کد خبر: 3305

تاریخ انتشار: 1391-01-26 - 13:02

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / هنر
0
بازدیدها: 922

کارگردان قلاده های طلا در برنامه هفت:آقای فراستی!فیلم شما را هم در تظاهرات بعد از انتخابات دیدم

چکیده: فراستی منتقد سینما در نقد فیلم قلاده های طلا: بیشتر قسمت‌های فیلم مردم به حاشیه رانده می‌شوند و چند منافقی که در ابتدا نشان داده شده است همه شهر را به هم می‌ریزند این مسایل دور از واقعیت است و […]

چکیده:

فراستی منتقد سینما در نقد فیلم قلاده های طلا: بیشتر قسمت‌های فیلم مردم به حاشیه رانده می‌شوند و چند منافقی که در ابتدا نشان داده شده است همه شهر را به هم می‌ریزند این مسایل دور از واقعیت است و یکی از ضعف‌های فیلم به شمار می‌آید.

 

حضور ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» در برنامه‌ تلویزیونی «هفت» حاشیه‌های جالبی داشت.
به گزارش قدس آنلاین، طالبی در بخشی از صحبت‌هایش با این اشاره که بیش از 500 ساعت فیلم تظاهرات بعد از انتخابات را دیده است، گفت: «اتفاقا آقای فراستی شما را هم در یکی از تظاهرات‌ها دیدم.»
وی بعد از مکثی کوتاه ادامه داد: «البته کنار ایستاده بودید و نگاه متعجبی داشتید و معلوم بود که سوال در ذهن‌تان دارید که چرا این اتفاق‌ها افتاده است؟»
فراستی در مقابل این حرف‌ها به خنده‌ای کوتاه بسنده کرد.
نظرسنجی برنامه نیز مربوط به انتخاب بهترین فیلم طالبی از میان فیلم‌های "آقای رئیس جمهور"، "نغمه"، "دست‌های خالی" و "قلاده‌های طلا" بود که در پایان فیلم سینمایی "دست‌های خالی" با بیش از 46 درصد محبوب‌ترین فیلم طالبی شناخته شد.

در ابتدای برنامه علیرضا رئیسیان درباره شرایطی که برای اکران فیلم‌ها پیش آمده به صورت تلفنی توضیح داد: امنیت در همه جای دنیا یک زیرساخت اجتماعی است و تامین این زیرساخت نیز بر عهده دولت است. سینما به عنوان یک هنر- صنعت شناخته می‌شود که هم نیاز و امنیت اقتصادی آن باید حفظ شود و هم نیاز اجتماعی آن.

وی ادامه داد: قوانین کشور طوری تعیین شدند که وظیفه وزارت ارشاد، معاونت سینمایی و اداره نظارت و ارزشیابی مشخص است. اینکه افرادی سرمایه‌های ملی را در اختیار بگیرند و به خود اجازه دهند که مثلاً فیلمی را اکران نکنند اصلاً ‌مناسب نیست.

رئیسیان در مورد بیانیه اخیر حوزه هنری مبنی بر اکران نکردن 15 فیلم دیگر در سینماهای متعلق به زیرمجموعه حوزه گفت: متاسفانه با این روش مخاطبان به سمت فیلم‌های خارجی گرایش پیدا می‌کنند و سینما کارکرد فرهنگی و صنعتی خود را از دست می‌دهد چون مخاطبان می‌دانند از این پس شاهد فیلم‌هایی خنثی در سینمای ایران هستند.

این کارگردان سینما توضیح داد: جایی مثل حوزه هنری قرار بوده طبق وظیفه‌اش فیلم‌های الگو تولید کند که این کار را نکرده و حتی نمی‌تواند به درستی نیز سالن‌داری کند و پول سینماگران را هم با تاخیر پرداخت می‌کند. اگر حوزه هنری بخواهد از امتیازی که دارد به صورت ابزار قدرت استفاده کند سینما به ورطه سیاسی می‌افتد و این کار اصلاً ‌درست نیست.

نقد فیلم سینمایی "قلاده‌های طلا" با حضور ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم بخش بعدی برنامه بود.

جیرانی در ابتدای این بحث این سوال را مطرح کرد که به نظر می‌رسد مشکلاتی که برای دو فیلم سینمایی "گشت ارشاد" و "خصوصی" پیش آمده از طرف ابوالقاسم طالبی برای فروش بیشتر "قلاده‌های طلا" پیش بینی شده است.

طالبی در پاسخ گفت: ما تا یک روز قبل از عید هنوز پخش کننده برای فیلم نداشتیم و زمانی هم که پخش کننده مشخص شد پخش فیلم "گشت ارشاد" را هم بر عهده داشت. آقای سرتیپی نیز تلاش کرد که همه قراردادهای تبلیغی را به صورت عادلانه ببندد. در روزهای ابتدایی نمایش فیلم نیز به دلیل آماده نبودن کپی‌های فیلم ما، "گشت ارشاد" بیشتر فروش رفت و زمانی هم که ائمه جمعه به این فیلم اعتراض کردند باز به فروش فیلم کمک شد. البته هنوز هر روز اعلام می‌کنند که این فیلم توقیف شده اما اکران آن همچنان تا امروز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که من باعث این اتفاق شدم. این صحبت‌ها از یک شبکه ماهواره‌ای بهایی رواج یافته است.

جیرانی در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: من از خیلی از افراد این موضوع را شنیده ام و ربطی به شبکه ماهواره‌ای ندارد. مثلاً‌ هفته گذشته نیز علیرضا امینی کارگردان فیلم "انتهای خیابان هشتم" هم به این قضیه اعتراض داشت.

طالبی در این زمینه گفت: این آقایی که خودش را شبیه آنتونیو باندراس درست می‌کند گفته بود که من 100 سینما برای نمایش فیلم در اختیار داشتم. او فکر غلطی دارد و من نه تنها نفعی از این اتفاقات نبردم بلکه این قضایا به ضرر فیلم نیز تمام شد.

جیرانی در ادامه بحث گفت: مردم در فیلم "قلاده‌های طلا" افراد ناآگاهی به نمایش در می‌آیند. در صورتی که در جنبش سبز مردم آگاهانه حضور داشتند اما در این فیلم بستر حضور آنها فراهم نیست و دلیل حضور مردمی که اعتقاد داشتند در انتخابات سال 88 تقلب شده مشخص نمی‌شود پس از حضور مردم است که خارجی‌ها در ایران حضور پیدا می‌کنند اما در این فیلم مردم به نمایش در نمی‌آیند.

طالبی در این زمینه توضیح داد: در فیلم همه این مسایل مطرح می‌شود. ما تا به حال هیچ نمای هوایی و همراه با هلیکوپتر از راهپیمایی 25 خرداد ندیده‌ایم اما من در این فیلم این نما و حضور مردم را نشان دادم اما مردم بعد از 25 خرداد و صحبت‌‌های مقام رهبری به این نتیجه رسیدند که قصه از حالت اعتراض به مساله براندازی تبدیل شده و آگاه شدند و کم کم این اعتراضات ریزش پیدا کرد. این فیلم قصد دارد به نکته‌هایی اشاره کنند که بعد از انتخابات از دست رفت و باعث بروز برخی اتفاقات شد.

طالبی در این زمینه توضیح داد: این مساله درست است. من برای این فیلم به دنبال حامی هم می‌گشتم و خودم با وزیر اطلاعات جلسه داشتم و درخواست حمایت مالی هم کردم . اما از من حمایت نشد. این فیلم دغدغه شخصی من بود.

وی ادامه داد: من از ابتدا همیشه گفته‌ام که بسیجی هستم و اگر قرار باشد که خون شهدا را پایمال کنم گور بابای برادران مولیر و سینما چون از چند جای مختلف درباره مسایل مطرح شده در فیلم نظرات مخالفی شنیده‌ام مبنی بر اینکه من با جاسوس نشان دادن یکی از افراد اطلاعات زحمات برادران اطلاعاتی را زیر سوال بردم و خون شهدا را پایمان کرده و آنها را به جاسوسی متهم کردم.

وی افزود: ممکن است در هر نهاد و وزارتخانه‌ای یک دندان کرم خورده وجود داشته باشد. من اصلاً نگفتم همه کارکنان وزارت اطلاعات جاسوس هستند اما برخی که این فیلم را ندیده‌اند قضاوت نابابی در مورد آن می‌کند. من در این فیلم می‌خواستم خدمت کنم و صادقانه و با تمام وجود تلاش کردم که وحدت ملی ایجاد کنم.

طالبی درباره روند تولید فیلم توضیح داد: من خط قصه‌ای مبنی بر اینکه یک جاسوس در وزارت اطلاعات وجود دارد داشتم که وزیر اطلاعات نیز این ایده را از من قبول کرد. من معتقدم بودم که جنبش سبز نمی‌توانست بدون نفوذ یک نیرو در وزارت اطلاعات شکل بگیرد چون این حادثه نزدیک بود انقلاب اسلامی ما را متزلزل کند.

وی اشاره کرد: آقای مصلحی وزیر اطلاعات خیلی خوب با ما برخورد کردند و من را به یکی از مشاورانش ارجاع دادند اما متاسفانه من هر بار تماس گرفتم موفق نشدم ارتباط برقرار کنم و به هیچکدام از تلفن‌های من جواب داده نشد. با این وجود من کوتاه نیامدم و با موسسه روایت فتح صحبت کردم. آقای خزاعی نیز تهیه کنندگی کار را بر عهده گرفت.

طالبی ادامه داد:‌همه بودجه فیلم از طریق موسسه روایت فتح تامین شده است. البته آقای شمقدری به من گفتند که سناریو را به فارابی بدهم اما من به فارابی و فعالیت‌های آن اعتقادی ندارم و بنابراین غیر از روایت فتح از سوی هیچ ارگان دیگری حمایت نشده است.

فراستی در ادامه بحث با بیان این که این فیلم مساله طالبی بوده است و با توجه به دغدغه‌های شخصی‌اش ساخته شده خاطرنشان کرد: قلاده‌های طلا اولین فیلمی است که در زمینه سیاسی و جاسوسی ساخته شده است و با توجه به تجربه کمی که سینمای ما در ساخت این نوع فیلم‌ها داشته توانسته از عهده نمایش مسایل مطرح شده برآید.

وی در ادامه گفت: اما متاسفانه شخصیت‌هایی که به عنوان سلطنت‌طلب و منافق در فیلم به نمایش در‌آمده‌اند به سختی تصویر درستی از عناصر ضد انقلاب ارائه می‌دهند اما صحنه‌های مربوط به وزارت اطلاعات از لحاظ بازی و میزانسن به درستی در آمده است.

طالبی درباره اظهارات فراستی توضیح داد: من نماهای بسیاری در معرفی شخصیت‌های این خانه تیمی گرفته بودم که نتوانستم نشان دهم اما اطلاعاتی که من از منافقین دارم به همین شکل است چون این افراد بسیار عقب مانده و بی‌اطلاع از امکانات روز هستند. همچنین شخصیت همجنس باز فیلم نیز به نظرم آنقدر خوب بازی کرده بود که باعث نفرت همه شد. در واقع افرادی مثل او نیز در قضیه انتخابات حضور داشتند و می‌خواستند از این طریق به نوایی برسند.

فراستی در بخش دیگری از نقد فیلم گفت: صحنه‌های خیابانی بسیار خوب از کار در آمده است و مشخص است که کارگردان به آدم‌های فیلم نگاه ملی دارد و روایتگر اتفاقات مربوط به انتخابات بدون موضع گیری و طرفداری از جناح خاصی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بیشتر قسمت‌های فیلم مردم به حاشیه رانده می‌شوند و چند منافقی که در ابتدا نشان داده شده است همه شهر را به هم می‌ریزند این مسایل دور از واقعیت است و یکی از ضعف‌های فیلم به شمار می‌آید.

طالبی در پاسخ توضیح داد: در قلاده‌های طلا موضع‌گیری خاصی نسبت به هیچ جناحی نداشته‌ام. معتقدم زمانی که انشعاب به وجود می‌آید دشمن فرصت هجوم پیدا می‌کند. در مساله انتخابات دیگر موسوی و احمدی‌نژاد مطرح نیستند بلکه افرادی که از فرصت سوء استفاده کردند از این اختلاف برای شورش و انشعاب برای مردم استفاده کرده‌اند مطرح می‌شود. در این حالت است که منافقین و ضد انقلاب‌ها فرصت پیدا کردند که نبض قضیه را در دست بگیرند. چون طرفداران هر دو جناح در واقع همه خواهر و بردار هستند و از مردم عادی کسی حاضر نمی‌شود چادر از سر هموطن خود بردارد و یا بانک‌ها و درخت‌‌ها را به آتش بکشد.

وی ادامه داد:‌ در این فیلم تلاش شده همه صحنه‌های خیابانی به درستی بازسازی شود و هر دو گروه نیز به درستی معرفی شوند. حتی هر دو جوان طرفدار جناح موسوی و احمدی‌نژاد را که در فیلم خواهر و برادر هستند خوش تیپ انتخاب کردیم.

طالبی در ادامه درباره شخصیت‌های بسیجی فیلمش توضیح داد: متاسفانه بسیجی‌ها ترور رسانه‌ای می‌شوند در صورتی که افراد معتقدی هستند که بدون چشمداشت در حال فعالیتی هستند آرمان‌ خواهانی که می‌خواهند ارزش‌های انقلاب را حفظ کنند.

کارگردان "نغمه" گفت: در قضیه انتخابات همان طور که نشان دادم برخی از این بسیجی‌ها خواستار برخورد تندی با مهاجمان بودند اما این درایت رئیس بسیج بود که کار به جاهای باریک نکشید و فقط پنج کشته دادند. در این فیلم تمام تلاش خود را کردم تا نشان دهم اگر وحدت داشته باشیم می‌توانیم به درستی پیش برویم و برای همه مسایلی که هم مطرح کردم منبع داشتم و با تحقیقات عمل کردم.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود