تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
ايجاد تعادل ميان "جمهوري" و "اسلامي" / علي مطهري
چکیده: كلمه " جمهوري " شكل اين حكومت و كلمه "اسلامي" محتواي آن را نشان مي دهد» يعني حاكم به وسيله مردم انتخاب مي شود تا مقررات اسلامي را پياده كند و بديهي است كه حاكم و مردم حقوق متقابل دارند […]
چکیده:
كلمه " جمهوري " شكل اين حكومت و كلمه "اسلامي" محتواي آن را نشان مي دهد» يعني حاكم به وسيله مردم انتخاب مي شود تا مقررات اسلامي را پياده كند و بديهي است كه حاكم و مردم حقوق متقابل دارند
12 فروردين روز استقرار نظام جمهوري اسلامي در ايران است. ويژگي " جمهوري اسلامي" همان طور كه از نامش پيداست اجتماع مردم سالاري با اسلام و به عبارت ديگر اجتماع دموكراسي با ايدئولوژي است. برخي معتقدند دموكراسي همين قدر كه به وسيله ايدئولوژي مقيد شد ديگر دموكراسي نيست، لذا تعبير " جمهوري اسلامي" را يك تعبير متناقض مي دانند و مي گويند يا جمهوري بايد باشد و يا اسلامي و اين دو با هم قابل اجتماع نيستند.
البته اگر مقصود ما از دموكراسي و مردم سالاري، دموكراسي مطلق باشد كه ميل مردم تعيين كننده راه و هدف جامعه است و اساسا مكتب و ايدئولوژي را بر نمي تابد، سخن آنها چندان بيراه نيست، اما اگر پذيرفتيم كه هرگاه مردم مكتبي را پذيرفته باشند و خواهان برقراري يك نظام حكومتي بر اساس آن مكتب باشند، اين امر عين مردم سالاري و دموكراسي است و به عبارت ديگر التزام به يك مكتب منافاتي با حق حاكميت ملي و مردم سالاري و دموكراسي ندارد، در اين صورت بطلان سخن آنها آشكار مي شود.
اما در آن زمان عده اي پيشنهاد كردند كه به جاي " جمهوري اسلامي" عنوان " جمهوري دموكراتيك اسلامي" را به كار ببريم كه امام خميني (ره) با قاطعيت فرمودند" جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد" و شهيد آيت الله مطهري در توضيح اين سخن امام فرمود (به اين مضمون): اگر اين تعبير را به كار ببريم به اين معنا خواهد بود كه اين جمهوري بنيانهاي دموكراتيك دارد و بنيانهاي اسلامي، و آنچه كه بعدا از دخالت مردم در سرنوشت خود و اعمال حق حاكميت ملي خويش ظهور خواهد كرد ناشي از بنيان دموكراتيك اين جمهوري دانسته خواهد شد و اموري مانند اخلاق و معنويت و دعوت به مسجد و نماز و روزه ناشي از بنيان اسلامي آن به شمار خواهد آمد، در حالي كه ما مي خواهيم بگوييم مردم سالاري و دموكراسي به معني درست آن در دل اسلام وجود دارد و "چونكه صد آمد نود هم پيش ماست" و با وجود قيد "اسلامي" اضافه كردن قيد "دموكراتيك" حشو زايد است.
اما مهم اين است كه ما در عرصه عمل به گونه اي رفتار نكنيم كه حرف آن دسته اول صادق جلوه كند. در تاريخ سي و سه ساله "جمهوري اسلامي" گاهي به نام حفظ جمهوريت با اسلاميت آن مبارزه شده است و مثلا به بهانه خواست و مطالبه مردم و اين كه نيازها و مقتضيات زمان عوض شده و يا "دنياي امروز نمي پسندد" خواسته اند مانع اجراي برخي احكام اسلام شوند و به اصطلاح اسلام را باب طبع زمان كنند. در دوره اصلاحات شاهد اين گونه تلاش ها بوديم.
گاهي نيز به بهانه حفظ اسلاميت اين جمهوري يا به بهانه حفظ نظام و يا دفاع از اصل ولايت فقيه، جمهوريت اين نظام آسيب ديده است. رد صلاحيت افراد در دوره هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي به دليل اظهار نظر مخالف با تصميمات دولتها يا به طور كلي نظام، يا محدود كردن فضاي آزادي بيان و توقيف مطبوعات به بهانه هاي واهي، و يا برخورد هاي خشن با برخي منتقدان و مخالفان نظام در طول سي و سه سال اخير شواهدي است بر اين مدعا، كه متاسفانه بيشتر در دوره حاكميت اصول گرايان رخ داده است. با بازگشت مجلس به جايگاه واقعي خود و نمايندگي واقعي مردم كه در درجه اول با استقلال آن و رهايي از فشارهاي جانبي به اين جايگاه خواهد رسيد، بسياري از اين كاستي ها رفع خواهد گرديد.
اما اگر بخواهيم در مجموع در نظر بگيريم و داوري كنيم، با همه اين كاستي ها و آسيبها، با توجه به انتخابات هاي مكرري كه در كشور برگزار شده و حضور مستمر مردم در صحنه هاي سياسي و تعيين سرنوشت خود، و از آن طرف تلاش مسئولان و مردم براي پياده كردن احكام اسلام،" جمهوري اسلامي" در مجموع آزمايش خوبي داده و مي تواند نمونه و الگويي براي ساير كشورهاي اسلامي واقع شود. البته اگر ما كاستي هاي مذكور را برطرف كنيم به يك الگوي كامل نزديك تر خواهيم شد.
سخن را با كلام شهيد مطهري پايان مي دهيم كه فرمود :« كلمه " جمهوري " شكل اين حكومت و كلمه "اسلامي" محتواي آن را نشان مي دهد» يعني حاكم به وسيله مردم انتخاب مي شود تا مقررات اسلامي را پياده كند و بديهي است كه حاكم و مردم حقوق متقابل دارند.
منبع:تابناک
مطالب مشابه
- افزايش ظرفيت اجتماعی با بالا بردن آگاهی و تمرين
- محمد خوشچهره نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي: سرمايههاي مادي و مالي، سرمايههاي انساني، سرمايه علمي و سرمايه اجتماعي را از جمله موتورهاي محرك جوامع طي دههاي گذشته برشمرد و گفت: امام خميني (ره) سرمايهاي فراتر از اين چهار سرمايه ايجاد كرد و آن ، سرمايهاي به نام مردم است/ اول انقلاب شهيد بهشتي يك تنه در مقابل تفكرات انحرافي ميايستاد و در مقابل دوربينهاي تلويزيوني با آنها بحث و مناظره ميكرد و بدين ترتيب مردم به صورت عقلاني قانع ميشدند و اين چنين بود كه طومار تفكرات التقاطي در هم پيچيده شد كه در انتخابات گذشته هم بايد به همين شكل عمل مي شد چرا كه اين موضوع با مشاركت مردم رابطه مستقيم دارد/امام (ره) در مدل خود "جمهوري اسلامي" را مطرح كردند خاطرنشان كرد: جمهوري به معناي تبلور اراده مردم است و اسلامي بودن نيز مربوط به محتواي نظام ميشود؛ امام تاكيد داشتند كه جمهوري اسلامي ، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش و اين سخن يعني جمهوريت و اسلاميت به معناي دو بال اين نظام هستند ولي از اول انقلاب جريانات مختلف در مورد اين دو بال افراط و تفريط ميكردند يعني يا بيش از حد به جمهوريت ميپرداختند يا تلقي هايي افراطي و متحجرانه از اسلام را مطرح ميكردند، براي مثال ، بخش برانداز مشاركت در مجلس ششم به سمت رفراندوم رفتند و يا اين اواخر افراط را در سوي ديگر شاهد هستيم
- روزنامه جمهوری اسلامی :فرهنگ اعتراف به اشتباه
- پیشنهاد شریعتمداری:برگزاری رفراندوم برای الحاق جمهوری آذربایجان به ایران
- انتخابات و حفاظت از نظام،طرد جریان افراطی