کد خبر: 4316

تاریخ انتشار: 1390-11-12 - 21:58

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل / مطالب دیگران- سیاسی / فضای مجازی
0
بازدیدها: 923

توصیه وزیرارشاد به استفاده از فیس‌بوک و توییتر؛ البته به مردم منطقه

چکیده: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار مصری درباره استفاده جوانان کشورهای اسلامی از شبکه‌های اجتماعی گفت: همانطور که قدرت‌های جهانی از فضای مجازی می‌خواهند استفاده کنند مردم منطقه هم […]

چکیده:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار مصری درباره استفاده جوانان کشورهای اسلامی از شبکه‌های اجتماعی گفت: همانطور که قدرت‌های جهانی از فضای مجازی می‌خواهند استفاده کنند مردم منطقه هم باید از این امکان برای پیشبرد اهداف والای خودشان بهره بگیرند.

 

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز چهارشنبه 12 بهمن در دفتر کارش با جمعی از روزنامه نگاران مصری دیدار کرد و به سئوالات آنها پیرامون روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و مصر و نیز اعتراض‌ها در جامعه مصری به تولید و نمایش برخی فیلم‌های ایرانی مرتبط با تاریخ صدر اسلام و موارد دیگر پاسخ داد.

به گزارش مهر، حسینی گفت: ما در این انقلاب از کشوری که صد درصد وابسته به آمریکا بود به کشوری مستقل تبدیل شدیم و علیرغم همه فشارها در 33 سال اخیر از خود مقاومت نشان داده ایم و دستاوردهای انقلابمان قابل صدور به همه جهان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تبریک به ولادت حضرت محمد (ص) آن را محور وحدت در جهان اسلام دانست و همچنین با تحولات مصر در یک سال گذشته ابراز امیدواری کرد جانفشانی های مردم این کشور منجر به استقرار یک نظام مردمی در مصر شود.

وی گفت: حداقل این دستاوردها این بوده که دیواری که حسنی مبارک به مدت 30 سال بین ما ایجاد کرده بود فرو ریخته است و من امیدوارم در آینده ای نزدیک روابط پس از برقراری روابط سیاسی حضور فرهنگی خوبی در مصر داشته باشیم و متقابلا خود را برای پذیرایی از هیئت های فرهنگی مصر اعلام می کنیم.

حسینی در عین حال با اشاره به تلاش بی نتیجه ایران برای حضور ناشرانش در نمایشگاه کتاب قاهره ابراز امیدواری کرد با برقراری روابط سیاسی و فرهنگی این امکان و نیز زمینه برگزاری برنامه های فرهنگی در حوزه هایی مانند فیلم و تئاتر توسط ایران در مصر فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیدار فعالان رسانه ای مصر با رهبری و رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد این سفر به افزایش اطلاعات مصری ها در باره ایران کمک کند و روزنامه نگاران مصری در انعکاس واقعیت های جامعه ایران صحیح عمل کنند.

در ادامه این برنامه هر یک از خبرنگاران و فعالان رسانه ای مصری حاضر در جلسه فراخور موضوعات مرتبط با روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور سئوالاتی را از حسینی پرسیدند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به آنها پاسخ داد.

عمر عبدالعلی خبرنگار نشریه "الاسبوع "و از اعضای تحریریه نشریه "صدی البلد" درباره تمایل ایران به برقراری روابط فرهنگی با مصر پس از سقوط رژیم مبارک سئوال کرد که حسینی در پاسخ وی گفت: از نظر ما هیچ محدودیتی برای برقراری روابط وجود نداشته اما متقابلا این امکان برای ما از سوی مصر فراهم نبوده است علیرغم اینکه یک سال است مبارک برکنار شده اما دولت جدید مصر هنوز اجازه نمی دهد ناشران ما در نمایشگاه کتاب قاهره شرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خبرنگاران مصری خواست این موضوع را از دولت کشورشان جویا شود.

یاسر سلیم از روزنامه نهضت مصر درباره جایگاه زبان عربی در فرهنگ ایرانی و نیز دلیل فعالیت نداشتن رسانه های عربی به جز روزنامه های الوفاق در ایران سئوال کرد که حسینی این گونه پاسخ داد: زبان رسمی ما فارسی است و ما آن را زبان دوم جهان اسلام می دانیم که خدمات فراوانی هم از طریق این زبان به جهان اسلام صورت گرفته است.

وزیر ارشاد افزود: زبان عربی هم در ایران مورد توجه است و در قانون اساسی تاکید شده که آموزش زبان عربی در مدارس و دانشگاهها الزامی است ضمن اینکه عربی زبان اصلی حوزه های علمیه هم هست.

حسینی ادامه داد: حتی در برخی مناطق ایران مانند خوزستان، کنگره ها و جشنواره های شعر برپا می شود که کلا به زبان عربی است. قالب خبرگزاری های ایران هم زبان دومشان عربی است. همچنین شبکه های رادیویی و تلویزیونی عرب زبان مثل العالم و الکوثر در ایران فعال هستند.

وزیر ارشاد افزود: همچنین بر مبنای قانون اساسی دین رسمی در ایران اسلام است و قوانین مجلس نباید مغایر با اسلام باشد و فلسفه وجودی نهادی مانند شورای نگهبان همین است.

محمد عبدالخلیل نماینده رسانه حزب التحریر مصر از وزیر ارشاد ایران پرسید برخی کتاب ها و نمایش های ایرانی ممکن است تاثیر مخربی در روابط بین دو کشور ایران و مصر بگذارد چرا ایران مانع از عرضه این قبیل آثار نمی شود؟ حسینی پاسخ داد: ما در صدور مجوز برای کتابها یکی از نکاتی را که قویا رعایت می کنیم این است که به اختلافات مذهبی دامن نزند. رهبر انقلاب هم مسئولان را نهی کرده اند از اینکه در سخنرانی هایشان مقدسات مذاهب اسلامی را مورد وهن قرار دهند.

وزیر ارشاد در عین حال تاکید کرد: بعضی از افراد افراطی که تفکرات آنها ریشه در کشورهای دیگر هم دارد به این اختلافات مذهبی دامن می زدند و اینها کسانی هستند که به نفع آمریکا فعالیت می کنند.

حسینی با اشاره به دیدار روز گذشته اش با وزیر فرهنگ فلسطین گفت: ما همانطور که از حزب الله لبنان حمایت می کنیم از حماس هم حمایت می کنیم و نگاهمان فراتر از بحث های قومیتی و طایفه ای و مذهبی گری است. دشمن اصلی ما آمریکا است و بر این باور هستیم که همه باید بسیج شویم تا عوامل امریکا را از منطقه بیرون کنیم.

حازم خلیفه از روزنامه الجمهوریه مصر نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان را درباره استفاده جوانان کشورهای اسلامی از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر برای ایجاد روابط مستحکم تر جویا شد که حسینی گفت: همانطور که قدرت های جهانی از فضای مجازی می خواهند استفاده کنند مردم منطقه هم باید از این امکان برای پیشبرد اهداف والای خودشان بهره بگیرند.

وی افزود: ما هم تاکید داریم که جوانان ما باید به زبانهای مختلف آشنا شوند که بتوانند این ارتباط را بین یکدیگر ایجاد کنند.

محمد احمد از رادیو و تلویزیون مصر با تاکید بر لزوم گفتگوی میان زعمای دو کشور ایران و مصر خطاب به حسینی گفت: متاسفانه این فرهنگ عذرخواهی در ایران وجود نداشته و نمونه بارز آن وجود خیابانی در تهران به نام قاتل انورسادات (رئیس جمهور اسبق مصر) است شما چه راهکاری برای بهبود روابط فرهنگی بین دو کشور دارید .

وزیر ارشاد با بیان اینکه نگاه امام راحل و رهبر ما جهانی است در پاسخ به این سئوال گفت : به نظر نمی رسد برقرار نبودن رابطه سیاسی بین ایران و مصر به خطر این بوده باشد که یک خیابان در تهران به نام خالد اسلامبولی نامگذاری شده است. حاکمان سابق مصر وابسته به آمریکا بوده اندو مصر در دوره قبلی مثل ایران قبل از انقلاب بود.

حسینی اضافه کرد: به نظرم طرفداران مبارک از اینکه یک حکومت مردمی در مصر پا بگیرد و دو کشور به هم نزدیک شوند نگران هستند.

 

منبع: بازتاب امروز 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود