کد خبر: 2628

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 738

در واكنش به پخش فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) ؛ جهان اسلام يكپارچه اعتراض شد

چکیده: مردم ایران روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر كشور در اعتراض به انتشار این فیلم موهن برگزار كردند و در بیانیه‌ای تاکید کردند که دولت آمریکاباید رسما از مسلمانان […]

چکیده:

مردم ایران روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر كشور در اعتراض به انتشار این فیلم موهن برگزار كردند و در بیانیه‌ای تاکید کردند که دولت آمریکاباید رسما از مسلمانان جهان عذرخواهی کند. در تهران نمازگزاران پس از راهپیمایی در اعتراض به ساخت اين فيلم پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. 

کشورهای اسلامی و عربی با برگزاری تظاهراتی اعتراض خود را به فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) نشان دادند که در برخی از این کشورها به حمله تظاهرات کنندگان خشمگین به سفارت آمریکا انجامید. اعتراضات در جهان اسلام همچنان ادامه دارد.

فیلم مذکور از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، منتشر شده که اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است. در این فیلم دوساعته، شخصیت ارزشمند پیامبر اکرم (ص) به طنز گرفته شده و این چهره پاک، فردی ترسیم شده‌ است که گناهان بسیاری مرتکب می‌شود.

رسانه‌های آمریکایی ازجمله وال‌ استریت جورنال گزارش دادند که سَم باسیل، نویسنده و کارگردان این فیلم، که معصومیت مسلمانان نام دارد یک یهودی آمریکایی اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است، اما پخش و توزیع فیلم را تری جونز برعهده دارد. سم باسیل که هم‌اینک در مخفیگاه به‌ سر می‌برد به وال‌ استریت جورنال گفته‌ است که بیش از ۱۰۰ یهودی با اعطای ۵ میلیون دلار در تأمین مالی این فیلم کمک کرده‌اند و این فیلم با شرکت ۶۰ هنرپیشه و ۴۵ نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده‌ است. به گفته سم باسیل، این فیلم تاکنون تنها یک بار اکران شده که اوایل سال جاری در سالنی تقریباً خالی در هالیوود بوده است.

همزمان با سالگرد حادثه یازده سپتامبر فیلمی بسیار موهن به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص)، ساخت یک آمریکایی-اسرائیلی به زبان عربی در روز سه شنبه منتشر شد که همین امر یک بار دیگر آمریکا را به هدف اصلی اعتراضات مردمی جهان اسلام بدل کرد.

قاهره مصر اولین شهری بود که سه شنبه شب پس از انتشار این فیلم موهن تظاهرات‌های مردمی در برابر سفارت آمریکا در آن به راه افتاد.مصری‌های خشمگین در تظاهرات خود در قاهره پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و از دولتمردان خود خواستند روابط دیپلماتیک با واشنگتن را قطع کند.تظاهرات مردم مصر در برابر سفارت آمریکا در قاهره روز چهارشنبه نیز دنبال شد و روز پنج‌شنبه نیز برای دومین روز پیاپی همچنان ادامه داشت.تظاهرات‌کنندگان مصری که در اعتراض به ساخت یک فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) جلوی سفارت آمریکا در قاهره تجمع کردند، صبح روز پنجشنبه بار دیگر به این سفارت حمله کردند و درگیری‌هایی بین آنها و نیروهای امنیتی مستقر در اطراف سفارت روی داد.تعداد مجروحان درگیری روز پنجشنبه مقابل سفارت آمریکا در قاهره که به ساخت فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام معترض بودند، به 224 نفر افزایش یافت.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر انتشار فیلم موهن علیه پیامبر اسلام را محکوم کرد. وی در اظهارات خود تاکید کرد که پیامبر اکرم خط قرمز است و نباید از این خط عبور شود. مرسی در عین حال اعتراضات مردمی علیه ساختن این فیلم را خشونت خواند و خواستار کنار گذاشتن آن شد.تظاهرات مردم مصر روز جمعه نیز بعد از نماز جمعه ازسرگرفته شد. اخوان المسلمین مصر پیش از این طی فراخوانی از مردم این کشور خواسته بود که در تظاهرات روز جمعه حضوری گسترده داشته باشند.

به دنبال اعتراضات مردم مصر، مردم در شهر بنغازی لیبی نیز سه‌شنبه شب به ساختمان کنسولگری آمریکا در این شهر حمله کردند و آن را به آتش کشیدند که در درگیری‌های صورت گرفته «کریستوفر استیونز» سفیر آمریکا در لیبی به همراه 3 دیپلمات دیگر کشته می‌شوند.کشته شدن سفیر آمریکا حالا به دستاویزی تبدیل شده تا سیاستمداران و رسانه‌های غربی که تا كنون در برابر اعتراضات مردمی در این 2 شهر سکوت کرده بودند، دلیل اصلی این اعتراضات را به حاشیه رانده و آن را به موضوعی سیاسی بدل کنند.ادامه این اعتراضات دولت آمریکا را مجبور به اعلام آماده‌باش در تمام سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان کرده است.وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی با هدف فرونشاندن آتش خشم و احساسات جریحه دار شده مسلمانان از انتشار اين فیلم موهن به ساحت نورانی پیامبر اسلام(ص)، با نکوهش کردن این فیلم تلاش کرد تا اینطور وانمود کند که همه ادیان از نگاه وی قابل احترام هستند.

به گزارش ای.بی.سی نیوز هیلاری کلینتون گفت : به اعتقاد من ادیان بزرگ قویتر از هر نوع توهینی هستند. این ادیان برای قرنها در برابر حملات مختلف ایستادگی کرده اند. کلینتون در سخنان خود برای آنکه مسلمانان را بیش از پیش خشمیگن نکند با اشاره به حمله انجام شده به کنسولگری آمریکا در بنغازی، و کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی در این حمله، اقدام انجام شده را از سوی یک گروه کوچک خشونت طلب توصیف کرد. وی در ادامه گفت : آمریکا به طور کلی این فیلم تحریک آمیز و قابل نکوهش را رد می کند. تمام ادیان با توهین روبرو می شوند اما این خشونت را توجیه نمی کند.به اعتقاد کلینتون، پاسخ به چنین اهانتهایی، جدا کردن انسانهایی با اعتقادات پاک از افرادی است که از دین برای انجام خشونت استفاده می کنند، البته وزیر امور خارجه آمریکا پاسخی به این نداد که چرا دولت این کشور با اقدامات توهین آمیز به مقدسات اسلامی نه تنها برخورد نمی کند، بلکه به بهانه آزادی، به نوعی بر آنها سرپوش هم می گذارد.

نگرانی از گسترش تظاهرات ضد آمریکایی متعاقب انتشار این فیلم توهین آمیز، منجر شد که سفارتخانه های آمریکا در هفت کشور آفریقایی و خاورمیانه ای به اتباع خود درباره احتمال شکل گیری تظاهرات ضد آمریکایی خشونت آمیز هشدار دهند و البته کنسولگری آمریکا در بنغازی بلافاصله پس از شروع این اعتراضات و درگیری صورت گرفته که به کشته شدن سفیر آمریکا انجامید، تخلیه شد و تمام کارکنان این کنسولگری به طرابلس منتقل شدند و تعداد کارکنان سفارت واشنگتن در پایتخت لیبی نیز کاهش یافت.خبر تخلیه کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی و کاهش کارمندان سفارت آمریکا در طرابلس در حالی گزارش شد که یک مقام ارشد آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» از طرح به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا در آسمان لیبی خبر داد و اعلام کرد که انتظار می رود این طرح به زودی توسط وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و کاخ سفید به تصویب برسد.بلافاصله پس از انتشار این خبر، واشنگتن دست‌کم 50 تفنگدار دریایی خود را برای حفاظت از سفارتش در این کشور به لیبی اعزام کرد.
پس از مصر و لیبی، مردم تونس نیز در برابر این اهانت شرم‌آور به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) تاب نیاوردند و در همان روز چهارشنبه در حالی که پرچم سیاه در دست داشتند به خیابان‌ها آمدند و مقابل سفارت آمریکا در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرات‌کنندگان تونسی پرچم آمریکا را به آتش کشیده و شعارهایی اسلامی سردادند.پلیس تونس برای متفرق کردن تظاهرات‌ ضد آمریکایی مردم این کشور به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی روی آورد که همین امر منجر به بروز درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی شد.

تظاهرات علیه فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) پس از مصر، لیبی و تونس، به مراکش رسید و مردم این کشور نیز روز چهارشنبه در برابر کنسولگری آمریکا در کازابلانکا تظاهرات کردند.این تظاهرات در برابر کنسولگری آمریکا در کازابلانکا در حالی صورت گرفت که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در برابر کنسولگری تجمع کرده بودند و تظاهرات کنندگان شعارهای ضد آمریکایی از جمله مرگ بر اوباما سر می‌دادند.

در ايران هم بلافاصله با انتشارجزئيات اين فيلم موهن آمريكايي- صهيونيستي واكنش هايي تندي عليه آن بويژه مقامات آمريكايي بليل عدم برخورد با تهيه كنندگان اين فيلم صورت گرفت

رهبر معظم انقلاب اسلامي‏،مراجع عظام تقليد، جامعه مدرسين حوزه علميع قم‏، شوراي عالي حوزه هاي علميه كشور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و تعدادي ديگر از ارگان ها و مسئولين كشور با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن اهانت به ساحت پيامبر اعظم (ص)، پاسخ مسلمانان به اين اهانت آمریکایی – صهیونیستی را دندان‌شکن دانستند.

دانشجویان ایرانی ظهر روز پنجشنبه در حالی که حلقه امنیتی چند لایه ای از سوی پلیس گرداگرد سفارت سوییس تشکیل شده بود، تجمع اعتراض آمیزی را علیه سازنده آمریکایی -اسراییلی فیلمی موهن درباره پیامبر اسلام(ص) و حامیان آن برگزار کردند. دانشجویان همچنین به تجلیل از اقدام جوانان لیبیایی و مصری پرداختند.دانشجویان معترض ایرانی در ادامه تجمع اعتراض‌آمیز خود در مقابل سفارت سوئیس، پرچم آمریکا را به آتش کشاندند.دانشجویان ایرانی با آتش زدن پرچم آمریکا شعار «هیهات منه الذله»، «یا ایهاالمسلمون اتحدوا اتحدوا»، «برادر مسلمان به پا خیز به پا خیز» سر دادند. همچنین مردم ایران روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر كشور در اعتراض به انتشار این فیلم موهن برگزار كردند و در بیانیه‌ای تاکید کردند که دولت آمریکاباید رسما از مسلمانان جهان عذرخواهی کند. در تهران نمازگزاران پس از راهپیمایی در اعتراض به ساخت فیلم آمریکایی - صهیونیستی با مضمون اهانت به پیامبر گرامی اسلام(ص) پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

از سوي ديگرصدها فلسطینی نيز روز پنج‌شنبه در میدان شورای مجلس قانونگذاری فلسطین در شهر غزه در واکنش به انتشار این فیلم موهن تظاهرات کردند و خواستار تحریم کالاهای آمریکایی شدند.تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: جان ما فدای رسول خدا (ص) و یا مسلمانان کجایید که به پیامبر (ص) توهین شده است.اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین نیز از کاخ سفید خواست تا به دلیل انتشار این فیلم موهن از مسلمانان عذرخواهی کند.همچنین دهها فلسطینی در داخل اراضی اشغالی نیز مقابل سفارت آمریکا در تل‌آویو تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان از آمریکا خواستند تا رسما از مسلمانان به دلیل انتشار این فیلم موهن عذرخواهی کند.

عراقی‌های خشمگین از ساخت فیلم موهن آمریکایی-اسرائیلی در شهرهای بغداد، نجف و کوت هم روز پنج‌شنبه تظاهرات کردند.

این تظاهرات با دعوت مقتدا صدر رهبر جریان صدر در نجف و در میدان ثورة العشرین این شهر برگزار شد. معترضان خواستار فراخواندن سفیر آمریکا برای ارائه توضیح درباره این فیلم شدند.معترضان با آتش زدن پرچم آمریکا در این تظاهرات، شعارهایی علیه کاخ سفید و رژیم صهیونیستی سر دادند.
علاوه براین، یمنی‌های خشمگین نیز با حمله به سفارت آمریکا در اعتراض به ساخت این فیلم موهن آمریکایی-اسرائیلی فریاد «خیبر- خیبر» سر دادند، شیشه های ساختمان سفارت را شکسته و خودروهای دیپلماتیک آن را به آتش کشیدند.

تظاهرات‌کنندگان خشمگین یمنی پس از ورود به ساختمان سفارت پرچم آمریکا را از فراز این ساختمان پایین کشیدند و به جای پرچم آن یک پرچم سفید برافراشتند که روی آن عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» نوشته شده است.در ادامه درگیری‌ها و تظاهرات مردم یمن در مقابل سفارت آمریکا در صنعا که در اعتراض به ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اعظم برگزار شد، 4 نفر از شهروندان مسلمان یمنی کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.اما عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن این حمله را محکوم کرده و به سرعت از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا عذرخواهی کرد، او برای اعلام وفاداری خود به مقامات کاخ سفید دستور داد تا کمیته ای برای بررسی جزئیات اتفاقات موجود در مقابل سفارت آمریکا تشکیل دهند تا کسانی که به ادعای دولت یمن مسبب این اتفاقات هستند، مجازات شوند.

مردم سودان نیز روز پنج‌شنبه همزمان با دیگر کشورهای عربی و مسلمان با تجمع در مقابل سفارت آمریکا اعتراض شدید خود به ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اعظم (ص) را نشان دادند.یک مسئول سفارت آمریکا در خارطوم اعلام کرد که صدها نفر از مردم این کشور در اعتراض به فیلم موهن علیه پیامبر اکرم (ص) در مقابل سفارت این کشور تظاهرات کردند.

معترضان در عربستان نیز روز پنج‌شنبه با برگزاری تظاهرات ساخت فیلم اهانت آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) در آمریکا را محکوم کردند.تظاهرات معترضان در جده در شرایطی برگزار شد که دولت عربستان سعودی ضمن محکوم کردن حمله معترضان در مصر و لیبی به سفارت آمریکا با دولتمردان واشنگتن ابراز همدردی کرده است.

روز پنجشنبه در بحرین نیز همزمان با دیگر کشورهای عربی و مسلمان در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان تظاهراتی در اعتراض به انتشار این فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) برگزار شد.

تظاهرات کنندگان بنگلادشی که علیه فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام تظاهرات کردند، پرچم آمریکا را به آتش کشیده و شعارهای ضد آمریکایی سر دادند.پلیس بنگلادش اعلام کرد که حدود هزار نفر از مردم این کشور روز پنجشنبه تلاش کردند که به سوی سفارت آمریکا در داکا تظاهرات کرده و به فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام اعتراض کردند اما نیروهای امنیتی مانع از رسیدن تظاهرات کنندگان به سفارت شدند.

مردم افغانستان نیز روز جمعه در واکنش به انتشار این فیلم موهن آمریکایی- صهیونیستی تظاهرات گسترده‌ای را بر پا کردند..در همین حال وزارت خارجه افغانستان نیز از لغو سفر حامد کرزی به نروژ در ارتباط با این موضوع خبر داد.از سوی دیگر طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای بی‌حرمتی به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) را به شدت محکوم کرد.

علاوه براین، در پاکستان نیز مردم این کشور روز جمعه به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات گسترده‌ای را برپا کردند.وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن ساخت و پخش فیلم موهن علیه پیامبر اسلام (ص)، این اقدام را باعث ایجاد نفرت، اختلاف و دشمنی بین مذاهب دانست.دولت پاکستان نیز به منظور جلوگیری از انتشار فیلم موهن آمریکایی و ضداسلامی، دسترسی به این فیلم را در فضای مجازی مسدود کرد.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود