کد خبر: 2617

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 993

کنگره بین‌المللی امام علی‌النقی(ع) اواسط آبان ماه برگزار می‌شود

چکیده: عضو هیات اجرایی کنگره بین‌المللی امام علی‌النقی(ع) شناسایی خلاءهای این حوزه و شناساندن آن‌ها به محققان، مولفان و هنرمندان را از جمله اهداف این همایش دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود اختتامیه این […]

چکیده:

عضو هیات اجرایی کنگره بین‌المللی امام علی‌النقی(ع) شناسایی خلاءهای این حوزه و شناساندن آن‌ها به محققان، مولفان و هنرمندان را از جمله اهداف این همایش دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود اختتامیه این کنگره همزمان با ولادت امام علی‌النقی(ع) برگزار شود.

محمد یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به کمبود منابع موجود در معرفی شخصیت علمی و سیاسی امام هادی(ع) اظهار کرد:‌ این امر موجب شده است محققان، شاعران و هنرمندان این حوزه با دشواری‌هایی در خلق آثار مواجه شوند.

وی با اشاره به این که آثار متنوع و ارزشمندی در قالب‌هاب مختلف شعر، داستان و مقاله و آثار هنری به دبیرخانه این همایش ارسال شده‌اند، دریافت کتاب‌هایی درباره امام علی‌النقی(ع) را از دیگر فعالیت‌های محققان این حوزه و شرکت کنندگان سایر کشورها معرفی کرد و نوید داد بخشی از آثار ارزشمند این همایش در قالب کتاب منتشر و در روز اختتامیه ارایه شود.
یوسفی با اشاره به این که مهلت ارسال آثار از پایان شهریور ماه تا دهم مهر ماه تمدید شده است، گفت: اکنون آثار ارسالی که اغلب آن‌ها را اشعار گوناگون تشکیل می‌دهند، در حال غربالگری، بررسی و دسته‌بندی اولیه از سوی داوران این برنامه‌اند. در این مرحله برخی از آثار که قابلیت داوری و عرضه در این کنگره ارزشی را ندارند، کنار گذاشته خواهند شد.

عضو هیات اجرایی کنگره بین‌المللی امام علی‌النقی(ع) درباره آثار ارسال شده به این دبیرخانه توضیح داد: به دلیل دشواری پژوهش و خلق آثار هنری یا نگارش مقاله و داستان درباره دهمین پیشوای شیعیان که منابع اندکی درباره رویکردهای علمی و سیاسی ایشان در دست داریم، کار شرکت‌کنندگان در این همایش قدری دشوار است. از این رو علاوه بر منابعی مانند کتاب «زیارت جامعه کبیره» موضوعات و اطلاعاتی را نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی این همایش به نشانی http://hadiyoon.ir/ در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به ابعاد گوناگون شخصیتی و فعالیت‌های امام هادی(ع) اظهار کرد: جا دارد محققان درباره ابعاد گوناگون وجودی این امام همام و معرفی آن به جامعه به ویژه نسل جوان تلاش‌های بیشتری را به ثمر رسانند. همچنان که می‌دانید امام هادی(ع) در راستای فعالیت‌های سیاسی خود سفیران گوناگونی را به شهرها و کشورهای مختلف می‌فرستادند، حضرت عبدالعظیم از جمله این سفیران بودند که به ری اعظام شدند، همچنین این امام(ع) فعالیت‌هایی را در زمینه‌سازی امامت امام عصر فراهم کردند که در آثار تالیفی و آثار ارایه شده به این دبیرخانه کمتر به این موضوعات پرداخته شده است.

یوسفی درباره تعداد برگزیدگان این کنگره و نحوه قدرداني از آن‌ها گفت: به دلیل آن که این کنگره یک کنگره بین‌المللی و ارزشی است، تصمیم نداریم با رتبه‌بندی خالقان آثار و هنرمندان از عده معدودی تقدیر کنیم، بلکه می‌خواهیم در سه عرصه اصلی «داستان و مقاله»، «شعر» و «گرافیک» که به هشت گروه تقسیم شده‌اند به معرفی و تقدیر از آثار ارزشمند بپردازیم. جزئیات این برنامه در نشست رسانه‌ای عنوان خواهد شد.

وی با بررسی آثار ارسالی به این دبیرخانه گفت: کمبود منابعی که در معرفی و شناخت امام علی‌النقی(ع) در اختیار داریم، حاکی از آن است که هنوز فضای کارهای هنری درباره این امام بزرگوار مهیا نیست و نیازمند تحقیقات و تالیفات بیشتری در این حوزه هستیم. همچنان که این معصوم، تفاسیر مستقیمی از برخی از آیات قرآن کریم دارند که هنوز به شکل منسجی استخراج، گردآوری و ارایه نشده‌اند. تدوین و تولید آثار ارزشمندی که سیره و شخصیت امام هادی(ع) را علاوه بر فضای داخلی کشور در خارج از مرزها نیز معرفی کند از ضروریات این حوزه است و می‌تواند دست‌مایه‌ای برای تولیدات بعدی در عرصه‌های گوناگون هنری و ارزشی باشد.

 

منبع:ایبنا 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود