود داشت. منتقدان این حاشیهسازی از زاویههای زیر به نقد آن پرداختند:
- مراسم سالگرد 22 بمهن، رخدادی انقلابی- ملی است که نمیبایست آن را با حاشیههایی از این گونه، آلوده و مشوش ساخت.
- وقایع اتفاقیه، به هتک حرمت حوزه قم (به عنوان کانون حوزههای شیعه) و نیز حریم مطهر کریمه اهل بیت (ع) و تربت سیدالشهداء انجامید.
- رخدادهای صورت گرفته، خوراک تبلیغاتی برای رسانههای بیگانه و دشمن ایجاد کرد.
- اتفاق قم، از مصادیق اختلافافکنی و تفرقهسازی بود. در ایامی که کشور به آرامش و وحدت اجتماعی نیازمند است.
- کسانی که به این رفتارها رو آوردند، به نقض صریح تاکیدات رهبر انقلاب در حفظ آرامش کشور پرداختند.
محورهای فوق، عمده نکاتی بود که در سخنان مراجع عظام و اندیشمندان و مسئولان کشور ابراز شد.
نویسنده ضمن تایید رویکردهای فوق، چنین باورمند است که نقدهای فوق عمدتا به عناوین ثانوی این اخلال و اغتشاش پرداختهاند، در حالی که ضرورت است که این موضوع (یعنی اختلال در نظم مراسم عمومی) با رویکردی مستقل مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. چه این که شاید حدود 2 دهه است که کسانی این موضع را حق خویش میدانند که مراسمهای رسمی و قانونی را با اغتشاش و آشوب مواجه سازند. آیا این گونه مواجههها مشروعیت شرعی، حقوقی و اخلاقی را دارد؟
این جستار، فرصت پرداخت تفصیلی و عملی را به این موضوع ندارد، اما اجمالا از چند زاویه به آن میپردازد:
نخست: کسانی که به اخلال در سخنرانیها و تجمعات قانونی میپردازند، عملا به هتک آبروی سخنران و نیز برگزارکنندگان یک تجمع میپردازند، به همان گونه که اگر کسی یک مجلس عروسی یا عزا را بهم زند، خواسته یا ناخواسته، آبروی عروس و داماد یا میت و منتسبشان را از بین برده است. همگان میدانیم که در شریعت اسلامی، «آبروی مسلمان» جایگاهی چونان «خون و مال» او دارد. فرد میتواند برای حفظ آبروی خود، ادامه نماز را بر هم زند (جواهر الکلام، ج11، ص126) حج را ترک کند (عروهالوثقی، ج4، ص 420) و برای آن به دفاع و مقاومت برخیزد (جواهر الکلام، ج41، ص 660) همچنین از آن سو، حرمت مومن بالاتر از کعبه شناخته شده است و تحقیر و اهانت به مسلمانان، مورد نکوهش شدید قرار گرفته است (اصول کافی، ج2، 351 و...).
حال چگونه میتواند فردی متدین و شریعتمحور، به خود این اجازه را دهد که محفل و مجلس رسمی را برهم زند و رعایت آبروی سخنران و برگزارکنندگان را نکند و آن را نادیده انگارد؟
دوم: اخلال در مراسم عمومی، تعرض به «حقالناس» است. چه این که «حقالناس» صرفا «حقوق مالی» نیست بلکه دایرهای وسیع را در بر میگیرد. به گفته استاد شهید مطهری:
معمولا اشخاص تربیت یافته که به حقوق دیگران تجاوز نمیکنند و از خدا میترسند، ممکن نیست ده شاهی مال کسی را بخورند و تلف کنند... ولی همین اشخاص که این قدر برای مال دیگران حرمت و حقوق قائل هستند برای عمر دیگران حرمتی و حقی قائل نیستند، به خودشان حق میدهند به بهانهای وقت دیگران را تلف کنند...» (حکمتها و اندرزها، ص 51-50)
حال با همین تصور فراگیر از «حقالناس»، فریاد افرادی که مجلس رسمی را بر هم میزنند، علاوه بر هتک حرمت و آبروی سخنران و برگزارکنندگان، به حریم حقوق فردی شرکتکنندگان نیز تجاوز میکند. چه این که وقتی به هر دلیل افرادی وقت و فرصت خود را معطوف به حضور در مراسم رسمی کردهاند، آیا کسانی شرعاً و اخلاقاً مجاز هستند که این فرصتگذاری حاضران مجلس را و برنامه طبیعی آن مراسم را مختل سازند؟
سوم: اطاعت از قوانین کشور، واجب شرعی و حقوقی است. در این که چرا التزام به قانون، وظیفهای شرعی و اخلاقی و حقوقی است، مباحث پر دامنهتری را میطلبد. اما برای آن که راه میانبری را در این نوشته مختصر تعقیب کنیم، صرفا به چند منظر میپردازیم:
- کسانی که قوانین جمهوری اسلامی را لازم الاتباع شرعی میدانند طبعاً قوانین مربوط به عدم جواز اخلال در مراسم قانونی را از مصادیق این حکم بر میشمرند. آیتا... مصباح یزدی فرمودهاند:
متاسفانه ما هنوز به این عینیت نرسیدهایم که قوانین حکومت اسلامی را واجب بدانیم (13/12/90 به نقل از سایت تابناک)
طبعاً با این نگرش، کسی نباید خودش را شرعا محق بداند که مراسم قانونی را مختل کند.
- حضرت آیتا... سیستانی و مراجعی دیگر این فتوا را ارائه کردهاند که مسلمانان ساکن غرب بایستی از قوانین متبوع کشورشان تبعیت کنند. با این نگرش تبعیت از قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران، تکلیف مضاعفی مییابد.
- مقام معظم رهبری در سخنانی خطاب به بسیجیان فرمودهاند:
یک عدهای اشتباه میکنند، خیال میکنند بسیجی یعنی کسی که پایبند به مقررات نیست، پایبند به قوانین نیست، پایبند به ضوابط مستقر در جامعه نیست، نخیر این اشتباه است، این خطاست (22/7/90).
چهارم: در غالب موارد، اماکن برگزاری مراسم، در مالکیت برگزارکنندگان یا تحت تصرف اجارهای و یا امانتی ایشان است. با این توصیف، هر گونه تحرک ناهمساز و یا مخالف با خواست ایشان، تصرف غیر مجاز خواهد بود. در نتیجه کسانی که به اخلال در مراسم میپردازند، به تصرفی غاصبانه در محیط و فضا میپردازند و طبعا هم مرتکب «گناه» و هم درگیر «عمل مجرمانه» میشوند. (چه این که مسلما برگزارکنندگان با حضوری که مختل مراسم باشد، رضایت نمیدارند)
× × ×
ادله فوق – و ادله دیگر – ایجاب میکند که اغتشاش و اخلال در مراسم و محافل را از مصادیق «گناه» و «جرم» بدانیم. هر چند افزایش متغیرات و عناوین ثانوی چون مواردی که در آغاز این جستار بیان شد، بر ابعاد و اعماق «جرم» و «گناه» آن میافزاید و در نتیجه وقایع مراسم 22 بهمن قم را با تاکیدی مضاعف از عناوین مجرمانه و گناهکارانه ارائه میکند.
با این برداشت جای شفگت است که فرمانده محترم نیروی انتظامی جناب آقای احمدیمقدم، که بایستی پاسدار قانون باشد، از اشخاص اخلالگر در مراسم یاد شده (بدون استثناء) به عنوان افرادی متدین یاد میکند که از روی غفلت، به تکرار چنین کارهایی دست میزنند:
افرادی که در این مراسم [22 بهمن قم] دچار اشتباه و اختلال در نظم سخنرانی شدند، طبیعتا انسانهای متدینی بودند که در لباس دفاع از دین و روحانیت، دست به اقدامات ناخوشایند و بروز حوادث زدند. اینها انسانهایی بودند که از روی غفلت به تکرار چنین کارهایی دست میزنند (26/11/91 به نقل از خبرآنلاین)
همچنین میتوان در شگفت بود که آقای شریعتمداری در یادداشت روزنامه کیهان (چهارشنبه 25/11/91) مطرح کردهاند که پارهای از اخلالگران به ایشان اظهار داشتهاند که به ندامت روی آورده و به حرم حضرت معصومه (س) رفته و توبه کردهاند. گرچه توبه و ندامت آنان، اگر صادقانه باشد وجه «حقا...» آن را جبران میکند، اما همانگونه که گفته شد برهمزنندگان مراسم اجتماعی- سیاسی لایههای گوناگون از «حقالناس» را زیر پا گذاردهاند، براستی برای آن چه فکری کردهاند؟ آیا راههای توبه واقعی را پیمودهاند؟
مطالب مشابه
- جبهه پایداری از مطهری بیش از اصلاح طلبان متنفرند / ادبیات فحاشی جببه پایداری
- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: عذرخواهی یا عدم عذرخواهی جبهه پایداری از حادثه قم نگاه مردم را تغییر نمی دهد
- سخنگوی فراکسیون روحانیون مجلس:هدف فتنه گران اختلاف افکنی است اتاق فرمان آشوب ۲۲ بهمن در قم مشخص است
- زخم چرکین شنود و تجاوز به حریم خصوصی /سید عباس صالحی
- صالحی: پرونده های جدیدی می توانند در کتاب سال گنجانده شوند