کد خبر: 23

تاریخ انتشار: 1394-10-20 - 14:22

نسخه چاپی | دسته بندی: مطالب دیگران- انقلاب اسلامی / آسیب ها / مطالب دیگران- سیاسی / بین الملل
0
بازدیدها: 2 157

لاریجانی: انقلاب نیازمند هر دو تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی است

علی لاریجانی در توضیح دیدار خود با مقام معظم رهبری بیان داشت: دیدارها با حضرت آقا به صورت مرتب است و در این زمینه زیاد از ما حرف نقل می‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهار نظر می‌کنند؛ با این حال بحث […]

علی لاریجانی در توضیح دیدار خود با مقام معظم رهبری بیان داشت: دیدارها با حضرت آقا به صورت مرتب است و در این زمینه زیاد از ما حرف نقل می‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهار نظر می‌کنند؛ با این حال بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است. ایشان در زمان اصلاحات گفتند اصولگرایی اصلاح طلبانه را می‌پذیرند که در توضیح این موضوع اصولگرایی یعنی پذیرش مبناها و اصلاح طلبی هم امری است که باید در تمام کارها مد نظر قرار گیرد منتها اکنون آن را به صف‌کشی تبدیل کرده‌ایم در حالی که انقلاب نیازمند هر دو تفکر است و مشی حضرت آقا نیز همین است و آن اینکه متناسب با شرایط اصلاحات صورت گیرد و گرفتار بحث چپ و راست نشویم. دغدغه انقلاب داشتن یعنی حرکت با مبنا و اصول و نگاه اصلاح طلبانه به موقع که مسیر ما نیز بر همین اساس است

رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است انتخابات نمادی از حضور مردم است که نظام را پروزن می‌کند؛ همچنین باید برای حل مشکلات موجود، افراد خبیر به مجلس وارد شوند که از وزانت فکری برخوردار بوده و تجربه کاری دارند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی که عصر روز شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه مثلا از این جمعیت بحث‌های تخصصی دیده بودم که مفید بود، گفت: در شرایطی که با کمبود تشکل‌ها در جامعه روبرو هستیم تشکل جوان شما می‌تواند افراد را برای مسئولیت‌های مختلف در کشور تربیت کرده و با استفاده از اسناد بالادستی می‌تواند راه حل مناسب با موضوعات را بیابید.

 

 

 

شهید بهشتی(ره) سازوکار قوی برای حزب جمهوری در نظر گرفت

 

 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه افراد باید متناسب با سطح مدیریت خود آموزش دیده باشند که این امری اکتسابی است، یادآور شد: در غیر این صورت این ماجرا،‌ امور دیوانی هزینه عدم تربیت متناسب با سطح مدیریت افراد را می‌دهد چرا که محلی برای کسب تجربه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حزب جمهوری در ابتدای انقلاب به برکت شهید بهشتی (ره) راه‌اندازی شد، عنوان کرد: در آن زمان ایشان از من که در رادیو و تلویزیون مشغول به کار بودم پرسید که آیا به عضویت حزب درآمده‌ام یا نه که بنده گفتم خیر و ایشان به من گفت الان وقتش است که شما هم عضو شوید چرا که ما مانیفستی برای حضور افراد تهیه کرده‌ایم لذا شهید بهشتی(ره) سازوکار قوی برای حزب در نظر گرفت که حتی هنوز اشخاص کارشناس که آن زمان در حزب فعال بودند در شهرستان‌ها حضور دارند؛ حتی شخص ایشان کلاس هایی برای تربیت افراد و آموزش آنها جهت حضور و فعالیت در نظام می‌گذاشت.

 

 

 

ضرورت وجود مردمسالاری دینی در ساختار تشکل‌ها

مسأله هسته‌ای در مسیر قابل حلی قرار گرفته است

 

 

 

لاریجانی ادامه داد: البته چند سال بعد حزب از هم پاشید و جای خود را به روحانیت داد که البته آن هم کارکرد حزب را نداشت بلکه حکم چراغ راهنمایی را برای سایرین داشت؛ رفته رفته بعد از آن زمان احزاب کوچک‌تر شکل گرفتند؛ بنده با وجود احزاب در مملکت موافقم، اما باید بدانیم کارکرد این احزاب نباید صرفا به زمان انتخابات خلاصه شود بلکه باید جنبه آموزش و برنامه‌ریزی برای کشور به خود بگیرد و خرد جمعی در آن مد نظر باشد همچنین باید ساختار تشکیلاتی احزاب و تشکل‌ها متناسب با مردمسالاری دینی باشد.

رئیس مجلس نهم در ادامه به برخی اتفاقات اخیر در منطقه و حوزه بین الملل اشاره و اظهار کرد: گره مسأله هسته‌ای هنوز حل نشده اما در مسیر قابل حلی قرار گرفته است با این حال موجودات موذی در آمریکا لابی می‌کنند تا در این خصوص مسأله سازی کنند لذا باید احوالات را رصد و از این موضوع روی میز مرتبا مراقبت کرد ضمن اینکه باید تصمیمات در حوزه هسته‌ای هوشمندانه باشد و تحلیل شرایط به صورت مدام صورت گیرد.

 

 

 

رژیم صهیونیستی و آمریکا عامل به‌هم‌ریختگی اخیر منطقه

 

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه مسائل منطقه اخیرا خیلی داغ شده و حالت یلگی به خود گرفته است، اذعان کرد: پیش از این صحبت از نظام داشتن در منطقه بود اما اکنون برخی کشورها رفتارهایی می‌کنند که قدرت‌های بزرگ هم به آن راضی نیستند لذا شاهد به هم ریختگی در منطقه هستیم که باعث شده است بنیه برخی کشورهای اسلامی فرسوده شود.

 

لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: یکی از نمونه‌های اقدامات کشورهای منطقه این است که بعد از به شهادت رساندن شیخ نمر از سوی سعودی‌ها، تجمعاتی جلوی سفارت آن در کشور صورت گرفت که البته رفتار مناسبی نبود اما به دنبال آن رفتار سعودی‌ها نیز متناسب با این عملکرد نبود از این رو مشخص است مشکل آنها جای دیگری است که در نهایت سود تمام این ماجراها را ر‍ژیم صهیونیستی و آمریکا می‌برد.

رئیس مجلس کشورمان در ادامه تأکید کرد: در چنین شرایطی کشور ایران باید نقش ثبات‌بخش در منطقه داشته باشد که لازمه آن گام برداشتن با تدبیر و پرهیز از رفتارهای احساساتی است.

 

 

 

مشکلات اقتصادی نیازمند حل معادله‌های چندمجهولی است

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حضور جدی مردم در انتخابات، عنوان کرد: انتخابات نمادی از حضور مردم است که نظام را پروزن می‌کند همچنین باید به خاطر مشکلاتی که وجود دارد افراد خبیر روی کار بیایند که وزانت فکری و تجربه کاری داشته باشند؛ چنانچه در حال حاضر مشکلات اقتصادی آنچنان پیچیده است که با یک پاسخ یک خطی حل نمی شود بلکه نیاز به حل معادله‌ای چندمجهولی دارد که البته علت آن نیز به خاطر سوءمدیریت در سال‌های گذشته و از طرفی شیطنت‌های خارجی مثل کاهش قیمت نفت است که اصلاح همه اینها امری زمان بر بوده و نیاز به افراد متخصص دارد.

 

 

 

خروجی انتخابات ورود افراد صاحب ایده به مجلس باشد

 

 

 

لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه نگاه افرادی که وارد مجلس می‌شوند باید ملی و کلان باشد،‌ بیان داشت: باید روش صحیح و ساده سرمایه‌گذاری تبیین شده و باید برای حل مسائل به کل کشور نگاه شود و نگاه صرفا منطقه‌ای جواب نمی دهد؛ همچنین دغدغه دیگری نیز موجود است که خروجی انتخابات ورود افراد صاحب ایده به مجلس باشد که به سایر نمایندگان کمک کند.

وی افزود: نمی توان انتظار داشت در مجلس عام، همه 290 نفر نماینده،‌ ایده پرداز باشند اما حداقل حدود 80 نفر باید دارای ایده و خلاق باشند همچنین نمی‌توان با شعارزدگی وارد انتخابات شد بلکه باید ورزیدگی فکری و بلوغ سیاسی در افراد وجود داشته باشد.

 

 

 

دو مجلسی شدن نظام در دستور کار نیست

 

 

 

لاریجانی در ادامه به برخی پرسش‌های افراد حاضر در جلسه پاسخ داد و بر همین اساس در خصوص دو مجلسی شدن نظام،‌ گفت: فی‌الحال قانون اساسی اجاره این امر را نمی دهد هرچند که در نظام‌هایی که دو مجلس وجود دارد به خاطر تضعیف مجلس عام نیست بلکه به خاطر تقویت مجلس است لذا مجلسی در راستای غنی کردن مجلس دیگر روی کار می‌آید،‌ در همین راستا تلاش داشتیم انتخابات را به صورت استانی برگزار کنیم که شورای نگهبان آن را رد کرد همچنین این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطرح و رد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار این، قصد داشتیم وزن احزاب را در انتخابات بالا ببریم که این مورد هم در مجمع مورد پذیرش قرار نگرفت، لذا این مسأله خیلی در دستور کار نیست.

 

 

 

ضرورت تصمیم‌گیری احزاب روی ظرفیت‌های فکری به جای رفاقت‌ها

 

 

 

وی در ادامه در خصوص موانع تشکیلاتی عنوان کرد: از آنجایی که نقش احزاب در کشور چندان مشخص نیست، موانعی سر راه آنها وجود دارد البته احزاب نیز کم حوصله هستند و انتظار دارند سریع به نتیجه گیری برسند و از آنجایی که نتیجه بخشی در کار خود را کمتر احساس می‌کنند زود از عرصه کنار می‌روند با این حال تصور نمی کنم موانع جدی سر راه احزاب داشته باشیم.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: گاهی تشکل‌ها برای تصمیم گیری روی رفاقت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند تا روی ظرفیت‌های فکری که این کار درستی نیست و باید روی افراد صاحب اندیشه سرمایه گذاری شود.

 

 

 

به صورت مرتب با حضرت آقا دیدار می‌کنم

مقام معظم رهبری قائل به اصولگرایی اصلاح‌طلبانه هستند

 

 

 

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه در توضیح دیدار خود با مقام معظم رهبری بیان داشت: دیدارها با حضرت آقا به صورت مرتب است و در این زمینه زیاد از ما حرف نقل می‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهار نظر می‌کنند؛ با این حال بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است.

وی ادامه داد: ایشان در زمان اصلاحات گفتند اصولگرایی اصلاح طلبانه را می‌پذیرند که در توضیح این موضوع اصولگرایی یعنی پذیرش مبناها و اصلاح طلبی هم امری است که باید در تمام کارها مد نظر قرار گیرد منتها اکنون آن را به صف‌کشی تبدیل کرده‌ایم در حالی که انقلاب نیازمند هر دو تفکر است و مشی حضرت آقا نیز همین است و آن اینکه متناسب با شرایط اصلاحات صورت گیرد و گرفتار بحث چپ و راست نشویم.

 

لاریجانی همچنین اضافه کرد: دغدغه انقلاب داشتن یعنی حرکت با مبنا و اصول و نگاه اصلاح طلبانه به موقع که مسیر ما نیز بر همین اساس است.

 

 

 

اخبار ائتلافم با دولت نادرست است

حضور رئیس قوه مقننه در جریان سیاسی به مصلحت نیست

 

 

 

رئیس قوه مقننه در ادامه در خصوص اخباری که درباره ائتلاف وی با دولت منتشر شده است، بیان داشت: این مورد خلاف واقع است و مصلحت دولت و مجلس نیز در آن نیست چرا که مجلس باید به علت وظیفه ریل‌گذاری مستقل باشد لذا این اخبار نادرست است.

وی در ادامه در خصوص حضورش در ائتلاف اصولگرایی توضیح داد: چنانچه به آقای موحدی (آیت الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز) گفته‌ام از جریان روحانیت حمایت می‌کنم و آن را اصیل می‌دانم اما اینکه شخصا در جریانی حضور داشته باشم به مصلحت نیست که رئیس قوه مقننه در جریانی حضور داشته باشد لذا من نظراتم را گفته‌ام چنانچه درست نیست رئیس قوه مجریه نیز در سازوکار سیاسی قرار گیرد.

 

لاریجانی ادامه داد: زمانی در گذشته ائتلاف 6+5 را مطرح کردند که قوه مجریه و مقننه در آن حضور نیافتند و همین کار هم درست بود.

 

 

 ایسنا

 

 

 

 

لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه افرادی که ذهن جامع‌تری دارند باید به جریانات سیاسی وارد شوند، بیان داشت: افراد تندرو که قطعا خودشان را ترجیح می‌دهند اما افرادی با ذهن جامع باید تشکل‌های یکدیگر را بیابند و به هم کمک کنند که البته این امر صرفا نزدیک انتخابات جواب نمی دهد بلکه به 5، 6 سال کار نیاز دارد تا به ثمر بنشینند.

 

به گزارش خانه ملت، در ابتدای این جلسه دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی به بیان تاریخچه‌ای از تأسیس این جمعیت پرداخت و در ادامه آن پرسش‌هایی در خصوص انتخابات مطرح شد که متن حاضر پاسخ رئیس مجلس شورای اسلامی به این پرسش‌ها بود. 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود