کد خبر: 6095

تاریخ انتشار: 1397-06-04 - 13:16

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / آسیب ها / سیاسی اجتماعی / اجتماعی / مطالب دیگران- انقلاب اسلامی / اقتصاد
+1
بازدیدها: 789

خروج از تحریم ها به واسطه برجام حقیقتاً در آن شرایط عنایت الهی بود

مهاجرنیا:مهر و کفش پرتاب کردن و هتک حرمت حرم مطهر با هویت ما جور در نمی‌آید/حوزه علمیه امروز باید پاسخگو باشد نه سؤال‌کننده […]

 

 

 پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این که امروز مردم از حکومت دینی انتظار دارندکه دین و دنیایشان را آباد کند، گفت: جناح های سیاسی کشور که از سنخ نخبگان جامعه هستند از مردم عقب ترند و نخبگان حتی از موانع طرح اندیشه و تعامل اندیشه در جامعه هستند و گاهی اجازه فکر کردن و طرح اندیشه را به رقیب سیاسی خود نمی دهند و با مواجهه بی حاصل با مخالفان خود ،اصل نظام را هم زیر سؤال می برند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، در چهاردهمین نشست مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری استان قم که با موضوع راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به تجمع برخی از طلاب و مطالبی که در آن نشست مطرح شده است و شعارهای ضد دولتی که در مدرسه فیضیه به نمایش گذاشته شده است و واکنش بزرگان حوزه و مراجع معظم تقلید حضرت آیت الله  مکارم شیرازی و نوری همدانی و جامعه محترم مدرسین به این تجمع را نقطه عطفی در جامعه نخبگانی حوزوی دانست و اظهار داشت: برخی از حوادث باید به وجود بیایند تا تلنگری در ما ایجاد کند.

وی با بیان این که حوزه علمیه حقیقتاً امروز باید پاسخگو باشد نه سؤال کننده، گفت: حوزه علمیه باید نسبت به شرایط امروز کشور پاسخگو باشد و امروز دیگر کسی نمی پذیرد که حوزه خود را مقابل نظام یا صرفاً منتقد معرفی کند. زمان برگزاری میتینگ های شعاری و انتقادی خیلی وقت است که سپری شده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: نقش پدری وراهبری را نباید به سطح انتقاد تنزل داد. چرا کاری می کنند که مراجع تقلید واکنش نشان دهند؟ جناح بندی سیاسی که بلای خانه مانسوز کشور شده نباید، نبض تحولات حوزه را هم در دست بگیرد. جريان هاي سیاسی نباید در مسائل حوزه دخالت كنند. شأن حوزه روشنگری و هدایت و نظریه پردازی و پشتیبانی تئوریک از نظام است. مهر و کفش پرتاب کردن و هتک حرمت حرم مطهر، توهین به نماز جمعه و مراجع و تهدید ریاست جمهوری،کار حوزوی طعم فقه و تقوی چشیده، نیست. اینها با هویت صنفی ما جور در نمی آید.

مهاجرنیا گفت: شأن هر نهادی مختص خودش است شأن نظامی ها دفاع فیزیکی و سخت افزاری است و کسی از آنها انتظار دیگری ندارد و شأن حوزه و دانشگاه دفاع نرم افزاری است و کسی از ما انتظار کفش و مهر پرانی و تهدید در استخر ندارد و ما می دانیم اساتید برجسته و فضلای مهذب و انقلابی حوزه چنین کارهایی نمی کنند . اخطار مراجع هم این است که جمعی از طلبه های جوان که در اکثر مدارس خیمه زده اند و تحت تأثیر القائات بیرونی هستند، چهره حوزه را مشوه جلوه می دهند .

وی افزود: مدیریت حوزه باید مراقب شأن و جایگاه حوزه و فقاهت باشد و اگر نتواند جلوی نفوذی های جریانات سیاسی را در حوزه بگیرد ، یعنی به وظیفه خودش عمل نکرده است . اگر آن روزی که به اسم طلاب کارهای افراطی صورت گرفت علیه مراجع شعار دادند ، حرمت حرم را شکستند ، مدیریت حوزه بر خورد می کرد، امروز مراجع مجبور نبودند تعبیر به فاجعه کنند. تجربه چهل سال انقلاب نشان می دهد این رویه افراطی مخصوص جناح خاصی هم نیست ما تجربه افراط گرایی را درهر دو تفکر در حوزه دیده ایم .

وی در ادامه بحث جلسه قبلی پیرامون "مدیریت اذهان" در جنگ راهبردها اشاره و خاطرنشان کرد: دشمن با استفاده از تبلیغات زیاد به افکار عمومی جهت می دهد و در همین حادثه فیضیه که جمعی از طلاب علیه رئيس جمهور شعارهایی، دادند روی افکار عمومی کار می کنند، هم افراط گرایی را پوشش تبلیغاتی می دهد و هم در مقابل القاء می کند که حوزه رییس جمهور منتخب اکثریت ملت را تهدید به قتل در استخر فرح کرده است. ما با چنین دشمنی مواجه هستیم و در این شرایط بی توجهی مدیریت حوزه به واقعیات جاری در عرصه حوزه ،صلاح نیست.

مسئولان باید واقعیت زندگی مردم را درک کنند
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که توجه به واقعیات اجتماعی اساس مملکت داری است، گفت در زمان جنگ تحمیلی دولت خود را با واقعیات زندگی مردم تطبیق داد و به فکر اقتصاد مردم بود و مردم هم متقابلا شرایط دولت و اقتصاد را درک می کردند، افزود: امروز حقیقتا در شرایط دشواری قرار گرفته ایم و دشمن صریح می گوید به دنبال فروپاشی نظام است و به کمتر از فروپاشی راضی نمی شود و در این شرایط جنگی لازم است همه مسؤولان و نخبگان واقعیت جامعه و زندگی مردم را درک کنند و به فکر معیشت مردم باشند و برای مشکلات واقعی و احساسی مردم برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به جریان هجرت پیامبر(ص) در سال 13 بعثت به تلاش دشمن برای از بین بردن پیامبر(ص) که به جریان «لیله المبیت» ختم شد، اشاره و تصریح کرد: پیامبر(ص) در آن شرایط فشار قریش، به واقعیت های زندگی تازه مسلمانان توجه داشت . با تک تک مسلمانان صحبت می کرد و احساس همدردی می نمود و آن ها را به هجرت تشویق می کرد؛ در همین شرایط سوره هود بر پیامبر(ص) نازل شده است و پیامبر(ص) و یاران ایشان را امر به استقامت می کند . پیامبر(ص) بعد از نزول این سوره فرمود: این سوره با دستور استقامت مرا پیر کرد زیرا هم فرمود " استقم" خودت بایست و هم فرمود " و من تاب معک " مردم هم استقامت کنند. حضرت فرمود می‌ترسم که مردم توان استقامت زیر این فشار را نداشته باشند. این تجربه بسیار گرانسنگی برای مسئولان ماست که شما هم باید نگران استقامت مردم باشید .

استاد حوزه و دانشگاه به این گفته امام خمینی(ره) که مردم زمان ما از زمان پیامبر(ص) و ائمه(ع) بهتر هستند اشاره و خاطرنشان کرد: هنوز در این شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی مردم پای نظام و اعتقاداتشان ایستاده اند؛ خیلی حیف است که ما این مردم خوب که اگر یک نگاه مهربانانه به آنها شود تا پای جان از نظام حمایت می کنند را از دست بدهیم . مردم را نباید در میان مشکلات رها کرد. انتظار مردم در این شرایط ، از مسئولان این است که با قدرت و غیرت و عزت در میدان بمانند و کنار مردم باشند، پا به رکاب در رویاروئی با دشمن خارجی و با مفاسد و اختلاس و زالو صفتی داخلی مبارزه کنند.

پیمان اخوت راهکار پیامبر برای گذر از بحران اقتصادی
وی با بیان این که پیامبر(ص) بعد از ورود به مدینه با بستن پیمان اخوت در حقیقت معیشت مهاجران را تضمین کرد، افزود: حضرت پیامبر(ص) به فکر مردم بود که مردم کم نیاورند ولی ما گمان می کنیم که مردم بیمه هستند و در هر شرایطی پای کار ایستاده اند و به واقعیات زندگی مردم توجهی نداریم و این تفکر سبب بروز مشکلات عدیده ای شده است. امروز بمباران جنگ روانی در فضای ارتباطی بسیار گسترده، ذهن و روان مردم را دارد تخریب می کند. جریان های سیاسی اینجا باید حاضر باشند و به نظام و دولت و ملت کمک کنند نه اینکه باری بر مشکلات موجود باشند.

نمی شود کشور را با یک نسخه اداره کرد
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا فقدان درک درست از واقعیت های اجتماعی را سبب تفکر کلیشه ای مسئولان و نخبگان کشور دانست و گفت: ما گمان می کنیم که همه مشکلات یک نسخه دارد و مردم باید یک جور فکر کنند و یکدست عمل کنند و اصلاً به تنوع فکری، قومی، نژادی، فرهنگی و دینی جامعه توجهی نداریم و فکر می کنیم که همه باید یکجور فکر کنند، همه یک شعار بدهند و در روزهای عزا همه عزاداری کنند و اگر کسی مخالف این عمل بود منافق و ضد انقلاب و بی دین است در حالی که انسان ها متفاوتند و پیامبر(ص) هم نگاهی که به سلمان داشت با نگاهی که به ابوذر داشت متفاوت بود. امام صادق علیه السلام فرمودند ظرفیت ها متفاوت است باید به این تفاوت ها احترام گذاشت.

مهاجرنیا

وی با بیان این که ما نباید جامعه را صفر و صد ببینیم که هر کس اعتراض کند از خارج هدایت می شود و ضد نظام است، افزود: ما نتوانسته ایم حتی برای مسلمانان میان غم و شادی و جشن و عزا تعادل ایجاد کنیم. دو ماه متمادی محرم و صفر و دهه فاطمیه و محسنیه و غیره عزاداری می کنیم ولی تاکنون ضوابط و قواعد شادی جامعه را تعریف نکرده ایم و مردم را بلاتکلیف رها کردیم و جمعی هم در این خلأء همه چیز را صفر و صد می کنند. اینها واقعیت های اجتماعی دنیای امروز است مگر می شود حکومت اسلامی نسبت به آنها ساکت باشد. مردم از حوزه ها توقع ورود دارند .

این پژوهشگر مسائل سیاسی با تأکید بر این که شبکه های تبلیغی دشمن به شدت از این وضعیت که مردم نسبت به مسئولان حساس شده اند و گوششان آماده شنیدن است استفاده می کنند و به مردم جهت می دهند، گفت: ما تجربه ناگواری دراوایل انقلاب داریم و به دلایل شور و احساسات و بی برنامه گی ،ده ها هزار نفر را رها کردیم و به دامن منافقین گرویدند و امروز آنها در دامان دشمنان ما آماده هستند که اگر اتفاقی بیفتد وارد کشور شوند و شرایط دهه شصت ایجاد بکنند.

وی با بیان این سؤال که چه تضمینی وجود دارد که مردم زیر این بمباران در هر شرایطی پای انقلاب بایستند، خاطرنشان کرد: همانطور که برخی از خانواده های شهدا و کسانی که برای انقلاب زحمت کشیدند امروز سازمخالف می زنند اگر این شرایط ادامه پیدا کند هیچ بعید نیست اکثریت مردم از انقلاب نا امید شوند؛ بنابراین باید راجع به تحمّل مردم کارشناسی کنیم و واقع بینانه نگاه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به وضعیت معیشتی سخت مردم خوزستان که روی منابع عظیم نفتی و زیست محیطی خوابیده اند، گفت: تحمل این شرایط برای مردم محروم سخت است و کسی که می گوید اصول‌گرا است باید دغدغه معیشت مردم را داشته باشد.

مردم از حکومت دینی انتظار دارند
مهاجرنیا با بیان این که باید واقعیت دنیا را ببینیم و مردم را با شرایط امروز دنیا مقایسه کنیم نه با شرایط 40 سال پیش، افزود: با پیشرفت ارتباطات مردم خود هم به لحاظ پیشرفت و هم به لحاظ پسرفت با مردم دیگر کشورها مقایسه می کنند و از حکومت اسلامی انتظاراتی دارند؛ اگر در گذشته همه می گفتند من فدای دین امروز وضعیت فرق کرده است و از دین و حکومت دینی انتظار دارند که بتواند معیشت و دنیای آن ها را علاوه بر آخرتشان آباد کند. انتظار بشر از دین به یک رویکرد غالب تبدیل شده است.این انتظار را مردم از نظام ولایت فقیه دارند.

برجام با همه نواقصش عنایت الهی بود ولی برخی می گویند باید استغفار کنیم
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به اهمیت تحلیل درست واقعیت ها به موضوع برجام اشاره کرد و گفت خروج از تحریم ها به واسطه برجام حقیقتاً در آن شرایط عنایت الهی بود . در آن سال ها واقعاً جامعه توان تحمل تحریم ها را نداشت و ما عزتمندانه مذاکره کردیم و تحریم ها را به راحتی کم کردیم و ترامپ هم به همین خاطر امروز از برجام خارج شد ولی برخی امروز می گویند که ما باید بابت مذاکره و برجام استغفار کنیم. اینها واقعا چه تحلیلی از شرایط آن روز دارند؟ اگر مذاکره نمی کردیم چکار می توانستیم بکنیم ؟ جایگزین آن چه بود ؟ آیا شما مردم را تا آخر می توانستید با همان وضعیت فشار حفظ کنید .

وی افزود: پیامبر اسلام (ص) هم خوف همان شرایط را داشت . امام حسن(ع) چرا صلح کرد چون همان شرایط خروج مردم از استقامت کار دستش داد. کسانی که این حرف ها را می زنند خودشان هم نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند. حالا هی بگویند ما دنبال رضایت الهی هستیم ، مردم کاره ای نیستند ، مردم سالاری شرک است ، سالار فقط خداست و مردم به اندازه دانه خردلی هم در مشروعیت دخالت ندارند . این حرف های عارفانه مال کسی است که در میدان سیاست سیلی نخورده است والا امام راحل عظیم الشأن فرمود مردم ولی نعمت هستند . مقام معظم رهبری در باب همان مردم سالاری و مشروعیت فرمودند مردم رکن نظام هستند .

وی در ادامه با انتقاد از کسانی که می گویند باید استغفار کنیم و بگویم خدایا ما غلط کردیم که مذاکره کردیم؛ داد و ستد در مذاکره را امری بدیهی دانست و گفت: ما با چند بچه مذاکره نمی کردیم که همه چیز بگیریم و هیچ ندهیم؛ پیامبر(ص) هم در صلح حدیبیه امتیازات زیادی را به دشمن داد به صورتی که برخی از مسلمانان اعتراض کردند ولی پیامبر(ص) با درک واقعیات آن روز و به امید پیروزی های بعدی این شرایط را پذیرفت و صلح کرد.

دین دار واقعی شرایط و واقعیات جامعه را می بیند
این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این که دین دار کسی است که شرایط جامعه و مردم را ببیند، مشکل اصلی امروز را مشکل نخبگانی دانست و گفت: مشکل اصلی مردم با نخبگان است و این نخبگان حتی جلو طرح اندیشه در جامعه را می گیرند و اجازه فکر کردن و طرح اندیشه را به رقیب سیاسی خود نمی دهند و با زیر سؤال بردن مخالفان خود به هر قیمتی، اصل نظام را هم زیر سؤال می‌برند.

وی با بیان این که اگر نخبگان را اصلاح کنیم، همین الان و در همین شرایط می شود مردم را توجیه کرد، افزود: این سیستم نخبگانی تا زمانی که باشد مشکلات هم وجود دارد زیرا این نخبگان جامعه را درک نمی کنند و تنها به فکر منافع خودشان هستند.

منبع خبرانلاین

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود