کد خبر: 3590

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد
0
بازدیدها: 1 846

در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ده کالای عمده وارداتی کشور چه کالاهایی است؟

چکیده: وقتی به فهرست ده کالای عمده وارداتی کشور در سال 90 نگاه می‌کنی، اگر یک ایرانی اصیل باشی، نگران می‌شوی چرا مملکت ما باید فهرست ده کالای عمده وارادتی‌اش چنین کالاهایی باشد؟!   در حالی که […]

چکیده:

وقتی به فهرست ده کالای عمده وارداتی کشور در سال 90 نگاه می‌کنی، اگر یک ایرانی اصیل باشی، نگران می‌شوی چرا مملکت ما باید فهرست ده کالای عمده وارادتی‌اش چنین کالاهایی باشد؟!

 

در حالی که سال‌هاست در ایران بر لزوم حمایت از کالا و تولیدات داخل و حمایت از آنان در مقابل تولیدات وارادتی تأکید می‌شود و در شرایط کنونی هم سال 91 سال حمایت از کار و تولیدی ایرانی نام گرفته، لازم است که بدانیم بیشتر ده کالای عمده وارادتی در سال گذشته، از فراورده های دامی و کشاورزی بوده است.

به گزارش «تابناک» و بنا بر آمار گمرک ایران از میان ده قلم عمده‌ترین کالاهای وارداتی در سال ۹۰ به ارزش نزدیک به ده میلیارد دلار، پنج قلم به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار از میان محصولات کشاورزی و دامی است؛ محصولاتی که بی‌گمان، امکان سرمایه‌گذاری و تولید آن در کشور موجود است و تنها خواهان حمایت دولت و پشتکار مردمی است.





نگاهی به این اقلام نشان می‌دهد، با توجه به مزیت نسبی ایران برای تولید این اقلام، اتفاقا به جای اینکه این اقلام در فهرست ده کالای عمده وارداتی کشور قرار گیرند، باید در فهرست صادرات غیر نفتی کشور قرار گیرند.

قطعا با توجه به پتانسیل‌های کشور و بارندگی مناسب در سال گذشته، به سادگی می‌توان با پیگیری مناسب، وابستگی کشور را در این اقلام به شدت کاهش داد و با تولید، این مصرف پنج میلیارد دلاری در کشور، پانصد هزار شغل در زمینه کشاورزی با درآمد ماهانه یک میلیون تومان ایجاد کرد.

برای تبدیل واردات این پنج قلم عمده به تولید ملی قطعا همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند:

سهم دولت در اين كار، پشتيبانى از توليدات داخلىِ صنعتى و كشاورزى است. سهم سرمايه‌داران و كارگران، تقويت چرخه‏ توليد و اتقان در كار توليد است و سهم مردم مصرف توليدات داخلى است.

گویا درباره برنج ـ که با واردات ۱.۱۴۵ میلیارد دلاری که در رتبه دوم در رده بندی عمده ترین کالاهای وارداتی قرار گرفته است ـ هم باید الگوی مصرف را مردم تغییر دهند و هم دولت و مجموعه‌های دست‌اندرکار از قبیل قانونگذار و ... شرایط را برای تولید بهینه داخل فراهم کند. تبدیل این اقلام وارداتی به صادرات در همین سال جاری رویایی ناشدنی نیست؛ مردم و دولت می توانند اگر بخواهند.

 

منبع: تابناک 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود