کد خبر: 6543

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / اخبار نمایشگاه
0
بازدیدها: 201

برگزاری هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان

نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب […]

دبیر سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: باید قالب و قاب‌های جدیدی به حوزه کتاب و کتابخوانی کشور اضافه شود و نوآورانه بودن برنامه‌ها در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار بگیرد

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دوشنبه (هفدهم مهرماه ۱۴۰۲) با حضور علی رمضانی(دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، اعضای شورای برنامه‌ریزی و نمایندگان دستگاه و سازمان‌های همکار در برگزاری این دوره از هفته کتاب در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
برنامه‌های مردمی؛ رویکرد اصلی هفته کتاب


در ابتدای این نشست، علی رمضانی با بیان اینکه فعالیت در حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخوانی در جامعه خودآگاهی را ارتقاء می­دهد، گفت: سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را باید با نگاه به تجربیات سی دوره گذشته آغاز کنیم. ۲۴ آبان ماه، روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» بهانه برگزاری این هفته و بهانه به صدر‌آوری خبرهای حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور است.
 
وی با اشاره به اینکه سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: پیش از برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دنبال انتخاب شعاری بودیم که تا پایان سال در همه رویدادهای کتابی کشور که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شوند، قابل استفاده باشد. لذا شعار «آینده خواندنی است» برای این نمایشگاه انتخاب شد و برای این دوره از هفته کتاب نیز از همین شعار استفاده می‌شود تا بتوانیم از برنامه‌ها و فعالیت‌های مفهومی که به لحاظ هنری، بصری و گفتمانی در ایام برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تولید شد در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده کنیم و بر آنها بیفزاییم.
 
دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه در ستاد هفته کتاب درباره چارچوب‌های همکاری، بسترهای موجود، بازنمایی فعالیت‌ها و تشکیل زنجیره واحدی از فعالیت‌ها تمرکز کرده‌ایم، عنوان کرد: تلویزیون اینترنتی کتاب متولد سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است و امسال اولین سالگرد راه‌اندازی این شبکه است و در این دوره از هفته کتاب به صورت گسترده‌تر فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. ستاد خبری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران فعالیت دستگاه‌ها را به اطلاع مردم سراسر کشور می‌رساند. برنامه‌های پیشنهادی دستگاه‌های مختلف باید در فضا و گستره عمومی قابلیت اجرا داشته باشند تا عموم مردم آنها را احساس کنند. این برنامه‌ها باید مبتنی بر «ترویج» کتاب و کتابخوانی باشند.
 
وی با بیان اینکه در این سال‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی قالب‌های مختلفی تجربه شده است، ادامه داد: بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه کتاب در کشور رخ می‌دهد و در این حجم به آنها پرداخته می‌شود، منحصر به ایران است. برگزاری نشست‌های ترویجی و تخصصی، میزبانی از اهالی قلم و پیشکسوتان عرصه کتاب و فرهنگ و... از جمله موضوعاتی است که پیشنهاد می‌شود برنامه‌های دستگاه‌های مختلف در قالب آنها سازماندهی شود. دستگاه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و... که دامنه کشوری و استانی دارند در این فضا می‌توانند فعالیت‌های گسترده‌تری انجام دهند.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر اینکه برنامه‌ها و فعالیت‌های این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان‌ها تمرکز بیشتری پیدا کند، گفت: برنامه‌های این رویداد فرهنگی باید برای مردم استان‌هایی که بعضا از فعالیت‌های اینچنینی برخوردار نیستند به نمایش گذاشته شود.
 
او به اولویت‌ها و رویکردهای پیشنهادی این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های مختلف می‌توانند در برنامه‌های خود به مفهوم شعار هفته کتاب توجه کنند. همچنین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به موضوع کودک و نوجوان در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دستگاه‌های فعال در این حوزه در ایام برگزاری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب به موضوع کودک و نوجوان توجه ویژه‌تری داشته باشند. رویکرد اصلی دستگاه‌های فعال در این رویداد فرهنگی باید برنامه‌های مردمی باشد تا برنامه‌ها همگانی و ظرفیت انتشار آنها در فضای مجازی و رسانه‌‌ای کشور فراهم شود. از برنامه‌های برگزار شده در طول سال‌های مختلف نیز می‌توانیم استفاده کنیم اما باید قالب و قاب‌های جدیدی به حوزه کتاب و کتابخوانی کشور اضافه شود و نوآورانه بودن برنامه‌ها در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار بگیرد. همچنین در برنامه‌ها به اهالی قلم و پیشکسوتان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
 
رمضانی درباره حضور جدی‌تر برخی از سازمان‌ها و نهادها در برگزاری این رویداد فرهنگی توضیح داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به صورت جدی‌تر به فعالیت‌ها و برنامه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی بپردازد. هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ظرفیت و فرصتی است که این مجموعه می‌تواند با استفاده از آن فضای دانشگاهی کشور را بازآرایی و برنامه‌های منسجمی برای دانشگاه‌ها پیش‌بینی کند.
 
وی افزود: مبحثی درباره کتاب‌های مطرح منتشر شده در کشور طی سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ با عنوان «یک قرن کتاب» با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که امیدواریم در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اجرایی شود. این طرح ابعاد مختلفی درباره نویسندگان و اشخاص شاخص را در بر می‌گیرد و امیدوارم عملیاتی شود. اکران تصاویر نویسندگان و شاعران مطرح کشور در سطح شهر تهران یکی از کارهای جدید دو دوره گذشته هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بود که با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد و تجربه خوب، جدید و پربحثی بود که باید آن را به شیوه جدید‌تری پیش ببریم. در هفته کتاب سال گذشته تاکید شد که از این ظرفیت سازمان زیباسازی شهر تهران برای استان‌ها هم استفاده شود و در این دوره نیز این موضوع به صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به حوزه پرظرفیت وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: در بازی‌های آسیایی هانگژو، نویسندگان برای نوشتن و روایت اتفاقات این مسابقات، کاروان ایرانی را همراهی می‌کردند که از این اتفاق بسیار خرسندیم. وزارت ورزش و جوانان باید به صورت جدی‌تر وارد میدان شود و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد به اطلاع مردم برساند. ستاد خبری سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و تلویزیون اینترنتی کتاب، انواع فعالیت‌های کتابی وزارت ورزش و جوانان را پوشش می‌دهند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه‌های عمومی در تولید و مصرف برای ناشران، کتابفروشان و مصرف‌کنندگان می‌پردازد. می‌توانیم فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی را با سازمان زیباسازی شهر تهران و سایر مجموعه‌ها در قالب یک پویش به سرانجام برسانیم.
 
علی رمضانی در پایان سخنان خود با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش ظرفیت‌های درونی دارد و به نظر باید اولویت اول این وزارتخانه فعال کردن این ظرفیت‌ها باشد، گفت: جشنواره «دانایی و توانایی» از جمله ظرفیت‌های این وزارتخانه است. ظرفیت‌های دیگری همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات متعددی در دل وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که باید جزئی‌تر و عملیاتی‌تر با بخش‌ها و نهادهای مختلف مرتبط شود تا به سمت جلو گام بردارد.
 
تبلور عدالت فرهنگی در برنامه‌های فرهنگی
 
مهدی رمضانی چابک؛ مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست مهمترین رکن رویدادهای فرهنگی به ویژه حوزه کتاب را همگرایی، هم‌افزایی و ضریب توان داستگاه‌ها دانست و عنوان کرد: با این همگرایی می‌توانیم موضوعات فرهنگی و چتر برنامه‌های فرهنگی را عمق داده و وسعت ببخشیم. مهمترین اثر جمع حاضر نیز ناظر به همین معنا است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نقش و مسئولیت تشکیل کمیته‌های استانی را برعهده دارند و تلاش می‌کنیم با رویکرد تحولی ستاد استانی را تشکیل دهیم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها به تنهایی قادر به اثرگذاری مناسب در حوزه کتاب و کتابخوانی نیستند و نیازمند همگرایی مجموعه‌های استانی و دستگاه‌های ناظر در استان‌ها هستند.
 
وی همچنین بیان کرد: عدالت فرهنگی موضوعی است که در رویکرد فرهنگی دولت، برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تبلور بیشتری دارد. در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کنار توجه به موضوع کودک و نوجوان لازم است به موضوع عدالت فرهنگی نیز توجه شود.همچنان بخش قابل توجهی از کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف از دسترسی بالا به حوزه کتاب و کتابخوانی برخوردار نیستند و باید به آن توجه کرد. همچنین نیاز است دسترسی به کتاب را برای نقاطی از کشور که دسترسی کمتری به کتاب دارند، فراهم کنیم. از سویی نیاز است برای اقشاری که دسترسی کمتری به خدمات فرهنگی دولت در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند نیز شرایط مناسبی فراهم کنیم.
 
مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: تبلور خدمت‌رسانی در حوزه فرهنگ به این جامعه هدف می‌تواند در مقطع زمانی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران جدی‌تر شود و در این مسیر گام‌های موثری برداریم. سال گذشته با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان زیباسازی شهر تهران کار ارزنده‌ای در خصوص الگوسازی و معرفی چهره‌های شاخص حوزه ادبیات انجام شد که خوب است مشابه این اقدام به همه استان‌ها تسری پیدا کند و ظرفیت ارائه آن در استان‌ها نیز وجود دارد.
 
اعطای درجه­‌های هنری مصوب در برنامه‌های هفته کتاب
 
محمدعلی مرادیان؛ مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم نشان‌ درجه یک، دو و سه هنری تصویب شده، در برنامه‌های مختلفی که در ایام برگزاری سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شود.
 
او با اشاره به اینکه در گستره جغرافیای ایران، هنرمندان، ادیبان و اهالی ادب درجه‌های مختلف هنری را کسب کردند، عنوان کرد: همانند سال گذشته آماده برگزاری ضیافت بزرگی برای اهالی فرهنگ و ادب هستیم. امکان‌سنجی برگزاری مراسم ناشران نمونه سال، دیدار با اهالی فرهنگ کشور، تشکل‌های نشر، صنوف مرتبط با کتاب، کتابفروشان، ناشران و پیشکسوتان حوزه تالیف و ترجمه و... از دیگر برنامه‌های ما در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
تقویت وجوه مردمی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب
 
اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به برنامه‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: سال گذشته جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» از حیث محتوا، فرم و شکل به سمت مردمی شدن حرکت کرد و جشن‌های انتخاب روستاهای دوستدار کتاب در میان اهالی روستا برگزار شد. در سال جاری این جشنواره از حیث محتوا و برنامه‌های مردمی تقویت می‌شود و در هشت روستای منتخب؛ یک روستای استمرار در زمینه فعالیت مستمر کتابخوانی و یک جامعه عشایری ۱۰ جشن کتاب در نقاط مختلف کشور خواهیم داشت. درباره انتخاب پایتخت کتاب نیز این شیوه در پیش گرفته شد. محورهای ارزیابی داوران برای انتخاب پایتخت کتاب مردمی بودن رویدادها بود. ارزیابی میدانی از هفت شهر انجام شده و ارزیابی سه شهر دیگر نیز در روزهای آینده انجام می‌شود و در این ارزیابی‌ها پیگیر پیدا کردن حلقه‌های میانی و جریان‌های مردمی فعالیت‌های کتابی هستیم. جشن انتخاب پایتخت کتاب در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شهر منتخب و به صورت مردمی برگزار می‎شود.
 
مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سال گذشته با خطاب قرار دادن مجموعه وزارت آموزش و پرورش که با بدنه چند میلیونی دانش‌آموزان در ارتباط است، دوره آموزشی کتابخوانی برای معلمان را تدارک دیدیم که طی آن هفده ساعت آموزش ضمن خدمت برای این معلمان در نظر گرفته شد که دویست و نود هزار نفر موفق شدند این دوره را به پایان برسانند. آمادگی داریم این فعالیت را برای تعداد بیشتری از این افراد استمرار دهیم. همچنین با دو مجموعه مالی که به توافق‌های اولیه‌ برای تجهیز مدارس منطقه محروم به کتاب رسیده‌ایم؛ امیدواریم اعتبارات آن تامین شود و تا پایان سال آینده بخشی یا همه آنها را به کتابخانه‌های کلاسی مجهز کنیم.
 
تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم در هفته کتاب
 
محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه ماموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در طول سال پرداختن به کتاب است، گفت: تلاش کردیم به مناطق محروم و مناطق با آسیب‌های اجتماعی بالاتر توجه بیشتری داشته باشیم. در همین زمینه در یک ماه گذشته با وزارت کشور و سایر دستگاه‌های کشور جلساتی داشتیم تا در ایام برگزاری هفته کتاب به لحاظ منابع اتفاقات خوبی در کتابخانه‌های این مناطق ایجاد کنیم.
 
او با اشاره به اینکه برای احداث کتابخانه‌های مرکزی در دولت سیزدهم، نهضتی ایجاد شده است، مطرح کرد: ساخت برخی از کتابخانه‌های مرکزی بین ۱۵ تا ۲۰ سال طول کشیده است اما در دولت سیزدهم با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این کتابخانه‌ها در کمترین زمان به بهره‌برداری رسید‌ه‌اند. یکی از این کتابخانه‌ها، کتابخانه مرکزی خرم آباد استان لرستان بود که برخی از بخش‌های آن مانند بخش کودک و نوجوان بی‌نظیر است. در ایام هفته کتاب هم افتتاح کتابخانه­‌هایی را خواهیم داشت. موضوع زنگ کتابخوانی در مدارس از جمله موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بود که تاکنون عملیاتی نشده است.
 
آمادگی هزار و ۴۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حضور نویسندگان
 
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را ذاتا بر بستر کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سکوت معنا ندارد و مبتنی بر فعالیت‌ها و برنامه‌هایی است که کودکان در بستر کتابخانه انجام می‌دهند. هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران فرصت مغتنمی است که به نحو شایسته‌ای از این بستر استفاده و همسو با جریان کلانی که در این هفته در کشور رخ می‌دهد، آورده بیشتری کسب کنیم.
 
او به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به کتاب‌های تولیدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خرید کتاب از ناشران خصوصی، فرآیند چاپ و ارسال ۳میلیون جلد کتاب از تابستان سال جاری آغاز شده است و در هفته کتاب ادامه می‌­یابد. برگزاری اختتامیه جشنواره «کتاب مرغک» در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است که طی آن کتاب‌های برگزیده حوزه کودک و نوجوان در سال گذشته معرفی خواهند شد.
 
وی درباره طرح «کانون- مدرسه» به‌عنوان یکی از فعالیت‌های جدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: در سال جاری این طرح در قالب یک طرح ملی به کار خود ادامه می‌دهد. هدف این طرح، استمرار و حضور موثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بستر مدرسه است تا بتواند به‌صورت هدفمند در سطح مدارس حاضر شود و با همکاری مربیان پرورشی فعالیت‌های کانون را در مدارس دنبال کند. همچنین، رونمایی از کتاب‌های جدید حوزه کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های ما در این رویداد فرهنگی است تا کتاب‌های جدید در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.
 
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه امتداد و اتصال مستقیم و زنده‌ای بین مخاطبان، نویسندگان و تولیدکنندگان در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: نتوانستیم اتصال مستمری بین نویسنده و مخاطب ایجاد کنیم. امیدوارم از ظرفیت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این هدف استفاده کنیم و بتوانیم اتصال هوشمندانه‌ای بین مخاطبان و نویسندگان به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان برقرار کنیم. برای این گروه سنی ارتباط با نویسندگان امری بسیار جذاب است و دوست دارند با نویسندگان کتاب‌هایی که می‌خوانند آشنا شوند.
 
فرهاد فلاح در پایان سخنان خود گفت: برنامه «دو پنجره» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف اتصال نویسندگان با مخاطبان در دورترین نقاط کشور طراحی شده است و نویسندگان در مراکز مختلف کانون حاضر می‌شوند و درباره کتاب‌های خودشان با کودکان و نوجوانان صحبت می‌کنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هزار و ۴۰ مرکز سراسر کشور برای حضور نویسندگان و اجرای برنامه‌های سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد.
 
توجه به روستاها و عشایر در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی
 
مسیح لهراسبی، مدیر امور کتابخانه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این نشست درباره فعالیت‌های این مرکز در سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیش از ۷هزار کتابخانه مخزن‌دار و حدود ۵هزار کتابخانه باز در کشور فعالیت‌های ترویج کتاب و کتابخوانی را در طول سال انجام می‌دهد. این ستاد با داشتن شبکه مویرگی در سطح عشایر، روستاها، روستاهای مرزی، شهرها و مراکز استان‌ها آمادگی دارد از ظرفیت سازمان‌ها و نهادها برای برگزاری برنامه‌های مختلف در ایام برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. توجه به بخش روستاها و عشایر در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، معرفی کتاب‌های مفید، تسهیل دسترسی به کتاب و فراهم کردن بسترهای مناسب برای کرسی‌های نقد و بررسی کتاب از جمله موضوعات مورد توجه در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است.
 
وی با اشاره به سایر برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عنوان کرد: تولید سرود با موضوع کتاب و اجرای آن در سطح شهر توسط گروه‌های سرود ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تولید نمایش‌نامه با موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی، به‌روزرسانی کتابخانه‌ها، برگزاری جشن با عنوان «شنبه‌های کتاب مساجد» با حضور نویسندگان، تولید مستند کتابخانه برتر و... از دیگر برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.
 
برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای هفته کتاب
 
نرگس بابایی؛ کارشناس بخش نشریات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این نشست به برنامه‌های این سازمان در این دوره از هفته کتاب اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های نقد، معرفی و بررسی کتاب با حضور نویسندگان پرتیراژ و پرمخاطب، برگزاری نشست با حضور ناشران، کتابداران، استادان و پژوهشگران برتر حوزه کتابداری، اهدای کتاب به کتابخانه‎ها و استان‎‌ها، مبادله کتاب با کتابخانه‌ها، معرفی کتاب نفیس در حوزه کتابداری، برگزاری نشست‌ با حضور خانواده‌ها برای انتقال تجربه‌های کتابخوانی، برگزاری نشست با حضور اهداکنندگان و واقفان کتاب و... از جمله برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.
 
ایجاد گونه ورزشی در حوزه رمان در وزارت ورزش و جوانان
 
امید کوره‌چی، مشاور معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش وزارت ورزش و جوانان نیز در این نشست با بیان اینکه در وزارت ورزش و جوانان با نگاه و رویکرد ویژه‌ای به حوزه کتاب و کتابخوانی ورود پیدا کردیم، عنوان کرد: در همین راستا، در این وزارتخانه در حال راه‌اندازی یک گونه ورزشی هستیم. در حوزه رمان ورزشی، داستان کوتاه و نمایش‌نامه خلاء احساس می‌کنیم. رصد ناشران ورزشی جزو اولویت‌های کاری ما است و برای ارتقاء فعالیت‌های آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم. از بین چهره‌های مشهوری که با جریان فرهنگی کشور هم‌داستان هستند کانون‌ها و بنیادهایی راه‌اندازی کردیم تا در آنجا معرفی، نقد و بررسی کتاب انجام شود.
 
وی ادامه داد: همچنین در ۵۲ فدراسیون از ۳۱ استان کشور کمیته‌های فرهنگی ایجاد کرده‌ایم که یکی از وظایف آنها توجه به موضوع کتاب است. در حال راه‌اندازی سامانه‌ای برای رصد و پایش تولید محتوای مکتوب در حوزه ورزش هستیم که شامل مستندنگاری ورزشی، مسائل مرتبط با فدراسیون و زندگی‌نامه شهدای ورزشکار است. همچنین استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه ورزش از دیگر برنامه‌های ما است.
 
استفاده از بستر باشگاه کتابخوانی «صدتایی‌ها»
 
عباس باباخانیان، مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست بیان کرد: نزدیک به سه سال از راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی «صدتایی‌ها» با داشتن ۱۲هزار عضو می‌گذرد و تا پایان زمستان، نزدیک به ۶۰ هزار نفر از نوجوانان شهر تهران نیز عضو این باشگاه می‌شوند. این بستر برای سازمان‌ها و نهادهایی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، آماده است.
 
برگزاری برنامه‌های قرآنی و بزرگداشت علامه طباطبایی
 
در ادامه این نشست، سعید مجیدی، مسئول ستاد برگزاری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ملی و سراسری بودن بُعد مهم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برخی از سازمان‌ها، شبکه استانی دارند و برخی دیگر مربوط به شهر یا استان تهران هستند. برنامه‌ها و فایل‌های تولید شده خود را در اختیار استان‌‎های مختلف قرار دهید تا در سراسر کشور نیز از ظرفیت برنامه‌های اجرا شده در تهران استفاده کنیم.
 
وی افزود: براساس مناسبت تقویمی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ آبان به عنوان روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» انتخاب شده است. علت نام‌گذاری این روز مربوط به سالروز رحلت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و زحمات بی‌بدیل ایشان در حوزه کتاب قرآن است. با توجه به اهانتی که به قرآن کریم صورت گرفته برنامه‌های قرآنی و بزرگداشت علامه طباطبایی نیز مورد توجه دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد.
 
پوشش خبری برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در هفته کتاب
 
مرتضی بریری، عضو شورای برنامه‌ریزی و مدیر کمیته تبلیغات و رسانه سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست بیان کرد: پوشش خبری برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای همکار در هفته کتاب به دو شکل؛ پوشش مستقیم توسط ستاد خبری و پوشش توسط مجموعه برگزارکننده برنامه با حمایت ستاد خبری انجام می‌شود. به منظور هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف با ستاد خبری هفته کتاب در استفاده از تمامی ظرفیت‌های حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی، در کمیته تبلیغات و رسانه این دوره از هفته کتاب کارگروهی متشکل از نمایندگان رسانه‌ای سازمان‌ها و نهادها فعالیت خواهد کرد که با بررسی و تعیین سطح برنامه‌ها، در خصوص شیوه پوشش خبری و وظایف طرفین در حوزه‌های مذکور تصمیم‌گیری می‌شود. ارائه محتواهای تبلیغی و ترویجی قابل استفاده در سازمان‌ها و نهادها و خدمات رسانه‌ای نیز در دستور کار است.
 
مدیر کمیته تبلیغات و رسانه سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای پوشش رسانه‌ای برنامه‌های استانی اشاره کرد و گفت: پوشش استانی برنامه‌های این دوره از هفته کتاب برعهده خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) قرار دارد و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز با محوریت تلویزیون اینترنتی کتاب فعالیت خواهند کرد. تلاش می‌شود اقلام تبلیغی هفته کتاب برای استفاده سازمان‌ها و نهادها حداقل ۱۰روز قبل از هفته کتاب به مجموعه‌ها تحویل داده شود تا آغاز تبلیغات محیطی و رسانه‌ای در زمان مناسب صورت گیرد. مستندسازی فعالیت‌ها نیز از مواردی است که انتظار می‌رود مورد توجه جدی متولیان برگزاری برنامه‌ها قرار بگیرد.
 
در ادامه این نشست، نمایندگان بیش از بیست دستگاه و سازمان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که از جمله آنها می‌توان به نقد و بررسی کتاب‌ها در کرسی‌های دانشگاه‌ها، حضور نویسندگان پرمخاطب و پرفروش در فضای دانشگاه‌ها، قرار گرفتن کتاب در سبد کالای خانواده‌ها، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، برگزاری جشنواره دانایی و توانایی از سوی وزارت آموزش و پرورش، تجهیز کتابخانه‌های حوزه علمیه و... اشاره کرد.
 
به گزارش ایبنا؛ در این جلسه، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی چابک، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا هراتی؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرعباس اکبری، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران، حجت‌الاسلام‌ مجتبی عباسلو، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، محمدعلی قندهاری‌نیا، مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، عباس باباخانیان، مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسیح لهراسبی، مدیر امور کتابخانه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مجید قادری آذر، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مهدی سلیمانی، معاون تشکیلاتی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، رحیم‌زاده، مشاور فرهنگی مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امید کوره‌چی، مشاور معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش وزارت ورزش و جوانان، عبدالعلی‌پور، کارشناس امور کتابخانه‌های معاونت امور فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، نرگس بابایی، کارشناس بخش نشریات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مجید صحاف، مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب، محمدمهدی شیخ صراف، سردبیر خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، محمد خلج، مدیر کمیته اداری و مالی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، حسین تیموری، مدیر کمیته سازمان‌‌ها و مشارکت‌های سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، غلامرضا طریقی، مدیر کمیته فرهنگی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، آزاده نظربلند، مدیر کمیته هماهنگی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، سعید مجیدی؛ مسئول ستاد برگزاری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب و مرتضی بریری، مدیر کمیته تبلیغات و رسانه‌ سی‌ویکمین دوره هفته کتاب حضور داشتند.

 

منبع ایبنا

هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود