کد خبر: 5733

تاریخ انتشار: 1389-05-02 - 12:00

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / دوره مدیریت بوستان کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 724

چرا 11 جلد فرهنگ قرآن منتشر نشد؟

به گفته سرپرست گروه فرهنگ قرآن کار تحقیق و پژوهش بر روی فرهنگ قرآن، جامع ترین کتاب در این حوزه در جهان اسلام به پایان رسیده اما چندین ماه است که این اثر همچنان چشم به راه انتشار است و این در حالی است […]

به گفته سرپرست گروه فرهنگ قرآن کار تحقیق و پژوهش بر روی فرهنگ قرآن، جامع ترین کتاب در این حوزه در جهان اسلام به پایان رسیده اما چندین ماه است که این اثر همچنان چشم به راه انتشار است و این در حالی است که وزارت ارشاد قول مساعد حمایت از این آثار را داده بود.

مریم یکرنگی: فرهنگ قرآن آنگونه که گفته می شود و بنا بر بررسی‌های به عمل آمده جامع‌ترین فرهنگ نامه قرآنی در جهان اسلام است که می تواند منشا تحقیق هزاران موضوع قرآنی باشد. این پروژه شامل 280 مدخل اصلی و ده ها هزار موضوع فرعی است که می تواند نقشه راهی پژوهشگران علوم قرآنی باشد. این فرهنگنامه که تاکنون 23 جلد از آن توسط انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است، به گفته عیسی عیسی زاده، سرپرست گروه فرهنگ قرآن کار تحقیق و پژوهش بر روی آن به پایان رسیده است ولی چندین ماه است که این اثر همچنان چشم به راه انتشار است.

این فرهنگنامه قرآنی که در سال 88 به عنوان بزرگ ترین کار تحقیقاتی کشور در حوزه علوم قرآنی از سوی دکتر مبلغی، رییس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی معرفی شد در حال حاضر همزمان به سه زبان انگلیسی، اردو و عربی ترجمه می شود.

عیسی زاده در این باره به خبرنگار خبرآنلاین می‌گوید: ترجمه انگلیسی این اثر را مترجمان مرکز اسلامی در کالج لندن، ترجمه عربی توسط مترجمان لبنانی و ترجمه اردوی آن نیز به وسیله کارشناسان اردو زبان در قم صورت می گیرد که البته دو جلد از ترجمه عربی این اثر در لبنان زیر چاپ است.

وی درباره علت تاخیر در انتشار این فرهنگنامه توضیح داد: چاپ و انتشار این اثر به دلیل کمبود کاغذ به تاخیر افتاده است و با آنکه قرار بود این اثر در طول چند ماه گذشته منتشر شود اما هنوز 11 جلد باقی مانده این اثر منتشر نشده است.

با این حال حجت الاسلام محمد کاظم شمس، مسئول انتشارات بوستان کتاب در گفتگو با خبرآنلاین علت تاخیر چاپ فرهنگ بزرگ قرآن را اینگونه توضیح می دهد: واقعیت این است که 11 جلد مورد نظر آماده چاپ است اما از آنجایی که حمایت های وزارت ارشاد از زمانی که یارانه کاغذ ناشران را حذف کرد در نوسان است همین امر ناشران را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده است.

حجت الاسلام شمس با بیان اینکه ما نیز با حذف یارانه کاغذ موافق بودیم، عنوان می کند: قرار شد یارانه کاغذ از آن تاریخ به بعد به شیوه ای دیگر در اختیار ناشران قرار گیرد که در سال 86 کتابهایی از ناشران خریداری شد، این تعداد در سال 87 کمتر شد و در سال 87 به یک چهارم سال 86 رسید از این رو ناشران با مشکلات بسیاری رو به رو شدند اما با این وجود موسسه بوستان کتاب بر اساس اهمیت عناوین در دست چاپ، کارهای تولید شده را تا حد توان منتشر کرد.

مدیر موسسه بوستان کتاب یاد آور می‌شود: در سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیداری از شهر قم داشت که در طی این دیدار از موسسه بوستان کتاب نیز دیدن کرد و بعد از آن در دیداری که با آیت الله سبحانی داشت، آیت الله سبحانی از سیاست های وزارت ارشاد انتقاد کرد که چرا از چاپ و انتشار کتابهای دینی حمایت نمی کند. بعد از این دیدار قرار شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابهای ارزشمند دینی حمایت کند تا به این واسطه هیچ کتابی به دلیل عدم نقدینگی از انتشار محروم نشود.

حجت الاسلام شمس تصریح می کند: با توجه به رکود بازار در سال گذشته ما نیز از این طرح استقبال کردیم و در بهمن سال گذشته 68 عنوان کتاب خود را که زیر چاپ داشتیم لیست کردیم و در اختیار وزارت ارشاد قرار دادیم اما نتیجه ای که از این کار عاید ما شد تنها تاخیر در چاپ کتاب‌ها بود.

وی در ادامه اینگونه توضیح می دهد: در خرداد ماه بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما اعلام کرد که از این 68 عنوان کتاب تنها 9 عنوان مورد حمایت ما قرار می گیرد آن هم به صورتی که بعد از این اینکه این کتابها منتشر شدند تنها 300 جلد را از شما خریداری می کنیم البته به شرطی که نام ما به عنوان حامی کتاب در کنار سازمان نشر، چاپ شود بنا براین بدون هیچ نتیجه ای چهار ماه از زمان ما به هدر رفت و موسسه بوستان کتاب نیز از اینکه مورد حمایت وزارت فرهنگ قرار گیرد انصراف داد و این چهار ماه زمان هدر رفته به نظرم من هزینه سنگینی بود که ما پرداخت کردیم البته باید گفت تا زمان نمایشگاه قرآن امسال ما 5 جلد از فرهنگنامه قرآنی را منتشر می کنیم و امیدوارم شش جلد بقیه را نیز تا هفته کتاب امسال منتشر کنیم.

نشانی این مصاحبه:

http://www.khabaronline.ir/news-77741.aspx

بازتاب در:

http://masir-sabz.ir/issue/ayat/14010--11-----.html

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=110594

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود