کد خبر: 3866

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 921

ناکامی جبهه پایداری در انتخابات نشانه چیست؟

چکیده: رقیب اصلی جبهه متحد اصولگرایان در رقابت انتخابات مجلس نهم جبهه پایدراری بود که از‌‌ همان ابتدای تشکیل جبهه متحد ساز مخالف را کوک کرد و نواخت و سرانجام لیست جداگانه‌ای برای شرکت در انتخابات […]

چکیده:

رقیب اصلی جبهه متحد اصولگرایان در رقابت انتخابات مجلس نهم جبهه پایدراری بود که از‌‌ همان ابتدای تشکیل جبهه متحد ساز مخالف را کوک کرد و نواخت و سرانجام لیست جداگانه‌ای برای شرکت در انتخابات ارائه کرد.

 

بالاخره شمارش آرا در تهران به پایان رسید تا به این ترتیب بررسی چگونگی ترکیب کرسی‌های بهارستان نهم آسان‌تر شود. هر چند در تهران تنها حضور ۵ کاندیدا با نام‌های غلامعلی حدادعادل، سیدعلیرضا مرندی، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، مرتضی آقا‌تهرانی وسیدمسعود می‌رکاظمی در بهارستان نهم قطعی شده و۵۰ کاندیدای دیگر باید برای بدست آوردن ۲۵ کرسی مجلسم نهم برای بار دوم رقابت کنند اما با معلوم شدن بیش‌از ۲۰۰ کرسی پارلمان، گمانه زنی‌ها درباره اینکه کدام گروه و جریان بر صدر مجلس نهم قرار گرفته است، افزایش یافته است.

بگزارش شفاف :نگاهی به اسامی راه یافته به بهارستان نهم نشان می‌دهد جبهه متحد اصولگرایان مانند دو مجلس پیشین، اکثریت کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده است و به دنبال آن سایر جریانهای سیاسی مانند جبهه پایداری، صدای ملت و جبهه ایستادگی، اصلاح طلبان و مستقل‌ها هستند که البته با فاصله زیاد از جبهه متحدی‌ها به مجلس راه یافتند.

هر چند دور دوم انتخابات در پایتخت اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد و بازار رقابت را در پایتخت داغ خواهد کرد و کار را برای رقبا مشکل‌تر، اما تجربه مجلس هفتم و هشتم نشان داده است که پیروز پایتخت هم اصولگرایان خواهند بود که البته قطعی شدن حضور ۵ اصولگرا در تهران، این مساله را اثبات می‌کند.

در هر حال رقیب اصلی جبهه متحد اصولگرایان در رقابت انتخابات مجلس نهم جبهه پایدراری بود که از‌‌ همان ابتدای تشکیل جبهه متحد ساز مخالف را کوک کرد و نواخت و سرانجام لیست جداگانه‌ای برای شرکت در انتخابات ارائه کرد.

آمار‌ها به خصوص در شهرستان‌ها نشان دهنده پیروزی قاطع جبهه متحد بر جبهه پایداری است. جبهه متحد اصولگرایان‌با محوریت آیت‌الله مهدوی کنی و حمایت جامعتین و بسیاری از گروه‌های سیاسی اصولگرا از چند ماه پیش از انتخابات تشکیل شده و اقدام به تشکل‌بندی ساختاری و سیاسی در سراسر کشور کرد و حمایت این دو بزرگ انقلاب از این جبهه باعث اقبال عمومی آن شد تا در بازار داغ تشکیل جبهه‌ها پیروز میدان جبهه متحد باشد.

آمارهای منتشر شده حکایت از این دارد که جبهه متحد اصولگرایان در بیش از ۲۷ استان کشور نسبت به جبهه پایداری سهم بیشتری از آرای‌ مردم را به خود اختصاص داده است. در حالی که اکثر قریب به اتفاق نامزدهای انحصاری این جبهه توانسته‌اند کاندیدا‌های مورد حمایت جبهه پایداری را پشت سر بگذارند و بیش از ۵۰ درصد کل کاندیداهای اصولگرا را به خود اختصاص دهند، در مقابل جبهه پایداری تنها موفق شد که ۵ درصد کاندیداهای انحصاری خود را به مجلس نهم روانه کند.

البته درصد باقیمانده از این آمار یعنی ۴۵ درصد را کاندیداهای مشترک این دو طیف تشکیل می‌دهند.

در تهران نیز تاکنون آمار پیروزی کاندیداهای جبهه متحد اصولگرا بیش از نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری بوده است هر چند دور دوم انتخابات پایتخت همه چیز را مشخص می‌کند و باید منتظر نتیجه دور دوم انتخابات بود اما حتی در صورت سنگین شدن وزنه به سوی جبهه پایداری در پایتخت که البته امکان ان بر اساس مشاهدات زیاد نیست، باز هم جبهه متحد برنده اصلی این رقابت خواهد بود و اکثریت کرسی‌های بهارستان نهم را در اختیار خواهد گرفت.

این در حالی است که پیش از انتخابات حجم زیادی از ضد تبلیغ و تخریب از سوی پایداری‌ها درباره جبهه متحد صورت گرفت و از بولتن ۸۰ صفحه‌ای تخریبی بر علیه آیت الله مهدوی کنی گرفته تا جزوه تخریبی، نامه‌های سهم خواهانه و سخن رانی‌های آنچنانی، هیچ کدام به کمک جبهه پایداری نیامد و در ‌‌نهایت سهم اصلی پیروزی این جبهه در کاندیداهای مورد قبول جبهه متحد و مشترک با این جبهه بود تا ثابت شود مردم به آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی که ازبزرگان انقلاب هستند، اعتماد دارند و معنا و مفهوم وحدت شکنی و سهم خواهی را به خوبی درک کرده اند

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود