کد خبر: 6073

تاریخ انتشار: 1397-05-25 - 12:11

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / اخبار و مسائل کتاب / نقد و معرفی کتاب / چهره ها / مطالب دیگران- انقلاب اسلامی
+1
بازدیدها: 1 044

امام خمینی (ره) در آثار کودک

راه درستی برای معرفی چهره‌های ماندگار انقلاب به نسل‌ آینده پیدا کنیم متاسفانه به آن صورت که بایسته و شایسته است، به ابعاد گوناگون شخصیت امام خمینی (ره) در آثار کودک و نوجوان پرداخته نشده و […]

 

سوسن طاقدیس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره پرداختن به شخصیت امام خمینی در ادبیات کودک و نوجوان گفت:

با اینکه کتاب‌های زیادی در این زمینه منتشر شده است اما متاسفانه به آن صورت که بایسته و شایسته است، به ابعاد گوناگون شخصیت امام خمینی (ره) در آثار کودک و نوجوان پرداخته نشده و کودکان نسبت به امام خمینی (ره) درک و شناخت زیادی ندارند و نمی‌دانند چرا در دوران انقلاب، مردم علاقه زیادی به ایشان داشته‌اند.


 

امام خمینی (ره) در آثار کودک

 


این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه بیان کرد: اغلب آثاری که در این زمینه تولید شده‌اند خیلی سطحی به موضوع پرداخته‌اند و نگاهی عمیقی به شخصیت ایشان نداشته‌اند و صرفا می‌خواسته‌اند کتابی در این زمینه بنویسند اما از پس کار برنیامده‌اند. این کار سبب شده حجم زیادی کتاب در این زمینه منتشر شود اما اثر ماندگار و شایسته زیادی در آن‌ها وجود ندارد.
 
وی افزود: گاهی نویسندگان با پرداخت سرسری و سطحی به موضوعی سبب ایجاد خستگی و دلزگی در مخاطب می‌شوند. باید با مدیریت صحیح راه درستی برای معرفی چهره‌های ماندگار انقلاب اسلامی همچون امام خمینی (ره) به نسل‌های آینده پیدا کنیم.
طاقدیس درباره آثارش در این حوزه نیز توضیح داد: نخستین آثار انقلابی که نوشتم در مجله کیهان بچه‌ها و با عنوان «انقلاب و لاله‌ها» چاپ شد. بعدا کتاب «انقلاب و لاله‌ها» که وقایع دوران انقلاب را با زبان داستان برای پایین‌ترین گروه سنی از نظر ادراکی بیان می‌کند از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد و موضوع آن درباره دختر بچه‌ای به نام لاله بود که پدر خود را در بحبوحه انقلاب از دست می‌دهد.



 


وی درباره کتاب «مهربان‌تر از نسیم» نیز توضیح داد: این کتاب شامل 99 قصه درباره‌ زندگي امام‌خميني(ره) است و خاطرات ياران و نزديكان ايشان را روايت مي‌كند که از سوی مؤسسه‌ نشر و تحقيقات ذكر منتشر شده است. داستان‌های این کتاب، برای آشنا کردن نوجوانان با شخصیت رهبر انقلاب توسط جمعی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان مانند محمدرضا بایرامی، احمد عربلو، محمدرضا ناصری، حمیدرضا سیدناصری و امیررضا ستوده با زبانی ساده و روان، بازنویسی شده‌ است.

طاقدیس درباره این کتاب توضیح داد: من برخي از اين خاطرات را انتخاب و بازنويسی كردم. البته دخل و تصرفی در خاطرات انجام ندادم و فقط آنها را بازنويسی كردم. من حساسيت خاصی برای انتخاب خاطرات داشتم. در آن زمان، شيفتگی زيادی نسبت به امام وجود داشت و من حس می‌كردم ممكن است انتخاب برخی از خاطرات باعث شود كسانی كه تعصب خاصی نسبت به ايشان دارند واكنش نشان دهند. به همين دليل خاطراتی را انتخاب كردم كه ارزش‌های خاصی را منتقل كنند. مثلا در خاطره «شمع پرنور» تأثير امام(ره) بر مردم ساكن منطقه‌ «نوفل لوشاتو»(دهكده‌ محل سكونت حضرت امام(ره) در نزديكی پاريس) نشان داده شده است. مردم اين منطقه پس از حضور امام در ميان خود نظر و ديدگاه ديگری درباره‌ ايشان و ايران پيدا كردند.
 

 


این نويسنده‌ مطالعه‌ آثاری درباره‌ حضرت امام خمينی(ره) را يكی از راه‌های آشنايی كودكان و نوجوانان با انقلاب دانست و در اين‌باره توضيح داد: اگر با ديد عمقی و پژوهشی به جامعه‌مان نگاه كنيم، چيزي كه از انقلاب به دست بچه‌ها رسيده، آن چيزی نيست كه واقعاً در آن زمان اتفاق افتاده است. باید شرايط واقعی زمان انقلاب را براي كودكان و نوجوانان‌مان ترسيم كنيم و آثار عمیق و ماندگاری بر اساس مستندات برای معرفی چهره‌های ماندگار انقلاب اسلامی به نسل‌های آینده تولید کنیم.
 
سوسن طاقدیس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، در سال 1338 در شیراز به دنیا آمد. فعالیت‌های داستان‌نویسی حرفه‌ای خود را با نوشتن داستان «بابای من دزد بود» در کیهان بچه‌ها آغاز کرد. او آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به بازار نشر ارائه داده است که «قدم یازدهم»، «زرافه من آبی است»، «پشت آن دیوار آبی»، «هزار سال نگاه» و «تو هم آن سرخی را می‌بینی» تعدادی از آثار اوست.

منبع ایبنا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود