کد خبر: 247

تاریخ انتشار: 1394-03-11 - 21:06

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 295

شمخانی: بر سر «دبه درآوران» فریاد بزنید نه تیم هسته ای ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به ۱+۵ گفت: ۱۲ سال است به اشکال مختلف آنچه را می‌خواستید نظارت و بازرسی کردید، حال به دنبال چه چیزی هستید؟ به گزارش پایگاه خبری «تیک»، علی شمخانی دبیر شورای عالی […]

دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به ۱+۵ گفت: ۱۲ سال است به اشکال مختلف آنچه را می‌خواستید نظارت و بازرسی کردید، حال به دنبال چه چیزی هستید؟



به گزارش پایگاه خبری «تیک»، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امشب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما طی سخنانی با اشاره به خرداد ماه و با بیان اینکه خرداد، ماه امام (ره) است، یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

شمخانی در خصوص نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال همدلی، همزبانی ملت و دولت گفت:‌بستر سال ۹۴ نیازمند تعمیم عملی این واژگان پر محتوا است. شرایط منطقه‌ای، مذاکرات هسته‌ای و انتخابات مجلس در پایان سال ایجاب می‌کرد به نحوی این بستر فراهم شود تا ضمن عبور از آسیب پذیری‌های محتمل به یک مدلی برسیم که فارغ از نگاه‌های جناحی، فتح و پیروزی را نصیب کشور کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره محور همدلی و وحدت در بین دولت و ملت گفت: زمانی می‌گوییم مستقل‌ترین، مقتدرترین و با ثبات‌ترین کشور هستیم، این وضعیت ناشی از نوع حکومت ماست. ساختار و اقدامات حکومت باعث شد که ما ثبات پیدا کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص ریشه ثبات و امنیت در ایران در حالی که در منطقه پرآشوبی حضور داریم، خاطرنشان کرد: ایران باثبات‌ترین کشور منطقه است، به راحتی از تحولات درونی عبور می‌کند و در مورد تحولات بیرونی نیز اقدامات پیشدستانه‌ای دارد. ایران کشوری است که با ثبات‌ترین و مقتدرترین کشور منطقه است و دارای صبر استراتژیک (راهبردی) می‌باشد.

شمخانی در خصوص حضور گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه نیز عنوان کرد: در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، مدل‌های حکومتی موروثی، خانوادگی و ... وجود دارد. متاسفانه سرخوردگی ناشی از استبداد، تحقیر ناشی از استکبار و احساس بی هویتی ناشی از محدودسازی در کشورهای پیرامون بستری را فراهم می‌کند که اعتراض صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروز افراط شکل گرفته در منطقه ما همراه با ارتجاع، استکبار و صهیونیسم است و اینها در اینکه محور مقاومت باید مورد تضعیف قرار گیرد و به وضع فرسایشی برسد، متفق هستند.

شمخانی همچنین جنگ نیابتی را یک جنگ مکمل برای تضعیف محور مقاومت و محور انقلاب اسلامی خواند و به اقدامات و تلاش‌های استکبار جهانی برای مقابله با انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته اشاره کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص تهاجم سعودی‌ها علیه یمن و اهداف ریاض از این حمله نیز گفت: اهداف خام و مبتنی بر تفکر آماتوری و هیجانی و جوان ناشی از تغییر حاکمیت در عربستان منجر به تصمیم راهبردی غلطی شد که می‌شد به شیوه دیگری و به صورت مسالمت‌‌آمیز حل شود ولی یک مدل بسیار بد تصمیم‌گیری را در منطقه ما اجرا کردند.

وی ادامه داد: امروز حدود دو ماه است که بدون توقف - البته ۵ روزه که آن هم به صورت گزینشی حمله می‌کردند -اعلام کردند که گروه حاکم صنعا را ترک و اسلحه‌ها را تحویل دهد و حاکمیت قبلی برگردد. اما امروز گروه کوچکی (انصارالله) که ادعای حاکمیت در یمن نداشت و انصارالله گروهی جهانی شده است.

شمخانی به تنفر ایجاد شده از عربستان در بین مردم یمن نیز اشاره کرد و گفت: دیگران خارج از منطقه به جای جلوگیری از این تهاجم، معتقدند با فرسایش بردن امت اسلامی از لحاظ راهبردی، امنیت اسرائیل تامین می‌شود.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود می‌خواهند ارتش عربی ایجاد کنند،‌پرسید: مگر یمن عربی نیست؟ هرموقع انبار مهمات اسرائیل پر می‌شود یک دسر غذایی دارد و می‌رود غزه را بمباران می‌کند.

به باور دبیر شورای عالی امنیت ملی باید جبهه عربی تشکیل شود برای مقابله با کسی که منافع جهان اسلام را هدف قرار داده است.

وی از تکفیری‌ها پرسید آیا شما تا به حال راکتی به سمت تل آویو شلیک کرده‌اید؟ گفت: چطور می‌شود تل‌آویو در امنیت باشد، ولی اهل سنت در رمادی و عراق در امنیت نباشند.

شمخانی در ادامه به طرح ۴ ماده‌ای ایران برای یمن اشاره کرد و گفت: این مدل سختی نیست. نگاه آنها بیش از آنکه به واقعیات صحنه باشد به نوع هواپیما، انبار مهمات و سلاح های خریداری شده توسط دلارهای نفتی است. اما آنها نمی‌توانند مقاومت یک ملت را از بین ببرند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: ما در زمان حاکمیت قبلی عربستان و بعد از آن سعی کردیم از این بی مهاباگری مبتنی بر دستور دادن به دیگران دست بردارند و حتما در کنار هم به شکل منطقه‌ای، حتما می‌توانیم مشکلات منطقه را حل کنیم.

شمخانی تصریح کرد: هیچ کس قصدی در توسعه وضعیت جغرافیایی خود ندارد. ما نیازی نداریم مساحت خود را وسعت ببخشیم؛ نه اول انقلاب به کشوری تجاوز کردیم و نه آموزه‌های دینی ما این اجازه را به ما می‌دهد.

وی افزود: نخبگان اهل سنت باید نسخه‌ای را برای نسل کشی که به نام دین صورت می‌گیرد، ترسیم کنند و ما نیز کمک می‌کنیم.

به گفته شمخانی جنگ بین تمدن‌ها در راستای منافع اسرائیل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره هدف ایران در حمایت از محور مقاومت گفت: هدف ما مقابله با توسعه رژیم صهیونیستی با شعار از نیل تا فرات بود. این رژیم هر زمان اراده می‌کرد هر زمینی در اطراف مرزهای خود را اشغال می‌کرد. ما مدعی تاسی به شعار رسول خدا هستیم، مگر ما می‌توانیم نسبت به سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت باشیم، ما غمخوار مستضعفان جهان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های تکفیری وقتی بروز و ظهور یافتند گفتند تهدید اول ما ایران و شیعیان هستند، می‌گویند اگر در عراق دولت اسلامی شکل گرفته این دولت با توجه به اینکه صدام سنی را ساقط کرده، دولت مطلوب بغداد نیست. اگر در سوریه امروز حاکمیتی وجود دارد که ذلت پذیر نیست، مبتنی بر حمایت ایران شکل گرفته است.

شمخانی در خصوص تلاش‌ها برای کشاندن ناامنی به مرزهای ایران، عنوان کرد: اینکه تا امروز نتوانستند ناامنی را به ایران بکاشند این نیست که نخواسته‌اند بلکه واقعیت این است که نمی‌توانستند.

وی در خصوص پاسخ ایران به هرگونه ماجراجویی در کشاندن جنگ‌های نیابتی به مرزهای ایران خاطرنشان کرد: آنها تا یک زمانی تا نزدیکی مرز ما با خانقین آمدند، ولی منهدم شدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد تهدیدی علیه مرزهای ما شکل بگیرد.

به گزارش فارس، شمخانی در ادامه برنامه نگاه یک و درباره پاسخ ایران به هرگونه ماجراجویی به هر گونه جنگ‌های نیابتی گفت: بحث حضور تکفیری‌ها در ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران، مربوط به وضعیت فعلی نیست و مربوط به گذشته است.

وی با بیان اینکه ایران سه خط قرمز در عراق دارد، عنوان کرد: تهدید مرزهای ایران، تهدید بغداد و تهدید عتبات عالیات، این سه خط قرمز برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

شمخانی تصریح کرد: ایران به کمک ملت عراق که شامل شیعه، کرد، سنی و مرجعیت هستند و حمایت از آنان توانسته گروه‌های تروریستی در عراق را تضعیف کند و اگر ایران از اتفاقات عراق، پشتیبانی نمی‌کرد، حتما وضعیت این کشور تغییر می‌کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و دفاعی ایران تمامی اقدامات تروریستی در عراق و در نزدیکی مرزهای ایران را رصد و آنها را خنثی کرده‌اند.

وی با اشاره به تلاش گروه‌های تروریستی برای نفوذ به ایران از طریق مرزهای غربی گفت: حضور تهدیدآمیز گروه‌های تروریستی در ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ما توانستیم آنها را به صدها کیلومتر عقب‌تر برانیم، ضمن اینکه نیروهای امنیتی ایران هم اکنون بر قرارگاه‌های شیطانی گروه‌های تروریستی که هم اکنون بسیار آسیب پذیر هم هستند، مسلط است.

شمخانی درباره عملکرد ائتلاف بین‌المللی شکل گرفته علیه داعش در عراق، افزود: تشکیک بسیار زیادی در ائتلاف تشکیل شده با حضور ۶۰ کشور برای مبارزه علیه داعش وجود دارد، چرا که اقدامات و عملکردشان به هیچ وجه مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق با محوریت آمریکا شکل گرفته است در حالی که همین ائتلاف بین‌المللی با محوریت آمریکا در سوریه از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، لذا آنها باید پاسخ دهند چرا ائتلاف تشکیل شده بین‌المللی، علیه سوریه هم اکنون علیه دولت حاکم دمشق اقداماتی را در راستای تضعیف آن انجام می‌دهد. پس باید گفت که آمریکا در منطقه راهبرد متناقضی دارد.

شمخانی تصریح کرد: کشورهای حاضر در ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق باید توضیح دهند که چه کارنامه قابل قبولی درباره مبارزه علیه گروه‌های تروریستی داشته‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص طرح تجزیه عراق اظهار داشت: طرح تجزیه کشورهای اسلامی، ریشه در اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی آمریکا دارد و مربوط به شرایط حال نیست.

وی افزود: احساس مردم عراق این است که مزایای در کنار هم بودنشان برتری و غلبه بر منفعت تجزیه تاکتیکی دارد، ضمن اینکه آمریکا و غرب می‌دانند که قادر به تجزیه عراق نخواهند بود.

شمخانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: آمریکایی‌ها زمانی به شروع مذاکرات با ایران گرفتند که به این جمع بندی رسیدند که اعمال تهدید نظامی علیه ایران قابل تصور نیست. همچنین آنها متوجه شده بودند که آنها می‌توانند آغازگر جنگ علیه تهران باشند ولی به هیچ وجه پایان دهنده آن نیستند. ضمن اینکه قادر نخواهند فناوری بومی هسته‌ای ایران را از بین ببرند.

وی گفت: آمریکایی‌ها تهدید نظامی علیه تهران را کنار گذاشته‌اند، ضمن اینکه آنها متوجه شده بودند که برنامه هسته‌ای ایران متوقف نشده و حتی پیشرفت‌های زیادی نیز داشته است، لذا آنها در نهایت به دنبال مذاکره با ایران برآمدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آمریکایی‌ها برای رسیدن به منافع حداکثری و راضی کردن برخی متحدان نامشروع منطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی هر از گاهی بر طبل تهدید دم می‌زنند که البته طبلی توخالی است.

شمخانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها ضمن مذاکره با ایران زیر سایه شبح تهدید، تحریم‌ها علیه تهران را ادامه می‌دهند و سعی می‌کنند که متحدان ایران را تضعیف کرده و سر پنجه‌های آنها را از بین ببرند.

وی گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران زیگزاگی و هیجان زده نیست، بلکه اصولی رفتار کرده و دارای صبر و بصیرت استراتژیک است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در اواخر دولت قبل جان کری در یکی از کشورهای منطقه اعلام کرد که ما برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسیم.

وی افزود: در تصمیم گیری ایران، تهدیدات هیچ تاثیری ندارد، زیرا ما مبتنی بر توانمندی ذاتی خود هستیم و دارای مردمی متحد و نیروی مسلحی مقتدر و ضد بیگانه می‌باشیم. لذا تهدیدات هیچ تاثیری در هیچ یک از بندهای توافق هسته‌ای نخواهد داشت.

به گزارش فارس دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: آنها برای خودشان یک ترتیبی از قلدری و کدخدایی را ترسیم کردند، ما هم عزت، اقتدار و دفاع از توانمندی ذاتی و بومی خود را تعریف کردیم. ما در فضای چالش به دنبال تامین منافع خود هستیم و آنها به دنبال مهار ایران هستند.

شمخانی خاطرنشان کرد: مهار ایران هدف آنهاست. مهار یک اقدام تعاملی و صلح جویانه نیست. اینجا جنگ بین اراده‌هاست، هر کس اراده‌ قوی‌تر داشته باشد می‌تواند بهره مناسب‌تری ببرد و مذاکره کار دشواری است.

وی گفت: ما محتوای متن را فدای توافق نمی‌کنیم. محتوا و متن توافق را فدای تعجیل و شتاب زدگی یا زمانبندی خاص نخواهیم کرد. موضوع هسته‌ای یک موضوع کشوری و فراتر از دولت‌هاست و به همین دلیل نیازمند مفاهمه و همگرایی است و نیازمند این است که توافق در اجماع صورت گیرد و اگر نخواهد صورت گیرد نیز باید در اجماع باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: محتوای فنی به نحو شایسته‌ای باید محقق شود و توافق خوب توافقی است که پیامدهای پس از توافق یا عدم توافق موقعیت راهبردی و استراتژیک ایران را اعتلا ببخشد.

شمخانی در خصوص اصرار آمریکایی‌ها برای بازرسی از سایت‌های نظامی ایران گفت: آنچه را به عنوان تحریم بر کشور ما به شکل ظالمانه‌ای اعمال شد، به نحوی تقاص اتهامی بود که آنها حالا دنبال اثبات آن هستند. کل تهدیدی که انجام دادند بر مبنای اسناد واهی بود.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما ایران را از حق طبیعی‌اش محروم کردید آن هم به خواست اسرائیل، ۱۲ سال است به اشکال مختلف آنچه را می‌خواستید نظارت و بازرسی کردید، حال به دنبال چه چیزی هستید؟ حال بر این اصرار دارید که باید مراکز نظامی را بازرسی کنیم.

شمخانی دوباره پرسید: حالا به دنبال اثبات چه مدعایی هستید؟ برای چه به دنبال این اقدامات هستید؟ ایران به شکل شفافی نشان داده که مراکز هسته‌ایش کجاست و ... و ایران ترسیم کرده در افق چشم انداز ۱۴۰۴ در موضوعات کلیدی در منطقه وضع برتری پیدا کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای هیچ هدف دیگری غیر از صلح‌آمیز را دنبال نمی‌کند. آنها باید به دنبال حل مسائل فنی باشند نه تحقیر ملی.

وی در خصوص بازرسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی گفت: بسیاری از کشورها معتقدند که ایران نباید استثنا باشد و تیم مذاکره کننده نیز این را نپذیرفته و با حمایت‌های ملت ایران از تیم مذاکره کننده این رویا محقق نخواهد شد.

شمخانی در خصوص مقابله با این درخواست‌های غیر واقعی گفت: میز مذاکره میز دعوا و جدل است، با نگرانی‌ها نباید برخورد ساده‌انگارانه کرد.

وی با ذکر این نکته که طرف مقابل بیشتر از ایران نیازمند مذاکره است، تصریح کرد: موضوعات را به موضوعات جناحی تبدیل نکنیم و همدیگر را متهم به خیانت و واژه‌های بی بستر و زمینه نکنیم و نسبت به همدیگر سوء نیت نداشته باشیم. کسانی که دلسوز و دلواپس هستند می‌توانند کمک کنند نگرانی‌ها و دلواپسی‌هایشان رفع شود.

شمخانی با بیان اینکه رهبری فرمودند ما در مذاکرات هسته‌ای چیز پنهانی نداریم، عنوان کرد: مراحل هسته‌ای مراحل حساسی شده و اجماع ملی مهم است.

وی درباره اینکه آیا اطلاعات مربوط به مذاکرات در اختیار مردم قرار گرفته است؟ خاطرنشان کرد: می‌شود باز هم اطلاعات را در اختیار مردم قرار داد. اگر فریادی داریم بر سر دبه درآوران در بیاوریم نه به سر مذاکره کنندگان.

شمخانی همچنین گفت که او اولین کسی است که در فهرستی که طرف مقابل خواسته با آنها مصاحبه کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص افراد دیگر عنوان کرد: مشخص نیست چه سؤالی دارند، ۲۳ نفر هستند که مذاکره کنندگان ما این درخواست را قبول نکردند.

شمخانی خاطرنشان کرد:‌ مسیر مذاکره ما یک تصمیم اصولی است و به دنبال رسیدن به توافق هستیم ولی توافق خوب، همه تلاشگران این صحنه به دنبال تحقق توافق هستند، ولی اگر توافق شد به این معنا نیست که همه مسائل اقتصادی ما فردا حل می‌شود. این افزودن مطالبات غیر واقعی است. حصول توافق از لحاظ روانی آسایشی ایجاد می‌کند، ولی اینگونه نیست که همه مشکلات اقتصادی ما حل می‌شود.

وی گفت: مشکلات اقتصادی ما تنها مرتبط با تحریم نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی موثرترین راه برای بی اثر کردن تحریم‌ها و دشمنی آمریکا را تقویت دست مذاکره کننده و مقابله با درک غلط طرف مقابل برشمرد.

شمخانی گفت: باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی، سکویی که آنها سوار شدند را خنثی کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص ادامه تحریم‌ها علیه ایران بعد از توافق نیز گفت: این مطالبه آنهاست ولی اینگونه نیست که ما به این وضعیت تن داده یا بدهیم. آنها یک بار می‌گویند رئیس جمهور اختیاراتی دارد که منفک از کنگره است و تحریم‌های ما تحریم‌های مبتنی بر قطعنامه شورای امنیت است. هم وزن سازی اقدامات ما با گام‌هایی که بر می‌دارند چاره اقدام است.

به باور وی آنها به دنبال این هستند که این اهرم (تحریم) را که احساس می‌کنند برنده‌تر از جنگ نیابتی و حمله است، به منظور حفظ قدرت مهار ایران به شکلی نگه دارند.

منبع:19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود