کد خبر: 499

تاریخ انتشار: 1393-04-14 - 01:05

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / آسیب ها / / نقد و معرفی کتاب
0
بازدیدها: 2 011

نشست بررسی کتاب «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی»

رضا امیرخانی در نشست بررسی کتاب «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی»، نوشته حبیبه جعفریان، گفت که مرور این کتاب در وضعیتی که گروه معلوم‌الحال داعش به عنوان داعیه‌دار اسلام خود را به دروغ معرفی می‌کند،‌ […]

رضا امیرخانی در نشست بررسی کتاب «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی»، نوشته حبیبه جعفریان، گفت که مرور این کتاب در وضعیتی که گروه معلوم‌الحال داعش به عنوان داعیه‌دار اسلام خود را به دروغ معرفی می‌کند،‌ ارزشمند است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) امیرخانی در این برنامه که عصر دیروز، سه‌شنبه، ‌10 تیر در موسسه فرهنگی شهر کتاب با حضور حبیبه جعفریان، نویسنده این کتاب برگزار شد،‌ درباره جلسه نقد کتاب «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی» گفت: این کتاب و جلسه نقد و بررسی آن، برای صحبت کردن از موضوع مهم‌تری که چهره اسلام نام دارد، ارزشمند است. آن هم در روزگاری که با یک جستجو در فضای مجازی، گروه داعش به عنوان داعیه‌دار اسلام خود را به دروغ معرفی می‌کند!‌ اینجاست که ارزش کار امام موسی صدر مشخص می‌شود.

سلیمانی نیز در این نشست با بیان این‌که از سال 1357 و هنگامی که 15 ساله بوده با آثار شریعتی آشنا شده است، اظهار کرد: پس از آشنایی با اندیشه‌ها و آثار شریعتی دو شخصیت بر من خیلی تاثیر گذار شدن؛ یکی امام موسی صدر و دیگری شهید چمران. این دو شخصیت بزرگوار پس از درگذشت شریعتی در مدح وی سخنرانی کردند. بعد از این اتفاق بود که به شخصیت صدر علاقه‌مند شدم و اخباری را که درباره او به گوش می‌رسید، پی‌گیری می‌کردم. 

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که درباره امام موسی صدر منتشر شده، خیلی به تفسیر شخصیت او نپرداخته‌اند. او روحانی بسیار مدرن و اهل مبارزه‌ و پیشرویی بود و نخستین روحانی بود که از حوزه راهی دانشگاه شد و بعدها به پیشنهاد آیت‌الله بروجردی رهسپار لبنان شد تا یاور شیعیان آن کشور باشد. متاسفانه شهریور 1357 و زمانی که به لیبی رفته بود ناپدید شد و رژیم فاشیست قذافی هرگز مسوولیت مفقود شدن وی را نپذیرفت.

سلیمانی درباره کتاب «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی»  گفت: جعفریان، نویسنده این کتاب، متخصص‌ زندگی‌نامه نویسی در کشورمان است. او زندگینامه‌های بسیار خوبی از شخصیت‌های بزرگ ادبی مانند تولستوی به رشته تحریر درآورده و در این کتاب هم همان‌طور که از نامش مشخص است، هفت روایت از خانواده صدر را دست‌مایه نگارش اثرش قرار داده است. 
 
در ادامه رضا امیرخانی، با اشاره به این‌که باید این اثر را از  دریچه شخصی‌نگاری دید، اظهار کرد:‌ نکته مهمی که در این کتاب به چشم می‌خورد، نقل قولی است که نویسنده از پدرش آورده است. زمانی که از پدرش برای رفتن به لبنان مشورت می‌خواهد، پاسخ می‌شنود که حتماً برای این سید به این سفر برو. 

نویسنده «قیدار» با بیان این‌که بیش از 6 ماه است از هرگونه فعالیت فرهنگی، به ویژه نوشتن، خود را محروم کرده، ادامه داد: بنا به دلایل بسیار مقدسی که دارم قلم را فعلا کنار گذاشته‌ام اما طی این مدت بارها به مجالسی مانند این نشست به عنوان کارشناس و نویسنده دعوت شدم. چند هفته پیش هم که خدمت یک روحانی بودم به او گفتم از این بابت که نمی‌نویسم اما به عنوان نویسنده به نشست‌ها دعوت می‌شوم، احساس نفاق می‌کنم. آن روحانی در صدد دلجویی من برآمد و گفت این‌طور نیست. من گفتم با وجود این که 6 ماه نمی‌نویسم احساس نفاق می‌کنم اما تعجب من از این است که خیلی از روحانیون با وجود این‌که بیش از 30 سال است کار‌های روحانیان را انجام نمی دهند، به عنوان روحانی در مجالس حاضر می‌شوند. نقطه قوت امام موسی صدر هم همین بود. او یک روحانی تمام عیار بود. 

امیرخانی اضافه کرد: صدر دنبال قدرت نبود، اما هرجا می‌رفت قدرت دنبال او می‌آمد. درباره کتاب حاضر هم باید بگویم، من و خیلی نویسندگان دیگر سعی کردیم درباره این شخصیت بزرگ جهان اسلام، کتاب بنویسیم، من حتی برای این منظور به لبنان هم سفر کردم اما وقتی اطلاعات را برای نگارش کتاب جمع کردم، متوجه شدم آن‌ها قبلاً در قالب کتاب منتشر شده‌اند. 

در ادامه برنامه، سلیمانی با طرح این پرسش که آیا کتاب جعفریان زندگی‌نامه است یا نه؟ توضیح داد: زندگی‌نامه‌نویسی بر دو پایه جامعیت و عینیت استوار است و اگر بخواهیم اولی را مدنظر داشته باشیم، باید بگوییم این کتاب زندگی‌نامه نیست، چرا که به شخصیت فراگیر صدر آنطور که باید نپرداخته است، اما در سیر زندگی‌نامه‌نویسی چه در غرب، چه در کشورمان، پرداختن به خانواده همیشه در حاشیه قرار داشته که خوشبختانه این اثر چنین ضعفی ندارد. 

امیرخانی هم با اشاره به قلم نویسنده این کتاب، گفت: مهم‌ترین وسیله‌ای که جعفریان برای نوشتن این کتاب از آن استفاده کرده، قلم نبوده، بلکه قیچی بوده است! او خیلی خوب روایت‌ها را برش زده و آن‌ها را در کتاب گنجانده است. البته این کتاب شباهت زیادی به داستان‌ هم دارد و برای نمونه لحن حرف‌های خواهران صدر، بسیار داستانی است. 

«سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی» تالیف حبیبه جعفریان، با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 176 صفحه، در قطع جیبی و بهای هفت هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات «سپیده باوران» وابسته به موسسه فرهنگی – مطالعاتی امام موسی صدر منتشر شده است.
+
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود