کد خبر: 5987

تاریخ انتشار: 1395-10-04 - 16:00

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اهل بیت علیهم السلام / فرهنگ و تربیت
+2
بازدیدها: 1 510

حضرت خدیجه الگوی همه جامعه است، هیچ کمالی در اسلام مشروط به ذکورت و انوثت نیست

سخنان  آیت الله جوادی آملی در همایش ملی "ام‌المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها" با عنوان "صدف کوثر" در مدرسه عالی امام خمینی ره، قم […]

آیت الله جوادی آملی در این همایش ضمن سخنانی با تقدیر و حق شناسی از دست اندرکاران برگزاری همایش«صدف کوثر»، اظهار داشتند: این همایش وزین گذشته از صبغه دینی و علمی، صبغه حقوقی هم دارد، زیرا به نحوی به شناخت و تبیین حق فرزند در قبال مادر می پردازد، فرزند باید مادر خود را به درستی بشناسد و بر این پیوند فخر بورزد.

ایشان ادامه دادند: حضرت خدیجه کبری(س) هم طبق فرموده قرآن کریم ام المومنین است و هم بر اساس این فرموده حضرت رسول(ص) که فرمود «من و علی(ع) پدران این امتیم، بیاید فرزندان ما باشید»، اگر ما این دعوت حضرت را لبیک بگوییم که گفته ایم! حضرت خدیجه و حضرت زهرا(س) مادران ما خواهند بود.در نتیجه چرا قدر این مقام را ندانیم؟! ما که با جان و دل این دعوت را لبیک گفتیم لذا باید رابطه خود را با پدر و مادر معنوی مان و حقی که آنان بر گردن ما دارند را بررسی و احیاء کنیم.

آیت الله جوادی آملی در ادامه به مقام والای حضرت خدیجه کبری اشاره کردند و اذعان داشتند: آنچه در خصوص حضرت خدیجه باید بدانیم این است که ایشان فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست.

ایشان ابراز داشتند: در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود در حقیقت فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، خدیجه(س) برهان عقلی اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقق بود و موحدانه زندگی کرد  و خدا را عبادت می نمود و ولایت را با همه وجود پذیرفت بود.

ایشان ادامه دادند: فرهنگ جاهلی همه جامعه را جاهل می کند، از جمله اقتصاد جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند، اما حضرت خدیجه(س) در آن فضای جاهلی فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید، آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت، ایشان می توانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راه های پر خطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سود آوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد.

معظم له دلیل خضوع ائمه در مقابل مقام حضرت خدیجه را تبدیل فرهنگ جاهلی به فرهنگ عقلانیت، تحریم ربا، تحریم مراکز فساد و حمایت همه جانبه از رسول گرامی اسلام دانستند و بیان داشتند: ما فرزندان این مادریم و این فخر ماست و باید حق این مادر را به درستی ادا کنیم .

آیت الله جوادی آملی به پاره ای از امتیازات و شاخصه های وجودی حضرت خدیجه پرداختند و خاطرنشان کردند:

حضرت خدیجه(س) طرف مشورت رسول گرامی اسلام بود، منزل و بیت رسول خدا(ص) را به درستی اداره می کرد و در شرایط سخت رسول خدا را تنها نگذاشت، ایشان تحریم و شعب را تحمل کرد و به دنیا و مال مسلط بود نه اینکه مال و دنیا بر ایشان مسلط باشد و در زمانی که فقط امیر المومنین(ع) شاهد مناجاتهای حضرت رسول در غار حرا بود حضرت خدیجه با پیمودن راه سخت و طولانی برای حضرت غذا می برد و پس از اینکه حضرت رسول(ص) سرپرستی حضرت امیر(ع) را به عهده گرفت حضرت امیر در دامان حضرت خدیجه پرورش یافت لذا ایشان مادر دوازده امام(ع) ماست.

معظم له تاسی هر چه بیشتر جامعه به حضرت خدیجه(س) در ابعاد مختلف را خواستار شدند و ابراز داشتند: حضرت خدیجه(س) به راستی مریم ثانی است، ایشان نه چون زن است تنها می تواند الگوی زنان باشد بلکه ایشان الگوی همه جامعه است چرا که هیچ کمالی در اسلام منوط و مشروط به ذکورت و انوثت نیست.

ایشان تاکید داشتند: حضرت خدیجه این راه کمال را طی کرد و این راه برای همه زنان و مردان جامعه ما باز است لذا باید به ایشان اقتدا کنیم و ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

منبع: اسراء

حضرت خدیجه الگوی همه جامعه است، هیچ کمالی در اسلام مشروط به ذکورت و انوثت نیست

 

حضرت خدیجه الگوی همه جامعه است، هیچ کمالی در اسلام مشروط به ذکورت و انوثت نیست

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود