کد خبر: 5726

تاریخ انتشار: 1389-02-18 - 09:21

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / دوره مدیریت بوستان کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 627

نمايشگاه كتاب، بازتابی از كارنامه سالانه نشر كشور

رييس موسسه بوستان كتاب از نمايشگاه كتاب به عنوان كارنامه يكساله نشر ياد كرد كه در آن تمامي عناصر توليد و مصرف كتاب مي‌توانند تعاملات سازنده‌اي با يكديگر داشته باشند. وي براي اين كه نمايشگاه بتواند به […]

رييس موسسه بوستان كتاب از نمايشگاه كتاب به عنوان كارنامه يكساله نشر ياد كرد كه در آن تمامي عناصر توليد و مصرف كتاب مي‌توانند تعاملات سازنده‌اي با يكديگر داشته باشند. وي براي اين كه نمايشگاه بتواند به رسالت اصلي خود نزديك شود، پيشنهاد داير كردن فروشگاه‌هاي دايمي كتاب را در كلان شهرهاي كشور عنوان كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدكاظم شمس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين موسسه امسال در سه غرفه نمايشگاه حدود 900 عنوان كتاب‌هاي تخصصي و عمومي‌ را براي بزرگسالان و كودكان و نوجوانان ارايه مي‌كند، گفت: از اين ميان، حدود 100 عنوان در شمار آثار چاپ نخست‌اند. همچنين كتاب‌هاي كودك كه 140 عنوان‌اند، در سالن 22 كودك و نوجوانان عرضه مي‌شوند. از اين ميان، 25 عنوان چاپ نخست‌اند.

وي سومين بخش آثار اين موسسه را كتاب‌هاي عربي ارايه شده در بازار جهاني ياد كرد كه بالغ بر 80 عنوان‌اند و تصريح كرد: اميدواريم بتوانيم اين غرفه را به هدف آنچه در بازار جهاني است، نزديك كنيم. البته تبادل‌هاي ميان ناشران هنوز در اين بخش ضعيف است و در حقيقت رسالت اصلي اين بخش كه بايد فروش كپي‌رايت (حق مالكيت اثر) باشد، در حد وسيعي صورت نمي‌گيرد.

رييس موسسه بوستان كتاب درباره رويكرد اين موسسه در نمايشگاه بيست و سوم عنوان داشت: امسال تصميم داريم نوع ارتباطمان را با مخاطبانمان قوي‌تر سازيم. به اين دليل از همكاران با تجربه بيشتر و راهنماهاي فراوان‌تري در غرفه‌مان استفاده كرده‌ايم. همچنين بروشورهاي اطلاع‌رساني بيشتري را براي معرفي آثار و خدمات موسسه توليد و عرضه كرده‌ايم تا به افرادي كه شناخت كمتري دارند، آگاهي بيشتري بخشيم. در حقيقت، معرفي بهتر موسسه را در اين دوره مدنظر داشته‌ايم.

وي در پاسخ به اين كه «بازخورد مخاطبان آثار را در اين عرصه چگونه دريافت مي‌كنيد و در توليد و ارايه آثار آتي دخالت مي‌دهيد؟» گفت: در بخش ورودي غرفه‌مان، برگه‌‌هاي يادداشتي قرار داده‌ايم تا مخاطبان نظراتشان را يادداشت كنند و بيش از پنج سال است كه در پايان تمامي كتاب‌هايمان ـ بدون استثناء ـ برگه نظرخواهي با امكان پست «جواب قبول» چاپ كرده‌ايم تا افرادي كه كتاب‌ها را تهيه مي‌كنند، در پايان به سؤالات، انتقادها و پيشنهاداتشان درباره محتوا، مخاطب‌شناسي و اولويت موضوعات بپردازند.

كارشناس حوزه نشر ادامه داد: همچنين به طور دائم در هر هفته تعداد قابل توجهي از اين نظرات را دريافت مي‌كنيم. علاوه بر اين كه سامانه پيام كوتاه را هم داريم و از آن طريق، علاوه بر اطلاع‌رساني تازه‌هاي نشر موسسه، آرا و نظرات مخاطبان را دريافت مي‌كنيم.

حجت الاسلام شمس درباره عضوگيري سامانه پيامك‌ اين موسسه انتشاراتي گفت: سومين سالي است كه اين عضوگيري را در نمايشگاه انجام مي‌دهيم. برگه‌هايي هم چاپ كرده‌ايم كه اين سامانه را معرفي مي‌كند و افرادي هم كه كتاب‌هاي موسسه را تهيه نمي‌كنند، از طريق آن برگه مي‌تواند در شمار اعضاي اين سامانه اطلاع‌رساني درآيند. حتي با مراجعه به غرفه در صورت نخريدن كتاب مي‌توانند به اين سامانه بپيوندند. علاوه بر اين كه در صفحه شناسنامه آثار هم به چاپ اين شماره براي عضوگيري پيامك اقدام كرده‌ايم.

وي با بيان اين كه «تاكنون حدود 10 هزار مشترك داريم كه رقمي قابل توجه است، با وجود آن كه ناشر خودگرداني هستيم» ادامه داد: استفاده از چنين شبكه‌هاي اطلاع‌رساني مي‌تواند جبران كمبودهاي وضعيت شبكه توزيع و ويترين براي ناشران باشد و مشابه زحماتي است كه اصحاب رسانه نظير خبرگزاري‌ «ايبنا» مي‌كشند.

كارشناس حوزه كتاب در پاسخ به اين سوال كه «با توجه به اين كه تمامي حلقه‌هاي نشر و مصرف‌ كتاب در نمايشگاه مي‌توانند در تعامل باشند، چه استفاده مي‌توان از اين فضا كرد؟» اظهار كرد: مهمترين معضل وضعيت اصلي كتاب ايران در اين بخش خلاصه مي‌شود. وضعيتي كه اكنون در اينجا شاهديم و روزهاي آتي به طور قطع عبور از اين راهروها را غير ممكن خواهد ساخت. مردم به شدت علاقه‌مند به مطالعه و در پي كتاب‌اند، مصداقش همين نمايشگاه و ازدحام جمعيت است كه همه ساله شاهد هستيم.

وي با تاكيد بر اين كه «مردم به اين دليل به اينجا مي‌آيند كه مي‌دانند تمام كارنامه يك ساله كشور را مي‌توانند در اينجا بيابند» گفت: اين نمايشگاه انعكاس‌دهنده 355 روز فعاليت چرخه توليد كتاب كشور است. با توجه به مشكلات كنوني، حتي اگر افراد به دنبال كتاب‌هاي موضوعي خودشان هم بروند و هر روز 10 ساعت را هم در اين فضا صرف كنند، فرصت بررسي مناسب كتاب‌ها را نخواهند يافت. بايد اين عرصه را دائمي كنيم.

حجت‌الاسلام شمس با تاكيد بر اين كه «بايد اين نمايشگاه را تكثير كنيم» تصريح كرد: نمايشگاه‌هاي استاني هم مشكلات خود را دارند و براي تمامي ناشران امكان حضور در تمامي نمايشگاه‌ها وجود ندارد. غرفه‌هاي ناشران در نمايشگاه‌هاي استاني اغلب محدود است و مقدار فضاهاي اندكي در اختيار ناشران قرار مي‌گيرد. در اين شرايط آنان ناچارند تنها كتاب‌هاي پر فروش خود را عرضه كنند. بنابراين كتاب‌هايي كه اغلب آثار ارزشمندي‌اند و مورد نياز تعداد زيادي از علاقه‌مندان تخصصي‌اند، به غير از اين 10 روز فرصت عرضه ديگري نخواهند يافت.

رييس موسسه بوستان كتاب يكي از راه‌كارهاي مواجهه با اين مسايل را برپايي فروشگاه‌هاي دايمي كتاب در سراسر كشور يا دست‌كم در كلان شهرها خواند و آن را راه‌كاري كوتاه مدت توصيف كرد و گفت: اگر در كلان شهرها كه 8 تا 9 شهرند، اين فروشگاه را داشته باشيم، مقدار زيادي از فشاري كه به نمايشگاه كتاب تهران وارد مي‌شود، كاسته خواهد شد و نمايشگاه بين‌المللي به جايگاه اصلي خود مي‌رسد. در چنين شرايطي ناشران و نويسندگان فرصتي براي ارتباط برقرار كردن و ارتقاي كيفيت آثار و ايده‌هايشان را خواهند يافت.

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور ناشران داخلي و خارجي تا 25 ارديبهشت‌ ماه در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

 

نشانی این مصاحبه:

http://www.ibna.ir/vdcd9j09.yt0j96a22y.html

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود