کد خبر: 2055

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 596

تخریب هاشمی به بهانه هشدار رهبری /رضا سلیمانی

روزنامه دولتی ایران خود را به تغافل و تجاهل زده و مانند همیشه سعی دارد با سوءاستفاده از جوسازی رسانه‌ای و انحراف افکار عمومی از مشکلات اصلی کشور، کینه‌ها و دشمنی‌های خود را علیه آیت‌الله هاشمی […]

روزنامه دولتی ایران خود را به تغافل و تجاهل زده و مانند همیشه سعی دارد با سوءاستفاده از جوسازی رسانه‌ای و انحراف افکار عمومی از مشکلات اصلی کشور، کینه‌ها و دشمنی‌های خود را علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تکرار کند، جای تعجب که نه، جای تأمل دارد.
رضا سلیمانی در یادداشتی درسايت انتخاب نوشت:

بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم قم و هشدار ایشان در مورد تکرار واژه «انتخابات آزاد» که ممکن است شائبه آزاد نبودن سابقه انتخاباتی نظام را در اذهان عمومی داخلی به ویژه دشمنان خارجی و سوءاستفاده آنان ایجاب کند و تصریح معظم‌له بر اینکه ممکن است افرادی از روی دلسوزی هم این واژه را بکار ببرند، متأسفانه مانند بسیاری از هشدارها و انذارهای دیگر، مورد سوءاستفاده سیاسی افراد، جناح‌ها و رسانه‌های افراطی وابسته به آنان قرار گرفته است.

از دیدگاه اول، آنچه مسلم است، از آغاز شکل‌گیری نظام اسلامی تاکنون، یکی از وظایف و نقش‌های اساسی رهبری، از زمان امام راحل(ره) تاکنون، علاوه بر هدایت جامعه بر سبیل درست و مستقیم، هشدار و انذارهایی بوده که در مقاطع مختلف تاریخی، بنا به شرایط و مقتضیات روز، به شخصیت‌ها، ارگان‌ها، نهادها، احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف داده‌اند که البته این امر کاملاً طبیعی و عادی به نظر رسیده و می‌رسد.

براساس اسناد موجود، در زمان امام امت(ره) نمونه‌های فراوانی از این هشدارها و انذارها را شاهد بودیم که از آن نمونه‌ها نهیب و هشدار به جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد ماجرای مک‌فارلین است که عده‌ای از نمایندگان سعی داشتند با سوءاستفاده از این موضوع، به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تهمت‌هایی وارد کنند که امام در سخنرانی مورخ 29 آبان سال 1365 فرمودند: چرا ما باید به واسطه اغراض نفسانیه این قدر خودمان را ببازیم؟ ...من هیچ توقع نداشتم از بعض این اشخاص- ولو بعضیشان در نظر من پوچند- لکن از بعضی از این اشخاص که سابقه دارند، توقع نداشتم که در این زمانه که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولین ما... چرا می‌خواهید دودستگی ایجاد کنید؟ چه شده است شما را؟ کجا دارید می‌روید؟ این تذهبون... لحن شما... از لحن اسرائیل تندتر است. از لحن خود کاخ‌نشینان آنجا تندتر است. من بعضی‌تان را می‌شناسم شما این‌طور نبودید!! (صحیفه امام، جلد 20، صفحه 162)

یا تذکر در مورد طرح موضوع ولایت فقیه توسط خطیب محترم نماز جمعه تهران در تاریخ 16/10/66 و موارد فراوانی که برشمردن و یادآوری همه آنها شاید خارج از حوصله این مقال باشد.

یا مقام معظم رهبری در تذکری بجا و اخلاقی در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس (مورخ 3/2/1390) فرمودند: «عرض من به عناصر داخلی، به مردم دلسوز، به برادران و خواهرانی که در داخل با مسائل تبلیغاتی سر و کار دارند، این است که سعی کنند به این آشفتگی کمک نکنند. اینکه تحلیل بگذارند، یکی از آن طرف، یکی از این طرف، این علیه آن، آن علیه این، برای هیچ و پوچ، چه لزومی دارد؟»
معظم‌له روز بعد از دیدار با مردم فارس طی دیداری با وزیر کشور و فرماندهان نیروی انتظامی، با ابراز تأسف از برخورد روزنامه‌ها فرمودند: «.... مسئولان، نخبگان سیاسی و فرهنگی و فعالان مطبوعات و رسانه‌های مجازی نباید به گونه‌ای سخن بگویند و یا مطلبی منتشر کنند که القای نبود آرامش و دودستگی در کشور شود، زیرا این موضوع، خلاف واقع است.» ایشان با اشاره به سخنان روز گذشته خود (3/2/90) در خصوص برخی مسائل روز، افزودند: «متأسفانه برخوردی که برخی روزنامه‌ها با این سخنان کردند، به جای القای آرامش در کشور، القای دوگانگی و دعوا را می‌کرد.»

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به صاحبان قلم و تریبون خاطرنشان کردند: «نباید به گونه‌ای صحبت و یا مطلبی نوشته شود که القای تنش و درگیری در جامعه باشد، زیرا این موضوع، خلاف شرایط کنونی کشور است.»

آیت‌‌الله خامنه ای با یادآوری برخی اختلاف‌نظرها میان مسئولان و فعالان سیاسی در دوران امام(ره) افزودند: «نباید از گفته‌ها و یا نوشته‌های ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف‌نظری است، نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه‌های بیگانه داد.» (دیدار وزیر کشور و جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی- 4/2/90)

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ 17 مرداد 1391 در دیدار نخبگان و فعالین دانشگاهی در خصوص سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه «آیا انتقاد کردن به معنای تکمیل کردن پازل دشمن است»، تأکید کردند: من به هیچ وجه اعتقادی به انتقاد نکردن ندارم. اما در بیان انتقادها باید به این نکته توجه شود که طرح آن به گونه‌ای باشد که مقصود دشمن را برآورده نکند.
یکی از دانشجویان در خصوص «تفاوت برخی دیدگاه‌های کارشناسی با نظرات رهبری و اینکه آیا این تفاوت دیدگاه به معنای مخالفت با ولایت و نظام است»، پرسیده بود که رهبری انقلاب اسلامی گفتند: هیچ نظر کارشناسی که مخالف با نظر رهبری باشد به معنای مخالفت با ولایت نیست.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین بایدها و نبایدهای آرمان‌گرایی، به سخنان خود در دیدار مسئولان نظام درباره لزوم آرمان‌گرایی سیاسی توأم با واقع‌بینی اشاره کردند و در تذکری مهم افزودند: آرمان‌گرایی نباید با پرخاشگری اشتباه شود، بلکه می‌توان بدون این مسئله به شدت پایبند به ارزش‌ها و اصول بود.

ایشان کنترل احساسات و پرهیز از تصمیم‌گیری در اوج احساسات را ضروری دانستند و افزودند: مواردی وجود دارد که براساس احساسات پاک و مقدس دانشجویان، تشکّل‌ها تصمیماتی گرفته و اقداماتی انجام داده‌‌اند که صحیح نبوده است، چرا که تصمیم باید بر مطالعه موشکافانه و دقیق متکی باشد نه بر احساسات. در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث (انگلیس)، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.

این روند در ادامه رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در مقاطع مختلف برای حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف‌افکنی در جامعه هشدارهایی به سران سه قوه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهادهای رسمی و نظامی، احزاب و تشکّل‌های سیاسی، رسانه‌ها و جریان‌های افراطی و تندرو داده‌اند، وجود دارد که می‌توان از نمونه‌های فراوان آن کتاب نوشت.

در واقع، نقش و جایگاه رهبری و ولی فقیه در یک نظام اسلامی، ایجاب می‌کند که هر زمان به هر دلیل احساس کنند سخن یا اقدام و حرکتی خواسته یا ناخواسته، به‌حق یا ناحق، ممکن است برای کشور مضر بوده یا مورد سوءاستفاده دشمنان کینه‌توز خارجی قرار گیرد، نسبت به آن هشدار داده و از آن جلوگیری کنند و مورد اخیر هم کاملاً طبیعی بوده و تاکنون نیز بارها اتفاق افتاده است.
ولی آنچه که موجب تأسف و ذکر آن هدف نگارنده این سطور است، واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های دو یا چندگانه گروههای سیاسی، افراد، جناح‌ها و رسانه‌های وابسته به آنان نسبت به این هشدارهاست.

مروری بر اسناد تاریخ انقلاب اسلامی گواه این واقعیت است که برخی افراد، گروهها و رسانه‌های وابسته به آنان، همواره سعی کرده‌اند آنجا که فرد یا گروههای همسو، مخاطب هشدارهای رهبری انقلاب قرار گرفته‌اند، به جای تبعیت و پذیرش آن، یا فرافکنی کرده و با فرار به جلو به مصداق مثل معروف «کی بود کی بود ما نبودیم» خود را منزه و بی‌گناه جلوه دهند و یا به صورت سطحی و گذرا از کنار آن گذشته و با ایجاد موضوعات انحرافی، آن را تحت‌الشعاع قرار داده و نشنیده بگیرند.
ولی چنانچه توصیه و هشداری نسبت به جناح مخالف این افراد، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی ابراز شود، بلافاصله با سوءاستفاده‌های سیاسی و جناحی، با زیر پا گذاردن انصاف و اعتدال، آن را بهانه و محملی برای عقده‌گشایی‌های سیاسی قرار داده و طرف مقابل را به طرق مختلف مورد هجمه‌ها و اهانت‌های ناجوانمردانه و غیراخلاقی قرار می‌دهند.
شاهد عینی این موضوع، هشدار اخیر رهبری معظم انقلاب در مقام ناخدای کشتی انقلاب در مورد تکرار واژه «انتخابات آزاد» است که مانند موارد مشابه قبلی، امری عادی بوده و باید بدون افراط و تفریط و سبقت گرفتن از معظم‌له مورد تبیین و تحلیل درست قرار می‌گرفت، نه اینکه بلافاصله مورد سوءاستفاده غیراخلاقی و سیاسی طیفی از افراد، جناح‌ها و رسانه‌های افراطی همسو و گروه های مخالف قرار گرفته و توپخانه تهمت و افترای خود را علیه شخصیتی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یاور راستین امام امت(ره) و همرزم و دوست دیرین رهبری معظم انقلاب به کار گیرند و متأسفانه از آن به عنوان محمل و بهانه‌ای برای عقده‌گشایی‌های سیاسی خود استفاده کنند.

اگرچه تعابیر زشت و زننده بعضی‌ها در همین قضیه و به بهانه دفاع از فرامین رهبری عزیز جای سؤال دارد، اما در این آشفته بازار سیاسی و جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌ای، واکنش انفعالی و فرار به جلوی روزنامه دولتی ایران که خود مورد خطاب هشدار رهبری است، بسیار جالب توجه و در عین حال یک طنز رسانه‌ای است.

پس از بیانات اخیر رهبری معظم انقلاب، این روزنامه در اقدامی شتاب زده و در عین حال ناشیانه، با ظاهری حق به جانب مانند سایر موارد، سعی در القای این موضوع به خوانندگان خود دارد که واژه «انتخابات آزاد» صرفاً توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کار گرفته شده و مخاطب رهبری انقلاب نیز ایشان بوده است و به همین بهانه تلاش می‌کند در قالب خبر و انجام مصاحبه با افراد کلیشه‌ای و دم دستی، این موضوع را دستمایه‌ای جدید برای ادامه حملات و توهین‌های خود به ایشان قرار دهد.
غافل از اینکه مروری سطحی و کوتاه به اخبار همین روزنامه و سایر رسانه‌ها، حاکی از آن است که جناب آقای احمدی‌نژاد تاکنون در چندین نوبت از تریبون‌های رسمی که توسط اکثر رسانه‌های دیداری و شنیداری نیز پوشش داده شد و حتی در مصاحبه زنده تلویزیونی اخیر خود که در معرض دید میلیون‌ها بیننده داخلی و خارجی قرار داشت، از عبارت «انتخابات آزاد» استفاده کرده است.
اگرچه فرافکنی و انحراف افکار عمومی از ضعف‌‌ها و معضلات عدیده اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم که هشدارهای روزافزون دلسوزان موافق و مخالف دولت را نیز به همراه دارد و توسل به شگرد کهنه دشمن‌تراشی واهی، از اصول مشی‌ سیاسی روزنامه دولتی ایران محسوب می‌شود، اما این اقدام غیراخلاقی در حالی صورت می‌گیرد که آقای احمدی‌نژاد در دوم آذر ماه سال جاری در اولین همایش ملی «قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» در فرازی از سخنان خود این چنین گفت: «اصل بر رأی مردم است. انتخابات آزاد حق مردم است. هم اصالت دارد، هم ضرورت و اینکه حدود انتخاب رئیس جمهور براساس یک گروه محدود شود، درست نیست و مغایر با روح قانون اساسی است.»

ایشان همچنین در دوم دی ماه سال جاری در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما سه بار از ترکیب «انتخابات آزاد» استفاده کرد:

1- انتخابات باید آزاد باشد و هیچ کس نباید حتی در ذهنش این باشد که در انتخابات اثر بگذارد یا دخالت بیجا کند.
2- 49 میلیون نفر از مردم اگر با نشاط بیایند و رئیس جمهوری را با رأی بالا انتخاب کنند، تغییرات شگرفی ایجاد می‌کنند «انتخابات آزاد» حق ملت است. کسی حق ندارد در آن منعی ایجاد کند.
3- احدی هم نباید تلاش کند که تأثیر بگذارد و به جای مردم تصمیم بگیرد. «انتخابات آزاد» حق ملت ایران است.

اینکه به‌رغم این سخنان، روزنامه دولتی ایران خود را به تغافل و تجاهل زده و مانند همیشه سعی دارد با سوءاستفاده از جوسازی رسانه‌ای و انحراف افکار عمومی از مشکلات اصلی کشور، کینه‌ها و دشمنی‌های خود را علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تکرار کند، جای تعجب که نه، جای تأمل دارد.

همچنین این روزنامه در تاریخ سوم آذر ماه سال جاری در تیتر درشت صفحه اول خود آورده است: هشدار رئیس جمهور: می‌خواهند حق انتخابات را از مردم بگیرند!!

اکنون جا دارد علاوه بر سؤالاتی که این روزنامه در تاریخ بیست و یک دی ماه در قالب مقاله و گفتگو با یاران همیشگی و کلیشه‌ای خود از آیت‌الله هاشمی مطرح نموده است، از آقای رئیس جمهور نیز این سؤالات پرسیده شود.

منظور ایشان از اینکه می‌گویند «انتخابات آزاد» حق مردم است و یا «انتخابات آزاد» هم اصالت دارد و هم ضرورت یعنی چه؟
یا اینکه آقای رئیس جمهور گفته‌اند: «حدود انتخابات رئیس جمهور براساس اعتقادات یک گروه محدود شود درست نیست» منظورشان از این گروه، کدام گروه است؟

اینکه «انتخابات باید آزاد باشد و هیچ کس نباید حتی در ذهنش این باشد که در انتخابات اثر بگذارد یا دخالت بیجا کند» منظور رئیس جمهور چه شخص یا اشخاصی هستند؟!
یا پاسخ دهند که چه کسانی می‌خواهند حق انتخابات را از مردم بگیرند؟!

 

 

منبغ:
19دی

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود