کد خبر: 3531

تاریخ انتشار: 1391-01-12 - 16:00

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد / بین الملل
0
بازدیدها: 1 362

دستاورد سفر اردوغان به تهران : ترکیه واردات نفت از ایران را کاهش داد

چکیده: شاید بتوان گفت هنوز نخست وزیر ترکیه خاک کشورمان را ترک نگفته بود که نخستین دستاورد سفر دو روزه وی به کشورمان مشخص شد ؛ همراهی بیشتر با آمریکا در تحریم خرید نفت از ایران .   ترکیه درست یک […]

چکیده:

شاید بتوان گفت هنوز نخست وزیر ترکیه خاک کشورمان را ترک نگفته بود که نخستین دستاورد سفر دو روزه وی به کشورمان مشخص شد ؛ همراهی بیشتر با آمریکا در تحریم خرید نفت از ایران .

 

ترکیه درست یک روز بعد از پایان سفر رجب طیب اردوغان،نخست وزیر این کشور به تهران اعلام کرد که نفت لیبی را با بخشی از نفت ایران جایگزین خواهد کرد.

به گزارش «تابناک» و به نقل از شبکه خبر ترکیه، تانیر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز جمعه ۱۱ فروردین به خبرنگاران گفت که این کشور ۱۰ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش خواهد داد و نفت دیگر کشورها و از جمله لیبی را جایگزین آن خواهد کرد.

تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اظهار داشت که ترکیه در اولین مرحله یک میلیون تن نفت از لیبی وارد خواهد کرد.

این کاهش یک هفته پس از هشدار واشینگتن به خریداران نفت ایران صورت گرفته است؛ واشینگتن اعلام کرد اگر خریداران نفت ایران واردات نفت خود را کاهش ندهند، ممکن است مشمول مجازات‌های این کشور قرار بگیرند.

وزیر انرژی ترکیه درباره اینکه ترکیه میان کشورهایی که نفت از آنها می‌خرد، چرا فقط نفت ایران را برای کاهش واردات انتخاب کرده، توضیحی نداده است.

اما شبکه تلویزیونی «خبر ۷» ترکیه طی گزارشی روز جعه اعلام کرد که این تصمیم بعد از فشار آمریکا بر آنکارا در راستای کاهش خرید نفت ترکیه از ایران اتخاذ شده است.

از سوی دیگر، توپراس، شرکت ملی نفت ترکیه، نیز روز جمعه اعلام کرد خرید نفت از ایران را به میزان ۲۰ درصد کاهش داده است. شرکت‌های غیر دولتی ترکیه نیز از ایران نفت وارد می‌کنند.

فرانسیس ریکاردونه سفیر آمریکا در ترکیه اخیرا گفته بود که برخی از کشور‌ها خرید نفت ایران را کاهش داده‌اند و آمریکا از ترکیه می‌خواهد همین کار را انجام دهد.

ترکیه انتظار دارد که از تحریم‌های آمریکا معاف باشد. آمریکا به تازگی ۱۱ کشور را بخاطر کاهش واردات نفت ایران از تحریم‌ها معاف کرد.

بنا به گزارش مرکز آمار ترکیه، این کشور در سال ۲۰۱۰ به میزان ۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است، رقمی که برابر ۳۸ درصد از کل نفت وارداتی این کشور بوده است. ترکیه از سال ۲۰۱۰ تا کنون واردات نفت از ایران را تا حدودی افزایش داده و به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «خبر ۷» در دیدار اردوغان از ایران، موضوع کاهش قیمت گاز صادارتی ایران به ترکیه نیز مذاکره شده است. ترکیه بهمن ماه سال گذشته بخاطر اختلاف با ایران بر سر قیمت گاز وارداتی به دیوان داوری بین‌المللی شکایت کرده بود.

این گزارش در ادامه می‌گوید که طرف ایرانی در گفت‌وگو با اردوغان اصرار داشته است که قیمت گاز صادراتی به ترکیه عادلانه است و کاهش نخواهد یافت.

طبق قراردداد ۱۹۹۶، ایران باید روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز (سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب) به ترکیه صادر کند، ایران هم اکنون روزانه ۲۴ تا ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.

در سفر دو روزه اردوغان به تهران طرفین بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند و حتی اعلام کردند که در نظر دارند حجم مبادلات تجاری را به ۳۰ میلیارد دلار برسانند.

 

منبع:تابناک 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود