کد خبر: 3466

تاریخ انتشار: 1391-01-18 - 18:26

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 2 046

تلاش ایران برای تغییر مکان مذاکرات نخست وزیر ترکیه را عصبانی کرد : اردوغان : ایرانیان صداقت ندارند!

چکیده: رجب اردوغان نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی و در حالی که بسیار عصبانی به نظر می رسید به خاطر عدم تمایل ایران برای برگزاری مذاکرات با غرب در ترکیه با حملات شدید لفظی علیه ایران به انتقاد […]

چکیده:

رجب اردوغان نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی و در حالی که بسیار عصبانی به نظر می رسید به خاطر عدم تمایل ایران برای برگزاری مذاکرات با غرب در ترکیه با حملات شدید لفظی علیه ایران به انتقاد از از مقامات کشورمان پرداخت .

 

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در واکنش به ابراز بی‌میلی تهران در برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای در استانبول، اظهار داشت ایران با چنین رفتارهایی وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه، در یک کنفرانس خبری گفت: «این پیشنهاد که هم‌‌اکنون بر سر زبان‌هاست، دمشق یا بغداد، وقت تلف کردن است. معنی‌اش این است که عملی نخواهد شد؛ به خاطر اینکه ایرانی‌ها می‌دانند که طرف دیگر قبول نمی‌کند به دمشق یا بغداد بیاید.»


نخست‌وزیر ترکیه افزود: «ما باید رو راست باشیم؛ چراکه به خاطر این عدم صداقتِ ایرانی‌ها، آنها همینطور وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهند.»

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: «این زبان دیپلماسی نیست. اسم این چیز دیگری است اما من اینجا نمی‌توانم بگویم.»

رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: «این نشست برای ما هیچ وجهه‌ای نخواهد داشت و ما هم به دنبال چنین وجهه‌ای نیستیم.

رجب طیب اردوغان در سفر دو هفته گذشته خود در ایران با مقامات بلند پایه کشورمان دیدار کرد. موضوع مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ یکی از اهداف مهم سفر وی به تهران بود. اما یک هفته پس از این سفر گزینه های بغداد، بیروت و دمشق از سوی ایران به عنوان محل مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ معرفی شد تا دستگاه سیاست خارجی وی در اولین اقدام به اظهارات رئیس مجلس در خصوص نشت "دوستان سوریه "در ترکیه واکنش نشان دهد و سفر کشورمان را احضار کند.

ترکیه به ایران پیشنهاد داده بود که در ماه جاری میلادی میزبان گفت‌وگوهای اتمی با گروه ۱+۵ در استانبول باشد و تا چند روز پیش هم مقام‌های ایرانی از این میزبانی ابراز رضایت می‌کردند.

رجب طیب اردوغان این اظهارات خشمگینانه را درست یک هفته پس از سفر به ایران و دیدار با مقام‌های بلندپایه ایرانی بیان کرده است.


مقام‌های ایرانی در روزهای اخیر به ويژه پس از کنفرانس «دوستان مردم سوریه» گفته‌اند که مایلند گفت‌وگو در جایی غیر از استانبول برگزار شود و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

یک روز پیش از این احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که سفیر ایران در آنکارا به خاطر مواضع مقام‌های ایرانی درباره کنفرانس سوریه احضار شده است.

روز سه شنبه هفته گذشته هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق عنوان کردن که میزبان یک هیأت از شورای امنیت ملی ایران بوده و از طرح ایران برای میزبانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 استقبال می کند. در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، هوشیار زیباری به طرف ایرانی اعلام نموده که تماس‌های لازم را با طرف‌های مسئول این نشست درباره این پیشنهاد برقرار خواهد کرد.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود