کد خبر: 662

تاریخ انتشار: 1392-10-22 - 19:57

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / آسیب ها / بایسته های فرهنگ / رسانه مطبوعات
0
بازدیدها: 1 218

وزیر ارشاد:ادبیات یالثارات در شان نظام نیست

از این جهت که رییس هیات نظارت بر مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است طبیعتا خیلی ها فکر می کنند که همه مسوولیت توقیف برخی رسانه ها به عهده وزارت ارشاد است در صورتی که در این هیات، نماینده قوه […]

از این جهت که رییس هیات نظارت بر مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است طبیعتا خیلی ها فکر می کنند که همه مسوولیت توقیف برخی رسانه ها به عهده وزارت ارشاد است در صورتی که در این هیات، نماینده قوه قضاییه، نماینده مجلس، حوزه علمیه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطبوعات و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و به عبارتی از دولت تنها دو نماینده حضور دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجوز نشریه یالثارات می توانست لغو شود و این هفته نامه به دلیل نشر اکاذیب، توهین آشکار و استفاده از ادبیات لمپنیسم در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.
علی جنتی روز یکشنبه در جریان بازدید از ایرنا گفت: آنچه که در چندین شماره اخیر این نشریه بررسی کردیم مشحون از نشر اکاذیب، توهین های بسیار بارز به رییس جمهوری، اعضای دولت و مقامات کشور است . در این نشریه نوعی لمپنیسم در بکار گیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می شود.
وی با یادآوری اینکه مجموعه عواملی بوده است که موجب توقیف نشریه یالثارات شد تصریح کرد: اگر هیات نظارت می خواست با این نشریه برخورد کند باید لغو پروانه می شد؛ سوابق یکسال گذشته این نشریه تا کنون نشان می دهد هیات نظارت بارها به دنبال توقیف آن بوده اند اما به دلیل نام بسیار زیبایی که این هفته نامه یدک می کشد شاید ملاحظاتی داشتند ولی هرکسی که این هفته نامه را بخواند عادلانه می تواند قضاوت کند که این هفته نامه در شان جمهوری اسلامی نیست.

** سهم دولت در هیات نظارت؛ 2 از 6
جنتی درباره اینکه توقیف برخی رسانه ها به نام وزارت ارشاد تمام می شود توضیح داد: از این جهت که رییس هیات نظارت بر مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است طبیعتا خیلی ها فکر می کنند که همه مسوولیت توقیف برخی رسانه ها به عهده وزارت ارشاد است در صورتی که در این هیات، نماینده قوه قضاییه، نماینده مجلس، حوزه علمیه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطبوعات و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و به عبارتی از دولت تنها دو نماینده حضور دارند.
وی با یادآوری اینکه تصمیماتی که در هیات نظارت بر مطبوعات اتخاذ می شود جمعی است، ادامه داد: این تصمیمات بر اساس قانون مطبوعات اتخاذ و همه جانبه در این هیات تصمیم گیری می شود؛ طبیعتا ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می دانیم تا جایی که امکان دارد از آزادی بیان مطبوعات حفاظت کنیم مگر آنجایی که خلاف قانونی صورت گیرد. در آن صورت هم باید جوانب مختلفش را ببینیم و بعد در باره آن نظر بدهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در قانون اساسی و مطبوعات آمده است که مطبوعات در بیان مسائل آزادند؛ در قانون هم موارد این امر مشخص است و هرجایی که خلاف قانونی صورت گیرد هیات نظارت باید قانونا با تخلف برخورد کند.

**برخی برای تخریب دولت، اخبار را تحریف می کنند
جنتی درباره تلاش برخی برای تخریب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 24 خرداد موجب شد دولتی جدید با رویکرد و سیاست هایی جدید روی کار بیاید.
وی یادآور شد: طبیعتا عده ای بودند که در هشت سال قبل، از دولت گذشته و سیاست های آن طرفداری می کردند و از روی کار آمدن چنین دولتی ناراضی و فقط و فقط به دنبال یافتن نقاط ضعف هستند تا روی آن دست بگذارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: نکته جالب تر آنکه پدیده ای که من در این دوره با آن روبرو شدم این است که افراد یادشده به جایی رسیدند که در کار خبری خود دست به جعل و تحریف می زنند و خبری را که وجود نداشته، جعل می کنند . بطور کلی خبری را که به دستشان می رسد متناسب با سیاست هایی که دارند تحریف می کنند.
به گفته جنتی، اینها مجموعه ای هستند که از یکجا هدایت می شوند؛ کاملا برای ما مشخص و شناخته شده هستند و با توجه دیدگاهی که دارند، طبیعی است که از سیاست های کنونی فرهنگی دولت یازدهم ناراضی باشند.

**سیاست های فرهنگی دولت تغییر نمی کند
وی درباره اینکه آیا فشار حساسیت های مجلس در عرصه فرهنگ موجب تغییر سیاست های کلان دولت تدبیر و امید در این زمینه خواهد شد یا خیر گفت: این حق مجلس شورای اسلامی است که سوال کند و این وظیفه ما است که به این پرسش ها پاسخ دهیم اما به هیچ وجه این روند در سیاست هایی که دولت تدبیر و امید اتخاذ کرده بخصوص در حوزه های فرهنگی، رسانه ای و هنری تاثیری نخواهد گذاشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما سیاست های خود را آگاهانه و منطبق با منطق اتخاذ کردیم. عموم کسانی که امروز با آنان سخن می گوییم روشنفکران، اساتید دانشگاه ها، صاحبنظران هنرمندان و اهل فکر هستند که این نوع سیاست را قبول دارند و از آن حمایت می کنند و عموم فرهیختگان جامعه و هنرمندان، همانگونه که در اجلاس اخیر آنان با رییس جمهوری مشاهده کردیم از این سیاست ها حمایت کردند.

** به خبرنگاران برای سفر به برزیل کمک می کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر گفت : این وزارتخانه تا حد امکان به خبرنگاران برای سفر به برزیل کمک خواهد کرد. جنتی افزود: بیشترین کمک ما در حوزه فرهنگ خواهد بود، اما به هرحال ورزش با وجوداینکه متولی دارد، ولی جزیی از فرهنگ محسوب می شود.
وی درباره نوع کمک وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای حضور خبرنگاران در جام جهانی 2014 برزیل ادامه داد:تلاش خواهیم کرد در حد امکان به خبرنگاران برای حضور موفق و پوشش مناسب مسابقات کمک کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: می دانیم فاصله ایران و برزیل زیاد است و همانطور که گفتم در حد توان خود به آنها کمک خواهیم کرد.
وی درخصوص تنظیم سرود تیم ملی کشورمان در جام جهانی، تصریح کرد:دراین رابطه هم هرچه در توان باشد در اختیار فدراسیون فوتبال قرار خواهیم داد و کنار آنها خواهیم بود.

جام جهانی 2014 برزیل از روز 23خردادماه سال آینده آغاز می شود و تیم ملی ایران درگروه f با تیم های نیجریه، بوسنی و آرژانتین همگروه است. وسعت زیاد برزیل، گرانی و برگزاری مسابقات در شهرهای مختلف باعث شده است تا هزینه سفر خبرنگاران به این کشور و پوشش دیدارها بسیار بالا برود.

 

+

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود