کد خبر: 2170

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 715

پاسخ دکتر علی مطهری در خصوص نامه اخیرش به آیت الله جنتی ؛ در فتنه 88 دو طرف حق و باطل را مخلوط کردند

چکیده: اساسا قیاس گرفتن فتنه سال 88 با حادثه کربلا درست نیست. در حادثه کربلا یک طرف حق مطلق بود و طرف دیگر باطل مطلق، در حالی که در فتنه سال 88 دو طرف حق و باطل را با هم مخلوط کرده بودند و در نتیجه […]

چکیده:

اساسا قیاس گرفتن فتنه سال 88 با حادثه کربلا درست نیست. در حادثه کربلا یک طرف حق مطلق بود و طرف دیگر باطل مطلق، در حالی که در فتنه سال 88 دو طرف حق و باطل را با هم مخلوط کرده بودند و در نتیجه حکم ساکتان حادثه کربلا و ساکتان فتنه سال 88 یکسان نیست. البته قبول دارم که تقصیر طرفین مساوی نیست.
انتشار نامه سرگشاده دکتر علی مطهری خطاب به آیت الله جنتی در سایت «فردا» بحث و نقدها و تاییدهای بسیاری را برانگیخت. رویه «فردا» همواره این بوده که «نقد درون گفتمانی» و «آیین گفتگو» که در مباحث دینی ما بر آن تاکید شده در خانواده انقلاب پاس داشته شود و به صرف مخالفت یا موافقت با امری که میان وفاداران به انقلاب محل اختلاف است از سبیل انصاف و عدل خارج نشود. از این حیث«فردا» انتشار نظرات شخصیت شناخته شده و وجیهی مانند دکتر علی مطهری و دیگر شخصیت های انقلابی و مکتبی را امری ممدوح می داند و هرچند که با تمامی موارد مطرح شده در این نقطه نظرات موافقتی نداشته باشد،اما این عدم موافقت را مجوزی برای گزینشی برخورد کردن با نظرات نیروهای شناخته شده مکتب امام(ره) و انقلاب اسلامی نمی داند. با این رویکرد این نقد به دوستانی که در میدان نقد نظرات دکتر مطهری وارد می شوند وارد است که گاه از مسیر انصاف و عدل خارج می شوند و برای برخی نظرات «طبیعی» دکتر مطهری که نشات گرفته از تربیت دینی،سیاسی و خانوادگی ایشان است، دلایل «غیر طبیعی» می تراشند.

به هر روی با توجه به حجم واکنش ها در خصوص این نامه،«فردا» سه پرسش را از دکتر مطهری درباره حواشی این امر مطرح کرد و ایشان نیز پاسخ خود را به این پرسش ها ارائه داد. عطف به این امر سایت «فردا» آمادگی دارد در چارچوب«وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» به انتشار مواضع منتقدان و موافقان نظرات دکتر مطهری بپردازد.

درباره نقش آقایان کروبی و موسوی در حوادث و فتنه سال 88 شما بارها نظرتان را اعلام کرده اید و تاکید کرده اید که آنها را از طرف دیگر مقصر تر می دانید. اکنون اما در نظراتی که به قصد نقد نامه شما به آقای جنتی مطرح شده بعضا دیده می شود که شما مدافع تام آنان معرفی شده اید. در این خصوص ارزیابی تان چیست؟

ببینید، آقای جنتی گفته بودند که فتنه گران و ساکتان فتنه همه برای انتخابات آتی ریاست جمهوری رد صلاحیت می شوند و در استدلال برای رد صلاحیت ساکتان فتنه گفته بودند همان طور که قاتلان امام حسین لعن شده اند، ساکتان و کسانی هم که به قتل ایشان رضایت داشتند لعن شده اند(نقل به مضمون). در حالی که اساسا قیاس گرفتن فتنه سال 88 با حادثه کربلا درست نیست. در حادثه کربلا یک طرف حق مطلق بود و طرف دیگر باطل مطلق، در حالی که در فتنه سال 88 دو طرف حق و باطل را با هم مخلوط کرده بودند و در نتیجه حکم ساکتان حادثه کربلا و ساکتان فتنه سال 88 یکسان نیست. البته قبول دارم که تقصیر طرفین مساوی نیست.

من با نام بردن از آقایان موسوی و کروبی خواستم مثال اعلای موضوع را مطرح کرده باشم تا تکلیف بقیه روشن شود. گفتم حتی در مورد این دو نفر هم شما نمی توانید قاطعانه حکم کنید که آنها رد صلاحیت می شوند چون هنوز محاکمه نشده اند و دفاعیات آنها را نشنیده ایم. در این صورت تکلیف بقیه به قول آقای جنتی فتنه گران و به طریق اولی ساکتان فتنه روشن می شود.

اما برخی گفته اند با ملاک این استدلال صلاحیت مسعود رجوی هم باید تایید شود !

این حرف درست نیست، چون رجوی محاربه و قیام مسلحانه و فرار کرده، در حالی که این دو نفر معترض بوده و آماده محاکمه هستند.

اصولگرایی انتقادی شما را نه برخی افراد خاص در جریان اصولگرا می پسندند نه افراطیون اصلاح طلب. با این چالش باید چگونه برخورد کرد؟

بله، در این گونه مسائل که مربوط به آزادیها و حقوق مردم است برخی اصول گرایان با من مخالفت می کنند و در مسائل فرهنگی هم برخی اصلاح طلبان مخالفت می کنند. به هر حال من اصول و مبانی ثابتی دارم. شاید در برداشت از برخی از این اصول و مبانی اختلاف برداشت وجود داشته باشد. به نظر می رسد که با گفت و گو می شود به هم نزدیک شد.

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود