کد خبر: 463

تاریخ انتشار: 1393-04-22 - 23:47

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار نمایشگاه / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 1 715

روحانی در بیست‌و‌دومین همایش تجلیل از خادمان قرآنی: عده‌ای نگذاشتند تفسیر امام (ره) ادامه یابد/ افراطی گری و فرقه گرایی در جهان به دلیل فاصله از قرآن است

حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی رئیس‌جمهوري در بیست‌و‌دومین همایش تجلیل از خادمان قرآنی گفت: جدایی و فرقه‌گرایی که امروز در جامعه اسلامی ـ ایرانی وجود دارد به دليل فاصله از قرآن است. اگر افراط در گوشه‌ای از […]

حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی رئیس‌جمهوري در بیست‌و‌دومین همایش تجلیل از خادمان قرآنی گفت: جدایی و فرقه‌گرایی که امروز در جامعه اسلامی ـ ایرانی وجود دارد به دليل فاصله از قرآن است. اگر افراط در گوشه‌ای از دنیا، مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار داده به دليل فاصله از فرهنگ قرآن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌و‌دومین همایش تجلیل از خادمان قرآنی عصر روز گذشته 21 تیرماه با حضور حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی رئیس‌جمهوري، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئیس بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و جمعی از مسئولان کشوری در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

روحانی در بخشی از این مراسم با بیان این‌که قرآن مجید تنها کتاب آسمانی است که در صحت و دقت آن از زمان نزول تا امروز در تاریخ مانند ندارد، گفت: دیگر کتب آسمانی که برای هدایت انسانها نازل شده‌اند هیچ کدام به همان شکل نزول در اختیار جهانیان نیست اما این کتاب آسمانی که همه محققان و پژوهشگران بر آن اتفاق دارند نه کلمه‌ای بر آن افزوده و نه کاسته شده همان گونه که خداوند نیز در قرآن فرموده: «انا له لحافظون»؛ خداوند حافظ قرآن کریم است.

وی ادامه داد: این قرآن از روز نزول تا قیامت همواره هادی است و ما هستیم

روحاني:در مورد اصل قرآن هیچ اختلافی در دنیای اسلام وجود ندارد. اگر در فهم آیه‌ای نظرات یکسانی نباشد در اصل قرآن هیچ اختلافی نیست.

که باید تا آن میزان که می‌توانیم سوالات را به محضر قرآن تقدیم و پاسخ‌ها را نیز از متن آن دریافت کنیم چرا که قرآن هم نجم است و هم اعماق بی‌پایانی دارد.

وی افزود: هر بار که قرآن می‌خوانیم، لذتی جدید، مفهومی جدید و نوری جدید از آن اقتباس می‌شود و فخر برای انسانهاست که خالق آفریدگار با انسان سخن می‌گوید و گاهی با ایهاالناس و ایهاالذین آمنوا ما را مخاطب خود قرار می‌دهد و این چه افتخار بزرگی است که خداوند قرآن را هدایت دائمی برای انسان قرار داده است. 

رئیس جمهوري با اشاره به این که قرآن به صورت یکسان به همه انسان‌ها نگاه می‌کند و برای همه انسانها مساوات آورده است تاکید کرد: این کتاب آسمانی بود که همه را در صف واحد چه در صف جهاد و چه عبادت و نماز قرار داد. مگر این اسلام نبود که زنان و مردان را در کنار هم قرار داد، مگر این اسلام نبود که هر انسانی را در برابر یک انسان دیگر قرار داد.

به گفته حجت‌الاسلام روحانی، این اسلام بود که همه انسانها را در کنار یکدیگر و مساوی قرار داد و آنچه که امروز باعث گرفتاری مسلمان‌ها شده جدایی از فرهنگ قرآن است. 

وی در همین باره یادآور شد: گاهی جدایی و فرقه‌گرایی که امروز در جامعه اسلامی ـ ایرانی وجود دارد به دليل فاصله از قرآن است. اگر افراط در گوشه‌ای از دنیا، مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار

جنتي: اغراق نیست اگر بگوییم در هیچ جای دنیای اسلام همچون ایران اسلامی به مصحف شریف اهتمام نداشته‌اند. دل بستگان به کلام خدا، قرآن‌پژوهان، ناشران، مربیان و همه فعالان قرآنی برای نشر و طبع آن همت بلند داشته‌اند تا ایران را در میان ملل اسلامی سرافراز کنند.

داده به دليل فاصله از فرهنگ قرآن است.

وی قرآن را عامل اصلی وحدت جهان اسلام خواند و اظهار کرد: در مورد اصل قرآن هیچ اختلافی در دنیای اسلام وجود ندارد. اگر در فهم آیه‌ای نظرات یکسانی نباشد در اصل قرآن هیچ اختلافی نیست.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زندگی امام حسن (ع) گفت: شجاعت و شهامتی که قرآن از آن سخن می‌گوید در زندگی امام حسن مجتبی (ع) به‌وضوح مشاهده می‌شود. همه می‌دانید هیچ شجاعتی بالاتر از شجاعت صلح نیست؛ شب بدر برای پیامبر ساده‌تر از شب صلح حدیبیه نبود اما عده‌ای تازه به دوران رسیده نگاه غضب آلوده‌ای بر چهره پیامبر داشتند و فکر می‌کردند پیامبر تسلیم فتح مکه شده و نمی‌دانستند صلح پیامبر برای گسترش و تبیین احکام اسلام بوده است؛ صلح امام حسن (ع) نیز باعث استقرار اسلام شد که سال‌ها بعد این امر فهمیده شد.

روحانی تصریح کرد: اما می‌بینید که امروز صلح، سلم و مصالحه برای منافع جهان اسلام و دنیای اسلام چقدر سخت و مشکل است.

وی با بیان این‌که قرآن راه نجات مسلمانان است، گفت: سیره ائمه هدی راه سعادت و نجات همه انسانهاست و انسان روزی قدر خود را می‌داند که در کنار قرآن کریم قرار می‌گیرد.

بخش پایانی سخنان رئیس جمهوري به تجلیل از خادمان قرآن اختصاص داشت. وی با بیان این‌که امروز خادمان قرآن برای هدایت جامعه قدم‌های بسیار بلندی بر می‌دارند گفت: امروز در قم مراجع بزرگ ما یکی از افتخاراتشان تفسیر قرآن کریم است و در کنار فقه، اصول، فلسفه و کلام درس تفسیر قرآن نیز دارند. 

وی در ادامه به درس تفسیر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: تفسیر امام چقدر زیبا و دلنشین

جنتي: در این نمایشگاه علاوه بر آثار فاخر قرآنی مجموعه‌های ارزشمندی ارائه شده است؛ در بخش مکتوب شاهد حضور 252 ناشر بوده‌ایم و در بخش نرم‌افزارها و فضای مجازی نیز 55 مؤسسه در نمایشگاه حضور یافته‌اند.

بود اما عده‌ای نگذاشتند که این تفسیر ادامه یابد و آن هم از مظلومیت امام بود. من از امام خواستم که به تفسیرش ادامه دهد منتهی پخش نشود و نمی‌گویم امام چه گفت اما چقدر سخت است زیستن برای مصلحت جامعه.

رئیس جمهوري با بیان این‌که امروز رهبر انقلاب با هدایت‌ها و تشویق‌هایشان راه را برای خادمان قرآن هموار کرده‌اند، گفت: این دولت افتخار خود می‌داند که خادمی برای خادمان قرآن باشد. تکریم از کسانی که عمر خود را وقف قرآن کرده‌اند وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي از رئیس جمهوري
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی با بیان این‌که تکریم از کسانی که عمر خود را وقف قرآن کرده‌اند وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اهتمام دولت تدبیر و امید بر این است که قرآن به عنوان بستر فعالیت‌های فرهنگی کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: اغراق نیست اگر بگوییم در هیچ جای دنیای اسلام همچون ایران اسلامی به مصحف شریف اهتمام نداشته‌اند و دلبستگان به کلام خدا، قرآن‌پژوهان، ناشران، مربیان و همه فعالان قرآنی برای نشر و طبع آن همت بلند داشته‌اند تا ایران را در میان ملل اسلامی سرافراز کنند. 

وی افزود: چه بسا خانواده‌هایی که نسل اندر نسل به خوشنویسی و تفسیر قرآن کریم اشتغال داشته و آثاری پرمحتوا ساخته‌اند، بسیاری از گنجینه‌ها حاصل چنین ارادتی است، شعر شاعران نامدار ایرانی همه سرشار

تفسیر امام چقدر زیبا و دلنشین بود اما عده‌ای نگذاشتند که این تفسیر ادامه یابد و آن هم از مظلومیت امام بود. من از امام خواستم که به تفسیرش ادامه دهد منتهی پخش نشود و نمی‌گویم امام چه گفت اما چقدر سخت است زیستن برای مصلحت جامعه.

از مفاهیم و تلمیحات قرآن است که اوج این قله حافظ شیرازی است که قرآن را در 14 روایت مختلف از حفظ بوده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که تمسک به قرآن کریم است که به ما اعتبار داده و ملت و دولت ایران را سربلند داشته، تاکید کرد: تردید نیست امروز دوای تمام دردهای مسلمین تمسک به قرآن کریم است. 

به گفته وی، در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاعه فعالیت‌ها و توسعه فرهنگ قرآنی در اولویت فعالیت‌های فرهنگی قرار گرفته و توفیق‌هایی که در این عرصه به دست آمده همه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است. 

وی در بخش پایانی سخنانش گزارشی از روند اجرایی این دوره از نمایشگاه قرآن ارائه کرد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس و از سوم تیرماه آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه علاوه بر آثار فاخر قرآنی مجموعه‌های ارزشمندی ارائه شده است؛ در بخش مکتوب شاهد حضور 252 ناشر بوده‌ایم و در بخش نرم‌افزارها و فضای مجازی نیز 55 مؤسسه در نمایشگاه حضور یافته‌اند.
 
جنتی با بیان این‌که در بخش میراث مکتوب نیز شاهد حضور تاریخچه مکتوب قرآن کریم و سیر چاپ قرآن ــ که از گنجینه‌های ارزشمند در این زمینه هستند ــ بوده‌ایم، گفت: در این دوره از نمایشگاه همچنین بیش از 100 نشست علمی و تخصصی با حضور اساتید برجسته برگزار شده است. 

وی در پایان از رئیس‌جمهور درخواست کرد که دولت اهتمام ویژه‌ای در تخصیص بودجه‌های قرآنی داشته باشد.

بخش پایانی این مراسم به تجلیل از خادمان قرآن کریم اختصاص داشت كه گزارش مستقل آن را خواهيد خواند.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود