کد خبر: 5797

تاریخ انتشار: 1390-05-30 - 17:20

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 692

نهج البلاغه، دستورالعمل امروز ما، معرفی کتاب اندیشه سیاسی تربیتی علوی در نامه های نهج البلاغه

   بخشی از مقدمه سیدرضی بر نهج البلاغه در آغاز جواني و بهار زندگاني، به تأليف کتابي دست زدم شامل اخبار دلپسند و جواهر گفتاري که خاص پيشوايان اسلام است که سلام خداي بر آنان باد. منظوري که مرا به […]

   بخشی از مقدمه سیدرضی بر نهج البلاغه

در آغاز جواني و بهار زندگاني، به تأليف کتابي دست زدم شامل اخبار دلپسند و جواهر گفتاري که خاص پيشوايان اسلام است که سلام خداي بر آنان باد.

منظوري که مرا به اين کار برانگيخت، در طليعه آن کتاب باز گفتم و آن را سر آغاز سخن قرار دادم. هنگامي که از ويژگيهاي کلام امير مؤمنان عليه السلام بپرداختم، گرفتاريهاي روزگار و موانع ليل و نهار از پايان بخشيدن به آن کتاب بازم داشت.

کتاب را به بابها و هر باب را به فصلها تقسيم کرده بودم و در پايان آن فصلي بود متضمن سخنان کوتاه آن بزرگوار در پند و خرد و امثال و ادب، و از آوردن خطبه هاي دراز و نامه هاي مفصل چشم پوشيده بودم.

 گروهي از ياران، در بدايع مضامين فصل نخستين در عجب ماندند و از تازگيها و بيماننديهاي آن سخنان به شگفتي درافتادند، و از پاکيزگي آن حيرت کردند. پس، از من خواستند تا از سخنان مولانا اميرمؤمنان عليه السلام در همه فنون و رشته هاي گوناگون، از خطبه و نامه و پند و ادب، کتابي فراهم آورم، چه، مي دانستند که سخنان آن امام از حيث رسايي شگفتيها دربر دارد، و از نظر شيوائي تازگي ها، و از گوهر زبان تازي خرمنها، و از روشنائي گفتار ديني و دنيايي، خورشيدها. آن سان که چنان سخنان جامع، در هيچ کلام، و چنان کلام شامل در هيچ کتاب، موجود نيست. چه، امير مؤمنان که بر او درود باد، سرچشمه و زيستگاه فصاحت است و زادگاه و خاستگاه بلاغت.....


سیدرضی(356-406) توفیق یافت در سال400 قمری نهج البلاغه را با گرد اوری کلمات امیرالمومنین علی علیه السلام به عنوان برترین کتاب بعد از قران به تشنگان معارف ناب اهدا کنند.

افسوس که باگذشت بیش از هزار سال از ان تاریخ وعلیرغم شرح ها وترجمه های گوناگون حق ان ادا نشده است.
بیش از 15 ترجمه  چاپ شده از نهج البلاغه موجود است.اما شرح فارسی کاملی ظاهرا هنوز منتشر نشده،شرح عربی متعدد دارد که شرح ابن ابی الحدید معتزلی یکی از این شرح ها است.شرح های موضوعی ویا کتاب هایی درباره نهج ابلاغه بیش از 350 عنوان کتاب تاکنون منتشر شده است.

با توجه به متن سنگین هم از نظر ظاهر عبارات وهم محتوا ،بسیار ضروری است تا به عنوان متن درسی حوزه های علمی شیعی قرار گیرد. بعد از ان می توان انتظار داشت با اشنایی بهتری که نسبت به ان حاصل می شود،دربیان های تبلیغی برای عموم جامعه، در جامعه جاری شود.

اشنایی با نهج البلاغه را ازعموم مردم ویا دانشگاه ها درمرحله بعد انتظار است،اما حوزه های علمیه که مفتخر به نام ان حضرت هستند،باید بیش از این مقدار این کتاب را در برنامه درسی خود اشراب کنند.با اندکی تامل در برنامه رایج درسی حوزه چه دربخش مقدمات ،سطح ویا سطوح عالی وخارج،مشخص است که در کدام بخش به مقدار شایسته این کتاب در برنامه رسمی حوزه قرار دارد؟از ظاهر عبارات ان در دوره ادبیات تا بررسی متن ومحتوا در مراحل بعد؟منظور برنامه حفظ و...نیست که انچه از حوزه انتظار است توجه و تلقی محتوا و در مرحله بعد انتقال مفاهیم ان به تناسب فهم هر مخاطب در برنامه تبلیغی حوزه است.

بدون تردید باید از ان حضرت از غفلتی که داشته ایم عذربخواهیم.شاید مدت انس با این کتاب برای کسانی که وظیفه بیشتری در تبیین ان دارند به چند ساعت تجاوز نکند،وگرنه بازتاب بیشتری از ان را باید شاهد می بودیم. 
بخش های نهج البلاغه

گرداورنده ان مرحوم سید رضی این مجموعه را در3 بخش تدوین کرده است:
خطبه ها،شامل 241 خطبه.
نامه ها،شامل 79 نامه.
کلمات قصار،شامل 480 کلمه.اولین نامه حضرت در این مجموعه خطاب به مردم کوفه است. حضرت درمسیرحرکت به بصره خطاب به کوفیان نوشتند.

کوفه آمیختگی عجیبی با نهج البلاغه دارد.ظاهرا نامه ها یا از کوفه یا خطاب به مردم کوفه نگاشته شده....
کوفه سابقه زیادی ندارد،درسال17 هجری به عنوان شهر نظامی بنا شده است.و ملیت های مختلف در ان سکونت یافته اند.مسجد این شهر خاطراتی به یادماندنی از ان حضرت دارد....مناجات ها،حادثه عظیم ضربت خوردن شب نوزدهم، شهادت  ان حضرت... و20 سال بعد دعوت از امام حسین وحادثه کربلا....همه مربوط به این شهر چند ملیتی است.....
اندیشه سیاسی تربیتی علوی در نامه های نهج البلاغه
تالیف ایت الله دکتر احمد بهشتی
تاکنون 5جلد1385-
ناشر:موسسه بوستان کتاب

از کتاب هایی که در سال های اخیر به زبان فارسی درمورد نامه های ان حضرت منتشر شده،مجموعه اندیشه سیاسی تربیتی علوی درنامه های نهج البلاغه از ایت الله دکتر احمد بهشتی است که جلد اول ان درسال1385 وبه مرور تاسال1389 5جلد این مجموعه  درموسسه بوستان کتاب منتشر شد.
اقای دکتر بهشتی همانند تعدادی از بزرگان حوزه ودانشگاه با روندی که در اثار بوستان کتاب ملاحظه کردند،علاقه مند شدند تا اثار خود را در این موسسه منتشر کنند.
اولین بخش این مجموعه در سال83 به موسسه ارائه شد و پس از مراحل اماده سازی در سال 85 جلد اول ان منتشر گردید.ایشان حتی بزخی اثار خود را که به سایر ناشران سپرده بودند،اظهار علاقه کردند تا برای نوبت های بعدی نشر در بوستان منتشر شود.امید ان که امثال ایشان همچنان در این موسسه پاس داشته شوند...
جلدهای چاپ شده این مجموعه عبارت است از:
جلداول:نامه 1تا14
جلد دوم: نامه 15تا 30
جلدسوم: نامه 31
جلدچهارم:نامه 32تا41
جلدپنجم:نامه 42 تا 52جلدسوم که نامه ان حضرت به فزند بزرگوارشان امام حسن مجتبی علیه السلام است خواندنی تر بخش این مجموعه است.

طبق قرار جلدششم نامه 53 که معروف به فرمان مالک اشتر است امید است منتشر شود.وهم ایشان و هم موسسه بوستان کتاب توفیق یابند تا بقیه مجلدات را منتشر کنند.
انتشار این مجموعه وارائه ان به مخاطبان افزون تر، با تدربیرهایی شایسته می تواند گامی درجهت اشراب محتوای ان به جامه باشد.رویکرد کتاب از اساسی ترین نیاز جامعه امروز ما است.هم عموم جامعه در مسایل تربیتی فردی واجتماعی وهم اهل سیاست در عمل به وتاسی به ان امامی که شهید رعایت تقوا وعدالت بود. انشاءالله.

متن نهج ابلاغه در اینجا قابل دسترسی است.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود