کد خبر: 6134

تاریخ انتشار: 1397-07-20 - 15:19

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / تازه های کتاب و نشر / نقد و معرفی کتاب / سیاسی اجتماعی / مطالب دیگران- سیاسی / اجتماعی / بین الملل / مطالب دیگران- انقلاب اسلامی / اقتصاد
+1
بازدیدها: 1 372

هنر تحریم ها نگاهی از درون میدان

نوشته ریچارد نفیو/ ترجمه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی /ویرایش دوم/ خرداد1397/ 145 صفحه. نفيو، مسئول تيم طراحي تحریمها عليه ایران در دوره دوم و چهره اصلي تيم پشتيبان مذاكره  كنندگان این توافق […]

هنر تحریم ها نگاهی از درون میدان

نوشته ریچارد نفیو/ ترجمه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

ویرایش دوم/ خرداد1397/ 145 صفحه.

 

مرکز پژوهش های مجلس کتاب «هنر تحریم ها، نگاهی از درون میدان» که نوشته ریچارد نفیو مسئول تیم طراحی تحریم ها علیه ایران، در دوره دوم اوباما و چهره اصلی تیم پشتیبان مذاکره کنندگان این توافق در امور تحریم ها در وین است را ترجمه و منتشر کرد.

 

در مقدمه این کتاب آمده است؛ ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران، منجر به برجام، در دوره دوم اوباما و چهره اصلی تیم پشتیبان مذاکره‌کنندگان این توافق در امور تحریم‌ها در وین بوده است. نفیو پیش از آن،‌ به‌مدت ده سال مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید و قائم‌مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه ایالات متحده بوده است. در حقیقت، نفیو را می‌توان فرمانده چریک‌های کت و شلواری جنگ تحریمی ایالات متحده علیه ایران خطاب کرد.

نفیو در کتاب حاضر با عنوان «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها می‌پردازد. این کتاب، به‌دلیل آنکه نه از بُعد نظری یا دانشگاهی، بلکه با دیدی کاملاً عملگرایانه و معطوف به مسئله تحریم‌گذاری می‌پردازد و توسط مسئول طراحی تحریم‌های ایران نوشته شده، از آثار دیگر در این زمینه متمایز است. این کتاب، در آستانه سال 1397 شمسی در آمریکا منتشر شده و از این بابت نیز در ارتباط با تحولات مرتبط با ایران، تازگی دارد.

این کتاب از زمان کوتاهی که منتشر شده تاکنون، در حد راهنمای آموزشی تحریم‌گذاری در سطوح بالای دستگاه سیاستگذاری آمریکا معرفی شده است.

نویسنده در این کتاب به بیان نوع نگاه خود به تحریم‌ها از منظر دوگانه «درد/ استقامت» می‌پردازد. وی توضیح می‌دهد که درد تحریم‌ها را چه زمانی، چگونه و برکجا می‌توان وارد کرد و در عین حال، استقامت طرف مورد تحریم را چگونه و براساس چه شاخص‌هایی می‌توان سنجید و تحریم‌ها را چگونه متناسب با این شاخص‌ها، تنظیم و بازتنظیم کرد که بیشترین تأثیر را برجای بگذارد به‌طوری که در نهایت دیپلماسی وارد شده و نفع حداکثری را برای تحریم‌گذار به ارمغان بیاورد.

نویسنده در جای‌جای کتاب خود نشان می‌دهد که تحریم‌گذاری به‌عنوان ابزار استراتژیک در دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده، نه امری صرفاً فنی، بلکه بیشتر هنر تصمیم‌گیری و به‌کار گرفتن خلاقانه ابزارهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این مورد است. به‌عنوان مثال، نفیو نشان می‌دهد که چگونه در عین تحریم اقلام مختلف، واردات کالاهای لوکس را از تحریم مستثنا کرده تا به احساس اجتماعی تحریم‌شدگی بیشتر دامن بزند، یا مثلاً چگونه افزایش قیمت مرغ در ایران، موضوعی که هدف تحریم نبوده، به افزایش فشار تحریم‌ها کمک کرده است یا مثلاً چطور واردات برخی اقلام را منع نکرده تا ذخیره ارزی ایران با سرعت بیشتر و زودتر تحلیل برود و... .

نتیجه کلی کتاب برای مخاطب ایرانی و سیاستگذاران می‌تواند این نکته باشد که اولاً تحریم‌گذار تحریم را به‌عنوان ابزار اصلی و ثابت در جعبه ابزار تعامل خود با کشورهای دیگر می‌داند و این امر با اقدامات مقطعی قابل رفع نیست، چنان‌که در مواعد و زمینه‌های مختلف قابل استفاده مجدد است و ثانیاً و مهمتر از آن اینکه: آنچه سرنوشت جنگ تحریمی را مشخص خواهد کرد، «هنر استقامت» در ابعاد مختلف آن و به‌کارگیری روش‌های مختلف سنتی و خلاقانه است که در گام آخر می‌تواند نفع دیپلماتیک را برای کشور تحت تحریم رقم زند و بدون ساختن بستر استقامت، شروع از گام آخر می‌تواند نتایج معکوس به بار آورد.

شایان ذکر است محتویات این کتاب مورد تأیید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیست و صرفاً با هدف آشنایی سیاستگذاران با نگاه، رویکرد و روش‌های طراحان سیاست تحریم علیه ایران منتشر می‌شود.

منبع +

 

متن کامل مقدمه مركز پژوهشهاي مجلس براین ترجمه

ریچارد نفيو، مسئول تيم طراحي تحریمها عليه ایران، منجر به برجام، در دوره دوم اوباما و چهره اصلي تيم پشتيبان مذاكره كنندگان این توافق در امور تحریمها در وین بوده است.

نفيو پيش از آن، به مدت ده سال مسئول امور ایران در شوراي امنيت ملي در كاخ سفيد و قائم مقام هماهنگي سياست تحریم در وزارت خارجه ایالات متحده بوده است. در حقيقت، نفيو را مي توان فرمانده چریك هاي كت و شلواري جنگ تحریمي ایالات متحده عليه ایران خطاب كرد.

به تشریح چارچوب فكري و » هنر تحریمها، نگاهی از درون میدان « نفيو در كتاب حاضر با عنوان عملي خود در طراحي تحریمها عليه ایران با هدف افزایش حداكثري تأثير و موفقيت آنها مي پردازد.

این كتاب، به دليل آنكه نه از بُعد نظري یا دانشگاهي، بلكه با دیدي كاملاً عملگرایانه و معطوف به مسئله تحریم گذاري مي پردازد و توسط مسئول طراحي تحریم هاي ایران نوشته شده، از آثار دیگر در این زمينه متمایز است. این كتاب، در آستانه سال 1397 شمسي در آمریكا منتشر شده و از این بابت نيز در ارتباط با تحولات مرتبط با ایران، تازگي دارد.

این كتاب از زمان كوتاهي كه منتشر شده تاكنون، در حد راهنماي آموزشي تحریم گذاري در سطوح بالاي دستگاه سياست گذاري آمریكا معرفي شده است. به عنوان مثال:

دنيل فرید هماهنگ كننده سابق وزارت خارجه آمریكا در امور تحریمها، ضمن توصيه كتاب نفيو توانسته كتاب آموزشي استادانه اي در این زمينه بنویسد. " آنهایي كه سروكارشان با كره شمالي، روسيه و ایران است و در مورد این كشورها نگراني دارند از كتاب هنر تحریم ها مطالب زیادي مي آموزند."

 

هنر تحریم ها نگاهی از درون میدان

 

همچنين، رابرت اینهورن مشاور ارشد سابق دفتر عدم اشاعه در وزارت خارجه آمریكا و عضو برجسته مؤسسه بروكينگز مي نویسد:

"نفيو با استفاده از تجربه دست اول خود به عنوان یك مذاكره كننده سياست گذار آمریكایي توانسته راهنماي بسيار خوبي را در حوزه ایجاد و اجراي تحریم ها تدوین كند، تحریم هایي كه به ابزاري جالب و بسيار مهم از سياست دولت آمریكا تبدیل شده است، این كتاب حتماً باید توسط مقامات و كارشناسان حوزه كره شمالي، ایران و روسيه خوانده شود و در مورد بقيه چالش هاي مهم امنيت ملي آمریكا نيز به كار گرفته شود

 

دنيس راس مشاور رئيس جمهور سابق آمریكا )باراک اوباما( نيز درباره كتاب مي گوید:

"از آنجا كه  خود نفيو یكي از افراد تأثيرگذار و اجراكننده تحریمها بوده، نگاه وي و نتيجه گيري او در این زمينه از اعتبار بالایي برخوردار است و مي تواند به سياستگذاران كمك بسيار زیادي بكند"

 

هنر تحریم ها نگاهی از درون میدان

 

نویسنده در این كتاب به بيان نوع نگاه خود به تحریم ها از منظر دوگانه " درد/ استقامت" مي پردازد. وي توضيح مي دهد كه درد تحریم ها را چه زماني، چگونه و بركجا مي توان وارد كرد و در عين حال، استقامت طرف مورد تحریم را چگونه و براساس چه شاخص هایي مي توان سنجيد و تحریم ها را چگونه متناسب با این شاخص ها، تنظيم و بازتنظيم كرد كه بيشترین تأثير را برجاي بگذارد به طوري كه در نهایت دیپلماسي وارد شده و نفع حداكثري را براي تحریم گذار به ارمغان بياورد.

نویسنده در جايجاي كتاب خود نشان مي دهد كه تحریم گذاري به عنوان ابزار استراتژیك در دستگاه سياست خارجي ایالات متحده، نه امري صرفاً فني، بلكه بيشتر هنر تصميم گيري و به كار گرفتن خلاقانه ابزارهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي در این مورد است.  به عنوان مثال، نفيو نشان مي دهد كه چگونه در عين تحریم اقلام مختلف، واردات كالاهاي لوكس را از تحریم مستثنا كرده تا به احساس اجتماعي تحریم شدگي بيشتر دامن بزند، یا مثلاً چگونه افزایش قيمت مرغ در ایران، موضوعي كه هدف تحریم نبوده، به افزایش فشار تحریم ها كمك كرده است یا مثلاً چطور واردات برخي اقلام را منع نكرده تا ذخيره ارزي ایران با سرعت بيشتر و زودتر تحليل برود و... .

نتيجه كلي كتاب براي مخاطب ایراني و سياست گذاران مي تواند این نكته باشد كه

 اولاً تحریم گذار تحریم را به عنوان ابزار اصلي و ثابت در جعبه ابزار تعامل خود با كشورهاي دیگر مي داند و این امر با اقدامات مقطعي قابل رفع نيست، چنانكه در مواعد و زمينه هاي مختلف قابل استفاده مجدد است

 و ثانياً در ابعاد » هنر استقامت « ، و مهمتر از آن اینكه:

آنچه سرنوشت جنگ تحریمي را مشخص خواهد كرد " هنر استقامت" در ابعاد مختلف آن و به كارگيري روش هاي مختلف سنتي و خلاقانه است كه در گام آخر مي تواند نفع دیپلماتيك را براي كشور تحت تحریم رقم زند و بدون ساختن بستر استقامت، شروع از گام آخر مي تواند نتایج معكوس به بار آورد.

 

محتویات این كتاب مورد تأیید مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامی نیست و صرفاً با هدف آشنایی سیاست گذاران با نگاه، رویکرد و روش هاي طراحان سیاست تحریم علیه ایران منتشر می شود. مركز پژوهش هاي مجلس از دریافت نظرات علاقه مندان و محققان پیرامون این گزارش به منظور بهبود آن استقبال میكند.

 

متن کتاب اینجا  

hnr-thrymha-vyraysh-dvm.pdf [1.68 مگابایت] (حجم: 43)

 

 قابل دسترسی است.

منبع +

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود