کد خبر: 2652

تاریخ انتشار: 1391-06-09 - 18:21

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 2 461

ارتحال حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا علی علمی اردبیلی از مدرسین برجسته درس خارج فقه و اصول و فلسفه حوزه علمیه مشهد+تسلیت کتاب ناب

چکیده: حجت الاسلام والمسلمین علی علمی اردبیلی، از اساتید برجسته درس خارج و دروس معقول حوزه علمیه مشهد و از شاگردان آیات عظام امام خمینی ، خوئی ، میلانی و شهید صدر براثر عارضه مغزی درگذشت.    به گزارش […]

چکیده:

حجت الاسلام والمسلمین علی علمی اردبیلی، از اساتید برجسته درس خارج و دروس معقول حوزه علمیه مشهد و از شاگردان آیات عظام امام خمینی ، خوئی ، میلانی و شهید صدر براثر عارضه مغزی درگذشت. 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا علی علمی اردبیلی از مدرسین برجسته درس خارج فقه و اصول و فلسفه حوزه علمیه مشهد در پی سکته مغزی در سن 71 سالگی دار فانی را وداع گفت .

ایشان فرزند فقیه فقید آیت الله شیخ محمد علمی اردبیلی ، از شاگردان برجسته آیات عظام امام خمینی ، خوئی ، میلانی و شهید صدر بود که تالیفات متعددی در زمینه های مختلف فقهی، اصولی و فلسفی از او منتشر شده است .

گفتنی است: حجت الاسلام و المسلمین علی علمی اردبیلی در سال 1320شمسی در خانواده ای اهل علم در شهر قم به دنیا آمد و تحت سرپرستی و تربیت پدر اش آیت الله شیخ محمد علمی اردبیلی (ره) وارد حوزه علمیه شد.

ایشان در حوزه علمیه قم از محضر اساتید برجسته ای چون مرحوم مدرس افغانی تلمذ نمود و جهت تکمیل تحصیلات عالیه به نجف اشرف عزیمت کرد و سطوح عالیه را نزد علمایی همچون آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی ، حاج سید محمد شاهرودی و مرحوم والد خود فراگرفت .

وی سالیان متمادی در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام امام خمینی ، خوئی ، میلانی و شهید صدر شرکت کرد و به مراتب والای علمی دست یافت .

حجت الاسلام والمسلمین علمی اردبیلی پس از سال ها تلاش علمی به همراه والد خود به ایران بازگشت و به تدریس در حوزه علمیه مشهد از دروس سطح تا درس خارج فقه و اصول و فلسفه مشغول شد .

درس خارج فقه و اصول و فلسفه این استاد برجسته سالیان متمادی در مدرسه آیت الله خوئی مشهد و در منزل ایشان برگزار می‌شد و همواره جمعی از طلاب و روحانیون از محضرش استفاده می‌کردند .

ایشان در بسیاری از محافل علمی و برخی دانشگاه ها نیز فعالیت داشت و از ممتحنین درس خارج حوزه علمیه مشهد بود .

وی تالیفات متعددی را از خود به یادگار گذاشت که بسیاری از آنها به چاپ رسیده است. دلیل الفقه (در 4 جلد)، فرهنگ فلسفه، مقدمه ای بر اقتصاد، نگرشی بر خطوط کلی مارکسیسم، منطق برای همه، الهدایه الی اسرار البدایه و شرح نهایه الحکمه از جمله آثار علمی ایشان است.

لازم به ذکر است: حجت الاسلام والمسلمین علمی اردبیلی از چند هفته پیش بر اثر سکته مغزی در یکی از بیمارستان های مشهد بستری شده بود تا اینکه سرانجام چهارشنبه هشتم شهریورماه سال جاری دار فانی را وداع گفت .

خاطرنشان می شود پیکر این عالم ربانی امروز از ساعت 9 صبح از محل مسجد ملاحیدر به سمت حرم مطهر رضوي تشييع و در جوار مضجع منور حضرت علي ابن موسي الرضا(عليه السلام) (صحن جمهوري) به خاك سپرده شد.

 

منبع:


کتاب ناب:

مرحوم استاد علمی اردبیلی فرزند ارشد آیت الله محمد علی علمی اردبیلی از علمای ساکن در عراق بودند که در اولین اخراج مردم وعلمای ایرانی در سال 1349 همراه والد معظم خانواده واخوان و..از عراق اخراج و درمشهد مقدس اقامت کردند . والد معظم شان در حوزه علمیه مشهد به تدریس پرداختند  وایشان نیز به تکمیل تحصیل خود در حوزه مشهد مشغول شدند.

 

سابقه اشنایی اینجانب با بیت علمی اردبیلی به همان سال های اول اقامت انان در مشهد باز می گردد:

بخاطر دارم در ان سال (سال تحصیلی 1350 - 1349)  در کلاس چهارم دبستان حسینیه از مجموعه مدارس انجمن پیروان قرآن که با اشراف مرحوم عابد زاده در شهر مقدس مشهد اداره می شد،مشغول تحصیل بودم، اقایان محمد صادق و محمد کاظم علمی اردبیلی (برادران کوچکتر مرحوم علی علمی اردبیلی) در اواسط سال تحصیلی به ان مدرسه آمدند و در کلاس پنجم مشغول تحصیل شدند.به دلیل تولد در نجف با لهجه ای کاملا عربی ، کلمات فارسی را به سختی تکلم می کردند.در عین حال به دلیل هوش سرشار، اقای محمد صادق علمی رتبه اول کلاس پنجم شد.

 

در سال تحصیلی بعد (1351- 1350) به دلیل تغییر نظام اموزشی وبرای ایجاد زمینه اغاز دوره راهنمایی تحصیلی (که امسال پس از 41سال مجدد به حالت قبل برمی گردد) کتاب های جدید پنجم با تغییر وحدود اذرماه 1350 توزیع شد.

 چون در کلاس چهارم رتبه اول را حائز شده بودم و وضعیت مبهم سال تحصیلی تازه، به صورت جهشی به کلاس ششم ابتدایی رفتم و در نتیجه در کلاس ششم، هم کلاس برادران علمی شدم.محمد صادق علمی در این سال رتبه اول واینجانب نیز رتبه دوم شدم.

محمدصادق  پس از دبیرستان و دانشگاه در دانشگاه فردوسی دارای مسئولیت وتدریس بودند و محمد کاظم ظاهرا برای ادامه تحصیل به هندوستان رفت.حجت الاسلام والمسلمین علی علمی اردبیلی نیز در حوزه علمیه مشهد به تحصیل و تدریس اشتغال داشتند.

 

علاوه بر شرکت در درس های مرحوم ایت الله العظمی میلانی،تدریس سطوح حوزه را اشتغال داشتند.در سال های  بعد نیز فضلای مشهد از دروس خارج ایشان بهره مند بودند.تدریس مباحث عقلی خصوصا در حوزه علمیه مشهد که چنین مجالی کمتر فراهم است، از مجاهدت های علمی .نفسی ایشان بود.

 

در دوران مسئولیت بوستان کتاب ،به همت جناب اقای رستگار مقدم از فضلای و مدرسان علوم عقلی در حوزه و دانشگاه مشهد، که غیر از ان که از مولفان بوستان بودند، در معرفی برخی از نویسندگان به بوستان مساعدت داشتند،با پیگیری جدی ایشان ، اثار قلمی مرحوم علی علمی اردبیلی را برای موسسه ارسال کردند که برخی از ان ها منتشر شد.

 

از این مجموعه:

شرح نهایت الحکمة علامه طباطبائی" که جزء مجموعه اثار علامه طباطبائی قرار گرفت و در مرداد ماه 1387 منتشر شد.

 

 

  کتاب دیگر"دلیل الفقه" تقریرات بخشی از درس خارج فقه  ایت الله العظمی میلانی (ره) از شرایط عقد بیع تا آخر بیع فضولی منتشر شد.اهمیت این اثر آن بود که این بخش از تقریرات  مرحوم میلانی برای اولین بار در آبان ماه 1389 منتشر می شد.تصمیم اینجانب این بود که مجموعه اثار مرحوم ایت الله میلانی نیز همانند مجموعه اثار سایر بزرگانی که به صورت مجموعه اثار منتشر می شد،منتشر گردد که ظاهرا همانند بسیاری از طرح های های در حال اجرا، مسکوت مانده است!


 

ارتحال این عالم بزرگوار را به محضر مبارک حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف،حوزه های علمیه خصوصا حوزه علمیه مشهد،شاگردان ایشان، بیت معززعلمی اردبیلی و خصوصا اقایان صادق و کاظم علمی اربیلی و سایر دوستان تسلیت عرض می کنم. 

خداوند ایشان غریق رحمت بی انتهای خود گرداند و با ائمه معصومین علیهم السلام و اولیائش محشور گرداند. بمنه وکرمه. 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود