کد خبر: 2766

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 618

نقد و بررسی کتاب قواعد عقلی در قلمرو روایات/دکتر علیرضا ذکاوتی قراگزلو

  ميراث مكتوب - دکتر علیرضا ذکاوتی قراگزلو در شماره 49 دوماهنامه تخصصی گزارش میراث نقدی بر کتاب قواعد عقلی در قلمرو روایات: قواعد کلی عقلی، نام ها صفات خداوند تألیف جواد خرّمیان نوشته است. دكتر […]

 

ميراث مكتوب - دکتر علیرضا ذکاوتی قراگزلو در شماره 49 دوماهنامه تخصصی گزارش میراث نقدی بر کتاب قواعد عقلی در قلمرو روایات: قواعد کلی عقلی، نام ها صفات خداوند تألیف جواد خرّمیان نوشته است.
دكتر قراگزلو در بخشي از اين يادداشت مي نويسد: سا لها پیش به مناسبتی نوشتم روایات به چهار گروه اصلی عقیدتی، تاریخی، احکام و اخلاقیات تقسیم میشوند که از میان، صرفاً دربارۀ روایات احکام نقد و تمحیص صورت گرفته و فی الواقع دو علم «رجال » و «درایه » به همین منظور تأسیس شده است. در مورد روایاتی که موضوع اخلاقی یا مستحبّات شرعی دارد، شاید حقیقتاً لزومی به ح جّالی نباشد و از دیرباز علما به «تسامح در ادلّۀ سنن » قائل اند؛ اما روایات عقیدتی و تاریخی با همۀ اهمیتی که دارند بررسی نشده اند؛ هرچند در کتب رجالی، آ نجا که به گرایشهای مذهبی و احیاناً انحرافی بعضی روايات اشاره میشود، خود به خود روایات آنها محلّ تردید قرار میگیرد. اما این تمام مطلب نیست، زیرا روایاتی که گرایشهای خاص نیز نداشته اند، میتوانسته اند حامل یا محمل منقولات دستکاری شده یا به کلّی ساختگی تاریخی و عقیدتی واقع شوند. در این مقاله، به نوعی از آن روایات اشاره خواهد شد.
مقاله كامل دكتر قراگزلو را در نقد كتاب قواعد عقلی در قلمرو روایات: قواعد کلی عقلی، نام ها صفات خداوند در فايل زيربه صورت  pdf مشاهده كنيد.

اینجا


 

منبع:میراث مکتوب 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود