کد خبر: 601

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب / فضای مجازی
0
بازدیدها: 2 104

فیدیبو چیست ؟افتتاح نخستین فروشگاه کتاب الکترونیکی

ˈ سید مهدی فیروزان ˈ میدرعامل موسسه شهر کتاب با انتشار یادداشتی به بهانه راه اندازی رسمی ˈ فیدیبو ˈ ، در روزنامه شرق روز دوشنبه ، این نرم افزار بومی ایرانی و نقش آن در گسترش میراث تمدنی فارسی را […]

ˈ سید مهدی فیروزان ˈ میدرعامل موسسه شهر کتاب با انتشار یادداشتی به بهانه راه اندازی رسمی ˈ فیدیبو ˈ ، در روزنامه شرق روز دوشنبه ، این نرم افزار بومی ایرانی و نقش آن در گسترش میراث تمدنی فارسی را معرفی کرده و خواستار اقدام فوری نهادهای ذیربط برای تقویت آن شده است.

 

دنیا با انقلاب سوم که به تعبیری از 20 سال پیش با همگانی شدن اینترنت روی داد وارد مرحله جدیدی از تمدن انسانی شده است. بسیاری از مفاهیم، تعاریف اجباری از ابزارها و بسیاری از رویکردها و آرمان ها تغییر کرده است. میراث تمدن بشری تا قبل از انقلاب ارتباطات در موزه ها، کتابخانه ها، معماری ها، آرشیوهای موسیقی، فیلم، گالری های نقاشی و آرشیوهای صوت و تصویر از فرهنگ عامه و نظایر آن قابل جست وجو بود اما در دوران جدید این میراث بشری در درون ظرفی به نام اینترنت با فناوری دیجیتال به شدت حفظ و عرضه می شود. اگر امروز به عنوان ایران و تمدن ایرانی وارد فضای اینترنت نشویم وارد گنجینه میراث تمدن بشری نشده ایم. به میزانی که محصولات فرهنگی و تمدنی خود را در فضای اینترنت ثبت و عرضه می کنیم در ساختار آینده تمدن خواهیم داشت. تمدن هایی که با محافظه کاری از اینترنت فاصله می گیرند آهسته آهسته فراموش می شوند. بر این اساس هر یک از تخصص ها و حرفه ها باید ظرفیت های این بستر تمدن ساز را شناسایی کنند و به بهترین وجه با نوآوری و خلاقیت حضور یابند. اغراق نیست اگر بگویم «ای بوکEBook» یا کتاب الکترونیک به اندازه اختراع خط یا اختراع چاپ در آینده انسان تاثیر دارد. ای بوک مهم ترین و پیچیده ترین فناوری حوزه دیجیتال برای حوزه انتشار علوم انسانی کاربردی است. ای بوک یا کتاب الکترونیک رسانه ای است که می تواند در کوتاه ترین فاصله کمتر از یک دقیقه تمام معارف ژاپن را به دورترین دولت های آفریقا منتقل کند و در اقتصاد کتاب توسعه ایجاد کند. البته باید بگویم که کتاب الکترونیک هیچ گاه جای کتاب کاغذی و حس، طعم، بو و لمس کاغذ را پر نخواهد کرد. اما بخش جدیدی از انسان های جهان را که با کتاب انس و الفت ندارند با خواندن به بهانه بازی با تلفن های هوشمند، وبگردی، فناوری مدرن جذابیت های تلفن ها، آی پدها و نوت بوک ها آشتی خواهد داد. «فیدیبو» فناوری پیچیده ای است که برای نخستین بار در منطقه ما طراحی و ابداع شده تا امروز نرم افزارها و کتاب های الکترونیک ظرفیت انتقال خط لاتین را که از چپ نوشته می شود، داشته باشند. اما از این پس ایران سرزمین مادری من با شش هزار سال تمدن با سابقه حضور در شکل گیری تمدن جهانی توانسته است نرم افزاری را طراحی کند برای خط هایی که از راست به چپ نوشته می شود مثل عربی، فارسی و اردو. پیچیدگی این نرم افزار به حدی است که از فقدان آن در این منطقه بزرگ جغرافیایی با دو میلیارد جمعیت در هندوستان، پاکستان و دنیای عرب عرضه می شود. امروز شما می توانید هزاران کتاب خود را فیدیبو کنید و در یک تبلت یا تلفن جا دهید.

در محیط اندروید یا مکینتاش یا اپل یا تبلت یا نوت بوک و دیگر ظرفیت های جدیدی که به بازار منتقل نشده، اضافه کنید. بازار کتاب یا فیدیبو توسعه می یابد و کپی رایت آن حفظ می شود و با اندکی مسامحه باید بگویم که هر نسخه خریداری شده از فیدیبو در دل خود کدی به صورت مستتر دارد که اگر خریدار آن را کپی کند سامانه فیدیبو آن را می فهمد و کشف می کند و از تکثیر ناجوانمردانه آن در دنیای مجازی جلوگیری می کند. هر چند هیچ شیوه ای از جلوگیری سرقت ادبی وجود ندارد همین امروز کتاب کاغذی ما در سلیمانیه و کشورهای اطراف و حتی ریسوگراف های خانگی تکثیر و فروخته شود اما سازوکاری که فیدیبو طراحی کرده کمک می کند که سارقان کتاب را جست وجو و پیدا کنیم و به دست قانون بسپاریم. قوه قضاییه، وزارت ارشاد و قوه مقننه با تصویب قوانینی مانند مقررات دفاع از حقوق مولفان و مصنفان برای کتاب الکترونیک فیدیبو اقدام کنند تا امنیت خاطر بیشتری برای ناشر و مولف ایجاد شود. بنابراین استفاده از کتاب الکترونیک یک سرنوشت محتوم برای جوامع است و گریزی از آن نیست مثل اینترنت، ماهواره، برق و تلگراف و هر چه بهتر که ما با این کار وارد حوزه این اقتصاد شده ایم و ارمغانی برای جهان عرب، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان آورده ایم. فیدیبو می تواند کتاب های درسی را با عکس، فیلم و تصاویر آزمایشگاهی در اختیار دانش آموزان قرار دهد. فیدیبو یک افتخار ملی برای همه ایرانیان است و متعلق به فرد خاصی نیست.

+

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود