کد خبر: 850

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 799

معرفي گزيده‌اي از كتاب‌هاي دفاع مقدس : روايت زندگي حسن باقري

كتاب روايت زندگي سردار شهيد حسن باقري، كاري است كه به اهتمام سعيد علاميان تنظيم و تدوين يافته و سپس توسط مركز نشر آثار شهيد حسن باقري به زيور طبع آراسته شده است. سردار رشيد اسلام حسن باقري يكي از […]

كتاب روايت زندگي سردار شهيد حسن باقري، كاري است كه به اهتمام سعيد علاميان تنظيم و تدوين يافته و سپس توسط مركز نشر آثار شهيد حسن باقري به زيور طبع آراسته شده است.

سردار رشيد اسلام حسن باقري يكي از نويسندگان و خبرنگاران فعال روزنامه جمهوري اسلامي بود كه شور جهاد و فرمانبرداري از امام خميني موجب شد لباس رزم بپوشد و به جبهه‌هاي جنگ حق عليه باطل بشتابد. از آنجا كه او داراي فكري روشن و جاني پاك و طراحي و برنامه‌ريزي در اوج ابتكار به سر مي‌برد، بسيار سريع در جمع فرماندهان سپاه اسلام درآمد و توانست عمليات‌هاي پيروز در شرايط سخت را رهبري و سازماندهي كند.
در مقدمه‌اي كه مؤسسه شهيد حسن باقري بر اين اثر نگاشته درباره توان و فكر و فرماندهي او در جنگ چنين آمده است:
در ميان افراد شاخص و نخبگان سال‌هاي انقلاب و دفاع مقدس، شخصيت شهيد حسن باقري (غلامحسين افشردي) به عنوان يكي از بنيان‌گذاران مكتب دفاعي امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي همواره درخششي خيره‌كننده داشته است...
شهيد حسن باقري در واپسين روزهاي زندگي پربار خويش - خاصه در طول 28 ماهي كه باورود او به خوزستان در يكم مهرماه 59 آغاز شد و با شهادتش درفكه در نهم بهمن 61 به پايان رسيد - علاوه بر طراحي و اجراي عمليات‌هاي مهم، با شناخت عميق از دشمن و چيرگي بر منطقة جغرافيايي جنگ و تغييرات حاصل از آن، به تشكيل اطلاعات عمليات و واحدهاي تخصصي ترجمة اسناد و آرشيو جنگ اهتمام ورزيد و آنگاه نيز با تسلط بر جبهة خودي و دشمن و تغييرات لحظه به لحظة آن، در شكل‌گيري سازمان رزم، برآورد اطلاعات و تهيه طرح عمليات، كادرسازي و تربيت فرماندهان تاثيرگذار و كارآمد نقشي اساسي ايفا كرد. وي همچنين با ابتكار نظريه‌اي جديد در خصوص جنگ و راه‌هاي تقابل با متجاوزان، توانست استراتژي جنگ را تغيير دهد و با تسلط بر زمين نبرد دشمن و درك سريع توانايي آنان و نيز شناخت استعداد نيروهاي خودي، راه مقابله را بازيابد.
او نظريه‌پرداز نظامي بزرگي بود كه در جايگاه فرمانده عالي رتبة جنگ، توانست توازن قوا را به سود جمهوري‌اسلامي ايران تغيير دهد. آن چنان كه دشمن نيز خود به اين حقيقت اعتراف كرده و گفته است: "اطلاعات ايران (حسن باقري) در حملات خود اطلاعات كامل و دقيقي در خصوص يگان‌هاي ما اعم از خطوط حد، فرماندهان، شكاف‌ها، نقاط آسيب‌پذير، محل استقرار قرارگاه‌ها و مواضع توپخانه و حتي مناطق اداري در اختيار داشته و از اين طريق توانسته است طرح‌هاي خوبي تهيه نموده و آن‌ها را به دقت به اجرا درآورد."
با اين همه، شهيد حسن باقري، بيش از تجهيزات جنگي، بر ايمان و انديشه متكي بود. وي خود در اين باره نوشته است:
"چيزي كه دشمنان و آمريكايي‌ها را به تنگ مي‌آورد، اين است كه ما در فكر كردن به بن بست نمي‌رسيم و اين باعث مي‌شود در عمل نيز به بن بست نرسيم."
شهيد حسن باقري در طي دوران كوتاه فرماندهي‌اش، ادبياتي را به مباحث دفاعي وارد كرد كه تا پيش از آن هرگز سابقه نداشت و ماحصل اين تحول، رواج فرهنگ علوي و عاشورايي در ميدان‌هاي نبرد بود، فرهنگي كه سرچشمة زلال آن نيز همانا اسلام بود و مكتب وحي. او با تكيه بر قدرت لايزال الهي و تحت رهبري امام خميني(ره) مشعلي را برافراشت كه راه پايداري نسل‌هاي آيندة ايران را نيز همچنان روشن نگاه خواهد داشت. مبناي نظرية شهيد حسن باقري روحية‌ ايمان و شهادت‌طلبي است كه خود آن را ارمغاني بزرگ مي‌نامد...
ستاد احياي انديشه‌هاي سردار شهيد حسن باقري از سال 1381 همز‌مان با بيستمين سالگرد شهادت آن بزرگوار كار خود را آغاز كرد. هدف از تشكيل اين ستاد، تدوين و انتشار آثار حسن باقري در طول 28 ماه حضور او در جبهه‌ها بود. وي آثار ارزشمند فراواني از خود بر جاي گذاشته است كه عرضة آن‌ها به عنوان ميراث و سرمايه‌اي گران‌سنگ براي تاريخ پايداري مردم ايران فريضه‌اي فرهنگي محسوب مي‌شود...
پنج جلد نخست از گزارش‌هاي روزانة جنگ متعلق به حسن باقري - كه تدوين آن‌ها از سال 1381 آغاز شده بود - به حمدالله به پايان آمد و در سال 1389 به چاپ رسيد. اكنون نيز نخستين مجلد از مجموعة سه جلدي مجموعه روايات در خصوص شخصيت، زندگي و نقش حسن باقري پيش روي خوانندگان گرامي قرار گرفته است. تاليف اين مجموعه كه از آبان سال 1386 آغاز شده، حاصل مصاحبه با 150 نفر از شخصيت‌هاي كشوري، لشكري و سياسي، به ويژه فرماندهان سپاه و ارتش و جهاد بوده است.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود