کد خبر: 4251

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب / مطالب دیگران- انقلاب اسلامی / مطالب دیگران- چهره ها / بین الملل / چهره ها
0
بازدیدها: 1 940

مجید زمان‌پور:بعد از ۳۳ سال، هیچ کتابی درباره ورود امام(ره) به ایران نداریم!

چکیده:   یکی از نکاتی که تاسف برانگیز است این است که دوازدهم بهمن ماه به طور خاص، ظرفیتی پویا برای تدوین چندین اثر در ژانرهای مختلف اعم از آثار پژوهشی، ادبی و تاریخی داراست اما هیچ اثر مستقلی در این […]

چکیده:

  یکی از نکاتی که تاسف برانگیز است این است که دوازدهم بهمن ماه به طور خاص، ظرفیتی پویا برای تدوین چندین اثر در ژانرهای مختلف اعم از آثار پژوهشی، ادبی و تاریخی داراست اما هیچ اثر مستقلی در این حوزه منتشر نشده است.

 

 

مجید زمان‌پور، پژوهشگر حوزه انقلاب و دین در یادداشتی نوشت: ورود امام‌خمینی(ره) به ایران در روز دوازدهم بهمن ماه 1357، نقطه عطفی در جریان انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و ظرف 10 روز، بین روزهای دوازدهم تا بیست‌ودوم بهمن ماه به پیروزی می‌رسد.

در طول سال‌های گذشته، حرکت خوبی برای گردآوری آثار شاعران معاصر در مدح و منقبت امام‌خمینی (ره) آغاز شده که در این میان، مجموعه آثار مرتبط با روز دوازدهم بهمن 57 و ورود امام(ره) به ایران در کتابی با عنوان «رسول صبح» توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی (ره) منتشر شده است.



وی در این یادداشت که در سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، آورده است: بیش از 100 قطعه شعر در قالب‌های سپید، غزل، قصیده و مثنوی و رباعی در این اثر گردآوری و چاپ شده، اما در کنار این کتاب، کار مستقل دیگری ندیده‌ایم. از آن‌جایی که انتشار آثار مربوط به امام(ره) بر عهده موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی (ره) است، جُنگ‌های ادبی متناسب با مخاطبان و گروه‌های سنی کودک، نوجوان و جوان هم آماده انتشار شد که موضوع 12 بهمن هم در میان این کتاب‌ها دیده می‌شود. اما تمامی این فعالیت‌ها به صورت محدود و مختصر انجام شده‌اند و حتی ناشران علاقه‌مند به موضوع انقلاب و امام‌خمینی (ره) در سراسر کشور هم کارهای مستقل انجام نداده‌اند. در کنار این کتاب‌های ادبی، کارهایی در حوزه تاریخ‌شفاهی هم انجام شده که مجموعاً زندگی امام از کودکی تا رحلت را دربرگرفته‌اند و موضوع 12 بهمن هم به عنوان یک بخش و فصل از این سیر توسط نهادهایی مانند حوزه‌هنری و‌‌‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته که این‌ مراکز هم اثر مستقلی درباره ورود امام‌خمینی(ره) به ایران تدوین نکرده‌اند. یکی از نکاتی که تاسف برانگیز است و جای نقد عملکردهای گذشته را باز می‌کند‌ این است که دوازدهم بهمن ماه به طور خاص، ظرفیتی پویا برای تدوین چندین اثر در ژانرهای مختلف اعم از آثار پژوهشی، ادبی و تاریخی داراست.

آثار منتشر شده گذشته، کارهای خوبی‌اند اما کافی نیستند و انگشت‌شمارند. ظرفیت‌های این واقعه، بیش از این‌هاست. جای داستان و رمان درباره روز ورود امام(ره) به ایران کاملاً خالی است و هنوز امکان این‌که نویسندگان و پژوهشگران در حوزه ادبیات و تاریخ‌شفاهی، به صورت جزئی به این فراز از تاریخ انقلاب بپردازند، وجود دارد.



برای مثال در پژوهش‌هایی که شخصاً انجام دادم، متوجه شدم که پررنگ کردن خاطرات روز دوازدهم بهمن ماه ضروری است. کتابی در حدود 200 صفحه با عنوان «نوفل‌لوشاتو» نوشتم و حوادث نوفل‌لوشاتو را در روزهای قبل از پرواز امام(ره) به ایران در آن بازگو کردم. در ادامه این کتاب هم اثری با نام «در هواپیما چه گذشت؟ » تدوین کردم و خاطرات همراهان و نزدیکان امام‌خمینی(ره) از صبح روز دوازدهم بهمن ماه 57 را در این اثر آوردم.



خاطراتی نغز،‌ شیرین و شیندنی در این کتاب منتشر شده که دربرگیرنده تبیین سیره عملی امام‌خمینی(ره) است. مخاطبان با مطالعه این خاطرات، فقط اوقات فراغت خود را پُر نمی‌کنند، بلکه با ابعاد سیره عملی امام(ره) آشنا می‌شوند. این یک پژوهش کوچک است که من انجام داده‌ام. اگر متخصصان تاریخ بخواهند وارد این عرصه شوند و موضوع دوازدهم بهمن ماه را با زیرشاخه‌ها و جزییات بررسی کنند، بیش از ده‌ها کتاب، به ویژه در حوزه تاریخ‌شفاهی تدوین خواهند شد.

 

منبع: خبرانلاین 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود