کد خبر: 6458

تاریخ انتشار: 1401-04-24 - 20:56

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / سازمان های فرهنگی / اخبار کتاب / حوزه علمیه / چهره ها
0
بازدیدها: 437

گزارشی از گردهمایی فهرست نگاران نسخ خطی

سومین محفل فهرست نگاران نسخ خطی در کتابخانه آیت الله بروجردی برگزار شد […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از شفقنا-

 

سومین محفل فهرست نگاران نسخ خطی با موضوع « گنجینه های خطی کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی» در کتابخانه آیت الله بروجردی برگزار شد و بعد از سخنرانی آیات اساتید علوی بروجردی و استادی و حجج اسلام والمسلمین مرعشی نجفی و مختاری، از خدمات ارزنده مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی تقدیر شد.

 

روایت آیت الله استادی از اشتیاق فراوان آیت الله مرعشی نجفی به جمع آوری کتب شیعی

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرنگار شفقنا، آیت الله رضا استادی عصر چهارشنبه در سومین محفل فهرست نگاران نسخ خطی که در کتابخانه آیت الله بروجردی برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال به قم و حوزه قم عنایت ویژه ای داشته است.

وی افزود: عنایت نخست آیت الله حائری بود که با آن همه سختی حوزه را تاسیس کرد؛ عنایت دوم خداوند آیت الله بروجردی بود که با حضور خود عظمتی به حوزه قم داده و تحولی در وضع علمی حوزه ایجاد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: عنایت سوم امام راحل بود که توانست شیعه را در سطح دنیا معرفی کند؛ بالاترین خدمت ایشان به شیعه، معرفی آن در جهان بود.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: عنایت چهارم خداوند متعال به حوزه قم آیت الله مرعشی نجفی بود؛ ایشان به دنبال حدیث و معارف شیعی بودند و به رغم اینکه برخی از بزرگان برای کتاب های ارزشمند حاضر به پرداخت پول بالا نبودند، آیت الله مرعشی نجفی با اشتیاق پول می پرداخت.

وی ادامه داد: علاقه آیت الله مرعشی نجفی و پیگیری های فرزند ایشان در جمع آوری و حفظ کتب ارزشمند از دلایل قوام کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی است؛ من به جرات می توانم بگویم که ما کتاب شناسی مانند شیخ محمود مرعشی نداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: حجت الاسلام والمسلمین محمود مرعشی از جهت خبرویت و رساندن کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی به جایگاه فعلی تلاش فراوان کرده اند.

آیت الله استادی اضافه کرد: به رغم اینکه امروز علاقمندان کتاب به سختی کتاب در اختیار دیگران قرار می دهند، مرحوم آیت الله مرعشی نجفی از در اختیار قرار دادن کتاب به دیگران واهمه ای نداشتند و این از خصوصیات بارز ایشان بود.

وی مطرح کرد: ما در قریب به 60 سالی که با حجت الاسلام والمسلمین مرعشی آشنا هستیم، جز خدمت از ایشان چیزی ندیده ایم.

 

 

گلایه حجت الاسلام والمسلمین مرعشی از بی توجهی به کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی در سخنانی اظهار داشت: مرحوم والد ما زمانی که در نجف بودند از پدرشان مقداری کتاب به ارث می رسد؛ ایشان می فرمودند که یک روزی من در بازار بودم و در یک کاروانسرای قیصریه مردم زیادی جمع شده بودند، پرسیدم اینجا چه خبر است که گفتند در اینجا کتب علمایی که از دنیا می روند فروخته می شود.

وی افزود: اغلب کتب را بیگانگان از کنسولگری انگلیس خرید می کردند که این برای والد ما سنگین آمد؛ برای خرید این کتب ایشان یک وعده غذا را کم کردند و با صوم و صلات استیجاری و کار و تلاش هزینه خرید را فراهم می کردند که این کتب امروز در کتابخانه موجود است.

مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی گفت: والد ما در سال های ابتدایی حوزه وقتی از نجف برای سفر به قم آمد، مرحوم حائری موسس حوزه قم بر ایشان تکلیف شرعی کرد که برای شکل گیری پایه های حوزه به قم بیایند؛ در آن زمان رضاخان با شکل گیری حوزه در قم مقابله می کرد.

مرعشی ادامه داد: رضاخان در آن زمان بیان کرد که من برای اجازه دادن به تاسیس حوزه، در جلسه ای از طلاب سوال می پرسم و هدف این بود که با طرح سوال های سخت، ناتوانی حوزه را مطرح کنند که مرحوم والد ما نماینده حوزه برای پاسخگویی به سوالات حکومت رضاخان بود.

وی ادامه داد: ما برای کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی زحمات فراوانی کشیدیم و این درحالی بود که در زمان والد ما کسی به کتب خطی اعتنایی نداشت.

مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی یادآور شد: متاسفانه در چند سال اخیر به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی بی مهری هایی شد و ما در گذران امور به نوعی تنها هستیم؛ ما برای چاپ 12 جلد کتاب مشکل مالی داشتیم که یکی از مراجع تقلید فعلی از ما حمایت کرده و بیان کردند که اسمی از ما روی این کتب نباشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از لحاظ کتب اسلامی شیعی در جهان در رتبه نخست هستیم و 40 هزار نسخه خطی در کتابخانه موجود است.

مرعشی مطرح کرد: ما برای صدور کارت از کسی پولی دریافت نمی کنیم و کسانی که برای عکس برداری از کتب مراجعه می کنند، تنها هزینه عکس برداری از آن ها دریافت می شود.

مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ابراز کرد: ایجاد کتابخانه آسان است؛ اما ضامن بقا می خواهد؛ امروز بیش از نیمی از کتاب های ما وقف است.

مرعشی عنوان کرد: از سوی یونسکو برای تامین هزینه های کتابخانه مراجعه کردند و شرط آن ها این بود که سیاستگذاری کتابخانه با یونسکو باشد که این شرط پذیرفته نشد.

 

آیت الله علوی بروجردی: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی فخر حوزه علمیه قم است

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرنگار شفقنا، آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی هم طی سخنانی اظهار داشت: میراث مکتوب ما چه در مورد مکتب شیعه و چه در مورد ایران از دیرباز مورد توجه بزرگان ما قرار داشته و به خصوص نسبت به میراث شیعه بزرگانی از علمای شیعه همواره در صدد بوده اند که این میراث محفوظ بماند.

وی افزود: متاسفانه ما در طول تاریخ برخی از میراث و کتاب های خود را از دست داده ایم؛ منابع مرحوم علامه حلی که اهتمام بالایی در حفظ این میراث داشته اند، در حال حاضر در دست ما نیست و به همین صورت بسیاری از کتب امروز در اختیار ما نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ما باید سعی کنیم صدماتی که از گذشته به میراث ما وارد شده کم شود و متاسفانه گاهی از اوقات این میراث نه به دست دشمنان که به دست دوستان از بین رفته است.

آیت الله علوی بروجردی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در تهیه و جمع آوری میراث خطی تلاش فراوان کرده اند؛ بسیاری از این میراث در کتابخانه هایی بود که کسی اجازه دسترسی به آن ها را نداشت؛ در چنین شرایطی ایشان این میراث را جمع آوری کردند.

وی ادامه داد: در دوران مرجعیت آیت الله مرعشی نجفی، هر زمان بزرگی از دنیا می رفت، ایشان درباره کتابخانه آن عالم بزرگ پیگیری می کردند که به دست عوامل و دلال های کتاب نیفتد که از کشور خارج شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: امروز کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی یکی از بزرگترین ذخائر در دنیای اسلام و فخری برای حوزه علمیه قم است؛ تلاشی که برای فهرست نگاری کتب و شناسایی آثار به مراکز دانشگاهی دنیا به کار رفته است موجب شده که این کتابخانه به ذخیره بزرگی از شیعه تبدیل شود.

آیت الله علوی بروجرد اضافه کرد: نگهداری این میراث و بعد معرفی آن به دیگران از کارهای بزرگی است که باید به آن اهتمام داشت.

وی مطرح کرد: رویه ای که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در ایجاد این کتابخانه داشت، در بین علمای سلف ما وجود داشته است و امروز ما باید تلاش کنیم که این میراث هم محفوظ بماند و هم به محققان جهان معرفی شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز کرد: امروز فضای مجازی یک امکان گسترده ای را برای ما فراهم کرده تا ما بتوانیم این آثار را به جهان معرفی کنیم.

آیت الله علوی بروجردی عنوان کرد: ما باید از مقام علمای شیعه که به جمع آوری این کتب مبادرت کرده اند تجلیل کنیم؛ همچنین باید از کسانی که به حفاظت از این آثار می پردازند تشکر کرد.

 

تجلیل از خدمات حجت الاسلام والمسلمین محمود مرعشی

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرنگار شفقنا، در این جلسه پس از سخنرانی حضرات آیات استادی و علوی بروجردی و حجت الاسلام والمسلمین مرعشی، حجت الاسلام والمسلمین مختاری بیان کرد: من از ابتدای کارهای تحقیقاتی وقتی برای دریافت کتاب به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی مراجعه می کردم، هر تعداد کتاب که می خواستم به راحتی دریافت می کردم.

وی افزود: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی به قدری تواضع داشتند که من در آن زمان یک طلبه پایه چهارم بودم و وقتی برای دریافت کتاب مراجعه کردم، ایشان با خضوع تقاضای من را پذیرفتند و این رفتار مرجع بزرگ در آن زمان برای من به عنوان یک طلبه تازه وارد بسیار تامل برانگیز بود.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه تاکید کرد: من در کتابخانه های مطرح اسلامی دنیا که با کتابدارها صحبت کرده ام، از ایران تنها کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی را می شناختند و این میزان همکاری با علاقمندان به کتاب از سوی این کتابخانه ارزشمند در جهان کم سابقه است.

در انتهای این جلسه از حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی به جهت خدمات ارزنده در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی تجلیل به عمل آمد.

 

 

منبع +

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود