کد خبر: 4281

تاریخ انتشار: 1390-11-13 - 19:20

نسخه چاپی | دسته بندی: مطالب دیگران- دیدگاه های نظری / اخلاق و تربیت / مسائل نظری / لینکستان (مطالب دیگران)
+1
بازدیدها: 1 822

فقیه جامع الشرایط می تواند برای مهریه حدودی مشخص کند

چکیده:   آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی اظهار داشت: فقیه اگر مشاهده کرد که در اثر زیاد کردن مهریه باب ازدواج روز به روز کم می شود، می تواند در اینجا به صورت موقت محدودیتی را ایجاد کند. آیت […]

چکیده:

  آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی اظهار داشت: فقیه اگر مشاهده کرد که در اثر زیاد کردن مهریه باب ازدواج روز به روز کم می شود، می تواند در اینجا به صورت موقت محدودیتی را ایجاد کند.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در همایش علمی پژوهشی فقه و ازدواج که صبح امروز در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، گفت: قرآن کریم که یکی از مبانی اصل فقه تشیع است بیش از 200 آیه در مورد زنان ذکر کرده است که البته برخی از آن ها در مسائل فقهی زنان استفاده می شود، بنابراین می توان ادعا کرد هیچ مکتبی غنی تر و جامع تر از مکت اسلام و تشیع نسبت به امور زنان دستور، برنامه و احکام ندارد.

وی تشریح کرد: سؤالی که همیشه در اذهان بانوان بوده و شاید آن هایی که دنبال انتقاد از اسلام هستند این سؤال را به تعداد مطرح می کنند این است که چرا در این دین بین زن و مرد در احکام متعددی(از قبیل مرجعیت و ابعاد مختلف موجود در فقه) تبعیض گذاشته شده است، لذا گاهی اوقات خواهران سؤالی را مبنی بر این که آیا این تبعیض ها ظلمی نسبت به این قشر نمی باشد، مطرح می کنند؛ به عقیده بنده مهم ترین بخش مسائل اجتهاد در احاکم بانوان در پاسخ به این سؤال اساسی نهفته است.

آیت الله فاضل با طرح این پرسش که آیا احکامی که خدای متعال جعل می کند بر پایه عدالت است، پاسخ داد: بسیاری از این سؤالات به جهت این پیش فرض است که انسان گمان می کند تمام احکام باید بر اساس عدالت وضع شده باشد. برخی از بزرگان علمی بیان می کنند که خدای متعال باید موازین را بر اساس عدالت حکم کند، اما سؤال این است که چرا باید براساس عدالت باشد، البته گاهی اوقات دیده شده که عموم ابتدا برای این گونه احکام آنان را بر اساس معیار و ملاک عدالت می سنجند.

وی در ادامه اشاره کرد: متخلف ثانی روزی ملاحظه کرد که مهریه ها دارد افزایش پیدا می کند لذا می خواست حدی را مشخص کند؛ تاریخ می گوید زنی گفت «مگر تو قرآن نخواندی زیرا این خلاف نص صریح قرآن است». برخی از فقها همانند سید مرتضی گفتند باید مهریه فقط همان 500 درهم باشد.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر فقیه جامع الشرایط ملاحظه کند که مردم و مردها نکاح دائم را کنار گذاشته اند و فقط به دنبال موقت هستند می تواند برای این امر محدودیت بگذارد؛ مسأله عقد موقت یکی از مسائل مسلم قرآنی و اسلامی است؛ اما اگر جامعه بخواهد به این سمت برود که از عقد دائم دوری کند و یا افرادی بخواهند از روی هوس رانی این کار را انجام دهند فقیه قدرت محدود کردن آنان را دارد.

وی در پایان گفت: امروز همه ارزش هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی که وجود دارد به جهت تلاش و زحمات امام بزرگوار اسلامی است و ایشان خدمت بسیار بزرگی بر اسلام و بشریت ارزانی داشتند و ما باید امانتدار خوبی نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم و در پرتو این نظام، دین را گسترش دهیم و حقیقت های دین را بیشتر بشناسیم و به آن ها عمل کنیم.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام شیخ حسین کوثری امام جمعه شیروان به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

منبع: رسا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود