کد خبر: 3604

تاریخ انتشار: 1391-01-10 - 12:50

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 2 394

داود اغلو: روابط ایران و ترکیه فراتر از روابط دو دولت همسایه است

چکیده: وزیر امور خارجه ترکیه که به همراه نخست وزیر این کشور در تهران بسر می برد، در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی سفارت ترکیه در ایران عمره تصریح کرد که کمتر کشوری دارای چنین گذشته مشترکی با یکدیگرند. […]

چکیده:

وزیر امور خارجه ترکیه که به همراه نخست وزیر این کشور در تهران بسر می برد، در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی سفارت ترکیه در ایران عمره تصریح کرد که کمتر کشوری دارای چنین گذشته مشترکی با یکدیگرند.

 

 به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، آقای احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که به همراه رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور به تهران سفر کرده طی سخنانی در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی سفارت ترکیه در ایران که با نام یونس امره شاعر و عارف نامی تاریخ ترکیه نامگذاری شده، اظهار داشت که روابط ایران و ترکیه فراتر از روابط دو کشور و دولت همسایه است، کما اینکه روابط دو طرف در سطح بسیار خوبی قرار دارد. وی افزود که در طول تاریخ کمتر کشوری می توان یافت که همانند ایران و ترکیه تا این حد بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و دارای گذشته مشترک این چنینی باشند.

داوداوغلو با اشاره به اینکه مولانا شخصیت و اندیشمندی بزرگ است که در بلخ زاده شده و از طریق ایران به سرزمین آناتولی آمده و در این مسیر انتقال فرهنگ نموده در ادامه تصریح کرد که خراسان، اصفهان، قونیه و سرزمین آناتولی خلاصه ای از تاریخ بزرگ این جغرافیای گسترد ه است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اشاره به روابط دو جانبه ایران و ترکیه خاطرنشان کرد که روابط دو کشور فراتر از رقابت، روابطی تاثیرگذار در بعد متقابل بوده و وظیفه ما کشف این واقعیت است. وی خاطرنشان کرد که روابط سیاسی ایران و ترکیه بسیار خوب بوده و وی امیدوار است که با افتتاح این مرکز فرهنگی روابط فرهنگی دو کشور نیز تعمیق یابد.

داوداوغلو در مورد زبان مشترک دو کشور نیز گفت اگر سوال شود بعد از استانبول بزرگترین شهری که در آن به زبان ترکی تکلم می شود کدام شهر است شاید شهر آنکارا تداعی شود، ولی اگر سرشماری شود شاید تهران به عنوان دومین شهر بزرگی که در آن زبان ترکی تکلم می شود مطرح گردد.

 

منبع:فارس 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود