کد خبر: 1738

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 643

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: امر به معروف و نهي از منكر وظيفه‌اي عام و براي تمام مسلمين است

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ديروز در ديدار با جمعي از محققان مؤسسه موضوع‌شناسي احكام فقهي و مؤسسه كتاب‌شناسي شيعه، با اشاره به اين‌كه همواره درصدد ايجاد دانشگاهي در حوزه بوده‌ايم و محور كارهاي انجام شده […]

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ديروز در ديدار با جمعي از محققان مؤسسه موضوع‌شناسي احكام فقهي و مؤسسه كتاب‌شناسي شيعه، با اشاره به اين‌كه همواره درصدد ايجاد دانشگاهي در حوزه بوده‌ايم و محور كارهاي انجام شده در اين مؤسسه در واقع بخش قابل توجهي از اين ايده را تأمين كرده است، گفت: بحث امر به معروف و نهي از منكر وظيفه‌اي عام و براي تمام مسلمين است و نبايد به عنوان ابزار قدرت به كار گرفته شود، چرا كه اين امر محدود به يك گروه يا فرد خاصي نبوده و قرآن كريم نيز پيكره امت اسلامي را بدون هيچ‌گونه محدوديتي عامل نهي از منكر مي‌داند و آن را محدود به مسائل شرعي و احكام هم ندانسته و امر به تمامي خوبي‌ها و نهي از همه بدي‌ها مي‌داند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، استفاده حكومت از ابزار تنبيه و به ويژه تشويق و جدا نمودن حساب افراد گستاخ و ياغي از افراد درستكار را ضروري دانست و افزود: كارگزاران و عاملان امر به معروف و نهي از منكر، بايد مواظبت نمايند تا با يك عمل ناشايست هزاران حرف و سخنراني خوب و مثبت خود را به هدر ندهند.
عضو خبرگان رهبر? با تأكيد بر اين آيه قرآن كريم: "كونوا دعاه للناس بغير السنتكم" گفت: با عملكرد مناسب خود بايد با عمل، الگو و نمونه‌اي براي ساير كشورهاي اسلامي و غيراسلامي باشيم.
وي افزود: منحصر كردن امر به معروف و نهي از منكر به جمعي خاص و برگزاري همايش‌هاي تكراري كارساز نبوده و بايد در عمل و با فرهنگ‌سازي معروف را امر و منكر را نهي كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، در خصوص موضوع‌شناسي احكام فقهي گفت: اين موضوع در حوزه‌ها مورد غفلت قرار گرفته و عمدتاً به منابع و ادله احكام توجه مي‌شود و از زمان شيخ مفيد تاكنون با تغييراتي ادامه دارد، در حالي كه با امكانات نظام اسلامي و وسايل ارتباط‌جمعي پيشرفته و تسهيلات به وجود آمده و دسترسي به آثار و كتب، بايد موضوع‌شناسي در قالب كميته‌ها و به صورت تخصصي درآمده و تركيب محققان آن نيز به تناسب تخصص افراد و موضوعات روز دسته‌بندي گردد.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تبريك روز حوزه و دانشگاه افزود: چند سال قبل طرحي در دانشگاه آزاد تصويب كرديم تا براساس آن اساتيد و مدرسان علمي و ديني را در سطح دكترا تربيت نمايند تا آثار آنها در مراكز علمي و تحقيقاتي داخل و خارج از كشور منتفذ بوده و مورد استفاده قرار گيرد، كه متأسفانه تاكنون محقق نشده و در جلسه اخير هيأت امنا مجدداً بر روي آن تأكيد شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: قبلاً پيشنهاد تأسيس دانشگاهي در حوزه علميه قم را مطرح كرده بودم تا از بين محققاني كه دروس خارج را ديده‌اند، افرادي انتخاب شوند تا در همه رشته‌ها به‌ويژه علوم انساني بتوانند تخصص‌هاي لازم را كسب و تحت عنوان شوراي فقهي در همه زمينه‌ها نظرات كارشناسي خود را به صورت تخصصي در اختيار مراجع و كارشناسان حوزه قرار دهند.
وي افزود: انديشمندان بايد بتوانند با استفاده از سيره عملي اهل بيت(ع)، جاذبه‌هاي احكام اسلامي را به دنيا عرضه كنند.
در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام فلاح‌زاده و تني چند از حاضران به نمايندگي از محققان حاضر گزارشي از تدوين اساسنامه مؤسسه و تشكيل گروه‌ها براي مشخص كردن موضوعات فقهي و پاسخ به آنها و همچنين ايجاد مركزي براي پاسخگويي به شبهات و مسائل و سئوالات فقهي از ساير كشورها كه رو به تزايد نيز مي‌باشد، ارائه داد.

 

منبع:روزنامه جمهوری اسلامی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود