کد خبر: 6069

تاریخ انتشار: 1397-05-22 - 17:16

نسخه چاپی | دسته بندی: رسانه مطبوعات / سیاسی اجتماعی / مطالب دیگران- سیاسی / اجتماعی / بین الملل / اقتصاد
+1
بازدیدها: 769

کسی که می‌گوید مذاکره از برجام خارج شده است

گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم، اگر صداقت باشد از مذاکره استقبال می‌کنیم […]

رئیس جمهور در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، ضمن تشریح برنامه های دولت در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، مواضع کشورمان را درباره تازه ترین مسایل منطقه ای و بین المللی تبیین کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در ابتدای این گفت و گوی تلویزیونی که دوشنبه شب برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران رسانه های همگانی، به پرسشی درباره مواضع آمریکا در قبال ایران و از جمله پیشنهاد مذاکره ، پاسخ داد و اظهارداشت: مقامات آمریکایی سخنان متناقضی می‌گویند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ما کاملاً در طول سال‌های گذشته تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولتمردان ایران دارند، گفت: کسانی که امروز دولت را در ایران در اختیار دارند از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره، گفتگو و میز مذاکره بوده و بر همین مبنا هم پیش رفته اند و حتی با آمریکایی‌ها و بقیه مذاکره کرده اند. ما در طول دو سال به صورت مداوم مذاکراتی داشتیم که به نتیجه‌ای رسید که کم و بیش آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و بقیه متعهد بودند و ایران هم کاملاً متعهد بود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مذاکره یک مبانی دارد ، تصریح کرد: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم، باید این مبانی مذاکره را رعایت کند. اولین آنها صداقت است که دو طرف باید باور داشته باشند و همچنین به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند، بدون مذاکره از همه تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا تعهدات تجاری‌اش با دیگر کشورها خارج شده است و مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست تا دولت ایران بخواهد جواب بدهد. آنها به ما در این مذاکره خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره و از پشت میز مذاکره خارج شدند.

رییس جمهور با بیان اینکه همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد، اظهارداشت: اگر کسی در برابر فردی که رقیب یا دشمن‌اش است، از چاقو استفاده می‌کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد و می‌گوید ما می‌خواهیم با هم مذاکره کنیم و حرف بزنیم پاسخ آن این است که ابتدا چاقویش را در بیاورد و کنار بگذارد و سر میز مذاکره و منطق مذاکره بیاید.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: به نظر من مخاطب آنها این است که بخواهند در جنگ روانی، مردم ایران را دچار تردید بکنند و از آن برای انتخابات کنگره در ماه‌های آینده استفاده کنند. بنابراین حرف‌های ترامپ برای بهره‌برداری داخلی برای انتخابات کنگره یا برای جنگ روانی با مردم ایران است والا حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، ۱+۵ با وزیر خارجه ما مذاکره کردند و وزیر خارجه آمریکا آقای تیلرسون هم مذاکره کردند و بعد هم در اروپا مذاکره کردند، کسی که از مذاکره خارج شده و به مذاکره پشت کرده ، ترامپ و دولت ترامپ است و کاری هم که انجام می‌دهد، کاری است که علیه ملت ایران و منافع ملی ایران است، بنابراین اگر صداقت باشد، ایران همواره از مذاکره استقبال کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صداقت درخواست مذاکره با اعمال تحریم معنی ندارد، گفت: اگر کسی صادقانه می‌گوید مذاکره می کنم تا به نتیجه برسم آن وقت تحریم علیه کودکان ایرانی، علیه بیماران، بزرگسالان و مردم ایران با مذاکره، متناقض است و مصداق ضرب المثل ایرانی است که قسم حضرت عباس(ع) را باور کنم یا دم خروس را. کسی که تحریم می‌کند و مردم ایران را تحت فشار می‌گذارد و هر روز افرادی را می‌فرستد تا تشویق کنند که دیگران هم با ایران تعامل نداشته باشند در واقع فشار ترامپ علیه ملت ایران نیست علیه همه شرکت‌های خارجی است که با ایران در حال فعالیت هستند. بنابراین این دو با هم سازگار نیست.

دکتر روحانی تصریح کرد: من پیش شرطی ندارم اگر دولت آمریکا امروز آماده است، ما درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که باید به ملت ایران از سال ۳۲ تا به حال به خاطر مداخلاتش در زندگی مردم در کشور ایران پرداخت کند، مذاکره کنیم. ما آماده‌ایم که بدانیم به چه صورت و در چند قسط و چگونه می‌خواهد این غرامت‌ها را پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است و بخاطر مداخلات متعددش در کشور ایران هم بدهکار عذرخواهی و هم بدهکار غرامت است. بدهکاری‌اش را پرداخت کند ما همواره اهل مذاکره در تاریخ بودیم و هستیم.

مجری پرسید: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند. شبی که آقای ترامپ فرمان خروج از برجام را امضاء کرد، جنابعالی با مردم صحبت کردید و به اروپایی ها مهلتی دادید که در آن مهلت تعهداتی که آمریکایی‌ها در برجام داشتند و تبعاً با خروج نمی‌توانستند انجام دهند را جبران کنند و بگویند که به چه صورت می‌خواهند جبران کنند. با گذشت این چند ماه به جز بیانیه‌های سیاسی که اروپایی‌ها دادند، آیا تعهدات قابل قبولی از طرف اروپایی‌ها می‌بینید و فکر می‌کنید که منافع برجام الان به گونه ای است که ما همچنان در برجام باقی بمانیم و موضع اخیر ما در این زمینه چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ابتدا بدنبال این بودند که دیگر کشورهای ۱+۵ را با خودشان همراه کنند و به همین دلیل هم ترامپ در ۲۲ دی ماه پارسال از شرکایش خواست که آنها هم بیایند و مذاکره مجدد راجع به برجام را با شرایطی که مطرح کرده بود شروع کنند که در این امر موفق نشد و کسی به آن پاسخ مثبت نداد و ناچار شد بگوید تنهایی از برجام خارج می‌شوم و در اردیبهشت ماه از برجام خارج شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: هدف آمریکا این بود زمانی که از برجام خارج می‌شود ایران هم بلافاصله از برجام خارج شود تا بتوانند پرونده را به شورای امنیت ببرد؛ ما در برجام یک دستاوردی داریم و آن قطعنامه ۲۲۳۱ است که این قطعنامه اولاً تحریمهای قبلی را ملغی می‌کند، ثانیاً همه کشورها را دعوت می‌کند که از برجام پشتیبانی بکنند و آنچه در برجام توافق شده است در شورای امنیت سازمان ملل، به عنوان یک سند و پیمان بین‌المللی مستحکم شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ترامپ می‌خواست همه این دستاوردها را از ما بگیرد، گفت: آمریکا نمی‌خواست به تنهایی برای تحریم روبروی ایران بیاید بلکه او می‌خواست همه دنیا را وادار به تحریم ایران کند. همین الان هم دنیا را به تحریم دعوت می‌کند اما در این کار ناموفق بوده است. یعنی هم اروپایی‌ها مخالفت کردند و همین امروز هم در اولین قدم تحریم آمریکا، اروپایی‌ها در برابر آمریکا ایستادگی کردند و آن قانون ممانعت از تحریم یا انسداد را اعلام کردند و گفتند هرشرکتی که با ایران کار می‌کند اگر بخواهد حرف آمریکا را در تحریم قبول بکند و ایران را تحریم کند اروپا او را تحریم می‌کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اروپا امروز روبروی آمریکا ایستاده در حالی که همیشه متحد آمریکا بوده است، افزود: ما امروز در سراسر جهان تنها نیستیم یعنی همه کشورهای جهان به جز چند کشور معدود حامی و طرفدار ایران هستند و ایران را به عنوان، متعهدی که قابل اعتماد است و به عنوان کشوری که در هر تعهدی قابل اعتماد است، می‌شناسند.

رئیس جمهور گفت: مهلتی که دادیم بر این مبنا بوده که دیگران یعنی ۵ کشور دیگر بتوانند این تحریم یعنی فشار آمریکا را جبران کنند و با آن برجام حفظ شود.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که آیا رفتارشان به نظر شما قابل قبول بوده است؟ خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی، به نظر من سنگ تمام گذاشتند. یعنی موضع گیری کردند، حرف زدند، مقررات وضع کردند و به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند و نه تنها آنها بلکه بقیه جهان هم به همین صورت است؛ اما در مقام عمل و اینکه آنها برنامه‌ریزی بکنند که چگونه می‌خواهند این را جبران کنند یک قدم‌هایی را برداشتند و در این زمینه در سفر به اروپا با اروپایی‌ها و با چین و روسیه از نزدیک مذاکره کردیم و همه اینها قولشان بر این است که ما به تحریم اعتنا نخواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: مشکل آنها شرکت‌هایی است که ممکن است بر اثر فشار آمریکا تحت تأثیر این تحریم قرار بگیرند. بنابراین ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. در این راستا بناست جلسه‌ای در اواخر ماه اوت بین ایران و ۵ کشور دیگر و مخصوصاً اتحادیه اروپا در اروپا و بعد در حاشیه اجلاس سازمان ملل در سطح وزرا برگزار شود.

دکتر روحانی تاکید کرد: اساس تحریم برمی‌گردد به ۳ ماه آینده که آمریکا می‌خواهد در نفت و بانک وارد عمل شود؛ تحریم‌های امروز غیر از بانک و نفت است و قولی که اروپا ، چین و روسیه به ما دادند این است که بتوانند ایستادگی کنند، هم برای فروش نفت و هم برای اینکه روابط بانکی ما با دنیا بتواند حفظ شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا واقعاً در ادامه برجام، چین و روسیه به اندازه اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل می‌کنند یا نه و اینکه آیا براساس مصالح و منافع ملی با اینها کار می‌کنیم، اظهارداشت: برای ما در روابط خارجی منافع ملی مهم است. رابطه‌ای که با روسیه یا با چین داریم، با اروپا قابل مقایسه نیست با چین رابطه بیشتر و بهتری داریم. یعنی امروز چین است که در زمینه هسته‌ای رآکتور اراک را بر مبنای تعهد برجامی خودش دنبال می‌کند و به عنوان بزرگترین شریک تجاری با ما معامله می‌کند.

دکتر روحانی اضافه کرد: در مذاکراتی که در حاشیه اجلاس سازمان شانگهای با مقامات چینی داشتم آنها متعهد بودند به اینکه به روابط خودشان با ایران ادامه دهند و روابط را حفظ کنند. ممکن است تفاوت هایی از نظر اجرای تعهدات، بکند، اما در عین حال هم چین و هم روسیه به صراحت می‌گویند که ایستادگی کرده و به تعهداتشان عمل می کنند و قراردادها را اجرا می‌کنند و شما دیدید در قرارداد توتال وقتی توتال اعلام کرد که خارج می‌شود ، شرکت چینی اعلام کرد که ادامه می‌دهم .

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تهران بدنبال روابط خوب با همه کشورهای جهان است ، گفت: در شرایط فعلی کشورهای آسیایی برای ما بسیار اهمیت دارند. الان روابط رو به گسترشی با چین، هند و حوزه آسه‌آن داریم اما در عین حال هیچ مانعی برای گسترش روابط با اروپا هم نداریم و آنرا ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره نوسانات اخیر ارزی و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ شده است ، گفت: یکسری مشکلات و بیماری‌های اقتصادی داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل هم نیست. برخی از آن مربوط به قبل انقلاب و برخی از آن مربوط به ادامه آن و بعد از انقلاب است. مشکلاتی که در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وجود دارد اینها مشکلات سالهای کشور ماست که در یک شرایطی بروز و ظهور پیدا می‌کند. موضوع نقدینگی یکی از مواردی است که وقتی در یک شرایطی به حرکت در می آید، تخریب‌هایی را بوجود می‌آورد، چرا نقدینگی حرکت می‌کند؟ بخاطر اینکه اعتماد مردم نسبت به آینده متزلزل می‌شود، چرا ارز بالا و پایین می‌شود به غیر از مسأله نقدینگی داخلی، دسترسی ما به ارز مورد بحث است ممکن است ارز به اندازه کافی داشته باشیم و روابط بانکی ما با دنیا یا مسأله ورود اسکناس به ایران، طلا و یا امثال اینها در یک شرایطی تغییر بکند و اینها همه دست به دست هم می‌دهد و توقعات و انتظاراتی برای آینده که انتظارات تورمی است را ایجاد می کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: برای شرایط جدید در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم ، روند ما به این گونه بود که ابتدا که دولت را شروع کردیم ارز کاهش پیدا می‌کرد و چاره‌جویی می کردیم .مردم یادشان است که رئیس وقت بانک مرکزی آقای دکتر سیف آمد به مردم گفت قیمت دلار ۳ هزار تومان است ولی هر چه می‌گفت دوباره قیمت دلار ۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌شد دلیلش این بود که مردم به آینده امیدوار و خوش‌بین بودند و می دانستند که روابط ما با دنیا در حال بهتر شدن است، سرمایه‌ها وارد کشور می‌شود و شرایط اقتصادی برای فعالیت اقتصادی بیشتر می‌شود.

وی افزود: این حالت بود که قیمت ارز را هم متعادل کرده بود البته در روند مذاکره هم برخی منابع ارزی ما آزاد شد. هم در توافق موقت و توافقات بعدی مقداری ارزهای ما آزاد می‌شد و همه اینها دست به دست هم داده بود و این شرایط را به وجود آورده بود.

دکتر روحانی با اشاره به ۲ عامل شروع مشکل ارزی اظهارداشت: غیر از آن مسایل مزمنی که در اقتصاد داریم و مسأله نقدینگی؛ هر دوی این عوامل در دیماه پارسال آغاز شد. دیماه پارسال در ۵ دی تقریباً یک اعتراضاتی از یک شهری در ایران آغاز شد و سرایت کرد به شهرهای دیگر و این اعتراضات شرایط خودش را داشت که مردم ما می‌دانند بعضی‌ها معترض و بعضی‌ها دنبال اغتشاش و سوء استفاده بودند اما هر چه بود این مهار شد. این اغتشاشات مهار شد و مردم احساس کردند که اگر اعتراض به حقی دارند عده‌ای سوء استفاده می‌کنند و کاملاً مردم با دولت همکاری کردند. این علامت مثبت فعالیت مردم و حضور مردم به داخل علامت مثبت داد، اما متأسفانه خارجی‌ها و مخصوصاً آمریکایی‌ها پیامی که دریافت کردند آن پیام را نگه داشتند که آن پیام این بود که فکر کردند با فشار بیشتر می‌توانند مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما را بیشتر بکنند و لذا شما می‌بینید که ۲۲ دیماه که ترامپ اعلام می‌کند اگر دیگران نیایند من به تنهایی از برجام خارج می‌شوم بعد از حوادث دی ماه در ایران است.

دکتر روحانی افزود: پس هم حوادث داخلی و هم حوادث خارجی دست به دست هم داده یک نگرانی‌ برای جامعه بوجود آورده است و از آن طرف البته روابط بانکی ما با دنیا مشکلاتی پیدا کرده است از زمانی که ترامپ روی کار آمد با کارها و فشارها و تهدیدهایی که کرد این دو با هم کنار هم قرار گرفت و در فروردین یک التهاب و یک جهش ایجاد شد. بر آن مبنا تصمیماتی اتخاذ شد تا این التهاب کنترل شود، این التهاب به نظر من قابل کنترل بود، اگر همه با هم همکاری می‌کردیم یعنی خریدار ارز، فروشنده ارز، صراف، بانک، واردکننده، صادرکننده، اگر همه با هم در کنار هم قرار می‌گرفتیم، طرح می‌توانست موفقیت‌های خوبی داشته باشد. یعنی به مردم می گفتیم هر چه می‌خواهید وارد کنید ما با یک قیمت مناسب ارز به شما می‌دهیم. البته قیمت ۴۲۰۰ تومانی که گفتیم به طور طبیعی افزایش پیدا خواهد کرد بر مبنای تفاضل تورم‌ها. اما عده‌ای ارز گرفتند و سوء استفاده کردند جنس را وارد نکردند و یا بخشی از جنس را وارد کردند و بخش دیگر را در بازار آزاد فروختند و مشکلات دیگری پیش آمد. بنابراین طرح به گونه‌ای شد که در کنارش رانت و فساد بوجود آمد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: این جریانات با اردیبهشت و اعلام خروج آمریکا از برجام همزمان شد و این دو در کنار هم قرار گرفت. بعد از اردیبهشت یعنی در خرداد، ما به این ذهنیت رسیدیم که روند بسته پیشنهادی ارز در شرایط فعلی دیگر کارآیی ندارد، هم شرایط جدیدی که ما الان پیدا کردیم و هم سوء استفاده‌هایی که انجام می‌گیرد. این سوء استفاده‌ها را اگر از لحاظ سازوکار و مدیریتی نتوانیم کنترل کنیم با دادگاه و پلیس امکان پذیر نیست. با بخشی می‌شود برخورد کرد ولی نمی‌شود همه موارد را کنترل کرد.

وی در پاسخ به این گفته مجری که به هر حال وقتی رانتی است، در آن رانت خواری هم وجود دارد، گفت: بله، وقتی رانت است و شرایط، شرایطی است که مردم برای آینده احساس نگرانی دارند؛ اینها کنار هم قرار می‌گیرد و مشکل ایجاد می‌کند. به فکر بسته پیشنهادی جدید افتادیم و در خرداد شروع کردیم به بحث در دولت و در خارج دولت و در ستاد اقتصادی و می‌خواستم در بعد از ماه رمضان صحبت کنم که فوتبال و حضور در جام جهانی شرایط را برای مصاحبه نامساعد کرده بود و مردم درگیر بازی‌های جهانی بودند و مقداری هم برای این بود که بسته جدید ما آماده شود و مصاحبه من مقداری تأخیر افتاد تا به این بسته جدید ارزی رسیدیم.

دکتر روحانی ادامه داد: بسته جدید ارزی کاملاً با بسته گذشته تفاوت‌های اساسی دارد یعنی در بسته گذشته بانک مرکزی بود که بار سنگینی را بر دوش می‌گرفت و می‌گفت من متعهد هستم و همه ارز‌ها را با قیمت قابل قبول و متعادل تأمین می‌کنم و از آن طرف شرایطی بود که ایجاد رانت می‌شد و مشکل درست کرده بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: در شرایط جدید تعهد بانک مرکزی خیلی کمتر است. یعنی امروز بانک مرکزی متعهد است که با یک قیمت متعادل و یا حتی قیمت ثابت برای کالاهای ضروری و اساسی از جمله مواد غذایی، دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی اقدام کند یعنی این یارانه را دولت پرداخت می‌کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در تازه ترین صحبتهایی که با وزرا داشتم ، وزارتخانه های جهاد کشاورزی و وزارت صمت توافقات خودشان با بهداشت و درمان را انجام دادند و گفتند این فهرست جدید را تا شب به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم و حتماً تا الان به بانک مرکزی اعلام شده و از فردا که بسته جدید ارزی ما اجرا و عملیاتی می‌شود، مردم باید اعتماد داشته باشند نوسانات ارز تأثیری روی قیمت آن فهرست نخواهد داشت. یعنی با یک اعتماد و اطمینانی نسبت به آینده می توانند نگاه کنند.

رئیس جمهور افزود: در جلسه هیأت دولت به وزرا گفتم که این ارزی که برای کالای اساسی، ۴۲۰۰ تومان است و از فردا اجرا می‌شود، ادامه خواهد داشت، یعنی حداقل مردم باید بدانند تا پایان فروردین سال آینده این نرخ برای کالاهای اساسی دست نمی‌خورد؛ کالاهای اساسی یک مقدار بازتر از آن کالای اساسی معروف در ذهن مردم است؛ امثال برنج و گوشت و لبنیات در کالای اساسی بود و ما حبوبات و شوینده‌ها را هم اضافه کردیم و کالاهای اساسی را یک مقدار بازتر کردیم که فهرست آن در همین هفته اعلام می‌شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه ارزی که داده می‌شود باید به طور شفاف به مردم گفته شود که ارز ۴۲۰۰ تومان چقدر و به چه کسانی داده شده و بناست چه کالایی بیاورند، گفت: قرار ما با وزرا این شده که این ارز ۴۲۰۰ تومانی که یارانه‌ای است را تا رسیدن به دست مصرف کننده، همه اعم از دستگاه‌های نظارتی، تعزیرات و قوه قضائیه، بازرسی و نظارت کنند و همه اینها در کنار هم باید همکاری کنند برای اینکه این محصولات با این قیمت به دست مردم برسد و مردم بتوانند خیالشان نسبت به ضروریات زندگی‌شان راحت باشد.

مجری در ادامه پرسید: با تجربه‌ای که در سه ماه گذشته در دادن ارز دولتی داشتیم و بعد اتفاقاتی که در بازار افتاد، فکر می‌کنید چقدر امکان این کنترل وجود داشته باشد؟

رئیس جمهورپاسخ داد: آن وقت چند هزار قلم کالا و کنترلش بسیار سخت بود و ما هم می‌خواستیم کنترل کنیم و خیلی از پرونده‌ها هم در سایه آن کنترل‌ها آماده شده است که در یک بخش دیگری ممکن است بیان کنم. ولی الان اقلام محدود است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که برای کنترل مشکلی ندارد، اظهار داشت: تمام مواد اولیه‌ای که برای تولید پروتئین است مثل ذرت، جو، کنجاله‌ای که باید برای دامپروری‌های داخلی، وارد شود و کود و سم همین ارز خواهد بود و این ارز تعلق می‌گیرد به مواد غذایی و تامین پروتئین مردم و سایر موادی که اعلام می‌شود و این کنترلش بسیار آسان‌تر است.

رئیس جمهور افزود: اگر بخواهیم این اقلام اساسی زندگی مردم را داخل نوسانات ارزی قرار دهیم نگرانی برای مردم ایجاد می‌کند و اقشار دهک‌های پایین در فشار شدید قرار می‌گیرند؛ البته برای آنها باید فکرهای دیگری کنیم. اما این بخش که بین ۱۵ میلیارد تا ۲۰ میلیارد دلار در سال می شود را باید برای این اقلام پرداخت کنیم و دولت و بانک مرکزی در این زمینه متعهد است. بانک مرکزی این پول را و با قیمت ثابت پرداخت می کند یعنی تا پایان فروردین با همین ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و تغییر نمی‌کند اما بقیه ارز می‌آید در داخل یک بازار و این قیمت را بازار است که تعیین می‌کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: البته در اواخر آن بسته قبلی، این طرح تحت عنوان بازار دوم آمد منتها اشکالش آن وقت این بود که ارز همه صادرکننده‌ها نمی‌آمد و بخشی از صادرات ارزشان در این بازار می‌آمد، الان برنامه‌ریزی این است که تمام صادرات غیرنفتی ما داخل این بازار بیاید.

رئیس جمهور ادامه داد: در سال حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیارد صادرات غیرنفتی داریم که همه اینها داخل این بازار می‌آید و حتی دیشب تصمیم گرفتیم فرآورده‌ها نیز داخل همین بازار بیایند. بنابراین یک بازار بزرگی است. یعنی رقم بزرگی ارز وارد می‌شود و اینکه چه کسانی از این ارز به عنوان واردات برداشت می‌کنند هم چارچوبش را تعیین کردیم که وزارت صمت باید تعیین کند که چه برای کشور لازم است تا وارد شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه لیست اقلامی به عنوان اقلام ممنوعه اعلام کردیم و آنها سر جای خودش است، گفت: آن ممنوعیت الان برداشته نمی‌شود مگر اینکه شرایط مساعد بعدی را ببینیم. آن اقلامی که آزاد است بر مبنای ثبت سفارش و بر مبنای چارچوبی که مشخص شده برای وزارت صمت، به بانک مرکزی اعلام می‌شود و بانک مرکزی آن ارز را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ارز کشور به این صورت خواهد بود که یک بخشی ارز ۴۲۰۰ تومانی است که همچنان باقی می‌ماند و ما متعهد هستیم؛ یک بخش دیگری آنست که در بازار آزاد می‌آید و بازار آزاد قیمت را مشخص می‌کند و اجرای این طرح از فردا شروع می‌شود؛ یعنی در روزهای آینده، البته بخش‌هایی است که ممکن است تا ۳ روز دیگر اجرایش طول بکشد، اما به هر حال هفته آینده همه این بسته به طور کامل اجرا می‌شود، بازار خودش را پیدا می‌کند و ارز در بازار آزاد نرخی پیدا می‌کند که از نظر ما یک نرخ متعادل خواهد بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: دولت در این نرخ وارد نمی‌شود و بخاطر اینکه همه ارز صادراتی را در این بازار می‌آوریم با عرضه و تقاضا کنترل می‌کنیم.

رییس جمهور در پاسخ به اینکه این نرخ حواله است، اسکناس که نیست، گفت: اسکناس نیست. ارز حواله است. چون ورود اسکناس و ورود طلا، در صرافی‌ها از فردا آزاد می‌شود و حتی بدون گمرک و مالیات ارزش افزوده که همه اینها حذف شده است. بنابراین مقداری تسهیل می‌شود.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که آیا صرافی ها با هر نرخی و بدون محدودیت فعالیت می کنند؟افزود: صرافی‌ها می‌توانند در چارچوبی که بانک مرکزی به آنها اعلام می‌کند ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهند بانک مرکزی باید موارد را مشخص کند، ۳۵ الی ۳۶ مورد نیازمندی‌های است که مردم از قبل دارند و مشخص شده است. این ارز اسکناس‌اش در صرافی‌ها خواهد بود. قبلاً اگر مردم دلار را می‌بردند داخل بانک، اولاً ممنوع و قاچاق بود واز فردا دیگر قاچاق نیست ،می‌توانند ارزشان را داخل بانک ببرند، قبلاً چون بانک این پول را می‌گرفت وقتی طرف می‌خواست که پولش را بگیرد می‌گفت من به ریال حساب می‌کنم ولی الان در بسته جدید، بانک مرکزی متعهد است هرکس اسکناس خودش را در بانک به عنوان سپرده می‌گذارد، این بانک مرکزی است که به عهده می‌گیرد که همان ارز را به او با سود پرداخت کند و سودش را هم اعلام می‌کند هر چند درصدی که هست. این موضوع باعث اعتماد مردم می شود و با این اقدامات فکر می‌کنم بازار متعادلی داشته باشیم به دلیل اینکه ما ارز به اندازه کافی و به اندازه نیاز جامعه داریم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در روند اجرای تمام این طرح‌ها، دولت و مردم باید در کنار هم قرار بگیرند، اظهارداشت: مردم عزیز ما اینطور در نظر بگیرند امروز ارز به یک معنا، اِرز ما یعنی به معنای آبروی ملی ما هم است و این آبروی ملی ما را همه باید با همکاری، حراست و حفاظت کنیم. اگر دولت تلاش کند ارز بیشتر بیاورد و مردم تلاش کنند ارز بیشتر را جمع کنند و ببرند گوشه‌ای هیچ وقت موفق نمی‌شویم یعنی دولت و مردم چون در کنار هم قرار نمی‌گیرند از هم فاصله می‌گیرند اما اگر دولت و مردم در کنار هم باشند و این را هر دو وظیفه خودمان بدانیم و مردم به دولت اعتماد کنند که با همه تلاش دنبال حل مشکلات هستیم، موفق می شویم.

رییس جمهور خطاب به مردم با بیان اینکه همه اعضای دولت تا دیر وقت در دفتر کارشان هستند و کار می‌کنند، گفت: حتی جمعه ها بعد از ظهر که با وزرا در تماس هستم همه وزرا مشغول فعالیت هستند. یا شهرستان است بازدید و افتتاح می‌کند یا در دفتر کار و یا در جایی است که در دسترس است. یعنی همه وزرای ما شبانه‌روز فعالیت می‌کنند مردم ما باید مطمئن باشند که دولت همه توان خودش را برای این کار گذاشته است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز رئیس جمهور، وزرا و معاونین تمام دستگاه های دولت و قوای دیگر دنبال رفع مشکلات هستند. جلسات سه قوه‌ای که داریم مجلس شورای اسلامی همه در این کار همکاری می‌کنند، به نظر من اگر مردم ، دولت و قوای ما همه در کنار هم قرار بگیرند اولاً هیچ کس نمی‌تواند ما را شکست دهد و هیچ وقت این تحریم ها نمی تواند به ما فشار آورد و برایمان مشکلات درست کند و در مقابل فوائدی هم دارد و می‌توانیم حتماً به سلامت از آن عبور کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه معتقدم اگر متحد باشیم، تحریم، هر چه زودتر شکسته می‌شود ، اظهار داشت: تحریمی که آمریکا از امروز شروع کرده است و از قبل اجرایی و عملیاتی شده با همان شعارهایی که دیماه پارسال دادند این تحریم از امروز به طور رسمی شروع شده است ،به نظر من اگر متحدانه و با هم کار کنیم خیلی زود آمریکا را پشیمان می‌کنیم، اگر با دنیا خوب کار و تلاش کنیم، آمریکایی‌ها می‌فهمند این تحریم‌شان بی‌اثر است و نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، زودتر برمی‌گردند. ترامپ الان یک قدم برگشته از آن لحن تندی که علیه ملت ایران و حکومت داشت. البته امروز هم در این فرمان اجرایی‌اش باز هم حرف‌های تندی را زده است اما در عین حال یک قدم برگشته است ولی ترامپ باید چند قدم برگردد، یعنی باید حداقل به قبل از دوران خودش برگردد ، تا شرایط مناسبی برای تضمین بهتر منافع ایران، آمریکا و جهان ایجاد شود.

رییس جمهور تصریح کرد: هر چه متحدتر کار کنیم، آمریکا را زودتر را پشیمان می‌کنیم و ما می‌توانیم تحریم را از بین ببریم. این دست خود ماست الان اگر از ما سوال کنید این تحریم چند ماه طول می‌کشد من می‌گویم زمانش دست ما یعنی همه قوا است . اگر دولت، قوای دیگر، نیروهای مسلح و مردم کنار هم قرار بگیرند این تحریم را خیلی سریع‌تر خاتمه می‌دهیم اگر از هم فاصله بگیریم باعث اختلاف شود، بی‌تحملی نشان دهیم حتماً این تحریم طولانی می‌شود. زمان تحریم دست ماست به نظر من به حول و قوه الهی مردم و دولت دست به دست هم می‌دهیم و آنرا کوتاه‌تر می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره راههای جلوگیری از ایجاد فضای رانت در بحث ارز اظهار داشت: ممکن است عده‌ای نگرانی داشته باشند. قبلاً برای کالای اساسی پیک ارز آزادی در بازار ۴ هزار تومان، کمتر و یا بیشتر بود. همین ارز را برای کالای اساسی البته یک مقدار بازتر ۳۸۰۰ می دادیم و کنترل می‌کردیم و با همان قیمت به دست مردم می‌رسید. بنابراین تجربه این کار را در کالای اساسی داریم و همیشه در شرایط سخت ممکن است نظرات دیگری هم باشد، مثلاً می‌گویند که چرا سوخت ارزان به مردم می‌دهید، این را گران کنید بعد پولش را به مردم بدهید، چرا برق و آب ارزان می‌دهید. می‌خواهم به مردم بگویم که به غیر از این کالاهای اساسی تا آخر سال باید حتی راجع به آب و برق و حمل و نقل هم مطمئن باشند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است در ارتباط با بخش هایی که دست دولت است و می‌تواند جلوی التهاب را بگیرد، نوسان بزرگی اتفاق نیفتد و این به نظرم قابل کنترل است؛ دستگاه‌های نظارتی دولتی و غیردولتی، همه دست به دست هم می‌دهیم و ان شاء الله به خوبی اجرا شده و این کالا به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد و بقیه نیازمندی‌ها در آن بازار آزاد می‌رود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال تنش و جنگ در منطقه خاورمیانه و منطقه غرب آسیا وجود دارد؟ ، گفت: منطقه ما جنگ‌هایی را داشته و دارد. امروز در یمن و سوریه مشکلات جنگ وجود دارد و نیروی خارجی در سوریه هستند؛ اما روند منطقه ما به سمت امن‌تر شدن است.

دکتر روحانی با بیان اینکه مسلماً شرایط ماه‌های آینده سوریه بهتر از امروز خواهد شد، افزود: تروریست‌ها قدم به قدم در حال عقب‌نشینی بوده و تقریباً گوشه‌ای جمع می‌شوند. نیروهای خارجی چه آمریکایی‌ها و چه بقیه ناچارند از سوریه خارج شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه عراق امن‌تر از گذشته خواهد بود و عربستان و امارات درباره یمن به این نتیجه خواهند رسید که ادامه فعالیت نظامی‌شان اثر ندارد و باید از راه سیاسی مسایل‌شان را حل کنند، خاطرنشان کرد: امنیت کل منطقه ‌در آینده به دلیل حضور مردم و فعالیت مردم در کشورهای مختلف و ایستادگی مردم و ضربه‌های اساسی که به تروریسم در منطقه خورده است، بیشتر خواهد شد.

دکتر روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال صلح بوده و امروز هم دنبال صلح هستیم و هیچ وقت نه در دوران ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران حتی قبل هم اگر به ۲۰۰ سال پیش برگردیم می بینیم که ایران آغازکننده جنگ نبوده و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است؛ مخصوصاً در این ۴۰ سال اراده ما بر صلح و دوستی است.

 

کسی که می‌گوید مذاکره از برجام خارج شده است

 

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما با همسایگان مان روابط بسیار خوبی داریم و اگر با یکی دو تا از همسایگان روابط خوب نیست، آماده‌ایم این روابط را به یک روابط مناسب و مساعد برگردانیم و از طرف ما مانعی وجود ندارد.

دکتر روحانی تاکید کرد: تا مردم و نیروهای مسلح ما در صحنه هستند، به نظر من خطر جنگ و یا تجاوزی نسبت به ایران وجود ندارد. این وابسته به وحدت و اتحاد و یکپارچگی و انسجام درونی ما است؛ من باید از مردم سپاسگزاری و تشکر کنم، می‌دانم امسال با مشکلات فراوانی مواجه بودند.

رییس جمهور در ادامه این گفت و گوی زنده تلویزیونی در پاسخ به اینکه چقدر در جریان مطالبات و خواسته‌های مردم قرار دارید، اظهار داشت: اولاً اینکه مردم به طور مداوم با تلفن و نامه با ریاست جمهوری در تماس هستند، وزرا هم مرتب به شهرهای مختلف و استان‌های مختلف می‌روند و دایما استاندارها و وزراء را می‌بینم، در فضای مجازی هم مقداری وقت می‌گذارم و نظرات مردم را می‌بینم لذا حتماً از وضع مردم مطلع هستم. مردم ما امسال با فشار شدید مواجه بودند. یعنی از یک طرف مشکل آب داشتیم ،بخاطر خشکسالی، در کنار آب مشکل برق پیدا کردیم چون برق آبی‌های ما دچار مشکل شد، در کنار آن مشکل محیط زیست داشتیم، در کنار آن مشکلات ارزی بوجود آمد و در بازار و زندگی مردم تأثیر گذاشت. اما در عین حال مردم ما، بسیار مردم نجیب و صبوری هستند؛ مردمی هستند که واقعاً مشکلات را با دست خودشان حل می کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: دنیا این همه فشار روانی می‌آورد و تبلیغ می‌کند، همه رسانه‌ها جمع می‌شوند، در فضای مجازی و حقیقی مردم به اغتشاش و اعتراض فرا خوانده می شوند و یک روزی را اعلام می‌کنند که مردم در خیابان‌ها بیایید ولی مردم ما نمی‌آیند یک تعداد معدود و ناچیزی به خیابان می‌آیند، این نشان دهنده صبر و تحمل و بیداری و هوشیاری و توجه مردم است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ گونه نگرانی از لحاظ امنیت ملی ندارم،گفت: اینرا به عنوان کسی می‌گویم که امنیت ملی را می‌شناسم. در سیاست خارجی روند ما ایجاد روابط سیاسی بهتر با دنیا است و شما امروز می‌بینید روابط سیاسی ما با اروپا، غرب و شرق روابط بهتری است و همین روابط بهتر را ادامه می‌دهیم. بنابراین آینده منطقه را توأم با امنیت بیشتر و صلح و ثبات بیشتر می‌بینم. در همین زمینه مسایل نفتی و تهدیدهایی که آمریکایی‌‌ها می‌کنند، به زودی هیأت‌هایی را به همه کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت در منطقه و غیرمنطقه اعزام می‌کنم. مبنای ما صحبت کردن و با هم حرف زدن از طریق منطق و گفتگو است و ان شاء‌الله این روند را ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: مردم نباید هیچگونه نگرانی ای داشته باشند از اینکه دولت ایران، یا نظام ایران تصمیمی به تهاجم، ناآرامی و جنگ دارد به هیچ عنوان اینطور نیست به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به مردم عرض می‌کنم که برنامه ما همچنان برنامه صلح‌آمیز است. البته در برابر حرف زور می‌ایستیم و وقتی می‌ایستیم پاسخ مثبت هم می‌گیریم و پاسخ هم گرفتیم. اجازه نمی‌دهیم منافع و حقوق ما زیر پا گذاشته شود. در برابر تجاوز همیشه مدافع خوب بودیم و هستیم. ولی هیچ علامت و دلیلی را نمی‌بینم که در آینده منطقه ما با ناآرامی مواجه شود.

رییس جمهور در پاسخ به اینکه « تلاش‌های زیادی را از خارج از کشور می‌کنند بخصوص رسانه‌ها و فضاهای مجازی و ابزارهایی که در دست است برای اینکه روی موج مطالبات و خواسته‌های مردم سوار شوند و در شرایط سیاسی و اجتماعی خاص بهم ریختگی‌هایی را ایجاد کنند. حتی صحبت از تغییر نظام میکنند و موضوعاتی از این دست، پاسخ شما و تحلیل تان چیست»؟گفت: چه نظامی تغییر می‌کند؟ آن نظامی که بر مبنای انتخابات و آراء مردم نباشد؛ وقتی مردم با صندوق آراء مسئولین خودشان را انتخاب می‌کنند، این نظام همیشه ثابت است، یعنی تا جمهوریت را خوب حفظ کردیم و تا اسلامیت را خوب حفظ کردیم، یعنی اعتقادات دینی‌مان را حفظ کردیم که مردم ما به اصول اعتقادات دینی کاملاً پایبند هستند ممکن است در مناسک و در بعضی از احکام مقداری مسایل خاصی را شاهد باشیم ولی اعتقادات مردم اعتقادات بسیار مستحکمی است نسبت به دین و خداوند و قیامت‌شان. همه نظرسنجی‌ها و زندگی مردم نیز همین را نشان می‌دهد که اسلامیت مورد توجه مردم است، مردم متدین هستند.

دکتر روحانی اضافه کرد: جمهوریت و دموکراسی را هم هر چه تعمیق ببخشیم ، این نظام ، مستحکم‌تر می‌شود. مردم هر دو سال پای صندوق هستند و به راحتی می‌توانند نماینده مجلس و رئیس جمهور خودشان را انتخاب و بر آنها نظارت کنند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید همه چیز را شفاف در اختیار مردم قرار دادیم، اظهارداشت: مبارزه با فساد با شفافیت امکانپذیر است و امروز یکی از پایه‌های اصلی مبارزه با فساد، شفافیت است لذا باید همه چیز را در اختیار مردم بگذاریم باید مردم بدانند و نظارت کنند و باورمان شود که این کشور برای مردم است از آن مردم و با رأی مردم است. معتقدم قانون اساسی مترقی‌ داریم اگر همه اصولش را به دقت اجرا و پیاده کنیم و به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی این را بیشتر از گذشته دنبال می کنم و مردم بدانند وقتی پای صندوق آراء آزاد هستند که رأی خودشان را به صندوق بریزند، هیچ‌وقت نظام ما صدمه نخواهد دید.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر مردم خدای ناکرده ببینند در جامعه فساد است و با فساد برخورد نمی‌کنیم،تعارف داریم و با فساد خط قرمز داریم، برای ما این قوه و آن قوه فرق می کند و یا اینکه بخواهیم در انتخابات خدای ناکرده فرد خاص و یا حزب خاصی را حاکم کنیم بله آن وقت معنی‌اش این است که کسی بگوید این نظام با استحکام نیست و یا تضعیف شده است. اما اگر دمکراسی را در همه زمینه‌ها تعمیق ببخشیم این را در ۲۲ بهمن به صراحت گفتم که اگر روزی واقعاً در مسأله‌ای اختلاف نظر داریم و برای ما مهم است چرا پای صندوق آراء نیاییم؟ اصل ۵۹ مگر کمرش بیل خورده است چرا از آن استفاده نکنیم با همان قانون و مقررات که در قانون اساسی می گوید. ممکن است دولت لایحه بدهد ، مجلس باید رأی بدهد با همان شرایطی که در قانون اساسی آمده است و رهبری باید فرمان دهد. این مسایل مهم می تواند در سیاست داخلی یا خارجی و یا اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی باشد. البته در مسأله عادی مجلس تصمیم می‌گیرد ولی در مسایل بسیار مهم و خیلی مهم اصل ۵۹ برای ما پیش‌بینی کرده است این برای تثبیت نظام است یعنی اصل ۵۹ قانون اساسی ، نظام را تثبیت می‌کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در سفر اخیری که در سوئیس بودم از رئیس جمهور سوئیس سوال کردم که شما چند همه پرسی در سال دارید و چقدر خرج می‌کنید. آنها برای مسایل ساده هم از مردم نظرسنجی می‌کنند، اگر برای هر موضوعی صد هزار نفر امضاء کنند، باید نظر سنجی کنند. البته شرایط آنها فرق می‌کند و کشور کوچکی هستند.

دکتر روحانی افزود: باید به مردم تکیه کنیم و در کنار مردم بوده و به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم نه با زبان، مردم ما هم اسلام را می‌خواهند و هم کشور عزیزشان ایران را و هم وحدت و انسجام و تمامیت ارضی را می‌خواهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: این مردم همان مردمی هستند که ۸ سال برای شرف و استقلال‌ کشورشان ایستادگی و مقاومت کردند و امروز هم همان مردم با همان شرایط هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه هیچ نگرانی‌ای از نظام ندارم، گفت: اینها حرف‌های خیلی کودکانه‌ای است که ۴ نفر در آمریکا که با یک مشت تروریست در تماس و رابطه هستند و می‌روند با آنها دست می‌دهند، می‌نشینند و کمک مالی می‌کنند، مطرح می نمایند.

رئیس جمهور افزود: مردم از عمق جان نسبت به آن گروهک تروریستی نفرت دارند؛ منافقینی که در زمان جنگ و در زمانی که مردم برای سرزمین‌شان می‌جنگیدند، رفتند با صدام متحد شدند و از پشت به مردم ما خنجر زدند، منفورترین گروهک در تاریخ ایران هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه آنها ممکن است تصورات اینچنینی در ذهن‌شان بیاید که این نظام مستحکم و قوی، ضعیف است، اما به نظر من امروز نظام از همیشه مستحکم‌تر است، ادامه داد: قوای سه گانه، کاملاً در کنار هم هستیم و کاملاً به مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه احترام می‌گذارم و آنها هم تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: در جلسات هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه که داریم از نزدیک شاهد هستم قوه قضائیه و مجلس تلاش می‌کنند. البته ممکن است در بعضی از جاها نظرات و سلایق فرق کند ولی در مسایل اساسی کشور کاملاً متحد هستیم و با هم هستیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: نیروهای مسلح ما کاملاً‌متحد هستند؛ رهبری که مسئولیت بسیار سنگینی دارد و همواره بر قوای کشور نظارت می‌کند با همان استحکام نظارت خودش را انجام می‌دهدو به نظر من ما هیچ دغدغه‌ای نسبت به آینده نظام‌ و ایران مان نباید داشته باشیم. البته این بدان معنا نیست که امروز مشکل آب، برق، محیط زیست و زندگی مردم نداریم کاملاً می‌دانیم مشکل داریم ولی مردم ما باید بدانند که ما شبانه‌روز تلاش‌مان را انجام می دهیم؛ ممکن است در یک جایی صد در صد و در جای دیگر ۷۰ درصد موفق باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه چرا از روز اولی که آمدیم دنبال برجام رفتیم، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند که برای ما برجام یا با ۶ کشور حرف زدن مهم بود در حالیکه فقط به فکر راحتی مردم بودیم. اگر رفتیم به دنبال برجام، برای این بود که تجارت و صادرات و واردات و حمل و نقل و بیمه راحت‌تر انجام گیرد و الان هم آثارش را می‌بینیم؛ همین امروز که مردم دچار فشار هستند، شرایط صادرات کالا و خدمات ما از همیشه بهتر است.

دکتر روحانی افزایش ارزش سهام بورس را نشان از امید مردم دانست و افزود: وقتی بورس رونق دارد یعنی نقدینگی دارد درست هدایت می‌شود و در تولید و بورس می‌رود؛ وقتی صادرات رونق پیدا می‌کند یعنی نقدینگی به سمت صادرات می‌رود؛ وقتی تولید افزایش پیدا می‌کند یعنی نقدینگی به سمت تولید می‌رود.

رئیس جمهور اظهار داشت: به نظر من در این شرایطی که هستیم هم تولید می‌تواند افزایش پیدا کند و هم اشتغال می‌تواند کاهش پیدا نکند؛ ما در ۳ ماهه اول امسال به یک توفیق مبارکی رسیدیم که فکر می‌کنم در سال‌های پیش سابقه نداشت و آن اینکه نه تنها تمام کسانی که متقاضی کار بودند جذب شدند، از بیکارهای قبلی هم یک تعدادی جذب شدند؛ یعنی اینکه امسال در بهار ۷۵۶ هزار نفر نسبت به بهار پارسال اشتغال خالص پیدا کردند ؛ این معنی‌اش این نیست که بیکاری تمام شده است. یعنی آن آمار ۳ میلیون بیکاری هنوز هست؛ ضمن اینکه این شرایط برای مردم سخت است و دولت باید به فکر اقشاری باشد که فشار اقتصادی بیشتری را می‌بینند.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای دهک‌های پایین یک بسته جدیدی طراحی و به موقع اعلام می‌کنیم، گفت: در طول یک سال گذشته یارانه همه افراد جامعه که جزو کمیته‌ امداد و بهزیستی بودند را افزایش دادیم و امسال هم میزان آن را بیشتر می‌کنیم؛ تأمین بسته غذایی که می‌دادیم، امسال بیشتر دادیم و در این روند را ادامه می‌دهیم. بنابراین هم باید به اقشار کم درآمد کمک شود و حتماً دولت این کار را خواهد کرد و هم باید بازار ارز ما متعادل شود که دولت همه تلاش خود را انجام داده و انجام خواهد داد و امیدوارم مردم در روزها و هفته آینده شاهد یک بازار متعادلی در این زمینه باشند و هم می‌توانیم روابط سیاسی‌مان را با دنیا بهتر کنیم.

رئیس جمهور افزود: ممکن است شما بگویید که این حادثه خیلی مهمی نیست اما از لحاظ سیاسی این حادثه بسیار مهم است. درست در روزی که ترامپ می‌گوید که من اولین مرحله تحریم را اجرا می‌کنم اروپا هم می‌آید بیانیه می‌دهد که اگر کسی ایران را تحریم کند من تحریمش می‌کنم و می‌ایستد در برابر آمریکا. این حادثه مبارکی است که اولین بار است می‌بینیم.

دکتر روحانی ادامه داد: این به معنی پیروزی و موفقیت ملت است. این مسیر و راه را با کمک مردم ادامه می‌دهیم؛ نظام مستحکم است و مستحکم‌تر خواهد بود؛ در کنار هم هستیم و دولت با همه توان مشکلات مردم را کاهش خواهد داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این شرایط صحبت از این است که روحانی ۹۷ با روحانی ۹۶ خیلی فاصله دارد و خیلی تفاوت زیاد شده است واقعاً شما خیلی فرق کردید با پارسال و اینکه فکر نمی‌کنید باید نگران کاهش محبوبیت‌تان باشید، اظهارداشت: محبوبیت من چیز مهمی نیست. مهم این است که بتوانیم به مردم خدمت کنیم و خدمت‌گزار مردم باشیم اینکه مردم اگر ببینند ما خادم آنان هستیم و خدمت می‌کنیم، مردم ما هم همیشه در برابر تلاش مسئولین قدردانی کردند و قدردانی می‌کنند و مردم بسیار خوبی هستند. اینکه من با ۹۶ فرق کردم، بعضی‌ها می‌گویند در سیاست خارجی روحانی فرق کرده است. در سیاست خارجی نظرات من هیچ تفاوتی نکرده است. باز هم معتقد به تعامل سازنده با دنیا هستم، باز هم معتقدم باید روابط مان را با کشورهای دنیا و با منطقه صمیمی بکنیم و روابط اقتصادی مان را با دنیا مستحکم کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: حالا اگر کسی بر خلاف منطق از یک تعهدی خارج شده ، میز مذاکره را ترک کرده و یک تعهد را زیر پا گذاشته، مشکل در جای دیگری است. نمی‌توانند بگویند که روحانی چرا تابستان یک نوع لباس می‌پوشد و در زمستان لباس دیگری. انسان تابستان لباس تابستانی می‌پوشد و زمستان لباس زمستانی. کسی که در برابر مردم ایران یاوه‌گویی می‌کند و حرف ناروا می‌زند همین اسلامی که به ما دستور داده با صلح و صفا با همه رفتار کنیم،همان اسلام به ما می‌گوید که در برابر متجاوز بایستیم. هر کسی روبروی شما ایستاد شما هم روبروی او بایستید. ما باید تواضع کنیم اما در برابر متکبر نباید تواضع کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه لحن امروز ما در برابر آمریکا نمی تواند با لحن‌مان در سال ۹۶ و ۹۵ یکسان باشد، گفت: او آغازگر است. ما آغازگر نیستیم او شروع کرده و از تعهد خارج شده و او دارد مردم ما را تحریم می‌کند و فشار می‌آورد. آیا می توان در برابر این رژیم لحن ما تغییر نکند؟ و همان باشد؟ پس می توان گفت که اصول سیاست خارجی و روند اجرای این اصول تغییر نکرده است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در سیاست داخلی هم تغییری ایجاد نشده است ، اظهارداشت: همیشه معتقد بودم که نظر و رأی مردم به عنوان چیزی است که همه ما باید به آن احترام بگذاریم الان هم بحثم همین است. فضای مجازی را توسعه دادیم و کشور ما در منطقه در فضای مجازی اول است. یعنی نزدیک ۶۷ میلیون نفر از جمعیت کشور ما به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و این افتخار بزرگ برای کشورمان است.

رییس جمهور افزود: در زمینه دولت الکترونیک که اگر بخواهیم با فساد مبارزه کنیم که باید مبارزه کنیم، بهترین راه، دولت الکترونیک است و در این زمینه قدم‌های خوبی وزارت نیرو و وزارت جهاد با وزارت ارتباطات برداشته است و بهداشت و درمان تا آخر امسال کامل به این سیستم وصل می‌شود و این تحول بزرگ در سلامت ایجاد می‌کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بنابراین در این زمینه سیاست ما همان سیاست است سیاست ارتباطات نزدیک‌تر با مردم، اشتغال مردم در فضای مجازی و فضای مناسب برای آزادی مردم، حتی اعتراض مردم. اشکال ندارد تظاهرات مردم اگر در چارچوب قانون باشد حق مردم است منتها نه اینکه یک عده‌ای پاسخ دهند به یک گروهک، به آمریکایی که امروز علیه ملت ما جنایت می‌کند. ولی اگر خود مردم نیاز و احتیاج و حرفی دارند، به طور طبیعی حرف می‌زنند و باید ما به اعتراض وحرف آنها رسیدگی کنیم و هیچ اشکالی ندارد. به نظر من ما در شرایطی هستیم که سیاست دولت تغییر نکرده است یعنی می‌گویند که از لحاظ جناحی، چپ و راست، روحانی به چپ نزدیک‌تر بوده به راست چرخش کرده است. من هیچ چرخشی نکردم به همه قول هایی که به مردم دادم ، پایبندم و بر همان مبنا دارم حرکت می‌کنم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تردید ندارم اساس راحتی و آینده خوب مردم در سایه اعتدال است، گفت: تندروی‌ها، افراط گری‌ها و جدا شدن از هم و روبروی هم ایستادن، به نفع ما نیست و به ضرر جامعه است. باید به همه جناح‌ها احترام کنیم. همانطور که در سخنرانی چندی پیش در برابر مسئولین محترم اجرایی و وزرا و معاونین گفتم، من در این شرایط دست همه را می‌بوسم، هر جناحی هستند و هر تفکری دارند. باز هم خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم نیاز به وحدت و اتحاد بیشتر داریم.

دکتر روحانی خطاب به مردم گفت: به مردم عزیز ایران می‌گویم که ما با کمک آنان از مشکلات عبور می‌کنیم این مشکلات اگر متحد شویم و در کنار هم باشیم، بلندمدت نخواهد بود. اگر صادرات را بیشتر کنیم، تولید را بالا ببریم انصاف را همه مراعات کنیم، با فساد مبارزه کنیم و شفافیت را بیشتر کنیم، از مشکلات عبور می‌کنیم ، این مشکلی نیست که ما را زمین‌گیر کند. آمریکا قادر نیست کاری کند که ما در برابر او زانو بزنیم و ملت ما این کار را نخواهد کرد. اما شرط آن این است که نسبت به هم انصاف داشته باشیم. منافع مردم و کشور را بیشتر در نظر بگیریم که اکثر قاطع مردم این چنین هستند. یک تخلفاتی در گوشه و کناری می‌شود و طبیعی است که در جامعه‌ای که رانت شروع شود، یک عده سراغ آن می‌روند.

مجری پرسید: سیاست‌ها و فرآیندها باید به گونه‌ای باشد که زمینه سوء استفاده و رانت را از اساس از بین ببرد و ما فرآیندها و اتفاقات را در دولت و بخش‌های مختلف در اتاق شیشه‌ای و در شفافیت کامل بگذاریم. نظارت شود که تخلف نشود ولی به هر حال هر از گاه عده ای تخلف می‌کنند همانطور که در چند ماه گذشته کردند؛ از جمله قاچاق معکوسی که در افغانستان شد؛ همین نگرانی است که در همین کالای اساسی که می‌دهیم چون قیمت‌اش پایین است این قاچاق معکوس توسط کسانی که به نوعی خیانت می‌کنند به بیت‌المال و دارایی‌های کشور باشد. دولت به طور مشخص چقدر جدی است در برخورد با متخلفان و سوء استفاده کنندگان از شرایطی که مردم واقعاً در آن با سختی زندگی‌شان را می‌گذراندند و عده‌ای به هزاران میلیارد راضی نیستند و این تخلفات را انجام می‌دهند. چه آنهایی که در داخل دولت این کار را کردند و چه آنهایی که بیرون دولت این کار را کردند؟

رئیس جمهور پاسخ داد: با مفسد و فاسد و کسی که اخلال می‌کند و فسادی را انجام می‌دهد و حقوق مردم را تضییع می‌کند باید قاطعانه برخورد کنیم و هیچ نباید رحم کنیم به آدمی که دولت با شرایط خاص در این شرایط ارز را تهیه کرده و در اختیارش گذاشته و او این ارز را به عنوان اینکه کالا را وارد می‌کند بیرون ببرد و برنگرداند و کالایش را هم وارد نکند.

دکتر روحانی اظهار داشت: به طور قاطعانه در دولت گفتم و چند بار هم اخیراً تأکید کردم ما مهلت سه ماهه به همه آنهایی که ارز بردند داده ایم و باید ثابت کنند که کالای مورد نیاز را آوردند و وارد کشور کردند و این کالا در کجا قرار دارد؛ گمرکات کشور الان در ترخیص فعال‌تر شده و از دو هفته پیش به گمرکات دستور دادم که مقررات دست و پاگیری که بخاطر احتیاطاتی که داشتند و ترخیص کالاها بواسطه آن طول می‌کشید را برداشته و به سرعت کالا ترخیص شود؛ مخصوصاً کالاهایی که مورد نیاز عامه مردم است و از آن طرف مراقبت بکنیم کسی که پول گرفته برای اینکه جنسی وارد کند آن جنس از کدام گمرک آمده، کی آمده و در چه تاریخی و همه اینها محاسبه شود که پولی که گرفته با جنسی که آورده مطابق است یا نه؟ حتماً و بی‌تردید تخلف صورت گرفته است. حتما فساد ایجاد شده و رانت بوده و من یکی از نگرانی‌هایم در این ۲ الی ۳ ماه این بود که چگونه با این رانت و با این فساد مبارزه و بتوانیم چارچوب بهتری ایجاد کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در هر چیز یارانه‌ای در کشور مانند سوخت، نان، آرد، که شما یارانه‌ای به مردم بدهید، درست است کمک به مردم است اما در کنارش هم فساد و هم خروج است؛ یعنی کالای ما در مرزها قاچاق می‌شود. الان بنزین از کشور ما قاچاق می شود، برای اینکه بنزین در اینجا هزار تومان و در ترکیه ۱۰ هزار تومان است. اینجا گازوئیل ۳۵۰ تومان و در عربستان سعودی ۳ هزار تومان است. در دارو نیز به همین شکل.

دکتر روحانی ادامه داد: هر چیزی که به صورت یارانه‌ای شد و اختلاف قیمت بین ما و کشورهای منطقه نظیر عراق و افغانستان و سایر کشورها زیاد شد، محل رانت و فساد است؛ اصل اقتصادی ها این است که در هیچ موردی یارانه ندهیم و کالاها به قیمت باشد که از لحاظ اصول درست می‌گویند اما در یک شرایط خاص، آن هم در شرایطی که دشمن به ما فشار می‌آورد و مردم در فشار هستند، معتقدم این یارانه را باید بدهیم و این کالاها را در اختیار مردم بگذاریم و هم حتی الامکان از مرزها مراقبت کنیم.

رئیس جمهور گفت: برای اینکه مردم ما مستحضر باشند، در جنوب، مسئولیت مبارزه با قاچاق را به نیروی دریایی سپاه دادیم. بنابراین امروز مرز شرق و غرب دست سپاه و بعضی جاها دست نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعات است. همه ما، مسئولین و گمرکات، باید دست به دست هم دهیم و مراقبت کنیم این فساد را به حداقل برسانیم و با افراد فاسد بجنگیم و مبارزه کنیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: دولت هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد و هر مقام و کسی اگر تخلف کرده باید با او برخورد شود؛ دادگاه‌ها باید طبق قانون با او برخورد کنند و ما هم حامی خواهیم بود. هم حامی قوه قضائیه و هم حامی مبارزه با فساد هستیم و در این زمینه ان شاء الله تلاش‌مان را مضاعف خواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: دیروز وزیر دادگستری گزارشی نسبت به کارهایی که تعزیرات انجام می‌دهد، داد که در آن نوشته زمان رسیدگی به تخلفات مهم را کوتاه کردیم و رسیدگی اش حداکثر ده روز است؛ نوشتم این خوشحال‌کننده است که بتوانیم در یک زمان بسیار کوتاه با افرادی که متخلف هستند برخورد کنیم. هم باید با فساد و رانت مبارزه کنیم و هم باید مدیریت ما به گونه‌ای باشد که این فساد و رانت به حداقل برسد . باید این کار را ادامه دهیم و ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سوال نمایندگان مجلس از رییس جمهور و نامه ایشان در این زمینه گفت: من قبل از این که دولتی باشم، مجلسی هستم. اگر در دولت ۵ سال رئیس جمهور هستم در مجلس ۲۰ سال نماینده مجلس بودم و همیشه مسئولیت‌هایی در مجلس داشتم. کاملاً مجلس را لمس و حس می‌کنم. وقتی نمایندگان به وظایف قانونی خودشان عمل کنند نه تنها گله‌مند نمی‌شوم بلکه خوشحال شده و از آنها تشکر می کنم.

رییس جمهور با بیان اینکه در برخورد با موضوعات می توان دو نوع عمل کرد ، اظهارداشت: دو نفر شریک و یا دو نفر که در پیاده رو راه می‌روند و به هم برخورد می کنند یک وقتی باید کتاب قانون بگیرند و طرف بگوید طبق ماده فلان چرا شانه‌ات به شانه من خورد، یک وقتی سلام علیک کرده و رد می‌شوند و با رفاقت و انصاف با هم رفتار می‌کنند.ولی ممکن است ۲۰ سال شریک باشیم و یک روز هم دعوا کنیم آن روز سراغ قانون می‌رویم. روزی که می‌بینیم که نمی‌توانیم با تعامل یا دوستی مسایل‌مان را حل کنیم می‌رویم در چارچوب قانون و اشکال ندارد. مجلس هر زمانی می‌تواند در چارچوب حرکت کند اولاً باید دقیق حرکت کند من به عنوان رئیس جمهور اگر دستگاهی را ببینم از قانون اساسی فاصله‌ای گرفته این وظیفه من است که تذکر دهم که با قانون اساسی فاصله گرفته است. با مجلس روابط ‌مان روابطی بسیار خوب و نزدیک است. هر وقت مجلسی‌ها خواستند با هم نشستیم و بحث کردیم و نیازی به این کار نبود.

دکتر روحانی اضافه کرد: مجلس می‌گوید می‌خواهم طبق قانون عمل کنم؛ اهلاٌ و سهلاً اشکالی ندارد. ما هم طبق قانون عمل می‌کنیم. هر دو طبق قانون عمل می‌کنیم. بنابراین مجلس سوال می‌کند و من تذکر قانون اساسی می‌دهم. با هم جلو می‌رویم ولی در عین حال دوستی ما با مجلس محفوظ است. به همه نمایندگان مجلس احترام می گذارم، حق آنها را سوال می‌دانم و می‌توانند سوال کنند وهیچ اشکالی ندارد. منتها همه ما هم زمان را مراعات کنیم، همه جا لازم نیست از حق قانونی استفاده کنیم، گاهی می‌توانیم از راه‌های نزدیک‌تر، ساده‌ترو سهل‌تر به اهداف‌مان برسیم. مقصود این است که ما مشکلات مردم را در کنار هم حل کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آن وقت‌هایی که در مجلس بودیم مثلاً یک روز در هفته سه‌شنبه‌ها وزرا می‌آمدند و ناهار را با هم می‌خوردیم و خیلی از مسایل در همان ناهار حل می‌شد و اکنون نیز می تواند اینگونه باشد . قانون چارچوب‌ها را تعیین کرده است ولی استفاده از حق قانونی در این گونه مسایل مهم، اگر در حداقل باشد بهتر است اما در عین حال مجلس مجاز و مختار است.

دکتر روحانی با بیان اینکه من به مجلس رفته و پاسخ می‌دهم و هیچ مشکلی ندارم، گفت: برای من فرصت خوبی بوجود می‌آورد چون گفتن خیلی از حرف‌ها در مصاحبه برای من سخت است اما وقتی یک نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی سوال کرده، دیگر آن وقت یک شرایطی است که خیلی صریح‌تر می‌توانم حرف بزنم و خیلی چیزها را آنجا می‌شود واضح‌تر به مردم گفت. شاید این سوال مبارک و برای مردم ما مفید باشد، و یک سری اطلاعات و نکاتی که باید به مردم گفته شود در آن فرصت ان شاء الله گفته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه از مردم بخاطر روزهای سختی که پشت سر گذراندند و تحمل و صبر کردند، سپاسگزاری و تشکر می‌کنم، گفت: می‌خواهم به مردم عزیزمان بگویم که دولت با همه توان کوشش کرده این مشکلات را کاهش دهد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در زمینه آب، قدم‌های بسیار خوبی در این چند سال برداشتیم، اظهار داشت: برای اینکه مردم مستحضر باشند، در بهره‌وری آب کشاورزی با کارهایی که در ۵ سال گذشته انجام گرفته است، ۳۰ درصد بهره‌وری بیشتر شده یعنی سالی حدود ۶ درصد بهره‌وری اضافه شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آبیاری مدرن، گلخانه‌ها و کشت‌های مختلف و بذرهای جدید را برای کاهش آب مصرفی بطور مداوم توسعه می دهیم، گفت: تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات آب در برخی استان ها بکار گرفتیم و به طور نمونه تا پایان سال ان شاء‌الله طرح غدیر را در استان خوزستان توسعه می‌دهیم.

دکتر روحانی افزود: در زمینه محیط زیست قدم‌های خوبی برداشته شده و باز هم قدم‌های خوبی برمی‌داریم و به مردم گزارش خواهیم داد. دولت تلاش خود را انجام داده هر چند که فشار زیادی روی مردم بوده است و من از مردم بسیار عزیز و خوب‌مان تشکر می‌کنم و به آنها وعده می‌دهم ما در کنار هم و با همکاری هم، می‌توانیم مسایل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مهم است، گفت: اخیراً در دولت گفتم همه وزارتخانه‌ها در یک فرصت مناسب دو هفته یا سه هفته یکبار مصاحبه مطبوعاتی بگذارند و کارهایی که کردند را به عرض مردم برسانند و برای مردم توضیح بدهند که مردم آگاه باشند و همچنین خبرنگاران و از جمله رسانه ملی می‌توانند واسطه خوبی بین مردم و دولت باشند و حرف دولت را به مردم و مردم را به دولت ، منتقل کنند.

 

منبع شفقنا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود