تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
صلح امام حسن (ع)؛ فرآیند یا برآیند/ مرتضی اشراقی
در ابتدا لازم می دانم خدمت خوانندگان محترم عرض کنم که این نوشتار، چکیده و تلخیص پژوهش حقیر در رابطه با صلح امام حسن (ع) است که اصل پژوهش به دلیل مطول بودن، قابل ارائه در رسانه ها نبوده، پس بنابراین […]
در ابتدا لازم می دانم خدمت خوانندگان محترم عرض کنم که این نوشتار، چکیده و تلخیص پژوهش حقیر در رابطه با صلح امام حسن (ع) است که اصل پژوهش به دلیل مطول بودن، قابل ارائه در رسانه ها نبوده، پس بنابراین به صورت اجمال و بسیار مختصر و با قلمی روان و ساده تنظیم شده است تا تقدیم به شما عزیزان کنم؛ باشد که خداوند توفیق نشر اصل پژوهش را عطا فرماید.
برخی از نویسندگان اهل سنت بر این باورند که امام حسن(ع) هر چند پس از شهادت پدر بزرگوارشان، امیرالمومنین حضرت علی (ع) خلافت را پذیرفتند، قصد داشتند با معاویه صلح کنند و خلافت را به او بسپارند اما چون نمی توانستند بدون برنامه ریزی دست به این کار بزنند، طی برنامه یی چند ماهه این کار را انجام دادند. دلیلی که آنان برای این تصمیم امام حسن (ع) ذکر می کنند این است که ایشان از طرف پیامبر(ص) برای انجام این کار ماموریت داشتند.
در مقابل، امامیه بر این نظرند که امام حسن (ع) هیچ گاه قصد نداشتند که با میل و رغبت امر خلافت را به معاویه بسپارند و اتفاقا تلاش کردند که در برابر زیاده خواهی معاویه بایستند اما شرایط به گونه یی رقم خورد که ایشان مجبور شدند با معاویه صلح کنند و خلافت را به او بسپارند. یعنی در واقع صلح امام حسن (ع) یک برآیند بوده است و نه یک فرآیند.
فرآیند بدین معناست که امام حسن(ع) از ابتدا تمایل داشتند با معاویه صلح کنند ولی این امر به یک باره نمی توانست محقق شود و امام حسن(ع) خودشان شرایطی را پدید آوردند تا این خواسته خود را عملی کنند. اما برآیند به این معناست که صلح با معاویه خواسته اولیه امام حسن (ع) نبوده است. بلکه امام به دلایلی متعدد وظیفه شرعی خود را جنگ با معاویه می دانستند اما شرایط به گونه یی رقم خورد که ایشان ناگزیر شدند به صلح با معاویه تن دردهند. شواهد تاریخی، فرضیه ما (برآیند) را اثبات می کند. ما برای تبیین این امر، مقاطع تاریخی مرتبط با بحث را به چند مرحله تقسیم می کنیم:
مرحله اول: اعلام وفاداری مردم
پس از شهادت امیرمومنان علی(ع)، به صورت عمومی با امام حسن(ع) بیعت شد و ایشان خلیفه مسلمانان شد. در چنین شرایطی از شام خبر رسید که مردم آن سرزمین با معاویه بیعت کرده اند. این اقدام در واقع نوعی خروج علیه حکومت مرکزی تلقی می شد. مردم کوفه نزد امام حسن (ع) آمدند و از ایشان خواستند تا سپاهی برای نبرد با معاویه تشکیل دهند. ایشان هم پیشنهادشان را پذیرفت و قیس بن سعد بن عباده را به عنوان فرمانده لشکر دوازده هزار نفری خویش تعیین کرد و وی عازم شام شد.این گزارش البته نشان می دهد که امام حسن (ع) خودشان در آغاز مردم را به جنگ با معاویه دعوت نکردند. شاید دلیل این امر این باشد که امام از مردم کوفه مطمئن نبودند اما وقتی خودشان پیشنهاد دادند؛ حجت نیز بر امام تمام شد و پا در میدان نبرد گذاشتند.
مرحله دوم: تلاش برای ترور امام حسن(ع)
ابن سعد در الطبقات می نویسد: «پس از شهادت علی، فرزندش حسن بر مسند خلافت نشست و در همان ابتدای خلافتش در حالی که در نماز ایستاده بود، شخصی، بر وی حمله ور شد و با خنجری که در دست داشت، او را زخمی کرد... و به همین خاطر حسن بن علی ماه ها در بستر بیماری به سر برد و سر انجام زخمش بهبود یافت.» حادثه ترور امام حسن (ع) هرچند از عزم امام برای نبرد با معاویه نکاست اما به خوبی نشانگر این واقعیت بود که خط نفاق در میان مردم کوفه وجود دارد.
مرحله سوم: اعزام سپاه
امام حسن (ع) با لشکری از اهل عراق، از کوفه عازم مداین شد و قیس بن سعد بن عباده را به فرماندهی پیشاهنگان لشکرش گماشت. انتخاب قیس به عنوان فرمانده سپاه به خوبی گویای این مطلب است که امام حسن (ع) خود را برای نبردی بزرگ آماده کرده بود. چراکه قیس بنا بر گزارش های تاریخی فردی بود جنگنده و دارای تدبیر و علاوه بر این، قیس افرادی را برای خود انتخاب کرده بود که عهد بسته بودند که تا پای جان ایستادگی کنند. این نکته مورد تایید عمروعاص نیز قرار گرفته است. چراکه بخاری با سلسله سند خود از عمرو بن عاص نقل می کند که وی پس از دیدن سپاه امام حسن(ع) به معاویه می گوید: «گردان ها و لشکریان (حسن) را به گونه یی یافتم که تا بر رقبای خویش پیروز نشوند، دست بردار نیستند.»
مرحله چهارم: آشوب در سپاه امام حسن
هر چند نیروهای قیس، افراد پا در رکابی بودند، اما در سپاه امام حسن (ع) افرادی نیز حضور داشتند که تمایل به جنگ نداشتند و در واقع ستون پنجم سپاه معاویه بودند. این افراد دست به تحرکاتی نیز می زدند. مثلا مختار بن ابو عبید بن مسعود نزد عموی خود، سعد بن مسعود حاکم مداین در زمان حضرت امیر المومنین، آمد و به وی پیشنهاد داد که در ازای تحویل امام حسن(ع) به معاویه به ثروت و قدرت برسد. سعد نیز در پاسخش گفت: : «لعنت و نفرین خداوند بر تو باد. آیا می خواهی من به نوه رسول خدا (ص) یورش ببرم و او را دستگیر کنم؟ به راستی که تو، آدم پست و فرومایه یی هستی!»به نظر می رسد اینگونه تحرکات در سپاه امام هنوز آنچنان گسترده نشده بود که امام حسن (ع) تصمیم به صلح با معاویه بگیرند و شاهدش این است که نخستین بار پیشنهاد صلح از سوی معاویه مطرح شد که در مرحله بعد به آن می پردازیم.
مرحله پنجم: واکنش معاویه به جنگ
امام حسن (ع) با وجود همه این مشکلات سپاه خود را برای نبرد با معاویه سامان داد و در مقابل معاویه جبهه گرفت؛ سپاهی که هر چند در آن نیروهای آماده برای نبرد نیز حضور داشت اما به واسطه فعالیت ستون پنجم دشمن دچار تشتت و بحران شده بود و علاقه یی نیز به نبرد نداشت. با این حال بنا به نقل بخاری، عمرو بن عاص با دیدن لشکریان امام حسن(ع) خطاب به معاویه گفت: «این، سپاه سپاهی است که تا طرف مقابلش را از پای در نیاورد، عقب نشینی نخواهد کرد.» معاویه گفت: «ای عمرو! اگر اینها، مردان و امرای سپاه مرا بکشند، تکلیف من در قبال مردم و زنان و فرزندان و ضعفای آنان چه خواهد بود؟» سپس معاویه دو نفر را نزد امام حسن (ع) فرستاد تا با وی سخن گویند و از وی درخواست صلح کنند. در ضمن معاویه به آن دو دستور داد که اموالی را به ایشان پیشنهاد کنند و هرچه خواست به او بدهند. نمایندگان معاویه در اردوگاه امام حسن(ع) حضور یافتند. هر دو سپاه منتظر نتیجه این جلسه بودند؛ نمایندگان معاویه طبق دستور معاویه رفتار کردند.
آنان به امام حسن(ع) گفتند: معاویه از تو درخواست صلح کرده و در قبال آن، چنین و چنان خواهد کرد. حسن (ع) گفت: چه کسی ضمانت خواهد کرد که معاویه به پیمانش وفا کند؟ گفتند: ما، ضمانت می کنیم. امام حسن (ع) درباره اموال پیشنهادی معاویه نیز فرمودند: «ما فرزندان عبدالمطلب پیش از این نیز چنین مال هایی را تجربه کرده ایم.» و به این ترتیب بی نیازی خود را نشان دادند.این نقل به خوبی نشان می دهد که سپاه امام (ع) با وجود تمام اختلافات داخلی، در نظر معاویه و عمرو بن عاص سپاهی قدرتمند جلوه کرده است و معاویه بیم این را داشت که در صورت نبرد با امام (ع) حتی اگر بتواند به شام بازگردد دچار بحران های داخلی گسترده ناشی از جنگ خواهد شد و نخواهد توانست در برابر این بحران ها مقاومت کند و بنابراین ترجیح داد با پرداخت پول به امام حسن(ع) ایشان را راضی کند که دست از جنگ بردارند. البته امام در برابر پیشنهاد مالی معاویه خود را غنی دانستند و ادعای صلح طلبی معاویه را زیر سوال بردند.
در این گفت وگو که به نظر می رسد نخستین گفت وگو بین دو سپاه درباره صلح است نامی از واگذاری خلافت به معاویه برده نشده است بلکه آنچه خواسته معاویه است صرفا ترک مخاصمه است و این بدین معنا است که امام حسن(ع) سپاه خود را به کوفه برگرداند تا اجازه دهد که شام همچنان در اختیار معاویه باشد و بس. این سند بر چیزی بیش از این دلالت ندارد اما اتفاقات بعدی به گونه یی دیگر رقم خواهد خورد.
مرحله ششم: اقدامی دیگر برای ترور امام حسن(ع)
پس از انجام این مذاکره، امام حسن (ع) بالای منبر رفت و آنچه را میان وی و نمایندگان معاویه گذشته بود، با عموم مردم در میان نهاد و از آنان خواست تابع تصمیمات ایشان باشند که ناگهان عده یی از همراهان نظامی او، به سویش یورش بردند تا وی را به قتل برسانند. امام از این حادثه جان سالم به در بردند و به خیمه خود رفتند اما دیری نپایید که عده زیادی به خیمه حسن بن علی(ع) حمله بردند و به تاراج آن پرداختند؛ چنانکه فرش زیر پای حسن(ع) را کشیدند و فردی به سوی حسن بن علی(ع) رفت و ردای آن بزرگوار را که به دور گردنش پیچیده شده بود، به شدت گرفت و کشید... و یکی دیگر از خوارج در «ساباط» (که در کناره غربی دجله قرار دارد)، تا امام حسن را دید از مرکبش فرود آمد و خطاب به ایشان گفت: «ای حسن! آیا تو نیز همچون پدرت مشرک شده یی؟ و سپس خنجری را که در دست داشت، بر ران ایشان فرو کرد. امام حسن (ع) را پس از این ماجرا به مداین بردند… ایشان مدتی بستری بودند و پس از بهبودی در جمع فرماندهان سپاه خود از پیمان شکنی اهل کوفه گلایه کردند.
مرحله هفتم: پذیرش صلح از سوی امام حسن
رفتارهای کوفیان، امام حسن (ع) را به کاری وادار کرد که اصلا بدان تمایل نداشت. امام (ع) نه تنها مجبور شد که به صلح با معاویه تن در دهد بلکه خلافت را نیز رها کند چراکه ایشان دریافت که حتی در خود کوفه نیزتنهاست . این واقعیت را گزارش های تاریخی نیز تایید می کنند.
ابن درید در المجتبی نقل می کند که امام حسن(ع) فرمود: «به خدا سوگند که تردید یا پشیمانی، ما را از اهل شام منصرف نکرد؛ بلکه ما، با صبر و سلامت نفس، با آنها می جنگیدیم، اما ناگهان دشمنی، جای دوستی را گرفت و بی تابی و بی صبری، جایگزین بردباری شد... . ای مردم! معاویه پیشنهادی را مطرح کرده که نه در آن عزت است و نه پیشنهادی عادلانه است، اما اگر دوست دارید عزتمندانه وارد جنگ شوید، این پیشنهاد را رد می کنیم؛ ولی اگر زندگی را دوست دارید و می خواهید زنده بمانید، این پیشنهاد ناعادلانه را می پذیریم». و چون مردم، این پیشنهاد را پذیرفتند، صلح برقرار شد.
در یک نقل تاریخی دیگر چنین آمده است که به امام حسن(ع) گفتند: چرا صلح کردی؟ فرمود: «اهل کوفه را نیز مردمی (غیرقابل اعتماد) یافتم که هر کس به آنها اعتماد کرده، شکست خورده است. کوفیان، مردمی هستند که نه در خیر و نیکی، و نه در شر و بدی، اراده یی قاطع ندارند و آنقدر میان آنان تفرقه و پراکندگی وجود دارد که هیچ یک از آنان با دیگری در رای یا خواسته یی موافقت نمی کند.»به هرحال از این بیانات تاریخی به خوبی می توان به این نتیجه رسید که امام حسن(ع) از ابتدا برای صلح برنامه ریزی نکرده بودند بلکه شرایط به گونه یی پیش رفت که امام ناچار شدند به صلح با معاویه تن در دهند.
نتیجه گیری
از مجموع آنچه گفتیم می توانیم به این نتیجه برسیم که صلح امام حسن (ع) برآیند بوده است و نه فرآیند؛ اما برای تکمیل بحث نتیجه گیری این بحث را به مقریزی می سپاریم. وی در کتاب امتاع الاسماع خود می گوید: [اینکه حسن بن علی با معاویه صلح کرد به این خاطر بود] که او مردم را به جنگ با معاویه فراخواند و در این راه کوشش کرد و قیس بن سعد و عبیدالله بن عباس را پیشاپیش فرستاد و خود نیز به دنبال آنان حرکت کرد و به اردوگاهش رفت اما یارانش به خاطر دنیاطلبی از او نافرمانی کردند و با او از در نیرنگ وارد شدند و با معاویه مکاتبه کردند و دنیای خبیث را خواستار شدند و آنگاه به حسن یورش بردند و اثاثش را غارت کردند.
حسن بن علی نیز وقتی دید که به جز تعدادی اندک کسی برای یاری حق نیست، ترسید که اگر با معاویه و سپاهش وارد جنگ شود همان تعداد اندک نیز از بین بروند بنابراین او نیز کار پدرش را انجام داد و اهل بیت خود را از نابودی نجات داد. حسن وقتی رفتار همراهیانش را دید که نشان می داد که آنان با او مخالفند و به دنیا گرایش دارند و از آخرت روی برگردانند و حق را نمی پذیرند بین خود و خدای خود چاره یی جز صلح ندید. بنابراین با معاویه صلح کرد و از او درباره امنیت برای مردم عهد گرفت.
منبع:+
مطالب مشابه