تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- جایزه کتاب سال و جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- تغییرنام معاونت امورمطبوعاتی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات
- اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال
- انتصاب دبیر شانزدهمین دوره «جایزه ادبی جلال آلاحمد»
- برگزاری نمایشگاه کتاب استانی با شیوه نوین
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی
- چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
- پرورش عالمان پاسخگوی نیازهای جامعه
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- ابلاغ اساسنامه «جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی»
- اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
- طب اسلامی عنوانی برگرفته از میراث روایی و یا اصطلاحی تازه
تاریخ انتشار: 1391-01-20 - 08:44
رشوه و هدیه از نگاه مرحوم آیت الله نراقی
چکیده: علامه ملا مهدی نراقی در کتاب جامع السعادة با بهرهگیری از روایتی از پیامبر گرامی اسلام فرق بین رشوه و هدیه را تشریح کرده است به گزارش شفقنا، وبسایت مرکز خبر حوزه نوشته است که این عالم […]
چکیده:
علامه ملا مهدی نراقی در کتاب جامع السعادة با بهرهگیری از روایتی از پیامبر گرامی اسلام فرق بین رشوه و هدیه را تشریح کرده است
به گزارش شفقنا، وبسایت مرکز خبر حوزه نوشته است که این عالم ربانی با ذکر روایتی از پیامبر اسلام(ص) نقل میکند:
حضرت رسول (ص) شخصى را براى گرفتن زكات فرستاد، چون بازگشت برخى از آنچه را كه آورده بود برای خود نگاهداشت و گفت: اين از شما و اين هم هديهاى است كه به من دادهاند. پيغمبر اكرم (ص) فرمود: اگر راست مىگويى چرا در خانه پدر و مادرت ننشستى تا براى تو هديه بياورند؟!
در اينجا چند صورت وجود دارد:
اول - آنكه كسى مالى براى بعضى از برادران (دينى) خود به قصد تأكيد محبت بفرستد. معلوم است كه اين، هديه و حلال است، خواه با اين كار قصد ثواب اخروى و تقرب به خداى تعالى نيز داشته باشد، يا صرفا به قصد اظهار دوستى باشد.
دوم - آنكه مقصود از بذل چيزى گرفتن عوض مالى باشد، مثل اينكه فقيرى براى غنى و غنى براى فرد غنى ديگر به طمع عوض بيشتر يا مساوى ، هديه فرستد. اين نيز نوعى هديه است و در حقيقت هبه (بخشش) به شرط عوض است و هرگاه آنچه طمع داشته به او برسد حلال است.
سوم - آنكه مقصود از هديه فرستادن اين باشد كه گيرنده در كار معينى به او كمك كند، مثل كسى كه به سلطان يا صاحب جاه و شوكتى احتياج داشته باشد و به نماينده آنها يا شخص با نفوذى هديه دهد. در اين صورت بايد به آن عمل بنگرد، اگر آن كار حرام است، مانند سعى براى درخواست برقرارى وظيفه و مستمرى حرام يا ظلم به انسانى يا امثال اينها، يا كارى واجب است، مثل دفع ظلم، يا دادن شهادت معينى، يا حكم شرعى كه بر او واجب باشد و مانند اينها، اين رشوه است و گرفتن آن حرام است.
اگر آن عمل مباح باشد، چنانكه در آن رنج و زحمتى است، به طورى كه اجير كردن كسى بر آن جايز باشد، آنچه گرفته مىشود حلال و به منزله دستمزد است، و اين مانند پولى است كه وكيل قاضى براى دفاع در خصومتى بگيرد، به شرط اينكه از حق تجاوز نكند.
و اگر كارى كه انجام مىدهد زحمتى ندارد، مثل گفتن يك كلمه يا كار كوچكى كه هيچ رنجى ندارد اما سودمند است، بعضى از علما گرفتن هديه را براى آن جايز ندانستهاند، لكن اين فتوا قابل تامل است، زيرا ظاهرا اين عوض گرفتن در صورتى كه كار مشروع باشد و بر او واجب نباشد جايز است.
چهارم - آنكه مقصود او از هديه فرستادن تحصيل محبت باشد، ولكن نه فقط براى جلب دوستى بلكه منظور اين باشد كه به واسطه جاه و مقام او به بعضى از اغراض خود برسد، به طورى كه اگر جاه و مرتبه او نبود براى او هديه نمىفرستاد. اين گونه هديه در ظاهر هديه است اما در واقع رشوه است، و اگر براى مقام اجتماعى وى باشد از قبيل قضاء يا حكومت يا سرپرستى صدقات يا وقف يا مامور گرفتن ماليات و از اين قبيل شغلها كه منصبهاى حكومتى است، ظاهرا دريافت آن حرام است البته در صورتى كه اگر آن سرپرستى و مقام نبود آن هديه به او داده نمىشد، و علت حرمت آن است كه اين رشوهاى است كه به صورت هديه درآمده است.
رسول خدا (ص) فرمود: زمانى خواهد آمد كه حرام به عنوان هديه حلال شمرده شود، و كشتار به جاى موعظه جايز پنداشته شود، بى گناه كشته مىشود تا عامه مردم پند گيرند.
و روايت است كه آن حضرت (ص) شخصى را براى گرفتن زكات فرستاد، چون بازگشت برخى از آنچه را كه آورده بود نگاهداشت، و گفت: اين از شما و اين هم هديهاى است كه به من دادهاند. پيغمبر اكرم (ص) فرمود: اگر راست مىگويى چرا در خانه پدر و مادرت ننشستى تا براى تو هديه بياورند!.
بنابر اين شایسته است که هر حاكم (استاندار، فرماندار...) و قاضى و غير آنان از صاحبان مشاغل حكومتى فرض كند كه بدون شغل در خانه پدر و مادرش نشسته است، آنچه در آن حال به او مىدهند اكنون هم اگر بفرستند بگيرد و آنچه را با گوشه نشينىاش نمىفرستند، گرفتنش حرام است.
منبع: علم اخلاق اسلامى ؛ گزیده ترجمه کتاب جامع السعادة علامه مولى مهدى نراقى- سید جلال الدین مجتبوی
منبع:شفقنا
مطالب مشابه