تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1390/11/01 23:07
غنای ادبیات سیاسی با اظهار نظر امام جمعه مشهد
چکیده: باید پرسید: نظام تا کجاست؟ مگر زمانی که فقهای ما در مشروطه، نظام مشروطه را پذیرفتند و دینی دانستند، و ولایت فقیه به این معنا را نپذیرفتند، همه منحرف بودند؟ از کجا معلوم که روزی تجربه دیگری […]
چکیده:
باید پرسید: نظام تا کجاست؟ مگر زمانی که فقهای ما در مشروطه، نظام مشروطه را پذیرفتند و دینی دانستند، و ولایت فقیه به این معنا را نپذیرفتند، همه منحرف بودند؟ از کجا معلوم که روزی تجربه دیگری جای جمهوری مطرح شود و بتوان آن را با فقه اسلامی منطبق کرد و تجربه دیگری را مثلا صد سال دیگر رقم زد؟
در پی سخنان انتقادی دکتر عماد افروغ در برنامه پارک ملت که به نقد درون گفتمان برخی عملکردها پرداخت، واکنش هایی از جمله تجمع مقابل صداوسیما به وجود آمد. اما تازه ترین واکنش را حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی داشته و در خطبه های دیروز نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا (ع) با انتقاد از برنامه پارک ملت صدا و سیما گفته است: در این برنامه نقد نسبت به نظام صورت گرفته که این امر به هیچ عنوان درست نیست.
البته عماد افروغ خود به این سخنان واکنش نشان داده و نوشته است:تمام حرف بنده این است که آنچه جنبه ابزار یا تقدم رتبی دارد قدرت و حکومت است و آنچه تقدم ارزشی دارد، اهدافی است که حکومت یا نظام دنبال می کند.
در این حال حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران در متن کوتاهی که برای بازتاب ارسال کرده، نوشت:
ماجرای حمله به سیما برای باز کردن دریچه ای برای انتقاد هم جالب است. خوب به هر حال باید دریچه ها روز به روز بسته شود اما در این میان، این جمله جالب تر است که «در این برنامه نقد نسبت به نظام صورت گرفته که این امر به هیچ عنوان درست نیست».
ایشان ضمن تایید انتقاد از عملکرد مسؤولان که آن هم البته محدودیت های زیادی دارد (تجربه این را نشان داده است) از این که نظام نقد شود، اظهار گلایه کرده و آن را نادرست شمردهاند.
باید پرسید که مقصود از نقد نظام چیست؟ و از نظر ایشان نظام حدش تا کجاست؟ بعد هم انتقاد کردن آیا به معنای مبارزه کردن با نظام است یا می تواند هدف آن اصلاح نظام باشد؟
مروری به تحولات سال 1367 ـ 1368 نشان می دهد که انتقادات زیادی متوجه اصولی از قانون اساسی شد و گفته شد که آن اصول کارآیی ندارد. به دنبال آن امام دستور دادند گروهی نشسته و قانون اساسی را اصلاح کنند. اکنون سوال این است: آیا انتقاد از قانون اساسی با هدف اصلاح آن، از نظر ایشان انتقاد از نظام است؟ در این صورت از نظر ایشان رفتار امام و اطرافیان که قانون اساسی را اصلاح کردند، درست است یا خیر؟
اگر از اصل نظارت شورای نگهبان بر انتخابات انتقاد شد که چنین چیزی وظیفه شورای نگهبان نیست، و مثلا بهتر است در قانون اساسی آینده، این نقش تنها در جهت هدایت امور دینی و حقوقی مصوبات دولت باشد، و نهاد دیگری برای نظارت بر انتخابات درست شود، آیا این انتقاد از نظام است؟
روشن است که ولایت فقیه رکن نظام و قوام بخش اصلی جمهوری اسلامی است؛ اما حتی نسبت به اصول اصلی قانون اساسی، که مهم ترین آنها در نظام جمهوری اصل ولایت فقیه است، آیا اگر فقیهی، حتی از فقهای برجسته، صرفا در درس خود این بحث را مطرح کند و دیدگاهی متفاوت داشته باشد، باز ایشان آن را انتقاد از نظام می داند؟ اگر چنین است باید بسیاری از بحث های فقهی در حول و حوش آنچه مربوط به اساس نظام است، صرف نظر کرد و همیشه درجا زد. (البته این بحث ها محمل و جایگاه خود را می طلبد و جای این گونه بحث های تخصصی شاید شبکه اول سیما نباشد. اما تا جایی که من دقت کردم، آقای افروغ هم از قضا دفاع قاطعی از حکومت فقهی کرده بود.)
باز هم باید پرسید: نظام تا کجاست؟ مگر زمانی که فقهای ما در مشروطه، نظام مشروطه را پذیرفتند و دینی دانستند، و ولایت فقیه به این معنا را نپذیرفتند، همه منحرف بودند؟ از کجا معلوم که روزی تجربه دیگری جای جمهوری مطرح شود و بتوان آن را با فقه اسلامی منطبق کرد و تجربه دیگری را مثلا صد سال دیگر رقم زد، در این صورت، ما نباید هیچ بحثی در این باره داشته باشیم؟ در باره نقش مجلس هم همین طور. اگر گفته شود که اکنون لازم است یک مجلس سنا هم از پیران تجربه دیده در این نظام پدید آورد که در کنار مجلس شورای اسلامی، نقش نظارتی و قانونی داشته باشد، آیا این به معنای این است که ما از اصل نظام انتقاد کرده ایم؟
جالب آن که همین چند وقت پیش رهبر انقلاب در جمع دانشجویان در کرمانشاه، برای این که ظرفیت تغییر و اصلاح نظام را نشان بدهند، موضوع امکان نظام پارلمانی به جای نظام ریاستی را مطرح کردند، اما با کمال تعجب کسانی چون آقای علم الهدی به جای پیروی از این نگاه رهبری، رسما سخنانی می گویند که می توان از آنها ممنوعیت نقد را برداشت کرد.
مهم این است که مفهوم انتقاد از نظام روشن شود، تا معلوم شود چه می خواهیم بکنیم. اگر کسی مثل بنده یا آقای علم الهدی مدعی شد که انتقاد از من هم انتقاد از نظام است، در آن وقت باید چه کنیم؟
منبع: بازتاب امروز
مطالب مشابه
- علی مطهری: واکنش ها به مواضع افروغ، بچه گانه بود؛ می خواهند صدای منتقدان را خفه کنند
- انتقاد توکلی از برخی هجمه ها به بهانه دفاع از نظام
- انتقاد تند امام جمعه مشهد از "پارک ملت": چرا در تلویزیون، نظام را نقد کردید؟+پاسخ افروغ
- حضور مجدد حضرات آیات استادی و امینی در نماز جمعه قم
- افروغ : تقلیل دادن جایگاه ولایت فقیه به «وکالت مردم»؟ این چه داستانی است که برخی برای من درآوردهاند؟