تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
با اصول عملیه هم میشود امور دنیای مردم را بهصورت کارآمد حل کرد
استاد سیفالله صرامی مدیر پژوهشکده فقه و حقوق […]
استاد سیفالله صرامیمدیر پژوهشکده فقه و حقوق:
نیازی به اضافهکردن دلیلی به دانش اصول، برای حل مسائل فقه معاصر وجود ندارد
هر اصل عملی، مجرایی دارد که اگر آن مجرا تمام باشد، کسی نمیتواند آن را جاری نکند و باید طبق آن اصل عملی، عمل کند. مثلاً اگر در جایی، حالت سابقه ملحوظه وجود داشت، باید بر طبق استصحاب عمل کند و اگر جایی شک بدوی بود، باید به برائت عمل نماید؛ بنابراین اصلاً دست ما نیست که به اصول عملیه تمسک کنیم یا نکنیم و ازاینحیث تفاوتی میان فقه هنر و غیر هنر وجود ندارد.
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از شبکه اجتهاد: در بهکارگیری قواعد اصولی برای حل مسائل فقه هنر، اختلاف زیادی میان دانشیان اصول و فقه وجود دارد. برخی معتقدند با همین قواعد اصولی، میتوان احکام کارآمدی را رد همه فقههای معاصر از جمله فقه هنر استنباط کرد و ازاینحیث، تفاوتی بین فقه هنر و سایر فقههای معاصر وجود ندارد. در آن سو، پارهای بر این باور هستند که با دانش اصولی که اساسش بر تنجیز و تعذیر است و کشف واقع در ادلهای مانند اصول عملیه، برای آن اهمیتی ندارد، تنها حسن عاقبت اخروی به دست میآید نه اینکه دنیای مسلمانان نیز آباد شود. به همین بهانه، با استاد سیفالله صرامی مدیر پژوهشکده فقه و حقوق گفتگو کردیم. او سالهاست که یکی از حوزههای پژوهشی خود را فقه هنر قرار داده است و چندین مقاله را در این باره به نگارش درآورده است. صرامی در این نزاع، در زمره گروه اول قرار دارد و اعتقادی به لزوم اضافهکردن ادله دیگری به دانش اصول ندارد. مشروح گفتگوی «اجتهاد» با این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از نگاه شما میگذرد:
اجتهاد: آیا ادله فعلی موجود در دانش اصول، برای حل مسائل فقه هنر کافی است یا آنکه باید ادله دیگری را نیز به آن اضافه کرد؟
صرامی: در ابتدا اجمالاً عرض کنم ازجمله ادلهای که در خصوص فقه هنر مطرح بوده و از قدیم هم در کتب فقهی مطرحشده است میتوان به آیات قرآن کریم مانند آیه یشتری لهو الحدیث و نیز روایاتی که در حوزه غنا، موسیقی و خریدوفروش مغنیه و… وارده شدهاند اشاره کرد.
اما مهمترین نکته این است که ادله موجود در دانش اصول، برای حل مسائل فقه هنر، کافی است. بنا بر تجربهای که بنده دارم و چندین مقالهای در زمینه فقه هنر نوشتم و همچنین پایاننامهها و متون فقهی که دیگران نوشتهاند، باید بگویم که جایی را سراغ ندارم که لازم باشد دلیل خاصی را بر دانش اصول فقه اضافه کنیم تا بتوانیم به مسائل آن پاسخ دهیم.
اما پاسخ تفصیلی این است که گاهی مراد از دلیل، منبع است؛ یعنی آنجایی که احکام شرع وجود داشته و این احکام ازآنجا استخراج میشود، مانند قرآن کریم و سنت معصومین (ع). گاهی نیز مراد از دلیل، طریق، انشعاب و راهی است که آن راه از آن منبع، استفاده میشود، مانند خبر واحد. یکی از راههای استفاده از سنت معصوم (ع)، استفاده از خبر واحد است که به آن، طریق و گاهی دلیل گفته میشود؛ بنابراین اگر مرادتان از اینکه منابعی اضافه شود، همان منبع است، این بهشدت منتفی است؛ به دلیل اینکه مراد از منابعی که در اصول فقه از آنها بحث میشود، منابعی هستند که در مبانی کلامی مورد گفتگو قرار میگیرند، مانند کتاب، سنت، اجماع و عقل. اینها منابع فقه هستند. البته اهلسنت به دلیل اینکه از دانش امامان معصومین (ع) محروم بودند، منابعی مانند قیاس، مصالح مرسله و… را اضافه کردند و آن را در عرض منابع قرار دادند، به دلیل اینکه منابع فقهشان، برای پاسخگویی به مسائلشان کفایت نمیکرد.
اما اگر دلیل را به معنای دوم در نظر بگیریم بازهم لزوم اضافهکردن دلیل، امری مسامحی هست؛ زیرا دلیل را باید کشف کرد نه اینکه آن را اضافه کنیم، به این معنا که ممکن است کسی راه جدیدی را برای رسیدن به محتوای قرآن کریم کشف کند؛ اما منبعی را اضافه نمیکند.
نکته دیگر اینکه، به نظر بنده، اینگونه نیست که تفقه در مسائل فقه هنر، خصوصیتی داشته باشد که لازم باشد منبعی بر آن اضافه شود؛ بلکه فقه هنر هم مانند سایر رفتارهای انسانی، احکام خودش را دارد و اصول فقه هم راجع به این رفتارها، جایگاه خودش را دارا است.
اجتهاد: آیا با رویکرد نص محوری و عدم توجه به مقاصد شریعت، میتوان فتاوای کارآمدی دررابطهبا فقه هنر بیان کرد؟
صرامی: ابتدا راجع به مفردات سؤال، چند نکته عرض کنم:
اولاً: برداشتهای مختلفی از نص محوری صورت میگیرد. گاهی مراد از نص محوری، همان اخباریگری و اخباریها هستند و گاهی هم مراد این است که باید احکام شرع را از صاحب شرع گرفت نه از غیر آن.
ثانیاً: مراد از مقاصد شریعت، گاهی مقاصد کلی شریعت است، مانند کرامت و امنیت انسان، برخورداری از سعادت دنیوی و اخروی و… و گاهی مراد، فلسفه تکتک احکام است. در این باب اجمالاً عرض کنم که اگر در جایی که ثابت شود که چنین چیزی، مقصد شریعت است و نیز ثابت شود که این رفتار یقیناً به مقصد شریعت منتهی میشود، قابلاعتماد است؛ اما در غیر این صورت، نمیتوان بدان اعتماد نمود.
ثالثاً: مراد از کارآمدی چیست؟ آیا مراد، هرآن چیزی است که زود پا میگیرد و جامعه به آن عمل میکند و میپسندد؟ یا اینکه مراد این است که باید عقاید جامعه را هم درست کرده و سعادت جامعه را هم تضمین کرد و یک سری احکامی را در جامعه اجرا کرد تا جامعه آن را پسندد؟ پاسخ به این پرسش، بحث مفصلی را میطلبد.
اما در مورد اینکه آیا با رویکرد نص محوری و توجه به مقاصد شریعت، میتوان فتاوای کارآمدی در رابطه فقه هنر بیان کرد؟ اشکال و بلکه جواب بنده این است که اولاً فقه هنر هیچ خصوصیتی ندارد و ثانیاً باتوجهبه توضیحات ارائهشده، باید مراد از نص محوری را معنا کنیم. اگر منظور از رویکرد نص محوری این باشد که باید خود شارع در کتاب و سنت، احکامش را بگوید، میتوانیم فتاوای کارآمدی که آینده انسان را تأمین کند را داشته باشیم.
اجتهاد: آیا با تمسک به اصول عملیه که صرفاً بیانگر تنجیز و تعزیر اخروی است، میتوان مسائل فقه هنر که از امورات مهم تنظیم زندگی دنیایی مردم است را نیز به نحو کارآمد حل نمود؟
صرامی: قبل از بیان اصل سؤال، باید به این جمله اشاره کرد که ظاهراً مراد از تنجیز و تعزیر، حجیت اصول عملیه است کمااینکه خبر واحد و… هم که حجت است به همان معنای تنجیز و تعزیر است. اگر تنجیز و تعذیر، به این معنا باشد فرقی بین اصول عملیه و خبر واحد وجود ندارد.
راجع به تمسک به اصول عملیه، باید در نظر داشت که هر اصل عملی، مجرایی دارد که اگر آن مجرا تمام باشد، کسی نمیتواند آن را جاری نکند و باید طبق آن اصل عملی، عمل کند. مثلاً اگر در جایی، حالت سابقه ملحوظه وجود داشت، باید بر طبق استصحاب عمل کند و اگر جایی شک بدوی بود، باید به برائت عمل نماید؛ بنابراین اصلاً دست ما نیست که به اصول عملیه تمسک کنیم یا نکنیم و ازاینحیث تفاوتی میان فقه هنر و غیر هنر وجود ندارد.
باتوجهبه این توضیحات، پاسخ من به پرسش شما، مثبت است. بله، با اصول عملیه ای که حجت هستند میتوان فتاوای کارآمدی که زندگی دنیای مردم را نیز تنظیم کند به دست آورد.
اجتهاد: برای حل بهتر و کارآمدتر مسائل فقه معاصر بهخصوص فقه هنر، چه تغییراتی در مبانی، فلسفه، پیشفرضها و رویکردهای اصولیون باید ایجاد شود؟
صرامی: بهطورکلی هر علمی اعم از اصول، فقه و علم پزشکی و حتی علومانسانی، در طول تاریخ و همین امروز در حال تغییروتحول است. وقتی مسائل و دیدگاههای مختلف پیش روی این علوم قرار میگیرد، این علوم گسترش پیدا میکند و برخی از موضوعات در اینها کهنه میشود و کنار گذاشته میشود.
علم اصول فقه هم بهطورکلی به همین صورت است. بهعنوانمثال، بین اصول فقهی که شیخ مفید نوشته با آنچه آقای خویی نوشته است خیلی تفاوت است و در دومی، مسائل جدیدتری مطرحشده است. این هم طبیعی است.
البته ممکن است چیزی در فقه هنر بهطور خاص پیش بیاید و همین امر در مسائل طهارت و صلات هم ممکن است پیش بیاید و مثلاً باعث استفاده از دلیل انسداد شود یا موجب این شود که به حجیت ظواهر بیشتر توجه کنیم؛ اما حرف بنده این است که فقه هنر و فقه معاصر، بهطور خاص، موضوعیت ندارند، بلکه همه علوم ممکن است دچار تغییروتحول گردند.
منبع +
مطالب مشابه