کد خبر: 6442

تاریخ انتشار: 1401-02-25 - 22:57

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 392

انتصاب مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی

محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌حسین ظریفیان یگانه را به‌عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارتخانه منصوب کرد […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکم محمد مهدی اسماعیلی خطاب به محمدحسین ظریفیان یگانه آمده است:

«نظر به شایستگی تجارب و توانمندی و روحیه انقلابی که از آن برخوردارید، بنابر پیشنهاد معاون محترم امور فرهنگی و بر اساس این حکم به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند قادر متعال و همکاری و تعامل تمامی حوزه های مربوطه و نیز ناشران و افراد اهل قلم و توجه به برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای این محورها را پیگیری کنید:

۱- رشد کیفی و انتشار آثار مکتوب مورد نیاز اقشار مختلف و متناسب با اهداف نظام

۲- طراحی نقشه نشر کشور بر اساس نیازمندی ها، وضع موجود و امکانات فرهنگی کشور

۳-تعیین ضوابط لازم در حوزه انتشار کتاب الکترونیکی، صوتی و دیگر اشکال و تمرکز بررسی و صدور مجوز هر نوع کتاب در این دفتر

۴- تشکیل جلسات منظم و هدفمند هیئت نظارت با هدف تدوین و اجرای ضوابط مورد نیاز نشر بزرگسال و کودک

۵- ارتقای سطح ممیزی به ارزیابی کیفی با هدف پایش و سنجش کیفیت محتوای نشر

۶- حمایت از تولید آثار ارزشمند با اولویت آثار فاخر در موضوعات زبان و ادب فارسی، معارف اسلامی، انقلاب اسلامی، سبک زندگی، یافته های علمی و دیگر موضوعات مورد نیاز کشور

۷- ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سطح و سرانه مطالعه با همکاری دیگر دفاتر معاونت امور فرهنگی

۸- تدوین نظام ارزیابی ناشران

۹-تدوین نظام خرید کتاب با هدف حمایت از آثار با کیفیت و منطبق بر اهداف انقلاب اسلامی

مزید توفیق جنابعالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی ظل توجهات حضرت ولیعصر (عج) و رهبری حکیمانه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) از خداوند منان خواستارم.»
گفتنی است، محمدحسین ظریفیان دانش آموخته دکترای مدیریت رسانه و همچنین دانش آموخته در سطوح عالی حوزه علمیه قم است.

ازجمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی می توان به مدیرکل توسعه اثرگذاری نخبگان بنیاد ملّی نخبگان، مدیرکل پژوهش‌‌ های اسلامی سازمان صدا و سیما، مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملّی نخبگان، رییس بنیاد نخبگان استان قم و ... است.

محمدحسین ظریفیان یگانه دارای تالیفات متعدد علمی و از فعالان رسانه‌ای و نویسندگان با سابقه مطبوعات کثیر‌الانتشار کشور است.

پیش از این محمد الهیاری فومنی عهده‌دار این مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

 

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب شد

 

یاسر احمد‌وند در آیین تکریم و معارفه مدیر‌کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

ناشران از هر طیف و گروهی باید اداره کتاب را خانه خود بدانند

یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه تکریم و معارفه مدیر‌کل اداره کتاب این وزارتخانه با بیان این مطلب که عمده توقعات از اداره کتاب را فعالیت‌های موثر، اثرگذار و ایجابی است گفت: ناشران از هر طیف و گروهی باید اداره کتاب را خانه خود بداند، درِ دفتر مدیرکل کتاب باید به روی همه از جمله نویسنده، ناشر باز با تکریم، خوش‌رویی و احترام باز باشد؛ البته همین هم هست.
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پیش از ظهر  شنبه 25 اردیبهشت‌ماه) مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ،‌ علی رمضانی، قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمد الهیاری فومنی، مدیرکل سابق دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، محمدحسین ظریفیان یگانه، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن جلسات سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شد.

در این مراسم محمد الهیاری فومنی، ضمن تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی و مجموعه همکاران در اداره امور کتاب و کتابخوانی به ارائه گزارشی از روند فعالیت اداره کتاب و کتابخوانی در دوران مسئولیت خود پرداخت و افزود: از ناشران، نویسندگان، مترجمان و صنوف فعال و ریشه‌دار حوزه نشر تشکر می‌کنم.

وی موضوع نظارت پیش از چاپ را فارغ از گرایش دولت‌ها موضوع حاکمیتی عنوان کرد و افزود: نظارت پیش از چاپ نباید به سرنوشت دولت‌ها گره بخورد و در اداره کتاب تلاش می‌شود این موضوع از یک فرآیند عقلانی و قابل دفاع برخوردار باشد.

الهیاری گفت: آنچه که در اداره کتاب و کتابخوانی در نظارت پیش از چاپ اتفاق می‌افتد، این است که خطوط قرمز حاکمیت را رعایت کند و هم مانع و مخل آزادی و خلاقیت نویسنده و فعالیت اقتصادی که ناشر می‌خواهد انجام دهد نشود.

 
وی ادامه داد: تجمیع این دو مصلحت یعنی رعایت حدود آزادی در اسلام در جمهوری اسلامی کار سخت، پیچیده و دشواری است و این سختی کار کارشناسان، سرگروه، دبیرعلمی و مدیرکل است و در یک جمله راه‌حل شفابخش گفت‌وگو تعامل است و این مسیری است که می‌تواند نویسنده و ناشر را نسبت به این فرآیند نظارت پایبند نگه دارد. تا‌کنون نیز که دولت‌های مختلف آمده‌اند و رفته‌اند، فرآیند نظارت پیش از چاپ از عقلانیت نسبی برخوردار بوده است.

الهیاری با بیان این‌که در دیداری که با آقای ظریفیان داشتم وی را بسیار کوشا، مستمر و آشنا به وظایف این حوزه شناختم افزود: وی را از جنس حوزه فرهنگ و کتاب و نشر دیدم، به آقای دکتر احمدوند و دوستان دیگری که در این انتخاب نقش داشتند تبریک می‌گویم. 
 
ظریفیان نیز در این جلسه از حُسن ظن و اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد و به الهیاری خداقوت گفت و افزود: در این دوره، نسبتاً کوتاه شاهد خدمات ارزشمندی از آقای الهیاری در اداره کتاب و کتابخوانی بوده‌ایم.

وی خدمت در عرصه کتاب را عرصه مقدسی دانست و افزود: مرزبانی در فضیلت و اندیشه و اخلاق بسیار ارزشمند است و فارغ از مقایسه جوامع و حاکمیت‌های متفاوت در دنیا نفس این کار در چارچوب و اندازه و قواره برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های حکومت اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد.


ظریفیان گفت: ضوابط و قوانینی که وجود دارد مشخص است و تعیین و تکلیف کرده و بسیاری از مسائل شفاف وجود دارد. به اجرای مناسب و زمینه‌سازی مناسب برای اجرای آن‌ها نیاز داریم و به نظر می‌رسد تلاش‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاده نیاز به تقویت دارد.

وی ادامه داد: نویسنده و ناشر باید بدانند که در چه زمینی با چه هدف‌گذاری چارچوب‌ها را حفظ کنند و این نیازمند اطلاع‌رسانی با شیوه‌ها و روش‌های خاص خود را دارد که از بسیاری از اتلاف‌ها و اسراف‌ها جلوگیری و کمک می‌کند در حوزه نشر نیز اهداف پایه وزارتخانه و اسناد بالادستی اتفاق بیفتد.

ظریفیان گفت‌: طی جلساتی که با همکاران در اداره کتاب و کتابخوانی خواهیم داشت و بحث مهم استان‌ها و پراکندگی استان‌ها مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و لازم است همکاری صمیمیانه‌ای که در دوره گذشته وجود داشته بیش از پیش ادامه داشته باشد که همدلی و هم‌افزایی برنامه‌هایی که در این دوره مد نظر است انجام شود و موجب رشد و کمال حوزه کتاب بیش از گذشته شود.

 

 احمدوند در این جلسه گفت: تغییر در اداره کتاب در همه بخش‌ها از جمله کارشناسی کیفی و توجه به ابعادی که در ارزیابی مورد توجه نیست از جمله آراستگی، گرافیک، سطح‌بندی و درجه‌بندی آثار توقعاتی بوده که بخش ارزیابی و بررسی آثار می‌رفت؛ همچنین ارتباط بیشتر و جدی‌تر با ناشران مورد توجه و تأکید بوده و نیز استفاده نکردن از کلماتی که بار منفی در حوزه فرهنگ دارد.

وی افزود: هدف اداره کتاب این است که به ناشران کمک کنیم کارشان در سطح کیفی مطلوب قرار گیرد؛ بنابراین ‌باید از کارشناسی استفاده کنیم که کار ناشران را ارتقا بدهند و این کار ساده‌ای نیست؛ اما تأکید داریم که صورت بگیرد.

احمدوند گفت: تغییرات در شیوه و نظام خرید، تغییرات در حمایت از آثار ارزشمند، توجه به هویت بررسی‌ها و به رسمیت‌ شناخته شدن کار ارزشمند و مهم ارزیابی آثار، توجه به بیشتر موضوعات حوزه کتابخوانی از جمله وظایفی است که اداره کتاب دنبال می‌کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عمده توقعات از اداره کتاب را فعالیت‌های موثر، اثرگذار و ایجابی دانست و افزود: ان‌شاالله به این سمت حرکت کنیم؛ چراکه توجه به موضوع مهم ناشران کار سخت، پیچیده و در عین حال پرحاشیه‌ای است.


وی با اشاره به افراد فعال در اداره کتاب گفت: توجه به نیروی انسانی در اداره کتاب خیلی مهم است و خواهش می‌کنم نسبت به این موضوع دکتر ظریفیان نگاه ویژه‌ای داشته باشند، برخورد و خلق خوب با مخاطبان از ویژگی‌هایی است که مدیران اداره کتاب باید داشته باشند؛ چراکه بیشترین مراجعه‌کنندگان در وزارتخانه را این واحد دارد. همه بخش‌ها نیاز به تقویت نیروی انسانی دارند؛ اما در اداره کتاب با توجه به افزایش تولید کتاب در کشور این نیاز بیشتر احساس می‌شود.

احمدوند ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه ناشران است و هیچ تقابلی با ناشران نداشته است، ناشران از هر طیف و گروهی باید اداره کتاب را خانه خود بداند، درِ دفتر مدیرکل کتاب باید به روی همه از جمله نویسنده، ناشر با تکریم، خوش‌رویی و احترام باز باشد؛ البته همین هم هست. مسائلی نیز که گاهی وقت‌ها به وجود می‌آید با توضیحات همکاران در اداره کتاب با سعه‌صدر برطرف شده است.

وی در پایان گفت: آقای ظریفیان نیز با سابقه فرهنگی خوبی که دارند، اهل تعامل هستند و خوشبین و امیدوارم که دوره روشنی را در اداره کتاب با مدیریت وی داشته باشیم و برای آقای الهیاری آرزوی توفیق داریم و امیدواریم در دفتر موسیقی منشأ خدمات باشند که جای مهم و اثرگذاری است، اگرچه نه به اندازه کتاب. وی به اقتضای ضرورت در این بخش حضور دارد و امیدوارم شاهد اقدامات ارزنده‌ای باشیم.

 

 

 

 

ایبنا و +

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود