تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- شورای وزارت خانه های فرهنگی، گامی درجهت تحقق حکمرانی فرهنگی
- حکمرانی فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1391/06/01 18:03
آشنایی با مذاهب/ فتاوای علمای اهل سنت در موضوعات شطرنج، خودکشی، عکاسی، جشن تولد، عید، تارک الصلاه، شفاعت، روزه، سنگسار، مالکیت معنوی، بیمه عمر و ....
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آنچه در پی می آید فتاوای علمای اهل سنت در موضوعات مختلف نظیر روزه، شطرنج، جشن تولد، عید، تارک الصلاه، شفاعت، ، مالکیت معنوی، بیمه عمر و ....است که به […]
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آنچه در پی می آید فتاوای علمای اهل سنت در موضوعات مختلف نظیر روزه، شطرنج، جشن تولد، عید، تارک الصلاه، شفاعت، ، مالکیت معنوی، بیمه عمر و ....است که به انتخاب شفقنا جهت اطلاع و آشنایی مخاطبان ارجمند ارائه می گردد:
آيا در قيامت كسي غير از پيامبر(ص) ميتواند براي ديگري شفيع واقع شود؟ آيا حافظان قرآن ميتوانند براي ديگران مثلا پدر و مادر شفاعت بخواهند؟
جواب:
فرد وارستهای غیر از پیامبر(ص) از جمله شهید، عالم، حافظ قرآن و فرزندانی که در خردسالی مردهاند، با اجازه خداوند برای برخی از افرادی که شرایطش را دارند و خودشان کردارهای نیکی داشتهاند، اما اندک باشد، شفاعت کنند.
آیا بستن دست در نماز واجب است؟
جواب:
بستن دست در نماز واجب نیست، در مذهب حنفی و شافعی بستن دست در نماز سنت است و نزد جمعی از علمای مالکی بستن دست در نماز سنت نمیباشد.
سؤال: من در کشور دانمارک زندگی میکنم امسال روزه اینجا 21 ساعت طول میکشد. میخواستم راهنماییم کنید آیا راهی وجود دارد که تعداد این ساعات کم شود یا با توجه به افق کشورهای دیگر روزه بگیرم؟
جواب:
با افق نزدیکترین شهر به محل سکونتتان که افق آن معتدل است، روزه بگیرید و افطار کنید.
سؤال: لطفاً متن کامل قنوت در فقه شافعی را برایم بنویسید و آیا اینکه در قنوت ابتدا دستها رو به آسمان بوده سپس آنها را برمیگردانند بطوری که پشت دستها رو به آسمان میگردد در سنت پیامبر بوده یا بدعت میباشد؟
جواب:
«اللهم اهدِنِی فیمَن هَدَیت، وَ عافِنِی فیمَن عافَیت، وَ تَوَلَّنی فیمَن تَوَلَیت وَبارِک لِی فیما أعطَیت، وَ قِنِی شَرَّ ما قَضَیت، فَإنَّکَ تَقضِی وَ لا یُقضَی عَلَیک، وَ إنَّهُ لا یَذِلُ مَن والَیتَ و لا یَعِزُ مَن عادَیتَ، تَبارَکتَ رَبَّنا وَ تَعالَیت، فَلَکَ الحَمدُ عَلی ما قَضَیتَ، أستَغفِرُکَ وَ أتُوبُ إلَیک»
اصل آن است که به هنگام دعا کف دستها رو به آسمان باشد.
اما به هنگام دعای دفع بلا، به فال نیک گرفتن برای ایجاد دگرگونی، به نظر برخی از علما پشت دستها را رو به آسمان نمودن اشکالی ندارد.
سؤال: آیا کسانی که هنگام ازدواج مهریه های سنگین تعیین میکنند و معادل آن بیشتر از بیست مثقال میشود آیا چنین ازدواجی حرام است؟ و نیز مشمول پرداخت زکات میشوند؟ در صورت شمول پرداخت زکات بر عهده مرد است یا زن مادامی که هنوز مهریه به زن داده نشده است
جواب:
در اسلام حداقل و حداکثری برای مهریه تعیین نشده است، اما تشویق شده است که مهریهها کم باشند. بنابراین ازدواجی که مهریه در آن فراوان باشد، حرام نیست.
علما دربارهی پرداخت زکات در مهریه، دیدگاههای متفاوتی دارند. برخی از آنان میگویند: زن باید هر ساله زکات مهریهاش را بپردازد و برخی دیگر از علما گفتهاند: زمانی که مهریه را دریافت نمود، زکات آن را باید بپردازد. پرداخت زکات مهریه بر عهدهی زن است؛ زیرا آن مال زن است.
سؤال: آیا وقتی خانوادهها برای استراحت هفتگی به بیرون از شهر میروند با توجه به اینکه در بیرون از شهر آب و امکانات کم است به خصوص خانمها میتوانند نمازها را جمع بخوانند؟
1391/05/23
جواب:
اگر مسافت آنان تا شهرستان محل سکونتشان به مسافت قصر برسد، میتوانند از رخصت سفر استفاده کنند. اما اگر به مسافت قصر نرسد و گزاردن نمازها در وقت خودشان همراه با مشقت و دشواری باشد، میتوانند نمازها را جمع بگزارند، اما دقت شود که این به عادت همیشگی آنان تبدیل نشود.
سؤال: من در ماه اول بارداری میباشم، میخواستم بدانم که میتوانم روزه خویش را قضا گرفته و ادای فریضه را به بعد از بارداری خویش به تعویق بیندازم؟
1391/05/23
جواب:
زن باردار بمانند زن شیرده، رخصت دارد که در ماه رمضان روزه نگیرد و بعداً باید قضای آن را به جای آورد.
سؤال: خودارضایی حق النفس یا حق الناس یا حق الله است؟ برای توبه از آن باید چه کار کرد؟
منظورم این است که با استناد به نص الأعمال بالنیات به نظرم آن وقت فاجعه میشود نزدیکترین راه برای مبرا جستن از آثار روحی و معنوی آن چیست؟ 2-دلم نسبت به بعضیها سیاه شده است نمیتوانم با آنها مهربان باشم در حالی که این حق آنها نیست راه حل چیست؟
جواب:
الف- حق الله است، باید کسی که مرتکب آن کار شد، خالصانه توبه کند و از آن کار دست بکشد و دل بکند، و تصمیم بگیرد که دوباره آن کار زشت را تکرار نکند و به عبادت و راز و نیاز با خداوند بپردازد و امید به آمرزش خداوند داشته باشد، انشاءالله آثار بد روحی وی از بین میرود.
ب- مسلمان باید با همگی مهربان باشد و هیچگونه بغض و کینه نسبت به دیگران در دل نداشته باشد، از ویژگی مؤمنان آن است که از خطای دیگران در میگذرند و آنان را میبخشند.
یکی از دعاهای مؤمنان این است که میگویند: (وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ) [حشر:10]
«پروردگارا ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفتهاند بیامرز، و کینهای نسبت به مؤمنان در دلهایمان جای مده.»
در حدیث آمده است: پیامبر(ص) فردی را بهشتی معرفی نمود و بعد از جستجو از سبب آن، گفت: من نسبت به مؤمنان هیچ بغض و کینهای در دل ندارم.
یکی از ویژگیهای بهشتیان آن است که خداوند میفرماید: از دلهایشان بغض و کینه را بیرون میآوریم. [اعراف:43؛ حجر:47]
سؤال: اگر کسی مرتکب لواط با همسرش میشود جزای آن چیست؟ آیا نکاح از بین میرود شلاق زده میشوند زیر دیوار میشوند و چه باید با اینها کرد؟
جواب:
عمل زشت لواط از گناهان کبیره است، این کار زشت انحراف از فطرت است و سبب نابودی فضایل اخلاقی میگردد، فقها دربارهی حد آن نظرات متفاوتی دارند.
اما آن سبب از بین رفتن نکاح نمیگردد. مردی که با همسرش مرتکب چنان کار زشتی شده است، خالصانه توبه کند و تصمیم قاطعانه بگیرد، که دوباره به سوی آن کار زشت باز نگردد.
سؤال: حکم انگشتر طلا برای مرد چیست؟
جواب:
استفاده از انگشتر طلا برای مرد مسلمان حرام است. روایت شده است: «پیامبر(ص) مردی را دید که انگشتر طلا در دست دارد، آن را از دستش بیرون آورد و به دور انداخت و فرمود: بعضی از شما عمداً به پاره آتش تمایل پیدا میکنید و آن را در دست خود قرار میدهید.» [روایت از امام مسلم]
آیا به نظر شما اگر اسلام در کشور حاکم شود باید آثار باستانی را نابود کند؟ آیا با توجه به اینکه خود شما گفتید که اگر مجسمه حالت تقدس نداشته باشد نگهداری آن بلا مانع است و با توجه به آیه قرآن در سورهی یونس که آمده خدا جنازه فرعون را برای عبرت خلق نگه داشت نمیتوان به این نتیجه رسید که نگهداری آثار باستانی برای تحقیق و پژوهش و عبرتآموزی بدون تقدس نگه داشت؟
جواب:
مطابق آموزه های دینی باید بتپرستی را از دل افراد زدود و از بین برد، تا آنان یکتاپرست گردند، در غیر این صورت اگر تمامی مجسمه از بین برده شود، باز فرد به دنبال مجسمههای دیگری میگردد.
وجود آثار باستانی در کشور اشکالی ندارد و آن سندی بر قدمت فرهنگ و تمدن هر ملتی است و بیانگر تاریخ آن ملت میباشد؛ از اینرو از بین بردن اگر شریک قرار داده نمیشود، آن جایز نیست.
سؤال: آيا هنگام غسل دست زدن به عورت غسل را باطل ميكند؟
جواب:
خیر، غسل را باطل نمیکند، اما در مذهب شافعی برخورد کف دست، بدون مانع، به شرمگاه وضو را باطل میکند.
سؤال: حکم بازی با پلیاستیشن و انجام بازیهای کامپیوتری چیست؟
جواب:
اصل بر مباح بودن است، به شرطی که در آن زیادهروی نشود و آن بازیها برای انسان زیان نداشته باشد.
سؤال: بنده با تعدادی از دوستان همکار شبها به سالن فوتبال میرویم و بازی میکنیم برای اینکه بازی جذاب بشود معمولاً اول بازی با هم قرار میگذاریم که هر تیمی که بازنده شد هم برای تیم خودش و هم برای تیم برنده یک نوشیدنی بخرد.
ادامه سؤال:
با وجود اینکه تمام این بازیکنان نسبت به این کار رضایت کامل دارند ایا این کار حرام محسوب میشود؟
جواب:
رضایت بازیکنان برای حلال کردن حرام قابل قبول نیست. بیشک انجام چنین کاری جایز نیست، مگر شخص سومی که ارتباطی با تیمها نداشته باشد، میتواند چنین پاداشی را از سوی خودش برای برنده تعیین کند و بپردازد یا میتوان هر بار بدون ارتباط با برد و باخت دو نفر شیرینی تهیه کنند و به نوبت دیگران نیز این کار را انجام دهند.
سؤال: بنده متأهلم و به یک خانم مجردی علاقهمندم، یعنی از نوجوانی عاشقش بودهام، اما قدر الهی اینگونه بود که در ایام تجرد، بهم نرسیم. حال سؤال بنده این است آیا وی میتواند خود را بدون حضور شاهدان به بنده هبه کند و خود را نذر بنده نماید؟
با توجه به اینکه این مسأله برای پیامبر(ص) نیز بوده است و کسانی خود را به ایشان هبه نمودهاند و وی نیز قبول فرموده است. شنیدهام و خواندهام از دیدگاه حنفیه بلا اشکال است، نظر شما چیست؟ لطفاً مستند جواب دهید؟
جواب:
این نوع هبه ویژهی پیامبر(ص) است. خداوند در سورهی احزاب آیهی50 میفرماید: (وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِين) یعنی «و زنی مؤمن را (حلال کردیم)، اگر او خود را به پیامبر هبه کرد (و) اگر پیامبر خداست که با او ازدواج کند. این ویژهی توست نه (سایر) مؤمنان.» در این آیه تحریم شده که این حکم ویژهی پیامبر(ص) است. در حالی که سایر مذاهب عقد ازدواج را با لفظ هبه درست نمیدانند، مذهب حنفی آن را با این لفظ درست میداند، ولی اگر مهریه تعیین نکردند، مهرالمثل واجب میشود و حضوردو شاهد نیز لازم است. آنچه در سؤال به مذهب حنفی نسبت داده شده، درست نیست و مذهب حنفی «انعقاد ازدواج با لفظ هبه با سایر مذاهب فرق دارد و در عین حال دو شرط دیگر، یعنی مهریه و حضور دو شاهد را لازم میداند. البته رضایت ولی زن را شرط نمیداند.»
سؤال: آیا استفاده از زیورآلات بر روی لباس و آشکار کردن آن برای زن جایز است یا نه؟
جواب:
در اصل استفاده از زیورآلات برای خانمها جایز است، اما اگر زن با زیورآلات در بیرون از خانه در معرض دید مردان بیگانه قرار گیرد، به منظور خودداری از تحریک مردان و جلب توجه آنان، و محفوظ شدن و در امان ماندن شخصیت زن از فتنه بهتر است مراعات کند و آن را آشکار نسازد.
سؤال: حکم قرائت فاتحه برای مردگان چیست؟ آیا بدعت ممنوعه است؟ آیا موجب ایصال ثواب میگردد؟ لطفاً براساس مذهب حنفی پاسخ داده شود.
جواب:
دربارهی خواندن فاتحه در میان علمای حنفی اختلاف نظر وجود دارد.
ابوحنیفه میگوید: خواندن آن مکروه است، و محمد (که از علمای مشهور حنفی است) میگوید: خواندن آن مکروه نیست. بیشتر علمای حنفی به قول محمد عمل نموده و گفتهاند: خواندن فاتحه و سورهی اخلاص برای مرده اشکالی ندارد.
سؤال: حکم جشن تولد برای مقدسات و افراد معمولی چیست؟
جواب:
اگر کودک تازه متولد شده باشد و اطرافیانش به شکرانهی بچهدار شدن، سور برپا کنند و عقیقه بدهند، این سنت است، اما دیدگاه علما دربارهی جشن تولد در سالهای بعدی و برای مقدسات، متفاوت است. برخی از علما آن را به سبب شباهت به کار مسیحیان، حرام دانستهاند، برخی آن را مکروه میدانند و برخی نیز آن را جایز میدانند.
اگر در مراسمهای جشن تولد برای مقدسات، آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) تفسیر و تبیین شوند و جنبهی تبلیغ و دعوت دینی داشته باشد، اشکالی ندارد و جایز است؛ زیرا آن جشن تولد نیست، بلکه شیوهیی از دعوت دینی به شمار میآید.
سؤال: در سؤال 122 آرزوي مرگ را جايز ندانستهاید. چرا در قرآن حضرت مريم آرزوي مرگ كرده است آيا گناه است؟
جواب:
حضرت مریم آرزوی مرگ را در حال یا آینده نکرد، بلکه از شدت ابتلای به دنیا آوردن فرزند، بدون آنکه ازدواج کرده باشد و برای روبرو شدن با مردم و بیم بهتان زده شدن به او، گفت: ای کاش پیش از این میمردم و وجود نداشتم، و این به معنای آرزوی مرگ نیست.
سؤال: برگزاری عید نوروز و سایر اعیاد ملی به عنوان یک جشن ملی از نظر عزیزان اهلسنت چه حکمی دارد؟ و قول راجح از نظر شما چیست؟
جواب:
اینگونه اعیاد باستانی و ملی اگر از روی اعتقاد نباشد و جنبهی تقدس نداشته باشد و در مراسم آنها کارهای خلاف شرع انجام نگیرد، شرکت در آنها اشکالی ندارد، گرچه برخی از علما شرکت در اعیاد باستانی و ملی را جایز نمیدانند.
سؤال: شما عزیزان که در جواب سوال 56 گفتید نکشتن مرتد قول درستتری است چگونه در جواب سوال 356 گفتید که فرد تارک الصلاة مرتد است و باید او را کشت؟:
دوم شما که خودتان فرمودید لایحل دم امری مسلم الا باحدی ثلاث، النفس بالنفس، و الثیّب الزانی، و...»[بخاری و مسلم]. چگونه حکم به کشتن تارک الصلاة میدهید اما اگر بگویید که التارک لدینه المفارق للجماعة همان تارک الصلاة است اصلا درست نیست چون که وفای به عهد طبق قرآن جزو واجبات است پس با این تفسیر شما کسی که وفای به عهد نکند همالتارک لدینه المفارق للجماعة است و میتوان او را کشت؟ (که اگر اینگونه باشد مسلمان کشی میشود) سوم: خداوند در قرآن کریم در آیه 13 سوره حجرات افراد را از جستجو در کار هم بازداشته آن وقت حاکم شرع به چه حقی باید در نماز خواندن افراد تجسس کند؟ چهارم : با عرض معذرت و ضمن احترام به شما و کارشناسان بزرگورتان باز هم با عرض معذرت آیا این برداشت از اسلام باعث فرار جوانان از اسلام نمیشود باز هم معذرت میخواهم اگر بیادبی کردم من اصلاً سوادی نداشتم اما با این بیسوادیام ذکر این نکات را ضروری دانستم لطفاً پاسخ دهید.
جواب:
فقها اگر نظر به کشتن تارک الصلاة دارند، برای آن است که فرد مسلمان باید اسلام را ناقص نکند و ارکان آن را پذیرا باشد و به آن عمل کند، بنابراین مسلمان نباید یکی از ارکان مهم اسلام مانند شهادتین، نماز و زکات را ترک کند، حکم فردی که شهادتین را میگوید با کسی که از اصلاً مسلمان نیست، متفاوت است.
حاکم اسلامی در احوال دیگران تجسس نمیکند، بلکه اگر کسی نماز نگزارد و برای حاکم تارک الصلاة بودن او ثابت شود، وی حکم اسلام را بر وی اجرا میکند.]
سؤال: آیا انگشتر برای مرد در هر دست فقط یکی باید باشد؟ میگویند پیامبر خدا(ص) فقط یکی داشته آیا صحیح است؟
جواب:
انگشتر غیرطلا برای مرد جایز است، تعداد آن هم مهم نیست، اما بهتر است که بیش از یکی نباشد، ولی انگشتر طلا برای مرد حرام است. اگر در نگین انگشتر نام خدا یا کلام خدا باشد، به هنگام قضای حاجت آن را با خودش همراه نداشته باشد. طبق احادیثی که روایت شدهاند، پیامبر خدا(ص) تنها یک انگشتر از جنس نقره داشته است.
سؤال: اهلسنت بازی شطرنج را حلال میدانند یا حرام؟ در صورت حلال بودن به چه دلیل؟ در صورت حرام بودن به چه دلیل؟
جواب:
دیدگاه علما دربارهی شطرنج متفاوت است، برخی گفتهاند: بازی شطرنج حرام است، برخی گفتهاند؛ مکروه است و برخی نیز گفتهاند: مباح است و هر کدام از علما برای دیدگاه خود، ادلهای دارند، دیدگاهی که ترجیح داده میشود، بازی با شطرنج اگر برای قمار نباشد، مباح است.
برای آگاهی بیشتر از دلایل موافقان و مخالفان شطرنج به کتاب حلال و حرام یا دیدگاههای فقهی معاصر دکتر یوسف قرضاوی مراجعه شود.
سؤال: هرگاه پدرومادری مشارکت در قتل فرزند خردسالی را بکنند آیا قصاص میشوند؟
جواب:
خیر، قصاص نمیشوند، ولی باید توبه کنند و به عنوان کفاره دو ماه پی در پی روزه بگیرند.
سؤال: حکم تارک الصلاة چیست؟
جواب:
اگر کسی فرض بودن نماز را انکار کند یا آن را مورد استهزا قرار دهد و به این سبب نماز نگزارد، مرتد میگردد، حاکم اسلامی او را به توبه کردن وادار میکند، اگر توبه کند و نماز بگزارد، مسلمان است، در غیر این صورت مرتد به شمار میآید و به دستور حاکم اسلامی کشته میشود و به شیوهی اسلامی دفن نمیگردد.
پیامبرخدا(ص) فرموده است: «إن بین الرجل و الشرک و الکفر ترک الصلاة»[مسلم و...] همانا فاصله بین فرد و شرک و کفر ترک نماز است.
اما اگر فردی از روی سستی و تنبلی نماز نگزارد و به واجب بودن نماز معتقد باشد، حاکم اسلامی او را به توبه کردن و برگزاری نماز دستور میدهد، اگر توبه نکند و نماز نگزارد، حدش این است که به امر حاکم اسلامی کشته شود و به مانند مسلمانان کفن و دفن میگردد.
سؤال: آیا پیروی از فقه تشیع در بعضی موارد برای شخصی که سنی مذهب است، جایز است؟
جواب:
بنابر دیدگاه علما، فردی که مذهبی را برگزید، باید در تمامی موارد پایبند آن باشد، اما اگر فردی عالم به فقه و اصول و ادله احکام بوده و اهل ترجیح باشد، در این صورت با استناد به ادلهی احکام در موارد خاص میتواند رأی مذهب دیگری را ترجیح دهد.
سؤال: آیا حکم سنگسار کردن در این زمان قابل اجرا است و آیا میتوان به دلایل حقوق بشر غربی از آن منصرف شد؟
جواب:
در قرآن دربارهی سنگسار نمودن آیهیی وجود ندارد، اما در احادیث آمده است که پیامبر(ص) مرد و زن غامدیه را که مرتکب زنا شده بودند، سنگسار نمود.
جمهور علما برای سنگسار نمودن مرد و زنی که ازدواج نموده باشند و بعد از آن مرتکب زنا شوند، به این روایت استدلال کردهاند. در صورتیکه حکومت اسلامی برپا باشد، باید احکام اسلام اجرا شود.
سؤال: عکس گرفتن از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ و حکم وجود عکس در خانه چیست؟
جواب:
دیدگاه علما دربارهی عکسهایی که با دوربینهای عکاس گرفته میشوند، متفاوت است؛ برخی از علما آن را جایز نمیدانند، اما برخی دیگر گفتهاند: اگر عکس جنبه تقدس نداشته باشد و ضوابط شرعی در آن رعایت گردد، مانند حجاب خانمها، گرفتن آن مباح است؛ چون بیم آن نمیرود که مورد پرستش واقع شود.
بیشک عکس گرفتن از چیزهایی که با عقاید و شریعت و اخلاق اسلامی سازگار نیست، حرام است.
تابلوی مربوط به جانداران مانند درخت و کوه و دریا و... مباح است و مادامی که آن تابلو موجب غفلت از خداوند نشود، نقاش یا نگهدارندهی آن گناهی مرتکب نمیشود.
سؤال: پوشیدن چادر برای زن چه حکمی دارد؟
جواب:
لازم است زن لباسی بپوشد که بدن و برجستگیهای آن را به طور کامل بپوشاند و تنگ و نازک نباشد. اما پوشیدن چادر واجب نیست.
سؤال: آیا ختنهی دختران هم مانند ختنهی پسران سنت است؟
جواب:
به نظر بعضی از فقها، ختنهی دختران نیز سنت است، البته به آن تأکید نشده است و انجام آن بیشتر به عرف منطقه بستگی دارد.
سؤال: آیا وضو زن و شوهر با دست زدن به یکدیگر باطل میشود؟
جواب:
در مذهب شافعی رسیدن پوست مرد و زن نامحرم به یکدیگر – بدون آن که مانعی باشد- سبب باطل شدن وضو میشود [زن و شوهر نیز در این مسأله حکم نامحرم را دارند]، اما در مذهب حنفی وضو باطل نمیشود.
سؤال: دلیل نجس بودن سگ چیست؟ آیا در قرآن و سنت دلیلی برای آن وجود دارد؟ [از نظر پزشکی که دلیلی برای نجس بودنش وجود ندارد]؟
جواب:
سنت دومین دلیل از ادلهی اثبات حکم شرعی است و در صورت ثبوت صحت حدیث، عمل به آن واجب است. با استناد به حدیث پیامبر(ص) سگ نجس العین است: «طهور اناء احدکم اذا ولغ فیه الکلب أن یغسله سبع مرات، اولاهن (احداهن) بالتراب».
نظر پزشکی از ادلهی اثبات حکم شرعی نیست. در ضمن در انجام عبادات لازم نیست بنده به حکمت و فلسفهی آن پی ببرد یا نه، بلکه یک حکم تعبدی است و او نیز موظف است برای اجرای امر، به آن عمل نماید.
سؤال: آیا فرزندخواهی، فقط حق زن است یا فقط حق مرد یا حق زوجین است؟
جواب:
فرزند یکی از نعمتهای خداوند است که زن و مرد به طور فطری طالب آن هستند، و یکی از مهمترین اهداف ازدواج بقای نسل بشر است که محقق ساختن این هدف بر عهدهی زن و مرد است. اسلام مسلمانان را به تکثیر زاد و ولد تشویق نموده است. اما اجازه داده است که هرگاه ضرورت معتبر و منطقی پیش بیاید، به تنظیم و تحدید زاد و ولد و نسل اقدام شود. که این روش در زمان پیامبر(ص) به صورت «عزل» انجام میگرفت، یعنی نطفه در بیرون از رحم ریخته میشد. در حدیث آمده است: «کنا نعزل علی عهد رسول الله(ص) و القرآن ینزل» [بخاری و مسلم] ما عمل عزل را در زمان پیامبر(ص) انجام میدادیم، در حالی که قرآن نازل میشد [و منعی در آن باره نازل نشد].
امام احمد و غیر او گفتهاند: جلوگیری وقتی مباح است که زن هم به آن کار راضی باشد؛ چون زن هم نسبت به فرزند و نسبت به کامجویی صاحب حق است؛ و جلوگیری از بچهدار شدن هم با اجازه زن جایز است. کتاب حلال و حرام ص 44-47
سؤال: آیا چت کردن با جنس مخالف در کشوری دیگر با رعایت کردن شئون برای تمرین انگلیسی حرام است؟
جواب:
اصولاً هرگونه ارتباط با نامحرم، خواه تلفنی باشد یا چت کردن و... اگر به شکلی فرد را به زنا و ارتباط جنسی نامشروع نزدیک کند، جایز نیست؛ زیرا همین ارتباطها زمینههای گرفتار شدن در دام گناه را فراهم میکند. برای تمرین انگلیسی راههای مشروع دیگری هست، از آن راهها بهره ببرید. مثلاً با همجنس خود ارتباط برقرار نمایید. مواظب باشید پیرامون شبهه نگردید؛ بیشک هر کس از شبهه بپرهیزد، دین و اخلاق و شخصیت والای انسانی خود را حفظ میکند، اما کسی که در دام شبهه گرفتار گردد، راه ورود به حرام برایش مهیا میگردد.
سؤال: چرا باید رو به قبله نماز گزارد؟ این که میگویند: خدا همهجا هست، نیاز نیست به این قبله نماز بگزارید!! لطفاً پاسخ اینگونه شبهات چیست؟
جواب:
در انجام عبادت باید براساس نصوص شریعت عمل نمود.
خداوند دربارهی روی نمودن به قبله میفرماید: (...فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ...) [بقره: 144]
(وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ...) [بقره:150]
پیامبر فرموده است: «اذا قمت الی الصلاة فاسبغ الوضوء ثم استقبل القبلة، فکبر...» [بخاری:5/2307، شماره (5897) و مسلم:4/105، شماره (397) و ابوداود:1/197]
هر گاه برای نماز به پا خاستی، پس وضو را کامل بگیر، سپس رو به قبله بایست، و نیت کن و تکبیر تحرم بگو...
باز فرموده است: «صلوا کما رأیتمونی اصلی» [بخاری:1/226، دارمی:1/286 و احمد:5/53].
نماز بگزارید همچنان که میبینید من نماز میگزارم.
پیامبر(ص) رو به قبله میایستاد و نماز میگذارد. پس مسلمانان ملزم هستند به شیوههایی که پیامبر نماز گزارده، نماز بگزارند.
دین اسلام نظم را به پیروانش میآموزد و از ایجاد تفرقه و اختلاف به سختی هشدار داده است. مشخص شدن قبله و تعیین کعبه به عنوان قبله، یک نوع ایجاد نظم و هماهنگی در میان مسلمانان است، که همگی متحد به یک سمت و سو میایستند و مهمترین عبادتها را که نماز است، به آن سمت میگزارند. تصور کنید اگر قبلهی واحدی وجود نداشت، نماز جماعت با آن همه تأکید بر برپایی آن چگونه برگزار میشد؟ هر فرد به جهتی نماز میگزارد و آن نظم و انسجام زایل میشد!
سؤال: مدتی است برای تشکیل خانواده اقدام نمودهام، اما برداشتن ابرو توسط خانمها، برایم معضلی است و نظرات متفاوتی دربارهی حدیث شماره 2125 امام مسلم: «لعن الله الواشمات و المستوشمات و النامصات و المتنمصات و المتفلجات للحسن المغیرات لخلق الله» وجود دارد،
ادامه سؤال:
اینک حکم برداشتن و باریک نمودن ابرو چیست و به هنگام خواستگاری موضعگیری در برابر آن دختران باید چگونه باشد؟
جواب:
بنابر رأی بعضی از علما اصلاح اطراف ابرو اشکالی ندارد، به شرطی که خود ابرو را تغییر ندهند، اما به طور کلی دو نظر در این زمینه وجود دارد که بیشتر علما باریک نمودن ابرو را براساس حدیث: «لعن الله الواشمات...» جایز ندانستهاند، و تعداد کمی از علما باریک نمودن ابرو را مباح میدانند. بنابراین در چنین مواردی بهتر است ما عمل هر مسلمانی را که مطابق نظر برخی از علما است، حرام ندانیم، و کینهی آنان را به دل راه ندهیم.
برادر گرامی با کسی که میخواهی ازداوج کنی، نخست سعی کن او را در این زمینه به عملی که به حق نزدیکتر است، با حکمت و فراست ایمانی ترغیب کن، اما اگر نظر شما را نپذیرفت و مطابق رأی مرجوح عمل کرد، از خود زیاد حساسیت نشان مده، و این را مانعی برای ازدواج با او قرار مده.
سؤال: اگر کسی مطمئن باشد که اگر زنده بماند، خود و خانوادهاش و جامعه بیآبرو میشوند، در این صورت آیا میتواند خودکشی کند؟
جواب:
خودکشی در هیچ صورتی جایز نیست، و این تصورهای واهی و اینگونه خیالات، وسوسههای شیطانی هستند، و مجوزی برای قتل نفس نمیباشند. حتی با استناد به نصوص شریعت آرزو نمودن مرگ جایز نیست، پیامبر(ص) میفرماید: در برابر مشکلی که به شما میرسد آرزوی مرگ نکیند، اگر به چنین کاری ناگزیر شدید، بگویید: خداوندا؛ اگر زنده ماندن برایم بهتر است، مرا زنده بدار، و اگر مردن برایم بهتر است، مرا بمیران. چه بسا شما در زندگی خود سبب هدایت فردی شوید و آن برای شما از گرانبهاترین مال دنیا بهتر و ارزشمندتر باشد.
سؤال: آيا استفاده كردن از موبرهاي موقتي يا دايم جايز است يا خير؟
جواب:
استفاده از این موبرها برای زنان در تمام بدن جز ابرو مانع شرعی ندارد؛ اما برای مردان در حدود شرعی و متعارف جایز است.
سؤال: مالکیت و حق انتشار و چاپ آثار معنوی نویسنده ای که در زمان حیات خویش موفق به انتشار یا چاپ آثار خویش نشده با چه کسی است؟
جواب:
مالکیت آثار و چاپ آنها با ورثهی شرعی و قانونی است و بدون اجازه آنها هرگونه اقدام غیرجایز و نامشروع و تصرف عدوانی به شمار میآید.
سؤال: آيا برداشتن موهاي صورت و خصوصا ابرو براي زن حرام است؟ چون در حديثي پيامبر به شدت برخي كارها را در اين زمينه نكوهش نموده است.
جواب:
برداشتن موی صورت برای خانمها اشکالی ندارد، اما دربارهی ابرو، اگر موهای آن انبوه و پراکنده باشد، منظم نمودن آن و چیدن موهای اضافی اشکالی ندارد. ولی دربارهی باریک نمودن ابرو، میان علما اختلاف نظر وجود دارد، که بیشتر علما باریک نمودن ابرو را جایز نمیدانند.
سؤال: حکم سکس دهانی چیست؟ در ضمن رابطه جنسی با همسر از عقب، چه حکمی دارد؟
جواب:
از لحاظ شرعی مرد و زن میتوانند از هر قسمت از بدن یکدیگر کام بگیرند، جز در موارد خاص، به عنوان مثال جماع از طریق مقعد زن یا در عادت ماهانه، که حرام میباشد.
توضیح: اگر از لحاظ بهداشتی و روانی چنین کاری ضرر داشته باشد، انجام آن از نظر شرعی درست نیست. توصیه میشود، در معاشرت جنسی فرد محدودیتهای شرعی را بپذیرد و کرامت انسانی را رعایت کند و خود را آزاد رها نکند، زیرا ممکن است دچار انحراف جنسی گردد و عواقب جبرانناپذیری درپی داشته باشد.
سؤال: نظر علمای اسلامی دربارهی استفاده از بیمه عمر چیست؟
جواب:
علما، بیمهی عمر را جایز نمیدانند.
سؤال: نظر اهل سنت در مورد دجال و مهدی چیست؟ لطفا راهنماییم کنید.
جواب:
با استناد به احادیث صحیح، آمدن دجال یکی از نشانههای آخر الزمان است. به احادیث بخش پایانی کتاب ریاض الصالحین، «کتاب امور متفرقه...» مراجعه شود.
بسیاری از اهل سنت بر آمدن مهدی در آخر الزمان اذعان دارند، و بر این باورند که در آن زمان از مادر متولد خواهد شد و در راستای هدایت مردم و اصلاح امت اسلامی، فعالیت خواهد کرد.
سؤال: اگر مقتدیان، امام جماعت را نشناسند آیا خواندن نماز به امامت او درست است؟
جواب:
بله، اشکالی ندارد، اسلام به ظاهر حکم میکند.
سؤال: آیا سیگار روزه را باطل می کند؟
جواب:
بله، سیگار روزه را باطل میکند.
سؤال: حکم تزریق آمپول در حالت روزهداری چیست؟
جواب:
تزریقاتی که برای درمان انجام میگیرد، روزه را باطل نمیکنند.
اما دربارهی آمپولهای تقویتی، دیدگاه بیشتر علمای متأخر بر آن است که آمپولهای تقویتی و خوراکی روزه را باطل میکنند.
سؤال: آیا چکاندن قطره در بینی روزه را باطل میکند؟
جواب:
در این مسأله دو رأی وجود دارد:
1- روزه را باطل میکند؛ زیرا از مصادیق وارد شدن مواد از منفذ باز به درون بدن است.
2-روزه را باطل نمیکند، به دلیل اینکه میزان قطره به اندازهی آب باقیمانده پس از مضمضه در دهان است، که مورد عفو واقع شده و اصل بر بقای روزه و صحت آن است و باطل شدن روزه از این طریق مشکوک به نظر میرسد و یقین با شک از بین نمیرود.
ترجیح: نظر به آسانگیری دین، رأی دوم ترجیح داده می شود. «والله اعلم»
سؤال: آیا نذر کردن صلوات و روزه و... برای اجابت دعا صحیح میباشد؟
جواب:
نذر کردن برای انجام کار خیری در حد توان فرد، مانع شرعی ندارد، ولی بهتر است شخص بدون این که نذر کند، کارهای خیر را انجام دهد؛ زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که فرد نتواند عملی را که نذر کرده است، انجام دهد.
سؤال: اهلسنت بازی شطرنج را حلال میدانند یا حرام؟ در صورت حلال بودن به چه دلیل؟ در صورت حرام بودن به چه دلیل؟
جواب:
دیدگاه علما دربارهی شطرنج متفاوت است، برخی گفتهاند: بازی شطرنج حرام است، برخی گفتهاند؛ مکروه است و برخی نیز گفتهاند: مباح است و هر کدام از علما برای دیدگاه خود، ادلهای دارند، دیدگاهی که ترجیح داده میشود، بازی با شطرنج اگر برای قمار نباشد، مباح است.
برای آگاهی بیشتر از دلایل موافقان و مخالفان شطرنج به کتاب حلال و حرام یا دیدگاههای فقهی معاصر دکتر یوسف قرضاوی مراجعه شود.
عکس گرفتن از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ و حکم وجود عکس در خانه چیست؟
جواب:
دیدگاه علما دربارهی عکسهایی که با دوربینهای عکاس گرفته میشوند، متفاوت است؛ برخی از علما آن را جایز نمیدانند، اما برخی دیگر گفتهاند: اگر عکس جنبه تقدس نداشته باشد و ضوابط شرعی در آن رعایت گردد، مانند حجاب خانمها، گرفتن آن مباح است؛ چون بیم آن نمیرود که مورد پرستش واقع شود.
بیشک عکس گرفتن از چیزهایی که با عقاید و شریعت و اخلاق اسلامی سازگار نیست، حرام است.
تابلوی مربوط به جانداران مانند درخت و کوه و دریا و... مباح است و مادامی که آن تابلو موجب غفلت از خداوند نشود، نقاش یا نگهدارندهی آن گناهی مرتکب نمیشود.
سؤال: آيا پوشيدن پيراهن آستين كوتاه براي مردان اشكال شرعي دارد؟
جواب:
پوشیدن پیراهن آستین کوتاه اگر بسیار تنگ و کوتاه و نامناسب نباشد، برای مردان اشکالی ندارد
منبع: برگزیده از پاسخ های فقهی سایت جماعت دعوت و اصلاح
منبع:+
مطالب مشابه
- «فقه قرائت» نگارشی در باب احکام فقهی قرائتها به چاپ ميرسد
- عقیق ولایت:تبیین ولایت امام علی و رابطه آن با موضوع شفاعت
- نظرآیت الله وحید خراسانی درباره استفاده از ماهواره
- انتقادهای آیت الله هادوی تهرانی از شیوه تبلیغات شیعی درگفت وگو با شفقنا؛ متاسفانه جهان، تشیع را از منابع وهابیت می شناسد/ شیعه نیاز به معرفی دارد
- زهیر توکلی در سایت الف نوشت:رنجی که از بی اطلاعی برخی روحانیون می بریم