کد خبر: 565

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد
0
بازدیدها: 1 880

دکتر فرشاد مؤمنی:طی هشت سال گذشته کسری بودجه خانوارها ۴.۵ برابر افزایش پیدا کرده

تعداد افرادی که از یارانه نقدی انصراف دادند بسیار کم است، تحلیل شما از عدم انصراف مردم چیست؟ فکر می‌کنم باید در یک فرصت مناسب و به صورت مبسوط درس‌های بزرگی که در این واکنش وجود دارد را مرور کنیم، […]

تعداد افرادی که از یارانه نقدی انصراف دادند بسیار کم است، تحلیل شما از عدم انصراف مردم چیست؟
فکر می‌کنم باید در یک فرصت مناسب و به صورت مبسوط درس‌های بزرگی که در این واکنش وجود دارد را مرور کنیم، نظر من این است که اگر دولت به هر دلیلی سهل انگاری، کوتاهی، غفلت‌ها و اشتباهات قابل اعتنایی طی چند ماه اخیر صورت داده، اگر در این راستا از همه ظرفیت کارشناسی استفاده بکند و این پدیده را مورد توجه قرار دهد خود این واکنش مردم می‌تواند باری اصلاح سیاست‌های غلط گذشته راهگشا باشد.

این پاسخ مردم به غفلت‌ها و تغافل‌ها و نادیده گرفتن مصالح و خواسته های عامه مردم بود. طی چند ماه اخیر حداقل ۵ بار به شکل‌های مختلف از مردم نظرسنجی شده بود که مطالبه آن‌ها پرداخت بیشتر اعانه است یا اینکه دولت از استمرار سیاست‌های تورم زا جلوگیری کند. نسبت مردمی که خواسته‌شان از دولت این بود که سیاست‌های تورم زا کنترل شود در هر پنج مورد نظرسنجی بالغ بر ۸۵ درصد بوده است. دولت متأسفانه از این پیغام شفاف و منطقی و بسیار ثمر بخش مردم درس نگرفت.

این در حالی بود که دولت به شکل‌های گوناگون به دامن زدن تورم مشغول بود، کسانی از نئوکلاسیک های وطنی را فراخوانده بودند که مداحی می‌کردند و می‌گفتند در این زمینه ما این کارها را می‌کنیم و شیب را کنترل می‌کنیم تا اثر تورمی آن چنین و چنان شود.

آن‌ها برای واقعیت‌های اسفبار خانوارهای ایرانیان جایگاهی در نظر نگرفته بودند، به نظر من این یک واکنش عقلایی بود. وقتی که در طی هشت سال گذشته کسری بودجه خانوارها به گواه گزارش‌های رسمی ۴.۵ برابر افزایش پیدا کرده، یعنی مردم در شرایطی که امواج جدید تورمی هنوز به وجود نیامده برای گذران امور عادی خود با مشکلات بسیار جدی روبرو هستند تقاضای اینکه بخشی از درآمد ناکافی خود را هم به دولت بدهند از اساس یک تقاضای غیر کارشناسی و غیر عادلانه بود.

تعداد کم انصرافی‌ها از یارانه پیام‌های دیگری نیز دارد که دولت بایستی از این واکنش درس بگیرد

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود