کد خبر: 342

تاریخ انتشار: 1393-08-29 - 21:04

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / آسیب ها / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 1 127

یک چشمه دیگر از تلاش فرهنگی دولت قبل: خرید و انبار!/ 95درصد بدون استفاده مانده است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در دیدار با کتابداران استان قزوین گفت: طرح «کتاب من» با هدف درستی شکل گرفت، اما در ادامه مسیر دچار تغییراتی شد که خوشایند نیست، طبق آمار ۹۵ درصد کتاب‌های این طرح […]

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در دیدار با کتابداران استان قزوین گفت: طرح «کتاب من» با هدف درستی شکل گرفت، اما در ادامه مسیر دچار تغییراتی شد که خوشایند نیست، طبق آمار ۹۵ درصد کتاب‌های این طرح بلااستفاده مانده‌اند؛ یعنی عضو نیامده آن را تحویل بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا مختارپور در دیدار با کتابداران استان قزوین با بیان این مطلب که ما در نهاد کتابخانه‌محوریم گفت: در برخی از استان‌ها بنده تاکید کردم که درصد نیروهایی که در ستاد فعالیت می‌کنند، نسبت به نیروهای کتاب‌دار باید خیلی کمتر باشد. ما بودجه اندکی داریم و توان افزایش قابل توجه بودجه نیز وجود ندارد. در عین حال به نیروی جدید نیز نیاز داریم. خواسته من از شما این است که اختلافات و تعارضی ایجاد نکنیم.

مختارپور افزود: در بخش بودجه نیز نمایندگان مجلس به ما قول‌هایی داده‌اند اما امسال بودجه چندان مطلوبی نداریم. از این رو در سال 93 نهاد کتابخانه‌ها هیچ کتابی را خریداری نکرده است.

وی گفت: زمانی که در خردادماه 93 وارد نهاد شدم، پس از یک‌ماه به من گفتند که کتاب وارد انبار می‌شود، در حالی که ما اصلاً کتابی خریداری نکرده بودیم. بررسی‌ها منتج به این شد که کتاب‌هایی که در سال 92 خریداری شده اکنون توسط ناشران منتشر و در حال ورود به انبار است. بنابراین کتاب‌هایی که ما اکنون برای شما می‌فرستیم، از خریدهای گذشته است. این خریدها آنقدر حجم زیادی دارد که حتی آتش‌نشانی نیز به دلیل تجمع بیش از حد کتاب در انبار حاضر به تأیید امنیت آن نیست.

مختارپور در ادامه با اشاره به اینکه ما کتاب خوب پرکاربرد داریم و کتاب خوب غیرپرکاربرد نیز داریم، گفت: بسیاری از کتاب‌ها هستند که عمومیت نداشته و شاید در سراسر کشور تنها 100 کتابخانه به آن نیاز داشته باشند. به ناشر نیز نمی‌توان آنها را پس داد در کتابخانه‌ها نیز فضای کافی وجود ندارد بناراین ناچار می‌شویم کتابهایی را وجین کنیم که حتی تورق نیز نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجلات گفت: اوایل سال ارسال مجلات را قطع کردیم پس از آن براساس نظرسنجی‌ها تعدادی مجله ارسال شد که سعی کردیم این تعداد مجلات شامل مجلات عمومی‌تری باشند. ما در نهاد باید به این سمت پیش برویم که ارتقای فرهنگی جامعه را موجب شویم و کتاب‌های خوب و مفید در رشته‌های مختلف خریداری کنیم. اکنون نیز با برخی نشریات صحبت کردیم تا خرید نسخه دیجیتال نشریات را پیگیر باشیم.

بخش دیگری از این نشست به پرسش و پاسخ کتابداران اختصاص داشت که مختارپور در پاسخ به پرسشی درباره چرایی حذف طرح کتاب من گفت: این طرح در ابتدا با اندیشه درستی شکل گرفت اما در ادامه مسیر آن تغییر کرد. این طرح با این هدف شکل گرفت که اگر کسی به کتابخانه مراجعه کرد و کتابی خواست که در کتابخانه وجود ندارد نهاد آن را تهیه کرده و ارسال کند. در سال اول 7 هزار درخواست ثبت شد اما در 3 سال بعد این درخواست‌ها به 970 هزار رسد. در سال‌های بعد حجم عظیمی از کتاب‌ها، کتاب‌های کمک‌درسی بودند که کار را به جایی رساند که در یک سال و نیم اخیر بیشترین خریدها کتاب‌های کمک آموزشی را شامل می‌شدند. در حالی که نهاد نباید تامین‌کننده کتاب‌های درسی باشد.


* افتتاح یک کتابخانه وقفی

بنابراین گزارش، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتابخانه مردم‌ نهاد «دارالعباس» شهرستان شریف‌آباد را افتتاح کرد. کتابخانه «دارالعباس» شریف آباد به همت فرنگیس قربانی حصاری ساخته و وقف شده است. این کتابخانه دارای بیش از هزار عنوان کتاب در بخش کودک و نوجوان و بزرگسال است که در دو طبقه شامل بخش کودک و نوجوان و سالن قفسه کتاب و سالن مطالعه تجهیز شده است.

فرنگیس قربانی واقف این کتابخانه با بیان این مطلب که در زندگی خود همواره علاقه‌مند بوده تا کلاس قرآن و حسینیه احداث کند، گفت: پس از اینکه تصمیم به ساخت حسینیه «دارالعباس» گرفتم از سوی سرپرست اداره کتابخانه‌های استان قزوین به ما پیشنهاد داده شد تا طبقه بالای حسینیه را نیز به کتابخانه‌ای اختصاص دهیم. ما نیز پذیرفتیم و با هزینه شخصی اقدام به ساخت و تجهیز کتابخانه کردیم.

بیش از 90 درصد هزینه‌های این کتابخانه به صورت شخصی و 10 درصد باقیمانده نیز توسط کمک‌های مردمی شهرستان شریف‌ آباد تامین شده است. کتابخانه «دارالعباس» در وسعت 480 متر در دو طبقه که هر طبقه 160 متر بنای مفید دارد احداث شده است که بعد از ظهر امروز با حضور مختارپور، اعضای شورای شهر شریف آباد و امام جماعت این شهرستان افتتاح شد.

به گفته مسئولان دولتی شهرستان شریف آباد با 25 هزار نفر جمعیت، نیاز مبرمی به وجود یک کتابخانه داشت که خوشبختانه به این نیاز پاسخ داده خواهد شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در انتهای این مراسم و پس از نشست صمیمانه‌ای با مسئولان شهر ضمن تقدیر از نیت خالص واقف و خلوص و صفای موجود میان مسئولان این شهرستان اظهار امیدواری کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بتواند در تجهیز کتابخانه به کتاب‌های کودک و نوجوان، منابع درسی و کمک درسی و سیستم گرمایش این کتابخانه کمک‌هایی را داشته باشد و از این پس نیز در سایر استان‌های کشور شاهد چنین حرکت‌هایی از سوی واقفین و خیرین باشد.

 

+

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود