کد خبر: 6446

تاریخ انتشار: 1401-02-31 - 14:29

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / حوزه علمیه / چهره ها / علمی پژوهشی / علمی آموزشی
0
بازدیدها: 484

پرورش عالمان پاسخگوی نیازهای جامعه

 ابراز تاسف حضرت آیت الله شبیری زنجانی از بی توجهی به ارتقای علمی در علوم حوزوی […]

کسی که روحانی است نباید به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود

 

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی تصریح کردند: جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه خود باشند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  شفقنا، این مرجع تقلیدشیعیان در دیدار اعضای بیت آیت الله مصباح یزدی -که برای قدردانی از ابراز تسلیت معظم له در دفتر ایشان حضور یافته بودند- از بی توجهی به ارتقای علمی در علوم حوزوی ابراز تاسف کردند و گفتند: امروزه دنیا در علوم مختلف پیشرفت کرده است، حوزه های علمیه نیز باید به علوم حوزوی مخصوصا فقه و اصول که از علوم لازم و حیاتی برای حوزه است، به صورت شایسته‌ای اهتمام داشته باشند تا شاهد ترقی و پیشرفت بهتری در این زمینه باشیم.

 

آیت الله العظمی شبیری زنجانی تصریح کردند: دین به عالم نیاز دارد و مردم نیز دین خود را از عالمان زمان خود می گیرند نه از کتابهای علمی. همانگونه که فرد بیمار علاج جسم خود را از طبیب طلب می‌کند و نه از کتابهای قطور علم پزشکی. پس جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه خود باشند.

ایشان اظهار داشتند: یکی از ویژگی‌های شاخص مرحوم آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله علیه این بود که نسبت به جذب افراد مستعد به حوزه و حمایت از طلابی با استعداد اهتمام داشت. گاهی که طلاب و علمای بلاد از شهرستانهای خود همراه با مردمشان برای ملاقات با ایشان می آمدند اگر می دیدند که آن روحانی استعداد دارد از ایشان می خواستند در قم بماند. اگر در بین طلاب کسی بود که استعداد داشت و می خواست که از حوزه علمیه قم برود خودشان شخصا از او می خواستند که در حوزه قم بماند و از سعی می کردند که از آن طلبه حمایت کنند.


ایشان توجه به علم آموزی و تلاش برای کسب مکارم اخلاق را دو ویژگی بارز علماء شیعه در اعصار گذشته دانستند و فرمودند: بسیاری از علمای ما عاشقانه به دنبال کسب علم بودند و همین عشق به تحصیل سبب شده بود که حتی تا آخرین لحظات عمر خود از علم آموزی و مباحثه علمی دست نکشند.
آیت الله شبیری زنجانی افزودند: آنها به اخلاقیات توجه ویژه داشتند و مردم نیز به دلیل همین موارد به آنها احترام می گذاشتند. طلاب جوان باید این دو امر مهم را در کنار هم دنبال کنند. تاثیرات دنیای مادی کنونی قابل انکار نیست ولی کسی که روحانی است و ایمان به خداوند و عنایات او دارد باید متمرکز در فعالیت علمی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود و رفتاری که زیّ طلبگی شمرده نمی شود از او سر بزند. این موضوعی است که متاسفانه امروزه نسبت به آن کمتر توجه می شود.

 

این مرجع تقلید شیعیان استمرار بیوت علمی را نعمتی الهی دانستند و خطاب به فرزندان آیت الله مصباح گفتند: الحمد لله که خداوند این نعمت را به بیت شما عطا فرموده و شما باید برای استمرار این نعمت تلاش کنید.

 

ایشان در این دیدار از فرزندان آیت الله مصباح درباره اساتید فلسفه، فقه و اصول و همچنین آثار منتشر نشده ایشان سوالاتی پرسیدند.

 

منبع شفقنا

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود