کد خبر: 2376

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 492

کتاب‌خانه‌ها مهم‌ترین پایگاه برای حمایت از کتاب‌خوانی هستند

چکیده: منانشر/حجت‌الاسلام سید محمد کاظم شمس معتقد است باید نسبت به به‌روز بودن کتاب‌خانه‌های عمومی اقدام کنیم زیرا زمانی که قیمت کتاب بالا می‌رود کتاب‌خانه‌ها مهم‌ترین پایگاه برای حمایت از کتاب‌خوانی […]

چکیده:

منانشر/حجت‌الاسلام سید محمد کاظم شمس معتقد است باید نسبت به به‌روز بودن کتاب‌خانه‌های عمومی اقدام کنیم زیرا زمانی که قیمت کتاب بالا می‌رود کتاب‌خانه‌ها مهم‌ترین پایگاه برای حمایت از کتاب‌خوانی هستند.
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر»، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم شمس استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و مدیر انتشارات "کتاب ناب" در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، درباره ترویج فرهنگ مطالعه در کشور اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامی که مسئولان فرهنگی باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند، در کنار سایر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، توجه به زیرساخت‌ها است.

وی مهم‌ترین زیرساخت در زمینه مطالعه را نظام آموزشی دانست و گفت: منظور از نظام آموزشی سال‌های پیش از دبستان تا مقاطع بالاتر تحصیلی در سطح راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه‌ها است که باید بر اساس پژوهش‌محوری تبیین شود.

شمس تاکید کرد: تفاوت انسان با سایر موجودات این است که می‌تواند آموزش ببیند و پژوهش کند و ما اگر می‌خواهیم جامعه‌ای کتاب‌خوان داشته باشیم، جز از راه آموزش میسر نخواهد شد.

عضو هیئت انتخاب آثار ارزشمند کتب دینی استان قم، ادامه داد: همه می‌دانیم که دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را از روی اجبار می‌خوانند درحالی که با یک برنامه آموزشی درست می‌توان این آموزش را هدفمند کرد و با پژوهش‌محوری دانش‌آموزان را به سوی کتاب‌های دیگر سوق داد. در واقع غرض این است که به جای در اختیار گذاشتن تمام پاسخ‌ها، بچه‌ها را تشویق به مطالعه و پژوهش در کتاب‌های غیردرسی کنیم و این مدل می‌تواند در مقاطع بالاتر آموزشی، شکل جدی‌ و پیچیده‌تری به خود گیرد.  

شمس هم‌چنین به ظرفیت رسانه‌های دیگر برای ترویج مطالعه اشاره و ابراز کرد: در اقدامات تبلیغی می‌توان از ظرفیت رسانه‌هایی چون تلویزیون و فضای مجازی بهره برد؛ ممکن است دیدن برنامه‌های تلویزیون و یا حضور در فضای مجازی به خودی خود مانع کتاب‌خوانی باشد اما با گنجاندن تبلیغاتی برای کتاب‌خوانی در همین فضا می‌توان مخاطبان را به مطالعه تشویق کرد. حضور کتاب در جای‌جای یک فیلم و یا در مطالب منتشر شده روی یک وب‌سایت سبب توجه بیشتر مخاطبان به کتاب می شود.

مدیر انتشارات "کتاب ناب" بر به‌روز بودن کتاب‌خانه‌ها نیز تاکید کرد و گفت: اگر کتاب‌خانه‌ها از کتاب‌های جدید و تازه خالی باشند، برای مخاطب هیچ جذابیتی نخواهند داشت و ما باید به صورت هوشمندانه نسبت به به‌روز بودن کتاب‌خانه‌های عمومی اقدام کنیم چراکه این پایگاه‌ها برای افرادی که توان خرید و یا تمایلی به هزینه برای کتاب ندارند مناسب است و می‌تواند این دو قشر را در میان کتاب‌خوانان حفظ کند. از سویی در زمانی که قیمت کتاب بالا می‌رود کتاب‌خانه‌ها مهم‌ترین پایگاه برای حمایت از کتاب‌خوانی هستند.

وی با بیان این که هدف اصلی از تمام فعالیت‌های صورت‌گرفته در دسترس بودن کتاب است، تصریح کرد: در دسترس بودن کتاب در کنار توجه به نیاز جامعه، جذابیت کتاب، توجه به شکل صوری در کنار محتوای خوب، قیمت مناسب و ... است که می‌تواند یک جامعه را به سوی کتاب‌خوانی سوق دهد.

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه با تاکید بر اطلاع‌رسانی و تبلیغ کتاب، اظهار کرد: معمولا گفته می‌شود سرانه مطالعه پایین است که البته گفته درستی است اما ما خلاف همین گفته را در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد هستیم. دلیل چه می‌تواند باشد؟ معمولا مردم اطلاعی از کتاب‌های منتشر شده ندارند و بسیاری اگر بدانند چه کتابی به بازار آمده، نسبت به خرید آن رغبت می‌کنند.

مدیر پیشین انتشارات "بوستان کتاب" به ذکر نمونه‌ای در این باره پرداخت و افزود: یکی از راه‌های تبلیغ، اطلاع‌رسانی موضوعی است؛ مثلا در زمان پخش سریال "مختارنامه" بسیاری از مخاطبان تمایل یافتند درباره این واقعه بیشتر بدانند و به دنبال خرید کتاب رفتند. بر همین اساس اگر ما درباره موضوعات مورد نیاز جامعه کتاب معرفی کنیم، مطمئنا بسیاری به سراغ مطالعه خواهند رفت.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های استان قم همچنین ویترین دائمی کتاب را عامل اساسی دیگری در ترویج مطالعه دانست و گفت: یکی از راه‌هایی که مخاطبان جذب کتاب شوند، این است که کتاب را ببینید و این کالا جلوی چشم‌شان باشد. وقتی ما یک ویترین دائمی کتاب داشته باشیم قدم مهمی در مسیر کتاب‌خوان شدن مردم برداشته‌ایم و می‌توانیم با رعایت تمامی عوامل ذکر شده، رونق نشر را شاهد باشیم.

بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "یادگار ماندگار" از 20 تا 27 آبان ماه سال جاری در سرتاسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: منا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود