تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- انتصاب معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگیِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/07/27 11:04
سكوت در برابر "هتك حرمتِ مؤمن" چرا؟ /سید جواد ورعی
چرا روحانيت و حوزههاي علميه نسبت به هتكِ حرمتِ شخصيتهايي كه افتخار روحانيت و جمهوري اسلامياند، سكوت كرده و با سكوت خود موجب پيشروي هتاكان به حريم حوزه و روحانيت ميشوند. در منابع روايي حديث صحيحي […]
چرا روحانيت و حوزههاي علميه نسبت به هتكِ حرمتِ شخصيتهايي كه افتخار روحانيت و جمهوري اسلامياند، سكوت كرده و با سكوت خود موجب پيشروي هتاكان به حريم حوزه و روحانيت ميشوند.
در منابع روايي حديث صحيحي (مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول: ج25، ص260) از امام صادق(ع) به شرح زير نقل شده:
"لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي بِلَادِهِ خَمْسُ حُرَمٍ، حُرْمَةُ رَسُولِالله (ص) وَ حُرْمَةُ آلِ رَسُولِالله (ص) وَ حُرْمَةُ كِتَابِالله عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُرْمَةُ كَعْبَةِالله وَ حُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ؛ براي خداوند عز وجل در روي زمين پنج حرمت وجود دارد. حرمت رسول خدا، و حرمت خاندان رسول خدا، و حرمت كتاب خدا، و حرمت خانه خدا، و حرمت مؤمن" (كليني، كافي، ج7، ص107)
در برخي از نقلها امام(ع) پس از بيان چهار مورد اول، سه مرتبه فرمود: "حرمةالمسلم و حرمةالمسلم و حرمةالمسلم" (المؤمن، ص73، باب 8، ح201) اين تكرار نشانه اهميت حرمت مسلمان است. شايد به خاطر بيتوجهي مردم به حرمت مسلمان بوده كه امام آن را تكرار كرده است. چون حرمت چهار مورد اول روشن است و بسا نياز به تذكر هم نداشته، اما مورد آخر نيازمند تذكر بوده است.
روايت معروف ديگري هم نقل شده كه "حرمت مرده مؤمن مانند حرمت زنده اوست." (وسائل الشيعه، ج2، ص759، ح2) در روايتي ديگر از حضرت صادق(ع) "حرمت مؤمن بالاتر از حرمت كعبه" خوانده شده است. (طبرسي، اختصاص، ص325) و در روايتي ديگر حرمت مؤمن بالاتر از حرمت هفت آسمان و زمين و فرشتگان الهي توصيف شده است.(ديلمي، ارشاد القلوب، ج1، ص194)
از نقل رواياتي كه "دشنام دادن به مؤمن" را "گناه"، "حرام" و موجب "فسق"، و "گسترش عداوت و دشمني ميان مردم" دانسته، و از پيامدهاي سوء "طعن زدن به مؤمن" سخن گفته، صرفنظر ميشود. (ر.ك: شيخ حرّ عاملي، وسائل الشيعه، ج12، صص298ـ 301)
فقها با استناد به احاديث فوق در موضوعات مختلف فقهي مثل "غيبت"، "تهمت"، "بي احترامي به ميت"، "نبش قبر"، "قضاي حاجت كنار قبر مؤمن"، "تشريح ميت مسلمان"، "دشنامِ به مؤمن" و... فتوا به حرمت دادهاند. امام خميني فقيهاني را كه از "مستثنيات حرمت غيبت" سخن گفته و مفسده هتك حرمت مؤمن را ضعيف دانسته اند، نقد كرده و از روايات برداشت نموده كه مفسده غيبت و هتك آبروي مؤمن از "بزرگترين مفاسد" است.(مكاسب محرمه، ج1، ص415)
اهميت حرمت مؤمن
"حرمت داشتن" چيزي را به معناي "وجوب احترام و گرامي داشت آن از سوي مردم براي رضاي خدا" دانستهاند. (مجلسي، مرآه العقول: ج25، ص260) چنان كه در هتك حرمت، "قصدِ هتك" را هم معتبر ندانستهاند.
اين كه امام(ع) حرمت مؤمن را در كنار حرمت "رسول خدا، خاندان آن حضرت، كتاب خدا و خانه كعبه" مطرح كرده، نشانه "جايگاه رفيع مؤمن نزد خداي متعال" است. به ويژه اگر به روايت سوم كه حرمت مؤمن را بالاتر از حرمتِ خانه خدا شمرده، توجه كنيم. تأمل در آيات و رواياتي كه از فضيلت علم و دانش سخن گفته اند، بر ميآيد اگر مؤمن، در شمار عالمان و دانشمندان، به ويژه عالمان دين باشد، حرمت بيشتري دارد.
يكي از وظايف مردم در جامعه اسلامي حراست از حرمتهاي الهي است. اين وظيفه در باره عالمان دين كه رسالت هدايت جامعه را بر عهده دارند، بيشتر است. چنان كه بيتوجهي به رعايت و مراقبت از حرمتهاي الهي موجب گستاخي بيشتر هتاكان ميشود.
متأسفانه جامعه اسلامي ما در سالهاي اخير نسبت به برخي از حرمتها حساسيت لازم را ندارد. در حالي كه نسبت به حرمت "قرآن"، "رسول خدا" و "ائمه هدي" و "خانه خدا"، حساسيت لازم وجود دارد و با كمترين اهانت به حرمتهاي ياد شده به درستي عكس العمل نشان ميدهد، اما نسبت به هتك "حرمت مؤمنان و حتي مراجع و عالمان دين" عكس العمل مناسبي نشان داده نميشود. و همين سكوت و بيتفاوتي موجب شده كه همه روزه حرمتها هتك، و آبروها ريخته شود، و هتاكان جسورتر شوند. اگر "حرمت مؤمن" بالاتر از "حرمت خانه خدا"ست، پس چرا در برابر حرمت شكني نسبت به "مؤمنان" و "عالمان دين" سكوت اختيار ميكنيم؟
سخن در نقد و انتقاد از شخصيتها، مسئولان و دولتمردان در ردههاي مختلف، و حتي روحانيت و مراجع نيست، كه بسا يك تكليف باشد، زيرا غيرِ معصوم فوقِ نقد و انتقاد نيست، اما فحاشي و هتاكي از مقولهاي ديگر است. چرا روحانيت و حوزههاي علميه نسبت به هتكِ حرمتِ شخصيتهايي كه افتخار روحانيت و جمهوري اسلامياند، سكوت كرده و با سكوت خود موجب پيشروي هتاكان به حريم حوزه و روحانيت ميشوند. انتظار آن كه مسئولان مربوطه با هتاكان برخورد كنند، گرچه انتظار بجايي است ـ چرا كه حفظ حرمتِ مؤمن، به ويژه اگر عالم باشد و جلوگيري از هتك او از شئون ولايت حسبه است كه بر عهده ولي امر است و ميتواند هتاكان را تعزير نمايد، (سبزواري، مهذب الاحكام، ج28، ص8) كه امروزه بر عهده دستگاه قضايي و مدعي العموم است؛ ـ اما به معناي سلب مسئوليت از خود در انجام وظيفه نهي از منكر نيست.
به علاوه، ممكن است مسئولان مربوطه به بهانههاي مختلف از انجام وظيفه خود سرباز زنند، نبايد هتاكان خود را بدون مانع و رادع احساس كنند و هر روز بر گستاخي خود بيافزايند.
تأسف آن كه عدهاي "جاهلِ متنسّك" به اسم دين و ديانت، و مداح اهل بيت مرتكب اين گناه كبيره شده، و مجالس و محافل مذهبي را به گناه آلوده ميكنند. چرا جامعه مداحان در برابر اين هتاكيها سكوت كرده، و لااقل براي جلوگيري از بد نام شدن خود عكسالعمل نشان نميدهند و اين لكههاي ننگ را از دامن خويش نميزدايند؟! نويسنده اطلاع دارد كه بسياري از مداحان با اخلاصِ اهل بيت از اين وضع ناراحت اند، اما نميداند چرا در برابر آن سكوت كردهاند و از اين جماعت تبرّي نميجويند؟!
اگر تا ديروز با محذوراتي روبرو بودند، امروز كه از نتيجه انتخابات پرشكوه رياست جمهوري معلوم شده كه مردم چگونه ميانديشند، و هدايت آينده مملكت را با چه سمت و سويي ميپسندند، ديگر محذوري براي برخورد با اين جماعتِ پر مدعا كه هنري جز فحاشي و هتاكي ندارند، وجود ندارد. مردم با رأي خود به ادبيات چاله ميداني حاكم بر هشت سال گذشته مسئولان و حاميان شان پايان دادند، و ادبيات همراه با ادب و نزاكت را برگزيدند. پس لازم است فرصتِ آلوده كردن دوباره فضاي اجتماعي و سياسي جامعه از اين جماعت ستانده شود.
مطالب مشابه
- حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبائی : حرمت سید حسن را نشکستند،حرمت امام را شکستند
- آيتا... سيد محمد غروي: نظرات آقاي عسگر اولادي از روي صدق و صفاست
- قدرداني مفتي اهل سنت از آيت الله سيستاني
- آیتالله جوادی:مردم را كميته امدادي اداره نكنيم
- انتقاد آیتالله شبیری زنجاني از افراط و ترویج دهههای پیاپی عزاداری