تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- انتصاب معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگیِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/12/27 23:30
موج چهارم... جهان اسلام پس از وهابیت
چند سال دیگر که این موج سلفی گری فروکش کند و دنیای اسلام سنی گرفتار خلأ فکری بشود به نظر شما، چه جایگزینی خواهد توانست به صورت یک موج نیرومند سامان تازه ای به دنیای اسلام بدهد؟ آیا جهان اسلام در لاک […]
چند سال دیگر که این موج سلفی گری فروکش کند و دنیای اسلام سنی گرفتار خلأ فکری بشود به نظر شما، چه جایگزینی خواهد توانست به صورت یک موج نیرومند سامان تازه ای به دنیای اسلام بدهد؟ آیا جهان اسلام در لاک خود خواهد رفت یا با ایده تازه ای به صورت فعال در صحنه باقی خواهد ماند؟ این ایده چه ویژگی هایی خواهد داشت؟ از کدام نقطه سرزمینهای اسلامی خواهد خروشید....
یک بار دیگر هم از موج های فکری که طی صد سال گذشته جهان اسلام را درنوردیده صحبت کردم. جدای از کارهای سید جمال یا افراد مشابه او در سراسر جهان اسلام که نخستین کلید را برای بیداری و توجه به خود روشن کردند، درست از وقتی که شروع به کار جدی تر شد، سه موج فکری جهان اسلام را در بر گرفت، موج های فکری که هر کدام با هدف گزاری در بخش سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی به صحنه آمدند و هر کدام پس از یک دوره فعالیت، بار و بنه خود را بسته و صحنه را ترک کرده، امت اسلامی را باز هم در خلأ شکست رها کردند.
سه موج اصلی بدین شرح است:
الف: موج ناسیونالیسم اعم از این که مارک اسلامی داشته باشد یا غیر اسلامی و یا حتی ضد اسلامی، که به هر حال همه اینها در عالم اسلام رخ داد، یکی از نیرومندترین امواجی بود که جهان اسلام را گرفت. این موج، استقلال سیاسی و فرهنگی را هدف گرفته بود و در همه زمینه ها تلاش کرد تا نگاهی نو و برنامه ای تازه داشته باشد. پان عربیسم و پان ترکیسم و در ایران هم نوعی جریانی که در دهه بیست و سی پدید آمد و به ملی شدن ناقص نفت انجامید، و حتی در افغانستان و جز اینها، همه و همه تحت تأثیر این موج قرار گرفت، موجی که پس از یک دوره کر و فر به آرامی فروکش کرد و تنها سایه ای از آن برجای ماند که هر از چند گاه به آن اشاراتی می شود و بیشتر تبدیل به یک خاطره شده است.
موج اسلام گرایی در جهان سنی گرفتار باتلاقی شده است که رفتارهای تند و افراطی بانیان آن از یک طرف و نقشه های امریکایی ها و اروپایی ها از سوی دیگر برای آن فراهم کرده اند. خشونت های فرقه ای که این گروه به آن دامن زد، این موج را گرفتار ضعف شدیدی کرده و با اطمینان می توان گفت که طی سالهای نزدیک، چیز مهمی از آن جز کلیپ های قتل عام و فجایع غیر قابل باور از آن باقی نخواهد ماند.
ب: موجود سوسیالیسم، باز هم با وجه اسلامی و غیر اسلامی، یکی از نیرومندترین این موجها بود. مارکسیسم بنیه اصلی آن بود، اما شکل های مختلف و بومی شده آن در میان اعراب (از همه انواع آن مانند عراقی و فلسطینی و سوری و ومصری) یا ایرانی ها و ترکها و دیگر اقوام دنیای اسلام، زمانی بسیار نیرومند بود. چه سازمان ها و دولت ها و احزاب که در پناه این جریان شکل نگرفت، چه کتابها و مقالات و مجلاتی که انتشار نیافت، انقلاباتی که بر پا نشد و آدم هایی که نابود نشدند، اینها همه دوره ای داشت اما موج یاد شده فروکش کرد و رفت که رفت.
ج: موج اسلام گرایی، چنان بود که گویی پس از سرخوردگی های ملی گرایی و سوسیالیستی، خود را نشان داد. البته اسلام همواره کنار جریانهای دیگر و در طول آنها بود، به خصوص در میان مسلمانان شبه قاره که رنگ ناسیونالیستی و سوسیالیستی کمتر میانشان تأثیر گذاشته بود. موج یاد شده از شبه قاره به مصر رفت و دوباره به سوریه برگشت و در ایران هم تأثیر گذاشت. در ایران مدل شیعی آن با تکیه بر معارف خاصی که ریشه در نجف و قم داشت و البته تحت تأثیر یک موج عظیم تر، به راه افتاد و این بار از ایران به دیگر کشورها سرایت کرد. این موج، امواج پیشین را به حاشیه راند و خود جانشین آنها شد.
انقلاب اسلامی ایران تأثیر خود را در گسترش موج اسلام گرایی کشورهای اسلامی گذاشت، اما صورت اسلام گرایی به طور انحصاری در اسلام شیعی و انقلابی ایران نماند، بلکه پس از شکست دو موج اول و دوم و در خلأ آنها، همه جهان اسلام را گرفت چون نیاز به آن بود و واقعا خلأ وجود داشت. موج تازه نیاز به فکر و تئوری تازه داشت که در غیبت اندیشمندان اسلامی، وهابیت به خصوص بخش ضد غربی آن، تلاش زیادی برای بدست گرفتن آن کرد. در این شرایط نه صوفیان مسلمان و نه دیگر گروه ها مانند اخوانی ها، قدرت ایجاد یک موج را نداشتند. وهابیت با اسامی مختلف این کار را به مقدار زیادی انجام داد. حمله روسیه به افغانستان و بعد از آن تقابل القاعده با امریکا آن را تبدیل به یک موج فراگیر کرد. این ماجرا تا عمق جهان اسلام تأثیر گذاشت و حتی مسلمانان کشورهای اروپایی و امریکایی و استرالیایی را هم متأثر کرد.
بخشی از جریان انقلاب های عربی تحت تأثیر این موج بود. این که عرض می کنم بخشی، به خاطر آن است که بخش دیگر آن، موج غربگرایی بود که یکی دیگر از آلترناتیوهایی بوده و هست که در خلأ فکری در جهان اسلام، در حال وارد کردن فشار و نفوذ در درون جامعه اسلامی است.
اما اکنون: موج اسلام گرایی در جهان سنی گرفتار باتلاقی شده است که رفتارهای تند و افراطی بانیان آن از یک طرف و نقشه های امریکایی ها و اروپایی ها از سوی دیگر برای آن فراهم کرده اند. خشونت های فرقه ای که این گروه به آن دامن زد، این موج را گرفتار ضعف شدیدی کرده و با اطمینان می توان گفت که طی سالهای نزدیک، چیز مهمی از آن جز کلیپ های قتل عام و فجایع غیر قابل باور از آن باقی نخواهد ماند. به علاوه که این موج مانند امواج دو گانه گذشته، پشتیبانی فکری عمیق، مالی و اقتصادی و فنی و لجستیک ندارد و جدای از ضعف های فکری که ناشی از تفکر ظاهربینانه سلفی و وهابی است، اساسا از حمایت های مالی مستمر و ساختارهای استوار اقتصادی برخوردار نیست.
حالا جهان اسلام می ماند یک خلأ فکری دیگر که به زودی گرفتار آن خواهد شد. خلأیی ایدئولوژیک و فکری که می بایست در قالب یک ایده کامل، یک مانیفست تمام عیار و در عین حال مبتنی بر افکار و اندیشه های بومی پدید آید. این موج می تواند بر بنیاد همین اسلام باشد اما با چه وژگی هایی؟
اکنون پرسش این است که موج چهارم چیست و چگونه ماهیتی خواهد داشت؟
تفکر شیعی و خرد فلسفی اسلام چه اندازه در شکل دهی به این موج موثر خواهد بود؟
هرچه هست، آیا باید با تفکر جدید غربی کنار آید یا با آن مقابله کند؟ به هر حال مشخصه های فکری آن از نظر اسلامی و ارزشهای غربی چه خواهد بود؟
آیا لازم است پیش از به راه انداختن موج ساختارهای سیاسی و اقتصادی دنیای اسلام را محکم کرد؟
کشورهای اسلامی از قبیل ترکیه و ایران چه تأثیری در موج چهارم خواهند داشت و....
و ده ها پرسش اصلی دیگر که باید در نشست های علمی به آن پاسخ داد و برای آن فکری کرد.
مطالب مشابه
- راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلامگرای "النهضه" تونس: موج بیداری عربی تمام رژیمهای فاسد را فرا میگیرد
- بهار عربی یا بهار اسلامی؟ / جعفریان، رسول
- آیت الله مکارم شیرازی: استقلال فکری شهید مطهری در علی مطهری نیز مشاهده میشود
- کنفرانس جدایی شیعه و سنی در تلآویو
- نجف علی میرزایی: سهم و تکليف ما در آشفتگی جهان اسلام چيست؟